خودرو کالای ایرانی نیست/ تعزیرات در قیمت گذاری قیمت خودروهای خارجی ورود کند

آمار متوفیان سوانح تصادف در سال 95 نشان می‌دهد، بیشترین تلفات مربوط به پراید و پس از آن به پژو، سمند و پیکان است، به گونه ای که 22 هزار و 376 تن در تصادف خودروهای پراید کشته شدند و این وضعیت در سال 96 نیز ادامه پیدا کرده است.
کد خبر: ۷۹۱۴۵۳
|
۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹ 19 April 2018
|
13095 بازدید
|

خودرو کالای ایرانی نیست/ تعزیرات در قیمت گذاری قیمت خودروهای خارجی ورود کندبار دیگر امروز موضوع واردات خودرو و همچنین ماجرای تعرفه های سنگین واردات این محصول در مجلس از سوی نمایندگان مورد انتقاد قرار گرفت.

به گزارش «تابناک»؛ بهرام پارسایی در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس، با انتقاد از وضعیت صنعت خودروی داخلی کشور گفت:‌ صنعت عقب‌مانده و ناتوان خودرو در کشور ـ که می‌توان از آن به عنوان داعش آهنین و ارابه‌های مرگ یاد کرد ـ صنعتی است که آمار و ارقام نشان می‌دهد، هیچ توجیهی برای حمایت از آن وجود ندارد.

امسال، سال حمایت از کالای ایرانی است، اما کالایی که کرامت و حرمت انسانی را نگه دارد. جان ایرانی، مهمتر از کالای ایرانی است.

آمار متوفیان سوانح تصادف در سال 95 نشان می‌دهد، بیشترین تلفات مربوط به پراید و پس از آن به پژو، سمند و پیکان است، به گونه ای که 22 هزار و 376 تن در تصادف خودروهای پراید کشته شدند و این وضعیت در سال 96 نیز ادامه پیدا کرده است.

وی در ادامه نطق خود گفت: رهبر معظم انقلاب بر مرغوبیت کالای ایرانی تأکید دارند و تأکید ایشان بر مرغوبیت کالا بیشتر از خود کالای ایرانی است.

قیمت تمام‌شده خودروهای وارداتی به مراتب بالاتر از قیمت آنها با محاسبه عوارض گمرکی‌شان است. آیا این تعرفه است یا جریمه ملت؟ آیا ملت محکوم به استفاده از خودروی بی‌کیفیت داخلی هستند، یا اگر بخواهند از خودروی خارجی استفاده کنند، باید جریمه استفاده از خودروی خارجی را پرداخت کنند؟

همچنین در این زمینه عبدالکریم حسین زاده در گفت وگو با تابناک اظهار داشت: دو موضوع در این زمینه مطرح است: نخست اینکه کیفیت تولید خودروی ما، محل ابهام اساسی قرار گرفته است. هم اکنون بسیاری از کشورهای جهان، تولیدکننده خودرو هستند، ولی خودرویی که تولید می کنند، محصول خودشان نیست، بلکه صنعت را وارد کرده و پس از آن شروع به تولید یک نوع خودرو می کنند.

وی گفت: یکی از راهکارهای ما این است که بتوانیم این صنعت را وارد کشور کنیم و با همین خودروسازهای داخلی در یک فضای مشارکتی و در یک برنامه منظم ضمن انتقال تکنولوژی ساخت خودرو، به توانمندی تولید هم برسیم. حسن آن این است که یک خودرو با کیفیت و ارزان داشته باشیم و در کنار آن نیروهای کاری که الان داریم و خیلی ها را نگران کرده است، حفظ کنیم.

این نماینده در ادامه یادآور شد: بر پایه برنامه پنجم، سالیانه باید 10 درصد از میزان تلفات جاده ای کاسته می شد؛ به عبارت دیگر، باید در شش سال گذشته، 60 درصد از تلفات جاده ای ما کم می شد، حال آنکه در سال شروع برنامه، چیزی حدود 16000 کشته جاده ای داشتیم و هم اکنون به 17000 تن رسیده است. در واقع رقم چندان تغییری نکرده است؛ بنابراین، اگر ما بتوانیم این تغییرات را ایجاد کنیم و خودروهای تولید خود را با استفاده از تکنولوژی روز ارتقا دهیم، میزان تلفات جاده ای به شدت کاهش خواهد یافت.

این نماینده مجلس گفت: البته انتقال تکنولوژی به کشور شرط لازم است، ولی شرط کافی نیست. باید خودرویی که تولید می شود، توان رقابت ـ هم از لحاظ کیفیت و هم قیمت ـ با تولیدات جهانی را داشته باشد. ما نمی توانیم تکنولوژی را وارد کنیم، اما قیمت ها همچنان قیمتی باشد که خودمان می خواهیم بفروشم. اگر می خواهیم بر صادرات تمرکز داشته باشیم، بهتر است روی کالاهای کاملا ایرانی تمرکز کنیم.

به اعتقاد من، اساسا خودرو، کالای ایرانی نیست. کالای ایرانی، فرش ایرانی و صنایعی است که متعلق به ماست؛ بنابراین، ما هنوز در خصوص خودرو به این مرحله که ادعا داشته باشیم، نرسیده ایم.

اگر ما می توانیم روی کالاهایی که متعلق به ما نیست، سرمایه گذاری کنیم، می توانیم با انتقال تکنولوژی این کار را انجام دهیم و تنها راه آن نیز ایجاد فضای رقابت بعد از انتقال تکنولوژی است.

وی همچنین ادامه داد: البته در مورد تعرفه هم حرف های زیادی برای گفتن داریم. هم اکنون تعرفه های ما تعرفه های عادلانه ای نسبت به میانگین خارجی نیستند. همین چند وقت پیش، در یک فضای رانتی و باز شدن آنی ثبت سفارش و محدودیت های ایجاد شده در این کار، یکباره قیمت ها را در برخی از موارد چندین برابر افزایش دادند که این هیچ همخوانی با سیاست های پولی ما نداشت. من تعجب می کنم چرا کسی به این موضوع ورود نکرده است؟! فروش چند برابر قیمت خودرو در بازار باید توسط تعزیرات حکومتی بررسی می شد و همه نهادهای نظارتی باید به این موضوع ورود می کردند.

وی در پایان گفت: گاهی برخی گمان می کنند با اخذ گمرک بالا، در حق مردم لطف کرده اند، ولی به اعتقاد من، ارزش پولی خود را با دست خود پایین می آوریم؛ به عبارت دیگر، خودرویی که ارزش آن (آ) ریال است و ما آن را با قیمت (آ)+ (آ) ریال به جامعه می فروشیم، ما به همان میزان ارزش پول خود را کم می کنیم.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۷
انتشار یافته: ۵۲
ناشناس
|
Iraq
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
گوشت کیلوی 48 هزار تومن باتری ماشینم میخواستم عوض کنم از دو هفته پیش تا حالا 40 هزار تومن رفته رو یه باتری 120 تومنی کی به کیه
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
انتقال تکنولوژی خودرو با همین کار خانجات یعنی دزدی در قطعات و گرانتر شدن خودرو ،کیا سراتو تولید داخل با انی که کره تولید می کنه یک کیفیت داره؟اینا خود هم گران می فروشند و هم کیفت
خودرو را هم از بین می برند!تنها راه کنار گذاشتن این ها است و شروع را با مدیریت مشترک خرجی و جوانان (نه ژن های برتر ) تحصیل کرده ایرانی اقدام نمایند.
علیرضا کاظمی از شیراز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
هدفم دفاع از پراید یا خودروی داخلی نیست.

اما بهتر است آمار به صورت نسبی ارایه شود. اینکه چند درصد مردم پراید دارند و چند درصد پیکان و پژو و سمند و ... و سپس آمار زخمی ها و تلفات نیز به صورت درصدی و نسبی برای همه خودروها بیان شود.

در این صورت احتمالا باز هم درصد نسبی تلفات پراید بیشتر باشد اما محتمل است که وضعیت آمار نسبی خودروهای دیگر هم همان حدود باشد و دیگر مردم فکر نکنند اگر خودرویی غیر از پراید خریدند الزاما خیلی ایمن هستند. و سازندگان آن خودرها هم فکر نکنند که خیلی خودرو های ایمنی درست کرده اند.

خواهشمندم این نکته در گزارش های آماری تصادفات در خبرهای بعدی حتما توسط تابناک رعایت شود.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
عزیز من چرا هیچ وقت واقع بین نیستید
اگر همه مردم تویوتا یا ماشین های المانی و .... سوار بشن درصورت تصادف هم احتمال مرگ و میر 1 هزرم پراید و سمند و .... هست
تا کی میخواید این بدرد نخور تولید داخل یا چینی تحمیل کنید به ملت
ناشناس
| Germany |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
خودرو سمند من از پشت تصادف شدید کرد بغیر از کمی خش روی سپر که اونم با پولیش پاک شد ذره ای آسیب ندید اما پرایدی که از عقب با سرعت زده بود تا شیشه جلو جمع شد و کلا داغون شد . حداقل 85 درصد کشته های تصادفات بخاطر وجود آشغال مرگ آفرینی بنام پرایده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
اینکه خودرو سازهای داخلی عملکرد فاجعه باری دارند و انتقاد هایی که داریم به جای خودش. ولی حرف ایشون منطقیه باید آمار درست ارائه بشه. الان چون بنفع مردمه آمار غلط رو قبول کنیم. جاهای دیگه هم بخوردمون داده میشه. مگه شکی وجود داره که اگر آمار درست ارئه بشه باز هم پراید مشکل داره؟ س بهتره آمار درست باشه. کلا اگر مردم رفتارشون معقول و منظقی نباشه و احساسی باشه نباید انتظار داشته باشید کسی که داره مدیریت می کنه خیلی خارق العاده باشه.
امیر
| United States of America |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
طبق آمار برمعیار تعداد ماشین سمند اتفاقا نا امن ترنین ماشینه بعد جی ال ایکس بعد پراید .برید نگاه کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
سمند استحکامش خیلی خوب است به همین دلیل سنگینی زود خودش
را می اندازد ولی من تصادف اش را با نیسان وانت دیدم واقعا باورم نمیشد اگر به جای آن پراید بود ۳ تا کشته وسط جاده بود . د
یک آدم منصف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
روش آمار گیری شما اشتباه هست و باید از یک کارشناس آمار استفاده کنید. چون بیشتر خودر وهایی که در کشور وجود دارند محصولات خودروسازان داخلی هستند یعنی 95% خودروهای سواری. به همین خاطر نمیشه این طور استدلال کرد که چون بیشترین تصادفات برای این خودروها بوده پس مشکل از این خودروهاست. البته در این که این خودروها واقعا لگن هستند صحبتی نیست اما اگر همین فردا تمام خودوهای ایران تبدیل به سانتافه بشه شک نکنید که باز هم آمار تصادفات در ایران تغییری نخواهد کرد چون بیشتر این تصادفات به دلیل بی احتیاتی، بی دقتی و سهل انگاری خود راننده ها ایجاد میشه. در همین تهران در خود سایت شما اخباری از تصادف خودرو های گران قیمت مثل پورشه وجود داشت که خودرو له شده بود. شما وقتی در جاده های ایران تردد میکنید باید با سلام و صلاوت حرکت کنید چون هر لحظه ممکنه یک عابر پیاده جلوی شما بپره یا اینکه یک خودروی عبوری بدون راهنما مسیرش رو تغییر بده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
عزیزجان مونتاژکاری را با خودرو سازی اشتباه گرفتی با هم فرق دارند :)
مهندس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
گیرم تعداد تصادف پایین نیاد که البته پایین میاد بدلیل وجود سیستمهای پیشرفته جلوگیری از تصادف مانند رادار و ترمز اتوماتیک و البته استحکام بسیار بیشتر خودروهای روز و....ولی قطعا تعداد تلفات پایین میاد و نیازی هم به کارشناس امار نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
حالا کل ماشین هاخارجی شدن ایا باز هم امار کشته تغییر انچنان می کند؟ و یا دارید خودتون را گول میزنید؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
خب که چی؟ بارها و بارها این حرفارو شنیدیم ولی چی شد؟ چه چیزی تغییر کرد؟
الان هم فقط نمک رو زخم مردم میپاشید
یه ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
باز هم حرفهای تکراری مثل همیشه.................
عزیزم این مافیای خودرو و درآمدهای چند هزار میلیاردیش فکر کردی به این راحتیها ول میکنن یا برخی که داره بدون هیچ دردسری یه درآمد راحت از گمرکی درمیاره
چین به عنوان بزرگترین تولید کننده خودرو عوارضش 25 درصد هستش که همین الان گفته به زیر 10 درصد کمش میکنه.........
عوارض سبب پیشرفت نمیشه والا چین عوارضو جای 25 میکرد 250 درصد
ماشینی که کارخونه پدرش دراومده ساخته میفروشه 20000 دلار که میشه حدود 100 میلیون اینجا 250-300 میلیون قیمتشه یعنی خود کارخونه درآمدش از ماشینهای تولیدیش از دولت و دلالهای ما کمتره................
شما هم تلاش الکی نکن، حنجرتم خسته نکن به جایی نمیرسی..........کشته های جاده به 170000هم برسه مهم نیست برای کسی، جون خودروسازها سلامت................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
جان مردم بی ارزش نیست .مگر خودرو نباید انسان را در عین حفظ امنیت از جایی به جایی برساند؟ صنعت خودرو ما کودک عقب مانده ایست که بازیچه دست ثروت طلبان خصوصی و دولتی شده. وقتی خبر عدم فوت حتی یک نفر در یک مدل محصول سوئدی طی شانزده سال اخیر در انگلستان را خواندم به حال خودمم و مردمم تاسف خوردم.
رهگذر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
چه عجب، یکی از نماینده های مجلس حرف حساب زد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
چه فایده هر چند وقت یه بار میزنند حرفشو ولی کسی عمل نمیکنه. .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
افزایش یک شبه قیمت یک ماشین خارجی مساوی با قیمت 20 تا پی کی ( ماشین قشر ژن های بد). من به نمایندگی ژن های بد از تمام مسئولین زحمتکش که باعث بلارفتن سرمایه قشر ژن های خوب هست تشکر می کنم
هالو!
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
كاهش نگارنده خودش يك بار متن را مي خواند:
اول گفته "22 هزار و 376 تن در تصادف خودروهای پراید کشته شدند ......"
و در سطر بعد هم "حال آنکه در سال شروع برنامه، چیزی حدود 16000 کشته جاده ای داشتیم و هم اکنون به 17000 تن رسیده است...."
يعني 22 هزار نفر از 17 هزار نفر!!!! فقط پرايد كشته ببين بقيه چه كردند!!!!!!!
پاسخ ها
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
کاش خودت 1 کن توی خوندن دقت میکردی 22 هزار خورده ای امار سال 95 هست و 16 هزار امار نوروز امسال
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # قیمت طلا # مهاجران افغان # یارانه # حمله اسرائیل به ایران # خودرو
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با پاسخ ایران(وعده صادق 3) به حمله اسرائیل موافقید؟