نحوه رهگیری مرسوله پستی/ چند روش پیگیری مرسولات انتظامی و سازمانی

چشم انتظار دریافت و رسیدن مرسوله پست شده هستید و می‌خواهید از وضعیت بسته پستی یا زمان رسیدن خرید اینترنتی‌تان اطلاع پیدا کنید؟ با ما همراه باشید.
کد خبر: ۱۲۶۰۴۰۶
|
۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۷ 18 September 2024
|
8935 بازدید

آموزش نحوه رهگیری مرسولات پستی

به گزارش تابناک، از جمله خدمات نوینی که شرکت‌های پست در سراسر جهانی به مشتریان ارائه می‌دهند، امکان رهگیری و رصد مرسوله (ترکینگ) است. امکانی که مشتریان را در جریان فرایند ارسال و زمان رسیدن مرسوله شان قرار می‌دهد و علاوه بر آن که حجم مراجعه و پیگیری به دفاتر شرکت‌ها را کاهش می‌دهد، رضایت بیشتر مشتریان را به دنبال دارد.

مجموعه‌های پستی فعال در کشورمان هم بر این اساس، خدماتی ویژه برای رهگیری مرسوله تدارک دیده اند که البته بسته به شرکت و نوع مرسوله، تفاوت‌هایی دارند و افزون بر آن، منحصر به یک روش نیست. با ما همراه باشید تا نحوه رهگیری مرسوله‌های شرکت پست جمهوری اسلامی ایرانی و چگونگی رهگیری مرسوله‌های انتظامی را مرور کنیم.

چگونگی رهگیری بسته پستی

مشتریان شرکت پست کشورمان می‌توانند از جزئیات بسته پستی خود نظیر تاریخ و ساعت دقیق دریافت و پذیرش بسته پستی از سوی اداره پست، وزن بسته پستی، هزینه ارسال بسته، اسامی فرستنده و گیرنده مرسوله مطلع شده و از آخرین وضعیت مکانی مرسوله تا زمانی که بسته به مقصد می‌رسد، مطلع شوند.

برای این کار بایستی از سامانه رهگیری مرسولات پستی استفاده کنند که برای رهگیری همه انواع مرسولات، از عادی تا پست پیشتاز (که بعضا به آن پست سفارشی هم می‌گویند)، کارایی دارد و نه تنها با بارکد پستی، که با اطلاعات دیگری مانند کد ملی و شماره موبایل هم قابل استفاده است. 


اگر قصد رهگیری مرسوله ارسال شده با تیپاکس را دارید، به اینجا بروید:

چند روش رهگیری بسته تیپاکس به صورت غیرحضوری و آنلاین


ورود به سامانه رهگیری مرسولات پستی

سامانه رهگیری مرسولات شرکت ملی پست به منظور ثبت و درج اطلاعات لحظه به لحظه جابجایی مرسولات پستی ساخته شده تا در صورتی که مشتریان با این سوال که «بسته پستی من کجاست؟» مواجه شوند، بتوانند از طریق سامانه رهگیری مرسولات پستی به پاسخ این سوال برسند.

برای این کار بایستی آدرس اینترنتی tracking.post.ir را در مرورگر اینترنتی وارد کرده و روی دکمه اینتر یا جستجو بزنید. دقت کنید که فرقی ندارد از تلفن همراه یا تبلت و رایانه استفاده کنید و همچنین فرقی ندارد از چه بروزری استفاده می‌کنید؛ گوگل کروم، موزیلا فایرفاکس، سافاری، اوپرا یا هر مرورگر دیگری.

با ورود به سامانه کادری پیش رویتان قرار دارد که بایستی در آن کد رهگیری مرسوله (که کدی ۲۴ رقمی است و بایستی در نوشتن و تایپ کردنش دقت زیادی کرد) را وارد کرده و سپس روی ذره بین زرد رنگ کنار کادر، کلیک کنید تا سامانه جزییات آخرین وضعیت بسته پستی شما را فراخوان کرده و نمایش دهد.

رهگیری مرسوله پستی با کد رهگیری

چند تذکر مهم:

تذکر اولدقت کنید که اگردر وارد کردن کد بیست و چهار رقمی اشتباهی مرتکب شده باشید، فرایند رهگیری به نتیجه‌ای منجر نمی‌شود. نکته مهم دیگر این است که کد رهگیری صادر شده بعد از مدتی (حدودا ۶ ماه) بعد از تکمیل فرایند ارسال و دریافت مرسوله، منقضی می‌شود. 

تذکر دومدر صورتی که در این فرایند دچار مشکل شدید و یا سوالی دارید، می‌توانید از طریق شماره تلفن ۱۹۳ (بدون نیاز به پیش شماره) با مرکز پاسخگویی شرکت پست تماس گرفته و از منوی صوتی، گزینه رهگیری مرسوله پستی یا ارتباط با اپراتور را انتخاب نمایید. 

تذکر سومسامانه ثبت و پیگیری شکایت از شرکت پست در آدرس اینترنتی eop.post.ir در دسترس شما قرار دارد. این سامانه متعلق به دفتر بازرسی و مدیریت عملکرد شرکت پست است و ورود اطلاعات در آن نیازمند ثبت شماره تلفن همراه و طی کردن فرایند احراز، با وارد کردن کد پیامک یا SMS شده به موبایل است.

تذکر چهارمتفاوت مرسوله پستی پیشتاز و عادی، در زمان رسیدن بسته به دست گیرنده بوده و از لحاظ نحوه پیگیری تفاوتی با یکدیگر ندارند و همه مرسوله‌های شرکت پست از طریق tracking.post.ir رهگیری می‌شوند.

تذکر پنجمدر حال حاضر رهگیری از شرکت پست تنها با کد رهگیری ۲۴ رقمی ممکن است و امکان رهگیری مرسوله پستی از طریق کد ملی یا وارد کردن نام و نام خانوادگی و... در این سامانه وجود ندارد. البته رهگیری مرسوله‌های سازمانی متفاوت است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

نحوه رهگیری مرسوله پستی با پیامک

برای کار با سامانه سامانه رهگیری مرسولات شرکت ملی پست، حتما نباید اینترنت داشت چراکه رهگیری مرسوله پستی با پیامک یا از طریق کد دستوری هم ممکن است. فرایند‌هایی که با گوشی‌های معمولی هم قابل انجام است و به عبارتی نیاز به گوشی هوشمند هم ندارند.

به منظور رصد مرسوله پستی از طریق پیامک، باید حرف آر انگلیسی (R) را در ابتدای کد رهگیری ۲۴ رقمی مرسوله تایپ کرده و این متن را به سرشماره ۲۰۰۰۴۴۱ (دو هزار، چهارصد و چهل و یک) ارسال نمایید.

دقت کنید که شرکت ملی پست، پیامک‌های خود را تنها با سرشماره «پست» یا شماره ۵۰۰۰۴۰۱۹۳ به مشتریان ارسال می‌کند و هرگونه پیامک به متقاضی، با عنوان پست و پستچی، کلاهبرداری است و به هیچ عنوان نباید روی لینک‌های ارسال شده در این پیامک‌ها کلیک کرد.

رهگیری مرسوله پستی از طریق ussd یا کد دستوری، روش دیگر رهگیری مرسوله پستی است که فعلا تنها برای رهگیری مرسوله‌های پلیس کارایی دارد؛ مرسوله‌هایی که قبلا نیروی انتظامی از طریق ناجی پست ارسال می‌کرد و حالا توسط شرکت پست توزیع می‌شوند و سامانه رهگیری مجزایی هم دارند.

سامانه رهگیری مرسولات سازمانی

اگر قصد رهگیری و رصد بسته پستی حاوی شناسنامه خودرو (که به برگ سبز خودرو و همچنین سند خودرو هم مشهور است) یا موتورسیکلت، کارت خودرو یا موتور، گذرنامه (همان پاسپورت)، گواهینامه رانندگی، مدارک نطام وظیفه و کارت پایان خدمت یا معافیت، مدارک سیم کارت و ابلاغیه دیوان عدالت اداری را دارید، باید از سامانه رهگیری مرسولات سازمانی استفاده کنید.

برای این کار باید به سایت najatracking.post.ir بروید که از نامش هم پیداست برای رهگیری مرسوله‌های انتظامی (ناجای سابق و فراجای فعلی) کارایی دارد. دقت کنید که برای پیگیری مرسوله از طریق این سایت، نیازی به وارد کردن کد رهگیری نیست و متقاضی می‌بایست اطلاعات دیگری مانند کد ملی و شماره سیم کارت را وارد نماید.

نحوه رهگیری مرسوله پلیسی و سازمانی

رهگیری مرسوله‌های انتظامی، خدمتی است که در دفاتر پلیس+۱۰ هم به مراجعان ارائه می‌شود و سامانه رهگیری مرسولات سازمانی، نسخه برخط و آنلاین است که می‌شود به کمکش به صورت غیرحضوری مرسوله را رصد کرد و از آخرین وضعیت آن مطلع شد.

رهگیری مرسولات سازمانی از طریق کد دستوری

یکی از روش‌هایی که برای رهگیری مرسولات سازمانی وجود دارد، استفاده از کد USSD است که به شیوه زیر قابل انجام است:

نحوه رهگیری مرسوله پستی با کد دستوری
۱- کد دستوری #۱۱۰* (ستاره، ۱۱۰، مربع) را با موبایل شماره گیری کنید.
۲- در صفحه‌ای که باز می‌شود، گزینه ۱ یعنی پلیس+۱۰ را انتخاب کنید.
۳- در صفحه بعد گزینه ۴ یعنی وضعیت مدارک را انتخاب کنید.
۴- در مرحله بعدی مدرک مورد نظرتان را انتخاب نمایید تا وضعیت مرسوله سازمانی خود را مشاهده کنید.

 

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟