آقایان مدیریت شهری، مساله، اطلاع یا عدم اطلاع میراث نیست

پی گیری داستان متروی حافظیه شیراز/ قطار از روی حافظ عبور می کند؟

متروی شیراز قرار است از زیر حافظیه و در واقع از روی تاریخ ادبیات و فرهنگ کشور عبور کند؛ این خبر این روزها به ابهام مهمی در رسانه ها تبدیل شده است. در حالی که مدیریت شهری به راحتی می توانست جزئیات ان را در اختیار رسانه ها قرار دهد.
کد خبر: ۱۲۶۴۱۶۰
|
۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۰ 07 October 2024
|
2338 بازدید
|

به گزارش سرویس فرهنگی تابناک، در دوره چهارم شورای شهر شیراز، مصوب شذه بود که یکی از ایستگاههای خط دو مترو، درست مقابل حافظیه شیراز باشد. جایی که به لحاظ تاریخی و ارزش ادبی و معنوی از آثار ارزشمند ایران محسوب می شود. 
بر همین اساس در دوره پنجم شورا، برای جلوگیری از هرگونه آسیب احتمالی ناشی از تردد قطارهای مترو و لرزش های آن، مقرر شد متروی خط دو تا یک کیلومتری حافظیه کشیده شده و همانجا متوقف شود. از ن جا به بعد حمل و نقل مسافران،  از طریق خط تراموا ادامه پیدا می کرد و تا بافت تاریخی شیراز پیش می رفت. این اتفاق در همان ایام، با استقبال مواجه شد.
اما روز گذشته رسانه ها از رسیدن خط دوی متروی شیراز به نزدیکی حافظیه خبر دادند که بر اساس خبرهای منتشر شده، چنین اقدامی بدون مصوبه استانداری و میراث فرهنگی انجام شده است. خبر مربوطه  حتی در رسانه های خارجی با عناوینی همچون بی توجهی به میراث تاریخی ایران باز نشر شد.
 
پیگیری تابناک
در همین زمینه خبرنگار تابناک در شیراز، به سراغ عضو شورای شهر شیراز رفت که بر اساس اظهارات وی، ظاهرا موضوع صحت دارد و حالا اعضای شورا، بدون پرداختن به اثرات مخرب این خط مترو بر حافظیه و آثار باستانی شهر شعر ایران، صرفا به اطلاع یا عدم اطلاع اداره کل میراث فرهنگی استان فارس از این اقدام می پردازند. انگار، طرح مساله ای انحرافی در حال رخ دادن است. یعنی با این اوصاف، مساله برای مدیریت شهری شیراز، اصلا حافظ و حافظیه نیست و از نظر آنها موضوع، تمام شده است. قرار است مترو از روی حافظ عبور کند.
علیرضا اسکندری، عضو کمیسیون حمل ونقل وعمران شورای اسلامی شهر شیراز در گفت‌‎وگو با تابناک فارس، گفت: پروژه اجرای خط ۲ مترو شیراز با موافقت مجموعه میراث و دستگاه‌های مربوطه از سوی شهرداری در حال اجراست.
 
پی گیری داستان متروی حافظیه شیراز/ قطار از روی حافظ عبور می کند؟
 اسکندری، با اعلام اینکه چنانچه مدیریت میراث فرهنگی وگردشگری فارس نسبت به این موضوع اعلام بی اطلاعی کند جای سئوال دارد، اظهارداشت: معمولا روال بر این است اجرای هر پروژه پس از دریافت مجوز‌های لازم پروژه اجرا و به اتمام می رسد.
به گفته این عضو شورای اسلامی شهر شیراز برای صحت سنجی موضوع مطرح شده از سوی فعالان میراث نیاز است با استفاده از نظر تخصصی کارشناسان مربوطه موضوع مورد بررسی قرار بگیرد.
در هر حال این که بعد از انجام شدن این اقدام، و با وجود مصوبه شورای پنجم، و بعد از انتشار خبر آن در رسانه ها و علنی شدن ماجرا، شورای شهر شیراز بر ضرورت استفاده از نظر کارشناسان برای بررسی موضوع تاکید می کند، از نکات جالب داستان است. چه بسا اگر علنی سازی موضوع از سوی عضو شورای قبلی شیراز از طریق رسانه ها، انجام نمی شد، همین بررسی کارشناسانه، به بعد از راه اندازی ایستگاه و یا خراب شدن آرامگاه بر اثر لرزش ها و دیگر تاثیرات این خط، موکول می شد.
در چنین شرایطی به نظر می رسد انتظارات صرفا متوجه وزیر میراث فرهنگی نیست. بلکه هم از او، و هم مسئولین دیگر در دولت پزشکیان و هر نهاد دیگر انتظار رسیدگی جدی می رود. 
عومل موثر در این اقدام، چگونگی عبور از مصوبه شورای شهر پنجم شیراز، اطلاع یا عدم اطلاع میراث فرهنگی، نقش فرمانداری شیراز در تائید چند نوع مصوبه متفاوت شورای شهریها در باره یک موضوع، و موضوعات دیگر، ضرورتی برای بستن راه تخریب احتمالی یک اثر مهم فرهنگی است.
طبیعی است در این میان باید تدبیر اساسی برای حمل و نقل عمومی شیراز نیز اندیشیده شود تا این بار، شهروندان قربانی بی تدبیری دیگری نشوند.

 

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۶
این داستان را در مورد تئاتر شهر تهران هم شاهد بودیم.
یک عده برای سد کردن راه سازندگی و آبادانی، منابع طبیعی و یا آثار تاریخی را بهانه می کنند و ایرادات بنی اسرائیلی می گیرند. در حالی که دروغ می گویند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۶
تعرف آبادانی از نظر شما این ضرب المثل قدیمی است که می گوید: آمد ابرویش را درست کند، زد چشمش را هم کور کرد!

مردم این گونه آبادانی هایی که شما از آن دم می زنید را نمی خواهند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۶
دو روز پیش جلال رشیدی کوچی، نماینده اسبق مجلس به عنوان استاندار استان فارس معرفی شد.
ایشان انسان روشن بین و با خردی هستند و قطعاً موضوعات مربوط به مجموعه باستانی تخت جمشید و نیز گذر مترو شیراز از حریم آرامگاه حافظ را پیگیری کرده و رفع آنها را در اولویت کاری خود قرار خواهند داد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۶
هویت فرهنگی هر کشوری در آثار باستانی آن نهفته است.

متاسفانه هر سال بودجه ناچیزی به حفظ و مرمت این آثار اختصاص داده می شود. دولت اگر پولی در بساط ندارد که به این کارها اختصاص دهد، می تواند بر روی قبض تلفن یا آب مبلغی را برای این کار از مردم اخذ کند. حتی بسیاری از هموطنان در خارج و داخل کشور مشتاقانه حاضر هستند که برای این امر کمک نقدی و فکری انجام دهند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۶
شورای شهر اصفهان هم چند سال قبل اجازه ساخت برج جهان نما را در حریم میدان نقش جهان داده بود. همینطور اجازه ساخت و ساز ساختمانهای بلند مرتبه در حریم رودخانه زاینده رود را صادر کرده بود.
جای بسی تاسف است، اینان که باید بلندگوی خواسته های مردم شهر خود در شهرداری باشند و بر کار آن نظارت کنند، خود دست به خطای ناصواب زده و می زنند.
َاحمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۶
بسیار بعید است که اعضای شورا شهری فرهنگ دوست و فرهنگ پرور شیراز چنین تصمیمی بگیرند. همچنین، امکان نداره مردم فرهنگ دوست شهر شیراز اجازه چنین خطایی را بدهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۶
احسنت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۶
ایران دارای طراحان و سازندگان زبر دستی هستند که در سطح جهان شناخته شده و درخشیده اند. همین چند روز پیش پروفسور هشیار نوشین، از پیشگامان سازه فضاکار در جهان و طراح سازه‌های معروفی نظیر فرودگاه هیترو و استادیوم تختی تهران، در سن ۹۱سالگی درگذشت.

سازمان میراث فرهنگی، وزارت کشور، شهرداریها می توانند هر سال با تشکیل سمیناری از این شخصیت های برجسته برای شرکت در آن دعوت کرده و از نظرات کارشناسانه آنها استفاده بهینه کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۶
جای تاسف است این آقایان اگراهل شیرازهستندبایدتعصبی داشته باشندنسبت به شهرشان ومیراث آن کمی فکرکنندودرست عمل کنندصرفاکاری انجام دادن ولطمه زدن به میراث فرهنگی مصیبت است....
باهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۶
این مترو یا قطار شهری شیراز بقول معروف زیراب حافظیه را می زند و یا در واقع از ریشه می زند و از بیخ و بن می کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۶
بزار رد شه مردم ما که نمیتونن یه غزل حافظ رو بدون اشتباه بخونن چه فایده
احسان رضاییان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۶
متاسفانه مدیریت توی شیراز صفره واقعا
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟