کامیون داران معترض در گفت وگو با «تابناک»؛ 

برای جابجایی چند صد میلیون سرمایه، تنها ۲ میلیون حقوق می‌گیرم/ قیمت محصولاتی که ما جابجا می‌کنیم افزایش یافته، اما کرایه بار ما نه

تمامی دریافتی من به عنوان راننده کامیون که گاه چندمیلیارد سرمایه را جابجا می‌کنم، برای هر ماه دو میلیون تومان است. شما نگاه کنید من اگر به جای رانندگی یک بیل در دست بگیرم و کارگری کنم و یا یک چوب در دست بگیرم و چوپانی کنم هم از این ۲ میلیون تومان در ماه بیشتر درآمد خواهم داشت. / ما خوب می‌دانیم که دولت در بحث درآمد‌های ارزی دچار مشکل است و انتظار دریافت یارانه و تسهیلات از دولت نداریم.
کد خبر: ۸۳۸۵۷۱
|
۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۲ 01 October 2018
|
13025 بازدید
|
برای جابه جایی چند صد میلیون سرمایه، تنها ۲ میلیون حقوق می‌گیرم/ قیمت محصولاتی که ما جابجا می‌کنیم افزایش یافته، اما کرایه بار ما نهپس از اینکه جمع قابل توجهی از کامیون داران کشور در زمستان سال گذشته بخاطر مشکلات اقتصادی و درآمدی خود اعتراض کردند و بالا رفتن هزینه‌های نگهداری و تعمیر کامیون را غیر قابل تحمل توصیف کردند، این اعتراضات برای مدتی هر چند کوتاه فروکش کرد؛ هرچند با فروکش کردن اعتراض کامیون داران این گمان پیش آمد که مشکلات این صنف حل شده است، در روز‌های اخیر دوباره اعتصاب سراسری مالکان و رانندگان کامیون آغاز شد.

به گزارش «تابناک»؛ در روز‌های اخیر، جمع قابل توجهی از رانندگان و مالکان کامیون به دلیل آنچه افزایش بارمالی فعالیت در بخش حمل و نقل جاده‌ای عنوان می‌شود، اعتصاب و از جابجایی کالا خودداری کردند؛ رخدادی خسارت بار که برخی مقامات مسئول، آن را مدیریت شده و در جهت ایجاد نا امنی در کشور توصیف می‌کنند، ولی رانندگان دلیل این کار خود را موضوع دیگری می‌دانند.

هر چند پس از آغاز موج اول اعتراضات این صنف ـ که در فصل زمستان صورت گرفت ـ انتظار می رفت، مسئولان و متولیان امر با شنیدن صدای اعتراض کامیون داران، نسبت به حل مشکل آن‌ها اقدام کنند، پیگیری‌های صورت گرفته نشان می‌دهد، این موضوع آنچنان که باید و شاید در دستور کار مسئولان امر قرار نداشته است.

اکنون به دنبال افزایش بی سابقه و غیر قابل کنترل نرخ ارز، مشکلاتی که پیش از این متوجه کامیون داران بود، با شدت بیشتری خودنمایی می‌کند و کار به جایی رسیده که رانندگان کامیون نه تنها بخاطر فعالیت در این صنف به سودی نمی‌رسند، بلکه ضرر مالی فراوانی نیز متوجه آنهاست.

این ادعا را می‌توان از سخنان شماری از رانندگان و مالکان کامیون دار برداشت کرد که ضمن اشاره دقیق به مشکلاتشان در گفت وگو با «تابناک»، تنها راه حل مشکل را افزایش کرایه بار عنوان می‌کنند.

«م-ب»؛ یکی از رانندگان کامیون که سال هاست در این حوزه فعالیت می‌کند، در مورد مشکلاتی که او را به اعتراض وادار کرده است، گفت: واقعیت این است که من و بسیاری از هم نوعان من که راننده کامیون هستیم و اساساً مالک کامیون نیز نیستیم، در این حوزه بیشترین خسارت را متحمل می‌شویم. اکنون شرایط برای ما به قدری سخت شده است که دیگر امکان فعالیت در بخش را نداریم.

این راننده کامیون در مورد حقوق دریافتی خود ادامه داد: تمامی دریافتی من به عنوان راننده کامیون که گاهی چند صد میلیون سرمایه را جابجا می‌کنم، برای هر ماه، دو میلیون تومان است. شما نگاه کنید من اگر به جای رانندگی یک بیل به دست بگیرم و کارگری کنم و یا یک چوب در دست بگیرم و چوپانی کنم، هم از این دو میلیون تومان در ماه بیشتر درآمد خواهم داشت.

وی ضمن اعتراض به عدم افزایش نرخ کرایه بار‌ها اضافه کرد: مدت هاست نرخ کرایه بار جابه جایی کالا افزایش نیافته است. این در حالی است که قیمت هزینه‌های نگهداری و تعمیر کامیون به شدت افزایش یافته و از سویی نیز هزینه‌های زندگی ما مثل همه افراد جامعه افزایش یافته است. آیا به نظر شما در چنین شرایطی فعالیت در شغل رانندگی کامیون که هر لحظه احتمال سرقت و یا دزدی در جاده‌ها و از بین رفتن صد‌ها میلیون سرمایه امانتی وجود دارد، منطقی است؟

این راننده کامیون تصریح کرد: تا چند ماه پیش، هزینه خرید یک جفت لاستیک کامیون یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود، اما اکنون هزینه هر جفت لاستیک از ۹ میلیون تا ۲۰ میلیون تومان بسته به کیفیت جنس لاستیک متغیر است؛ این یعنی یک کامیون در هر سال حداقل ۹۰ میلیون تومان باید فقط برای تعویض لاستیک هزینه کند. به این موضوع هزینه‌هایی مثل تعویض روغن که در هر ۱۰ هزارکیلو متر صورت می‌گیرد و هزینه آن چیزی حدود ۳ میلیون شده و تعمیر سایر قطعات را اضافه کنید. یکی از همکاران ما در روز‌های گذشته، پس از اینکه دینام کامیونش خراب شد و هزینه تهیه و تعمیر این قطعه برایش ممکن نشد، در نهایت کامیونش را فروخت.

وی ضمن اشاره به عدم واکنش مثبت مسئولان به اعتراض‌های گذشته کامیون داران، تأکید کرد: پس از اعتراض‌های گذشته، هیچ اتفاق مثبتی در زندگی و وضعیت درآمدی ما ایجاد نشد و حقوق دریافتی امثال من این موضوع را تأیید می‌کند. نه تنها وضعیت مالی ما پس از اعتراضات گذشته حل نشد، بلکه مناسبات مالی واحد‌هایی که بارنامه‌ها را صادر می‌کنند و به نوعی نماینده اتحادیه هستند نیز تغییر نکرد. شرایط الان به گونه‌ای است که از بار دو و نیم میلیون تومانی حداقل یک میلیون آن بخاطر موضوعاتی مثل مالیات، پورسانت و ... از طریق واحد‌های صادر کننده بارنامه کسر می‌شود.

در همین رابطه، آقای «ع-م» یکی از مالکان کامیون که سال هاست در حوزه حمل و نقل جاده‌ای مشغول است، به «تابناک»، گفت: مشکلی که اکنون کامیون داران را به اعتصاب مجبور کرده است، بحث بالا رفتن هزینه و قیمت لوازم یدکی و به خصوص لاستیک است. اوضاع کنونی به قدری دشوار شده که دیگر کامیون داری سودی برای من به عنوان مالک کامیون ندارد. قبلاً وقتی برای تعویض لاستیک می‌رفتیم، با افزایش ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومانی قیمت‌ها مواجه می‌شدیم که چندان آزار دهنده و غیر قابل تحمل نبود. اما اکنون برای تعویض لاستیک کامیون با افزایش ۱۰ تا ۱۵ میلیونی قیمت‌ها رو به رو هستیم که با توجه به عدم افزایش قیمت کرایه‌ها پرداخت آن معنایی جز ضرر ندارد.

وی در مورد این مشکلات به صورت دقیق اضافه کرد: سال گذشته، قیمت هر جفت لاستیک بین یک میلیون تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که تعویض ۸ یا ۱۲ جفتی آن بسته به تعداد چرخ‌های کامیون چندان کار دشوار و سنگینی نبود؛ اما اکنون بدترین کیفیت لاستیک‌های در بازار هم کمتر از ۱۰ میلیون تومان یافت نمی‌شود و محصولاتی مثل گودیر و یا هانکوگ را باید بالای ۱۵ میلیون تومان خرید. شما حساب کنید لاستیک‌های هر کامیون را باید در هر ۹ ماه تعویض کرد و از سویی نیز استفاده از لاستیک‌های بی کیفیت بخاطر اینکه احتمال ترکیدگی آن‌ها زیر بار ۴۰ تا ۵۰ تنی و دمای هوای بالای ۴۰ درجه وجود دارد، اصلاً عقلانی نیست.

این مالک کامیون ضمن گلایه نسبت به بی توجهی مسئولان به شغل آن‌ها گفت: مشکل بزرگ‌تر ما بی توجهی مسئولان به صنف کامیون داران است. جاده اگر رگ‌های یک کشور باشد، کامیون‌ها را باید خون جاری در این رگ‌ها دانست. تا ما به عنوان کامیون دار اعتراض می‌کنیم، عده‌ای تصور می‌کنند این اعتراضات عمدی است، در حالی که همه رانندگان و کامیون داران در مدت اعتصاب در حال ضرر هستند و اصلاً تمایلی به ضرر کردن ندارند.

وی در مورد تنها راهکار بر طرف کردن مشکل پیش آمده گفت: ما خوب می‌دانیم که دولت در بحث درآمد‌های ارزی دچار مشکل است و انتظار دریافت یارانه و تسهیلات از دولت چندان منطقی نیست؛ بنابراین، فکر می‌کنم تنها راه حل مشکل افزایش نرخ کرایه بار‌ها، متناسب با تورم و افزایش سایر قیمت‌ها در بازار است.

این مالک کامیون در مورد چرایی طرح این راهکار توضیح داد: به نظر من، این تنها راه عملیاتی در شرایط کنونی است. شما ببینید الان یک قوطی رب گوجه فرنگی ظرف چند روز بیش از ۱۰ هزار تومان گرانتر شد و اصلاً مشخص نیست ما به التفاوت این گرانی در جیب چه کسی می‌رود! این در حالی است که کرایه بار اصلاً تغییر نکرده است. یک کامیون رب گوجه فرنگی معمولاً ۲۶ هزار قوطی را شامل می‌شود. اگر روی هر قوطی ۵۰۰ ریال افزایش اعمال شود، تمام هزینه‌هایی که به کامیون داران تحمیل شده و آن‌ها را به اعتراض کشانده است، حل خواهد شد.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
اتفاقا خیلی هم این کامیوندارها خوب حقوق میگیرن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
وقتی تمام درامد کامیون خرج خرید یک حلقه لاستیک بشه دیگه خبری از این حقوق دو میلیون تومانی هم نیست بیشتر از نصف کرایه بار برای کمیسیون باربری هست که هیچ زحمتی نمیکشند راننده ها بیدار خوابی میکشند پولش تو جیب باربری میره که هیچ زحمتی نمیکشه فقط یک بارنامه پرینت میگیره میده دست راننده همین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
از بندر تا تهران میاد دو سه میلیون میگیره ماهی دو تا
سرویس بیاد حقوقش اندازه سه تا کارگر میشه هر ماه هم که خرج لاستیک و تعمیرات نداره که
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
دقیقا تورم و گرانی برای همه است حالا اینا فرصت گیر اوردند
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
حق با شماست ایشون اگر راننده هستند حالص دریافتیشون بیشتر از اینهاست درضمن چون مالک نیست پس هزینه ماشین بعهده مالک هست نه ایشون.ماهم چون کارمندیم باید کارمردم رو را نندازیم واعتصاب کنیم ،چون یک میلیون وچهارصد حقوقمون هست؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
واقعا می فهمی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
بیچاره مردم
سجاد
| Germany |
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۰
راست میگی ازدل بقیه کاسباخبرندارن
پول نقدکرایه رامیگیرن
مابا1400حقوق یک ماه بایدبیایم وبریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
حاجی !! چند صد میلیون سرمایه ای که شما جابجا میکنی بیمه میشه.شما که از جیبت مایه نمیذاری!!!! عزیز من !!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
به هیچ عنوان بیمه خسارت معدوم شدن بار را نمیپذیرد
لطفا بدون مطالعه کافی نظر ندهید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
راننده ها هم از همین مردمند برای یک بار بندر یک هفته حمام نمیروند خوراک مناسبی ندارند از خانه و خانوهده دور هستند شب و روز زن و بچه تنها هستند و در نهایت کل پول کرایه بار را دو دستتقدیم تورم مالیات کمیسیون دلال قطعه میکنند مردم ایران ایقضاوت دو سهمیلیون درامد هر بار درست نیست دروغه به داد رانندگان کامیون برسیم و حرف و دردشان را نادیده نگیریمه
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
کمی انصاف خوب است . این بندگان خدا یکی از سخت ترین کارها را دارند و اکثرا بدهکار اقساط کامیونهاشون هستند و با یک کامیون متوسط ۲۰۰ میلیونی و لاستیک و قطعات بسیار گران شده و مسولیت بارهای بسیار گران قیمت که پوشش بیمه ای کامل ندارند و کرایه هایی که اصلا تناسبی با سختی کار و دوری از خانه و نبود امکانات رفاهی معمول دنیا در بین راه مثل خوابگاه و حمام و دستشویی و تعمیرات اضطراری بین راهی واقعا انصاف نیست که جمعا متوسط ماهیانه خالص دریافتی شان حدود دو میلیون تومان باشد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
کارمندهای معمولی چقدر حقوق می گیرن یا بازنشسته ها ؟؟؟ اونا کجا اعتصاب کنن ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
احسنت

این قشر در امد بسیار بالایی دارند و بیمه بازنشستگی خوبی هم میگیرن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
تابناک عزیز تنها سایتی هستی که درد دل راننده ها رو انعکاس دادی بدون اینکه به دروغ بگی این اعتصاب مدیریت شده است.دیگه راهی جز اعتصاب برای کامیون داران نمونده با اینکه شغل سختی دارن و شبانه روز کار میکنن نمیتونن قطعه بخرن نمیتونن لاستیک بخرن نمیتونن خرج سرویس بدن حتی نمیتونن مایحتاج خانوادشونو تامین کنن نکنه باید برن ....
اگر مشکلات حل نشه نه تنها قشر رانندگان کامیون بلکه تعویض روغنی ها فروشندگان قطعات یدکی رستوران های جاده ای باربری هایی که درصد بسیار زیادی از کرایه بار را برای خودشان به عنوان کمیسیون برمیدارند همه و همه بیکار خواهند شد
لطفا به داد این قشر آسیب دیده برسید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
دلم سوخت
درست زحمت و سختی کار زیادی داره ولی برید ببینید برای هر سرویس رفت و برگشت خدا تومن پول طلب میکنن
علی
|
Germany
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
فرض کنیم دولت با ارز نیمایی لوازم یدکی ولاستیک همه را تهيه کند بازهم باید صد درصد کرایه ها اضافه شود .دو برابر شود که بتوانند فقط فعلا دوام بیاورن
ناشناس
|
Spain
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
به بانک مرکزی بگویید، روزی 30 میلیون دلار ارز به صرافی ها تزریق کنه و روی آنها نظارت سنگین اعمال کنه، این پول توزیعی به صرافی ها کشور را از نوسانات ارزی مصون میکنه و از طرفی مبلغ سنگینی در مقابل درآمد کشور نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
دوست عزیز به مردم بگین اول اون بیست میلیارد دلار رو از خونشون بیارن بیرون تا وضعیت اقتصادی درست بشه بعد به بانک مرکزی گیر بدید
آخه من نمیفهمم واقعا مشکل ایرانی ها چیه توی دوست و آشنا و هرکی رو که میبینیم از صد دلار تا چند هزار دلار خریدن گذاشتن گوشه خونه و نه مسافرت خارجی میرن و نه مخارجی دارن که نیاز به دلار داشته باشه. آخرش که چی؟ بالاخره که باید اون دلارهای لعنتی رو ریال کنی خرج کنی فکر میکنن خیلی زرنگ هستن ولی دارن قبر اقتصاد ایران و بالطبع خودشونو میکنن
ناشناس
| Singapore |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
ناشناس دوم، حرف شما متین، اما مردم از آینده می ترسند، وقتی شما پس انداز مختصری داری و نگرانی که ارزشش کمتر بشه، طبیعتا به سمت خرید میروید. چرا مردم سنگاپور، ژاپن، کره جنوبی در صف خرید ارز خارجی نیستن؟ چون تورم بسیار ناچیز است و پول ملی قدرتمندی دارن و نگران آینده نیستن. وظیفه بانک مرکزی حفظ ارزش پول ملی است
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
مطهری و صادقی چرا اینجا صداشون در نمیاد؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
درود بر ان دو
سبوس برنج شمال
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
درود بر تابناک مردمی





راننده های کامیون واقعا قشر زحمت کشی هستند.










الان چند روزه که نبودشونو حس میکنم
















بارهامون برای شهرستانهای مختلف رو زمین مونده























کسی هم نیست که به داد ما برسه.
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
شما حق داريد ولي چكار بكنيم ؟ بالا رفتن حقوق شما انهم در حد يك ميليون تومان باعث بالا رفتن ٥٠٪‏ قيمّت اجناس خواهد شد بجاي بالا رفتن ١٪‏ قيمّت كالا براي راننده!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
چقدر مظلوم نمایی! تو این شرایط اقتصادی که همه چیز گرون شده، همین امسال 30 درصد کرایه بار افزایش داشته. تو کمتر از سه ماه دوباره تقاضای افزایش دارن. اگه خواسته شون اجرا بشه طبیعتا دوباره همه کالاها تو کشور گرون میشه، بعد دوباره کامیون دارها اعتراض میکنن! یا مثلا ارزش باری که حمل میشه به شرکت بیمه ربط داره، نمیفهمم چه ربطی به حقوق راننده داره!
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟