در فاصله ده ساعت تا آغاز اختتامیه سی و دومین جشنواره بینالمللی فجر و در شرایطی که هیأت داوران، امروز برای تصمیم نهایی درباره صاحبین سیمرغهای بلورین این رویداد نشستی خواهند داشت، این پرسش پیش روست که سوای سرنوشت قابل پیشبینی برای سیمرغهای بلورین این دوره از جشنواره، چه آثاری و در چه بخشهایی استحقاق بیشتری برای دریافت سیمرغ بلورین دارند؟
به گزارش «تابناک»، قریب به اتفاق گمانهزنیها درباره جشنواره سی و دوم فیلم فجر چنین ارزیابی میشود که این دوره، دوره «رستاخیز» و «چ» است و قرار است هیأت داوران نیز بخش عمده جوایز را به این دو فیلم بدهد؛ آثاری که البته در برخی بخشها نقاط قوت چشمگیری دارند، ولی نه آنچنان که بخش اعظم جوایز به این دو اثر تعلق گیرد.
در بیست و دومین دوره جشنواره فیلم فجر، در حالی که هیأت داوران متشکل از محمد بزرگ نیا، ابوالحسن داودی، محمد داودی، مجتبی راعی، مهدی شجاعی، مینو فرشچی بود، فیلم سینمایی «دوئل» به کارگردانی احمد رضا درویش در سیزده نامزد دریافت سیمرغ شد و سرانجام سیمرغ بهترین کارگردانی به احمد رضا درویش، نقش دوم مرد به کامبیز دیر باز، طراحی صحنه و لباس به امیر اثباتی، بهترین فیلمبرداری به بهرام بدخشانی، بهترین صداگذاری به مسعود بهنام، بهترین جلوههای ویژه به محسن روزبهانی و بهترین صداگذاری به حمید نقیبی اهدا شد.
امسال نیز در سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر، «رستاخیز» در یازده بخش بهترین جلوههای ویژه بصری، جلوههای ویژه میدانی، چهرهپردازی، طراحی صحنه ولباس، صدای فیلم، نقش مکمل مرد، موسیقی متن، فیلمبرداری، نقش اول مرد، کارگردانی و بخش بهترین فیلم نامزد دریافت سیمرغ بلورین شده است. در کنار «رستاخیز»، «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا در رتبه دوم رکوردداران نامزدی دریافت سیمرغ این دوره از جشنواره فجر قرار گرفته و در بخشهای بهترین جلوههای ویژه بصری، جلوههای ویژه میدانی، طراحی صحنه و لباس، صدای فیلم، نقش مکمل مرد، تدوین، کارگردانی و بهترین فیلم کاندیدای دریافت جایزه شده است.
با این حال، واقعیت آن است که این دو فیلم به رغم ارزشهای ذاتیشان، آنچنان فاصله کیفی نسبت به دیگر رقبا ندارد که تقسیم بخش عمده جوایز میان این دو فیلم توسط هیأت داوران توجیهپذیر باشد و شاید نشست امروز هیأت داوران نتایج منطقیتری نسبت به این پیشبینیها داشته باشد.
«تابناک» در آستانه اختتامیه جشنواره بینالمللی سی و دوم، به جای نیتخوانی و پیشبینیهای معمول که ارزش خاصی ندارد، برندگان منطقی سیمرغهای بلورین این دوره از جشنواره را ارزیابی میکند و شایستهترینها را از منظر خود و با تجمیع دیدگاههای منتقدان و بزرگان سینما معرفی میکند؛ هرچند بسیاری از این شایستهها، غروب امروز روی سن برج میلاد نخواهند رفت و دیگر رقبایشان برندگان سیمرغهای بلورین خواهند بود.
یادآوری این نکته ضروری است که در برخی بخشها، گزینههای شایستهتری وجود دارند، ولی «تابناک» از میان کاندیداهای اعلام شده، یک گزینه را برگزیده، در غیر این صورت «خانه پدری» و «زندگی آقای محمودی و بانو» نیز سهم چشمگیری از سیمرغهای این دوره را میتوانستند از آن خود کنند.
بخش سودای سیمرغ
سیمرغ بلورین بهترین جلوههای ویژه بصری:
سایمون فریم برای فیلم «رستاخیز»
سیمرغ بلورین بهترین جلوههای ویژه میدانی:
حمیدرضا سلیمانی برای فیلم «چ» و «رستاخیز»
سیمرغ بلورین بهترین چهرهپردازی:
محسن دارسنج برای فیلم «همه چیز برای فروش»
سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس:
مجید میرفخرایی برای فیلم «رستاخیز»
سیمرغ بلورین بهترین صدای فیلم:
برای «رستاخیز» صدابردار: یداله نجفی/ صداگذاران: جرمیپرایز، دن جانسون، ریچارد کانوی
دیپلم افتخار: «عصبانی نیستم!» صدابردار: نظامالدین کیایی/ صداگذار: محمدرضا دلپاک
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد:
بابک حمیدیان برای فیلم «چ»
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن:
شبنم مقدمی برای فیلم «امروز»
سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن:
استفان واربک برای فیلم «رستاخیز»
دیپلم افتخار: سهراب پورناظری برای فیلم «آرایش غلیظ»
سیمرغ بلورین بهترین تدوین:
هایده صفییاری برای فیلم «عصبانی نیستم!»
سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری:
علیمحمد قاسمی برای فیلم «همه چیز برای فروش»
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد:
نوید محمدزاده برای فیلم «عصبانی نیستم!»
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن:
مریلا زارعی برای فیلم «شیار ۱۴۳»
سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه:
بهروز افخمی برای فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران»
سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی:
حمید نعمتالله برای فیلم «آرایش غلیظ»
سیمرغ بلورین بهترین فیلم (به تهیهکننده):
قصهها «به تهیهکنندگی رخشان بنیاعتماد»
بخش نگاه نو
سیمرغ بلورین بهترین فیلم:
حقِ سکوت (به تهیهکنندگی سیدرضا میرکریمی)
سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی:
برزو نیکنژاد برای فیلم «ناخواسته»
سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه:
محمدهادی نائیجی برای فیلم «حقِ سکوت»
بخش مستند
سیمرغ بلورین بهترین فیلم
خاطراتی برای تمام فصول (به تهیهکنندگی مرتضی رزاقکریمی)
سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی
لقمان خالدی برای فیلم «کمی بالاتر»
سیمرغ بلورین بهترین پژوهش و تحقیق
سیدغلامرضا نعمتپور و لاله روزگرد برای فیلم «برای گونگادین بهشت نیست»
سیمرغ بلورین بهترین دستاورد فنی- هنری
مهدی نورمحمدی برای فیلم «در پناه بلوط»