در سایه تعلل مسئولان و جدی نگرفتن مسأله؛

مشکل کامیون داران هم کوچک شد و هم بزرگ!

کافی است یک بار اخبار را رج بزنید تا دریابید از حمله به کامیون‌های بارگیری شده و دستگیر شدن برخی حمله وران تا رها شدن معیشت کامیون داران و رانندگان جاده و خانواده هایشان، اوضاع بسیار بغرنج شده است؛ وضعیتی ناخوش که به شکلی جدی‌تر در جا‌های دیگر هم بروز و نمود یافته و مشکلاتی آفریده است؛ از جمله در عرصه حمل و نقل میوه و تره بار.
کد خبر: ۸۳۸۴۸۸
|
۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۶ 30 September 2018
|
15451 بازدید
|

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برکنار شد

مشکلی که تا چند سال پیش تنها درباره بروزش در برخی کشور‌های اروپایی از رسانه ملی می‌شنیدیم، مدتی است گریبان کشورمان را گرفته و رها نمی‌کند؛ اعتراض کامیون داران و توقف حمل جاده‌ای در سراسر کشور!

به گزارش «تابناک»؛ اعتراض سراسری کامیون داران که در پایان فصل بهار آغاز شد، التهابات فراوانی آفرید و به تدبیر مسئولان (؟!) رفع شد، بار دیگر از راه رسیده و آن گونه که شواهد نشان می‌دهد، چهره بسیار خشنی هم به خود گرفته است؛ چهره خشن اعتراضی که شباهتش با پیگیری مطالبات روز به روز و گاه ساعت به ساعت کمتر می‌شود.

کافی است یک بار اخبار را رج بزنید تا دریابید از حمله به کامیون‌های بارگیری شده و دستگیر شدن برخی حمله وران تا رها شدن معیشت کامیون داران و رانندگان جاده و خانواده هایشان، اوضاع بسیار بغرنج شده است. وضعیتی ناخوش که به شکلی جدی‌تر در جا‌های دیگر هم بروز و نمود یافته و مشکلاتی آفریده است؛ از جمله در عرصه حمل و نقل میوه و تره بار.

اوضاعی که قبلا درباره‌اش زیاد در تلویزیون شنیده و دیده‌ایم؛ اینکه کامیون داران فلان کشور دست از کار کشیده‌اند و در نتیجه اقدامشان بازار‌ها از تعادل خارج شده و نرخ‌ها سر به فلک گذاشته‌اند، مصرف کنندگان مستأصل شده‌اند، اقتصاد آن کشور آسیب دیده، مسئولانشان به تلاطم دچار شده و برخی استعفا داده‌اند و...، با این تفاوت که این بار نه در ابعاد دور و بعید کره خاکی، که در گوشه و کنار کشورمان در حال وقوع است.

ابتلای کشورمان به یکی دیگر از مشکلاتی که برخی کشور‌های پیشرفته به آن مبتلا هستند. قیاسی که البته از دید بسیاری از مردم مع الفارق به نظر می‌رسد، اما در سخنان برخی مسئولان به چشم می‌خورد؛ مسئولانی که قصد دارند اوضاع را عادی جلوه دهند و بنابراین مدام تأکید دارند برای پایان دادن به اعتراضات کامیون داران اقدامات فراوانی صورت داده اند یا در دستور کار دارند. اما به راستی مشکل کجاست و چگونه مشکل کامیون داران در خردادماه کوچک شد تا دست از اعتراض بکشند و حالا آنقدر بزرگ شده که به درگیری و بگیر و ببند رسیده است؟!

 
مشکل کامیون داران هم کوچک شد و هم بزرگ!

اگر پای درددل‌های کامیون داران بنشینیم، چند اشکال بزرگ خودنمایی می‌کند که یکی از آنها، بحث کرایه و شیوه تعیین آن است. اینکه در پایانه ها، بار نصیب راننده‌ای می‌شود که قیمت کمتری دریافت می‌کند. شیوه‌ای که هرچند برای ارسال کننده بار مناسب است، برای رانندگان نه. اینجاست که یکی از مهم‌ترین درخواست‌های رانندگان، تعیین شیوه‌ای منسجم و کامل برای تعیین نرخ حمل بار است؛ مثل شیوه محاسبه کرایه بر حسب تن بر کیلومتر که منصفانه هم به نظر می‌رسد.

علاوه بر این مشکل، یکی دیگر از هسته‌های اصلی شکل دهنده اعتراضات کامیون داران، بی توجهی به استهلاک بالا در کسب و کار ایشان، به ویژه در «لاستیک» است. کالایی که به شدت نرخ آن در ماه‌های اخیر بالا رفته و موجب شده هزینه‌هایشان در قیاس با درآمدشان به شدت بالا برود و مجابشان کند که اعتراض کنند؛ اعتراضی برای پایان دادن به جنگ نابرابر درآمد و هزینه.

البته جز کرایه و لاستیک، مسائل مهم دیگری هم هست که موجب شده رانندگان دست از کار بکشند و پرچمدار اعتراضات در ماه‌های اخیر در کشور شوند. مسائلی مانند بیمه و بیمه تکمیلی که سال هاست از پیگیری اش در وزارت راه سخن گفته می‌شود، ولی همچنان حل و فصل نشده است؛ مشکلی که اگر به آن ۳۷ مشکل دیگر را سنجاق کنیم، تازه پی خواهیم برد اعتراض کامیون داران و خواسته‌های چهل گانه ایشان از مسئولان چه بوده و چه فرجامی یافته است.

همه این‌ها در حالی است که به گفته مسئولان، تلاش‌های فراوانی برای تحقق برخی خواسته‌های کامیون داران در دستور کار قرار گرفته که از جمله آنها، افزایش ۲۰ درصدی کرایه‌ها و تنظیم لوایحی برای عرضه به مجلس برار رفع مسائل معیشتی این قشر است. راهکار‌هایی که ظاهرا به نتایج قابل قبولی منجر نشده، که اگر این گونه بود، بار دیگر اعتراض کامیون دار‌ها به سرخط اخبار بازنمی‌گشت و توجه همگان را به خود جلب نمی‌کرد.

وضعیتی که البته به شکل حادتری بروز کرده تا جایی که برخی درگیری‌های رخ داده میان کامیون داران معترض و کامیون دارانی که قصد دارند بارگیری کرده و به جاده بزنند، برداشت‌های مختلفی می‌کنند و حتی مدعی دشمنی سازمان یافته با کشور در این ماجرا می‌شوند؛ گزاره‌هایی که فضا را از یک مشکل صنفی و معیشتی به مشکلی امنیتی تبدیل می‌کند و به جایی می‌رسد که برخی کامیون داران مدعی می‌شوند برای پایان دادن به اعتراض اولتیماتوم گرفته اند!

اکنون اگر اخباری که در خصوص دستگیری ده‌ها تن در چندین شهر در این خصوص منتشر می‌شود را مرور کنیم و در کنار آن، بی توجهی آشکار مسئولان به کامیون داران را مدنظر قرار دهیم، ماجرا بغرنج‌تر خواهد شد؛ بغرنج، اما ساده، آنقدر ساده که از زبان رئیس سازمان راهداری می‌شنویم نیاز کامیون داران به لاستیک، ۱۰۰ هزار حلقه در ماه است، اما در چهار ماه گذشته تنها ۱۳۰ هزار لاستیک بین رانندگان توزیع شده است.

روایتی موجز از چرایی تکرار اعتراض کامیون داران به فاصله چندماه از توقف که می‌توان ادامه اش را به وضوح در حال و روز بازار دید؛ حال و روز بازاری که در فقدان زیرساخت‌های ریلی در بسیاری از نقاط کشورمان و ضعف دیگر شیوه‌های حمل و نقل، کامیون داران نقش پررنگی در تبادلات آن ایفا می‌کنند و اگر دست از کار بکشند، حتی نرخ سیب زمینی در شهر‌های مختلف، زمین و آسمانی می‌شود!

 
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۶
babi
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
چرا اخبار نشون نمیده اعتصاب کامیون داران رو؟ کشور دیگه باشه درجا نشون میده واقعا باید به خواسته این عزیزان توجه بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
اهاي عمو ي مشكلي تو خانواده ات پيدا بشه ميايي جار ميزني ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
به همهون دلیل که تابناک سانسور میکنه اونا هم سانسور میکنن ، مثلا همین لایک کامنت ها رو برداشتن ، مثلا که چی میخواهید صدای ملت را خفه کنید . از یه جا دیگه میزنه بیرون برادر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
اینا کامیون دار نیستند، مفسد فی العالم هستند باید ببندنشون به ماشین بکشنشون توی خیابان.
حالا نون نداری بخوری باید بگی؟
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
چطور مشکل همسایه ات را جاز میزنی اما مال خودتون نمیگی.ضمنا اگه ما یه خانواده ایم چرا از هم مخفی کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟
اینها کلا اصل واساس اعتراضات مردمی را قبول ندارند اما کور خوندن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
اینهمه گرونی در جامعه است هیچ کنترولی هم روی آن نیست کامیون یک سرمایه چندصد میلیونی است هزینه تعمییر و اصطلاک آنهم بالاست هر لحظه ممکن است براثر حادثه کل سرمایه از بین برود کرایه ها متناسب افزایش هزینه باید افزایش پیدا کند در غیراینصورت با ورشکستکی و خوابیدن کامیونها همراه است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
مسئولان کدام مشکل را جدی گرفتن ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
نود درصد مشكل از خود ما مردمه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
این مملکت رو راست میگن که مملکت امام زمانه.چون مسوولان که مملکت رو ول کردن و مملکت به هر سویی که بخاد داره میره
متفکر بزرگ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
اینها همش توطئه استکبار جهانی و بزرگنمایی ایادی داخلی اونهاست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
خودتو مخ تعطيل ننداز وسط تا بخواهي از ربط دوغ و اسمون ارباب امريكاييت را پاكيزه و مبرا از هر خطايي جلوه بدي
پرویز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
استکبارجهانی ماهستیم که به همدیگرهم رحم نمیکنیم خیرسرمون هموطنیم
ناشناس
| France |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
به تفکرات بزرگت ادامه بده
زهرا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
خدایی هم:-) :-) :-) :-) :-)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
این جماعت پر رو شده اند. مگر سایر اقشار جامعه مشکل ندارند؟! همه اعتصاب کنند؟
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
یه تریلی 18 تا لاستیک میخواد هیچ وقت نسنجیده
قضاوت نکن لاستیک 10 میلیون قطعات 4 برابر شده سختی کار ندارن بیمه تکمیلی دولت قول داد رایگان ولی رو هر بارنامه که راننده بار میزنه 5000 تومان دریافت میکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
قاعدتا بله
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
آره داداش آگه مشکل داشتند حتما یه صدایی میکردند، حتما مشکل ندارند که ساکتند در ضمن مودب باش
راننده
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
شما که از جایی خبر نداری لطفا ساکت باش، ادب هم چیز خوبیه ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
دولت فعلی و دولت اقای احمدی نژاد کامیونداران را نادیده گرفتند و می خواهند با عدم افزایش کرایه توریم را کنترل کنند و با این روش بیش از ششصد خانوار را به خاک سیاه نشانده اند.
در حالی که سایر بخش ها به راحتی قیمت های خود را افزایش می دهند. اگر مساله در این مرحله حل نشود خدای نکرده مشکلات امنیتی به بار می آورد. پس عاجزانه درخواست داریم به این مساله و خواست کامیون داران احترام گذاشته شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
عیب نداره!
جناب ظریف فرمودند
این راه را ما انتخاب کردیم!
علم الهدی هم اشکنه را پیشنهاد دادند!
روحانی هم در سازمان ملل فرمودند که ملت غیور و بدبخت و مفلس و فلک زده ایران تمامی این مراحل را پشت سر خواهند گذاشت!

حالا چند تا دونه خس و خاشاک تو کامیون داران سر و صدا کردند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
اگراصلی ترین مشکل کامیونداران لاستیک بود احتمالا تا به حال حل شده بود ولی ظاهرا این مورد بزرگ نمایی میشود تا بقیه ی خواسته ی آنها عقیم بماند.اگر قرار باشد بار از آن راننده ای باشد که کرایه ی کمتری میگیرد روزی خواهد رسید که از راننده برای گرفتن بار مبلغی را نیز دریافت کنند این یعنی بی قانونی ،بی منطقی و . . . .رانند ه ای که بیمه و بیمه ی تکمیلی نداشته باشد و مدام در حال مبارزه با همکارش باشد تا بار بدست آورد جانش به لب می رسد.امیدوارم مسئولین واقع بینانه مشکلات این گروه زحمتکشی که مدام دور از خانواده هستند ،را حل نمایند تا باعث تسری این مشکل به سطح دیگر جامعه نشود.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
شما خودت را جای کامیوندار بگذارید توی این چهار سال اکثر قطعات ماشین آلات سنگین گران شده . خدمات بیمه ای گران شده هیجده تا لاستیک از بندرعباس تا شمال ایران چقدر فرسایش دارد . خود قطعات ماشین استحلاک دارد بی خوابی و خطرات راه و جاده من خودم از تبریز تا مشهد با اتوبوس رفتم دیدم که راننده ها در ترافیک شدید جاده ای چقدر پر حوصله هستند کسلنی برای این قشر تصمیم میگرند که اصلا مکانیک بلد نیستند یعنی اینکاره نیستند فقط میخولهند با زور و خشونت مسایل را حل کنند من کامیوندار نیستم اما مشکلات انان را درک میکنم
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟