در ادامه ناکارآمدی های مدیریتی مدیران شهری و راهداری برای مقابله با بحران و برای سومین روز پیاپی، هزاران شهروند ایرانی و خارجی در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) سرگردان هستند و هنوز تدبیری برای تعیین وضعیت آنها اندیشیده نشده است؛ اتفاقی عجیب و باورنکردنی که پیامدهای نامطلوب بسیاری بر جای گذاشته است و خطر یک آبروریزی ملی را به مسئولان کشور گوشزد می کند.
به گزارش «تابناک»؛ پس از بارش شدید برف در تهران ـ که بامداد یکشنبه صورت گرفت ـ بسیاری از شهروندان دچار مشکلات ناشی از این رخداد طبیعی شدند و روند زندگی آنها برای ساعت ها مختل شد. از جمله این افراد هزاران شهروند ایرانی و خارجی هستند که به رغم گذشت دور روز از پایان بارش برف، هنوز بلاتکلیف اند و با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند.
هرچند مدیران و مسئولان فرودگاه امام خمینی (ره) دو شبانه روز فرصت داشتند که با ساماندهی شرایط موجود پایداری را به فرودگاه برگردانند و با از سر گرفتن پروازها مسافران را از بلاتکلیفی خارج کنند، آنچه اکنون در حال وقوع است، شرایط اسفناکی است که جز ناتوانی و ضعف مدیریتی، نمی توان نام دیگری بر آن گذاشت.
برخی مسافران فرودگاه نزدیک به 24 ساعت است، در فرودگاه هستند و هنوز کسی به آنها پاسخ مشخصی در مورد زمان دقیق پرواز یا وضعیت بلیت خریداری شده آنها نمی دهد؛ مسافرانی که بعضاً افراد سالمند و کودک نیز در میان آنها دیده می شود و این موضوع بر مشکلات پیش آمده می افزاید.
بررسی ها نشان می دهد به دلیل طولانی شدن شرایط بلاتکلیفی و عدم اقدام قابل قبول از سوی مدیران برای رفع مشکل، برخی مسافران را به انجام اعتراض های دسته جمعی کشانده است؛ مسافرانی گفته می شود، تعدادی از آنها با در اختیار گرفتن یکی از کانتینرهای فرودگاه و از طریق بلندگوهای آن، اقدام به پخش موسیقی عجیب می کنند.
بلاتکلیفی و سرگردانی مسافران حاضر در فرودگاه امام، که قصد خروج از کشور را دارند، البته همه مشکل شهروندان نیست و از آن سو، بسیاری از مسافران ایرانی و خارجی که قصد ورود به ایران را دارند نیز در بلاتکلیفی محض به سر می برند؛ مسافرانی که به دلیل نهایی شدن خروج آنها از کشورهای مبدأ نه امکانی برای پرواز به سمت ایران دارند و نه می توانند از فرودگاه های مبدأ خارج شوند و به هتل بروند.
در شرایطی که برای فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) پیش آمده است، عده ای از مسافران با در دست گرفتن کاغذ نوشته و به نشانه اعتراض، آمادگی خود را برای کمک به مسئولان در برف روبی اعلام می کنند. برخی دیگر از مسافران نیز با سر دادن شعارهایی نظیر «مدیر بی کفایت خجالت خجالت» اعتراض خود را به این بلاتکلیفی نشان می دهند.
جدا از مشکلاتی که در درون فرودگاه حاکم است و موجب رنجش مسافران شده است، به دلیل کندی حرکت در مسیر آزادراه قم ـ تهران و مسدود ماندن بخش هایی از این آزاد راه، رانندگان تاکسی کرایه انتقال مسافر از فرودگاه به تهران را به میزان 20 برابر افزیش داده و به یک میلیون تومان رسانده اند؛ اتفاقی که از آغاز بارش برف در فرودگاه آغاز شده و گزارش ها نشان می دهد همچنان وجود دارد.
در این میان، وضعیت مسافران خارجی که داخل فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) هستند نیز مشابه سایر مسافران است و آنها هم جدا از اینکه در بلاتکلیفی قرار دارند از بروز چنین مشکلات عجیب و غریبی آن هم به دلیل بارش برف متعجب هستند.
شرایطی که به آن اشاره شد، در حالی است که از شب گذشته، مدیران فرودگاه و نیز وزارت راه و شهرسازی از اتمام مشکلات پیش آمده خبر داده و به شهروندان گفته بودند، از امروز پروازها بدون اشکال از سر گرفته خواهد شد.
هرچند وضعیت فرودگاه مهرآباد تهران به نسبت فرودگاه بین المللی از وضعیت مطلوب تری برخوردار است، این فرودگاه نیز هنوز به مدیریت و نظم پایدار خود نرسیده و بسیاری از مسافران این فرودگاه نیز همچنان منتظر پرواز به مقصد خود هستند؛ مسافرانی که بعضاً مجبور شدند بلیت باطل شده خود را با مبالغ دو یا سه برابری خریداری کنند!
اینکه با بارش چند ساعت برف در شهر تهران دو فروگاه پایتخت ایران برای سه روز متوالی دچار اختلال شود و امکانی برای حل مشکل نیز در کمترین زمان ممکن نباشد، مسأله عجیبی است که جز بی کفایتی و ناکارآمدی مدیران، نمی توان نام دیگری بر آن گذاشت.
موضوع تسریع در بازگشایی ارتباط میان شهر و فرودگاه و نیز برف روبی باندهای فرود هواپیما در کنار تنظیم مجدد زمان های پرواز، هرچند ساده نیست، از افرادی که مدیریت مجموعه های بزرگی چون فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) را می پذیرند، انتظار می رود در این گونه مواقع، با کمترین هزینه بیشترین کارآیی را از خود نشان دهند؛ اتفاقی که در این بازه زمانی رخ نداد و بیشترین هزینه با کمترین کارآیی به نمایش گذاشته شد.