مرور روزنامه‌های سه‌شنبه 27 آبان‌ماه؛

حمایت جالب نمایندگان و شخصیت‌های اصولگرا از تیم هسته‌ای

در آستانه شروع دور جدید مذاکرات هسته‌ای، سخنان سردار نقدی، کوثری و نادران مورد توجه روزنامه‌ها قرار گرفته و محمد خوش‌چهره، تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی را مورد توجه قرار داده است. پیش‌بینی از جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم، دیگر مسأله مهم روزنامه‌های وسط هفته است.
کد خبر: ۴۵۰۲۱۲
|
۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۱ 18 November 2014
|
20378 بازدید
در آستانه شروع دور جدید مذاکرات هسته‌ای، سخنان سردار نقدی، کوثری و نادران مورد توجه روزنامه‌ها قرار گرفته و محمد خوش‌چهره، تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی را مورد توجه قرار داده است. پیش‌بینی از جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم، دیگر مسأله مهم روزنامه‌های وسط هفته است.

حمایت جالب نمایندگان و شخصیت‌های اصولگرا از تیم هسته‌ای


جوان از جمله روزنامه‌هایی است که حمایت نمایندگان و شخصیت‌های اصولگرا از ایستادگی تیم هسته‌ای را مورد اشاره قرار داده است.

ابتکار در این باره در مطلبی با تیتر «سردار نقدی: بسیج از مذاکرات هسته‌ای دفاع می‌کند» نوشته: سردار محمدرضا نقدی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه «تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تا به حال عزت ایران را حفظ کرده است و انتظار داریم همین مسیر را ادامه دهد»، افزود: هیأت مذاکره‌کننده این روز‌ها مواضع درستی را اعلام کرده است. توقع بسیج هم این است که آمریکا زورگویی و زیاده‌خواهی خود را کنار بگذارد. رسیدن به توافق خوب، عادلانه و بدون اجحاف حتما مقدور است ولی اگر قرار باشد اجحافی صورت گیرد بهتر است که این توافق بد انجام نشود.

وی در نشست خبری خود به مناسبت هفته بسیج، با اشاره به اینکه در هر صورتی ملت ایران و بسیج حامی هیأت مذاکره‌کننده خواهد بود، اظهار کرد: دو حالت وجود دارد؛ یکی اینکه تیم مذاکره‌کننده حقوق ملت ما را اعاده کنند و به یک توافق خوب برسند که همه ما حامی هستیم. حالت دوم این است که تیم مذاکره‌کننده ببیند حق ایران در حال پایمال شدن است و مذاکره را کنار بگذارد و تن به توافق ندهد که باز هم بسیج و همه مردم حمایت کامل خواهند کرد اما اگر خدای ناکرده حق مردم ضایع شود هیچ کس حمایت نمی‌کند. حقوق هسته‌ای مثل مرز کشور است و اگر مورد تجاوز قرار گیرد کل بسیج تلاش می‌کند تا آن را پس بگیرد. ما نخواهیم گذاشت کسی بر سر حقوق اساسی ملت ایران لکه سیاهی را ثبت کند. بسیار بسیار بعید می‌دانم که دولت خدمتگزار به چنین شرایطی تن بدهد و از حقوق ملت ایران کوتاه بیاید.

در همین حوزه دنیای اقتصاد در مطلبی با تیتر «لاریجانی: مسیر مذاکرات رو به پیشرفت است» نوشته: رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار سرگئی ناریشکین رئیس مجلس دومای روسیه با بیان اینکه مذاکرات هسته‎ای ایران مسیر رو به پیشرفتی را طی می‌کند، تأکید کرد اما برخی بهانه‌جویی‎های آمریکا و غرب می‌‎تواند مانعی بر سر راه این مذاکرات باشد. رئیس مجلس دومای دولتی روسیه نیز در مورد موضوع مذاکرات هسته‌ای گفت: «موضع همیشگی روسیه این بود که ایران حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‎ای را دارد و موضوع هسته‎ای ایران باید به شیوه‌ای کاملا منصفانه و عادلانه حل‌وفصل شود‌».

از سوی دیگر در آستانه برگزاری مذاکرات دیگری بین ایران و گروه ۱+ ۵ کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا قرار است طی هفته جاری با برگزاری دو جلسه استماع با موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ پیامدهای یک توافق که آن را «بد» می‌خوانند، مورد بررسی قرار دهد.

شهروند در گزارشی با تیتر «نبض مذاکرات‌ هسته‌ای، تند شد» از مذاکرات هسته‌ای نوشته: امروز دور پایانی مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه‌ ۱+ ۵ آغاز می‌شود. این دور از مذاکرات در وین، پایتخت اتریش برگزار می‌شود و چنانچه نتایج مثبتی در پی داشته باشد، می‌توان گفت توافق جامعی تاریخی میان ایران غرب صورت می‌پذیرد که پایان‌بخش ١٢‌سال بن‌بست و بحران بر سر پرونده هسته‌ای ایران است. تنها یک هفته به پایان ضرب‌الاجل تعیین‌شده برای دور دوم مذاکرات هسته‌ای باقی مانده است و به همین جهت مذاکرات این روز‌ها در وین، مذاکراتی سخت، صریح و جدی خواهد بود.

آن گونه که از شواهد امر بر‌می‌آید در دور قبلی مذاکرات هسته‌ای که در عمان برگزار شده است، توافقاتی کلی بر سر موضوعات مورد بحث صورت گرفته و حتی متونی به همراه جزییات درخصوص توافق‌نامه نهایی پیش‌نویس شده است. البته این مسأله نکته‌ای تازه و نو نیست. محمدجواد ظریف، در دور آخر مذاکرات که در فرصت شش‌ماهه صورت گرفته بود، اعلام کرد که متن توافق تقریبا آماده است و تنها به یک تصمیم سیاسی نیاز دارد. به هر حال اما نمی‌توان منکر این واقعیت بود که مذاکرات از آن ‌زمان تاکنون پیشرفت‌هایی اساسی داشته است. تا آنجا که روزنامه گاردین به نقل برخی دیپلمات‌ها خبر داده که ٩۵‌درصد کار به انجام رسیده و تنها دو مسأله ظرفیت غنی‌سازی ایران و نحوه برداشته‌ شدن تحریم‌های ضد ایرانی باقی مانده است که این دو نیز نیاز به تصمیم‌سازی در پایتخت‌های طرف‌های مذاکره دارد. بسیاری از تحلیلگران سیاسی نیز بر این عقیده‌اند که موانع باقی‌مانده بر سر راه توافق جامع بیشتر سیاسی هستند. آن‌ها همچنین تأکید کرده‌اند این طرف‌های ایران و آمریکا هستند که باید تصمیم نهایی را بگیرند و زمینه‌های سیاسی را برای توافق جامع آماده کنند.

تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی


محمد خوش چهره استاد اقتصاد دانشگاه تهران در روزنامه خراسان نوشته: دور نهایی مذاکرات ایران و ۱+ ۵ از امروز در وین در حالی آغاز می‌شود که طیفی از مسائل و پیش بینی‌های متفاوت و همچنین انتظار‌های واقع بینانه و غیر واقع بینانه در این مورد مطرح می‌شود. اینکه به واقع نتیجه مذاکرات چه خواهد بود بر سر میز مذاکرات و در گفت‌و‌گو‌های دیپلمات‌ها روشن خواهد شد؛ اما فارغ از این مسأله چند نکته را می‌توان متذکر شد.

تجربه‌های تلخ گذشته که با بیانیه الجزایر، روند آن آغاز گردید، نشان می‌دهد که طرف غربی حتی در صورت امضای توافق‌نامه، خود را به انجام آن متعهد و ملزم نمی‌داند. قطعاً ایالات متحده از انجام مفاد توافق هسته‌ای به انحای مختلف شانه خالی خواهد کرد. یکی از نشانه‌های آشکار عهدشکنی آمریکا که در حال حاضر شاهد آن هستیم، زمان بر کردنِ برداشتن تحریم هاست در حالی که مسئولین ما خواهان رفع کامل و سریع آن هستند.

اکنون باید به این سؤال مکرر پاسخ دوباره بدهیم که اساسا مشکلات اقتصادی ما تاچه حد معلول تحریم‌هاست؟

درباره تحریم‌ها ریشه مشکلات قبل از اینکه به خود تحریم‌ها بازگردد، به نحوی به برخورد با تحریم‌ها مربوط می‌شود. بحث تحریم‌ها در شاخه تخصصی مدیریت استراتژیک مطرح است به این معنا که تحریم درست است که مصداقی از تهدید است اما اصولا تحریم به صرف تهدید واجد قضاوت و ارزش یابی نیست چرا که تأثیر و تهدید زا بودن آن به مدیریت تحریم‌ها و چگونگی مواجه شدن با آن مربوط می‌شود.

امروز تهدیدهای زیادی در حوزه‌های مختلف از این جنبه مورد بررسی قرار می‌گیرد که اگر یک مدیریت استراتژیک و توانمند وجود داشته باشد تحریم را رصد می‌کند و دلایل ایجاد آن را تشخیص می‌دهد شیوه‌های اعمالی به دنبال آن آثار و پیامدهای احتمالی آن را در نظر می‌گیرد و سپس با شناخت و درک صحیح به مقابله با آن برمی خیزد؛ به این معنا که در ابتدا از بسط و گسترش آن جلوگیری و آن را کنترل و مهار می‌کند و در مرحله بعد با مدیریت آن را کم اثر و بی‌اثر می‌کند لذا اگر «ابرمدیریت» بر تحریم اعمال شود تحریم را می‌توان به فرصت تبدیل کرد.

البته آنهایی که درک مفهومی ضعیفی از تهدیدات دارند از ابتدا بیان می‌کنند که تحریم را به فرصت تبدیل می‌کنند درحالی که باید دید برنامه‌هایشان برای کنترل، مهار، کم اثرکردن و بی‌اثرکردن تحریم‌ها چیست تا بعد بتوان قضاوت کرد که این مدیریت مدیریتی است که می‌تواند تهدید را کم اثر و بی‌اثر کند. به خصوص در برخی از مقاطع زمانی، شاهد این آسیب هستیم. بنابراین قبل از اینکه ما دلایل برخی فشارهای ناشی از تحریم‌ها را بدانیم باید نحوه مقابله با تحریم‌ها را بدانیم. به عبارت دیگر تحریم اثر دارد اما اتخاذ نوعی تصمیم‌ها در برخی سطوح مدیریتی ما بر این تحریم‌ها تأثیرگذار خواهد بود. بنابراین تحریم را دلیل اصلی مشکلات اقتصادی به مفهوم بنیادی آن نمی‌دانیم بلکه آن را عارضی می‌دانیم.

نظام جمهوری اسلامی ایران در مدت ۳۳ سال انقلاب بار‌ها در عرصه‌های استراتژیک و ملی تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کرده است؛ از جمله دوران دفاع مقدس که حضرت امام (ره) آن را به فرصت تبدیل کردند و توان بازدارنده و دفاعی ما که دنیا به آن اعتراف دارد شاهد این ادعا است. اما این به معنای این نیست که هر مدیریتی می‌تواند تهدیدی را به فرصت تبدیل کند.

در این میان، حتی اگر سایه تهدید تحریم‌های هسته‌ای از فضای کشور دور شود، نفی کننده سناریوهای تحریم ساز بعدی نیست که به شکل‌های مختلف و در قالب ادعاهایی مانند حقوق بشر و توان موشکی، محملی برای فشارهای بیشتر خواهد بود. بنابر این با این مقدمه واقع بینانه، ماموریت اصلی دولت خدمتگزار را باید اینگونه بر شمرد که با اتخاذ تدابیر، سیاست‌ها، تصمیم‌ها و با عنایت به مؤلفه‌های «اقتصاد مقاومتی» به گونه‌ای امور را تدبیر نماید که از عهده رتق و فتق امور بر آمده و بر سختی‌های ناشی از تحریم فائق آید. دولت محترم با تلاش‌های خود، فضایی را در عرصه بین‌المللی ایجاد کرده تا بتواند حقانیت جمهوری اسلامی ایران را برای ناظرین منصف جهانی به اثبات برساند، و با استفاده از دیپلماسی و ادبیات مناسب سعی نموده تا مناسبات را بازسازی نماید، اما نتایج آن به صورت اساسی نمی‌تواند برای کشورمان تحول آفرین باشد.

مسئولین اقتصادی، نیازمند تدابیری از جمله توجه به ظرفیت‌ها و توان تولید داخل ملی در حوزه‌هایی هستند که قدرت اثرگذاری تحریم‌ها در آن‌ها کمتر است. رفع موانع و خارج کردن بخشِ تعیین کننده مسکن در رشد اقتصاد ملی از رکود سنگین که تأثیری جدی و قابل تامل بر اشتغالزایی دارد از بخش‌های حیاتی بوده که لازم است دولت به آن عنایت ویژه‌ای مبذول دارد. حوزه مسکن، بخشی است که حتی با تحولات خوش بینانه ناشی از توافق نهایی هسته‌ای با توجه به معضلات انباشته شده سال‌های گذشته و با در نظر گرفتن صِرف فاکتور توافق هسته‌ای، از رکود خارج نخواهد شد. اگر دولت بتواند با اتخاذ سیاست‌های عالمانه، موانع تولید ملی را از سر راه بردارد و در مسیر آن تلاش نماید، حتما شاهد نرخ رشد قابل قبولی که رافع بسیاری از چالش‌ها نیز هست، خواهیم بود. ما جمعیتی قریب به ۷۷ میلیون نفر را در کشور داریم که می‌توان آن را به بازاری بزرگ تشبیه کرد. ۷۷ میلیون نفر یعنی تقاضاهای بالقوه‌ای که با مدیریت‌های مناسب می‌تواند به تقاضاهای بالفعل مبدّل گردد و اصالتاً رمز موفقیت یک اقتصاد پویا، وجود عاملی به نام تقاضای مؤثر است که پیش شرط تولید نیز هست.

از این روی، با تأکید بر منابع داخلی، باید به اجرای تاکتیک بازسازی اقتصاد ملی همت گماشت و در کنار آن هم ‌‌نهایت تلاش‌ها برای لغو کامل تحریم‌ها را صورت داد. در غیر این صورت، اگر تکیه‌گاه سیاست‌های اقتصادی دولت تنها بر رفع تحریم‌ها، منحصر و محدود شود و ظرفیت‌های اقتصاد ملی مورد کم توجهی و بی‌مهری قرار گیرد، ارزیابی‌های عاقلانه ما را به این نتیجه غیرقابل تردید می‌رساند که نه تنها دولت بلکه کلیّت نظام نیز در اهداف متعالی و پیشرفت دچار مشکل خواهد شد. بنابر این راهکار موفقیت، اقتصاد مقاومتی و توجه به مؤلفه‌های اقتصاد درون زا است که برای همیشه، چه قبل از ۳ آذر و چه بعد از ۳ آذر امیدبخش و کارگشاست.

نجفی، وزارت علوم را ۱۰ سال به عقب برگردانده است!


ابتکار در گزارشی از «فضای مجلس در روز رأی اعتماد» نوشته: در شرایطی که دولت از یک سو و دلواپسان منتقد دولت از سوی دیگر تمام عزم خود را برای جلسه امروز رأی اعتماد جزم کرده‌اند، برخلاف فضای جلسه رأی اعتماد به نیلی احمد آبادی، حاصل کار قابل پیش‌بینی نیست. محمدحسین فرهنگی، عضو هیأت رئیسه مجلس در گفت‌وگو با ایسنا این موضوع را تأیید می‌کند و می‌افزاید: تجربه نشان داده که بعد از طرح مباحث مختلف جمع‌بندی نهایی نظر نمایندگان در جلسه رسیدگی به رأی اعتماد شکل می‌گیرد. این در حالی است که پس از جلسه روز یکشنبه فراکسیون رهروان ولایت مجلس ـ به عنوان اصلیترین فراکسیون حال حاضر مجلس ـ با دانش آشتیانی، اعضای رهروان نتوانسته‌اند به جمع‌بندی مشخصی درباره رأی دادن یا ندادن به گزینه پیشنهادی دولت برسند. غلامرضا اسداللهی عضو هیأت رئیسه فراکسیون رهروان ولایت مجلس در این باره می‌گوید: جلسه روز یکشنبه فراکسیون با وزیر پیشنهادی علوم منتج به نتیجه مشخصی نشده و فراکسیون هم به جمع‌بندی نرسیده که جلسه مجددی تشکیل دهد؛ بنابراین اعضا آزادند هر طور به جمع‌بندی رسیدند عمل کنند و رأی دهند چرا که گاهی اقتضای شرایط همین است. در شرایطی که وی نسبت به نتیجه نداشتن جلسات دانش آشتیانی با کمیسیون‌ها و فراکسیون‌های مجلس چندان ابراز خوشبینی نمی‌کند، اما می‌افزاید: اگر آقای دانش آشتیانی بتواند برخی شبهات خصوصا شبهات سیاسی که در ذهن نمایندگان وجود دارد را برطرف کند شاید بتواند به توفیقی دست پیدا کند.

این در حالی است که ایرج ندیمی، نماینده مردم لاهیجان در مجلس، پیش‌بینی می‌کند: بر اساس تجربیات خود در مجلس باید بگویم که این احتمال وجود دارد که رأی آقای آشتیانی کمتر از وزیر پیشنهادی قبل آقای نیلی باشد! الیاس نادران، نماینده عضو جبهه پایداری که نامش در میان دلواپسان منتقد دولت برده می‌شود، دیروز در حاشیه جلسه علنی مجلس، همچنان به پس گرفتن نام دانش آشتیانی به عنوان گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم اصرار کرد. وی گفت: اگر دولت گزینه پیشنهادی وزارت علوم را پس گرفت و فردی را با تعامل به مجلس معرفی کرد که فبهاالمراد. اما در غیر این صورت لااقل برای گزینه بعدی این مسیر را اصلاح کنند. نماینده مردم تهران یادآور شد: هیچ نامه‌ای از طرف هیچ کس به هیچ کجا نوشته نشده اما تماس‌هایی با مقامات دولتی از طریق مؤثرین مجلس صورت گرفته که گزینه را تغییر دهند. وی در عین حال توپ روشن نشدن تکلیف وزارت علوم را در زمین دولت می‌اندازد و می‌گوید: بعضی‌ها از ناحیه دولت بنای بر لج‌بازی دارند و ما نمی‌دانیم دلیلش چیست وگرنه خیلی راحت‌تر از این‌ها می‌شد، مسأله را حل و فصل کرد.

علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس نیز که پیشتر اعلام کرده بود برای سخنرانی در مقام موافق دانش آشتیانی نام‌نویسی کرده است، ضمن سازمان یافته خواندن مخالفت‌ها با وزیر پیشنهادی علوم، گفت: معمولا دستگاه‌های اطلاعاتی اسناد و مدارکی را در اختیار برخی نمایندگان قرار می‌دهند. وی درباره فضای مجلس نسبت به وزیر پیشنهادی علوم، گفت: هنوز فضا خیلی روشن نیست اما احساس من این است که به مرور فضا بهتر می‌شود، به هر حال ما وظیفه خود را انجام می‌دهیم و حرف‌هایمان را می‌زنیم، چه وزیر رأی بیاورد یا نه. مطهری همچنین در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه گفته می‌شود قرار است فیلمی در جلسه رأی اعتماد پخش شود گفت: ‌ انشالله این فیلم اکشن باشد که از دیدن آن لذت ببریم. در این میان خود گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت علوم اعتقاد دارد نقطه ابهامی در زندگی و سوابق کاری‌اش وجود ندارد که او را از راهیابی به این وزارتخانه باز دارد.

فخرالدین احمدی‌دانش‌آشتیانی افزوده است: من این آمادگی را دارم که با همه نمایندگان و همه گروه‌ها صحبت و گفت‌وگو کنم، البته به شرطی که طرف مقابل هم این آمادگی را داشته باشد و گفت‌وگو‌ها برمبنای منطق پیش رود. وی ادامه داد: من از عملکرد خودم آگاه هستم و همان‌طور که اشاره کردم، هیچ نقطه ابهامی در این زمینه وجود ندارد، لذا با استقبال و آمادگی کامل با نمایندگان صحبت خواهم کرد و مطمئن هستم، می‌توانیم با یکدیگر مسائل را حل کنیم. دانش‌آشتیانی تصریح کرد: از ناحیه هر جناحی با دانشگاه و وزارت علوم برخورد سیاسی شود، علم آسیب می‌بیند و بنده مطمئن هستم اگر با وزارت علوم برخورد سیاسی نشود، مشکلی به وجود نخواهد آمد. با توجه به این فضای نامعلوم درباره نشست علنی مجلس، انتظار می‌رود امروز یکی از جالب‌ترین و غیرقابل پیش‌بینی‌ترین جلسات رأی اعتماد تاریخ مجلس را شاهد باشیم. باید منتظر بود و دید که در ‌‌نهایت چه کسی در طناب‌کشی مجلس و دولت پیروز خواهد شد.

اعتماد نیز از «پایان پیش تولید کلیپ‌های مخالفان» خبر داده و نوشته: «اکران»‌های دوره یی در بهارستان تمامی ندارد: «اتاق فرمان» صحن علنی امروز هم منتظر فرمان «پخش» خواهد بود: کلیپ‌های مخالفان علیه وزیر پیشنهادی علوم آماده هستند. فقط زمان و موقعیت باید «اقتضا» کند تا باز هم حضار و ناظران جلسه بررسی صلاحیت دانش آشتیانی پای تماشای یک فیلم دیگر بنشینند. اوضاع برای دانش آشتیانی «بهتر» شده، اما هیچ چیز هنوز «قطعی» نیست. مخالفان وزیر حتی نخواسته‌اند توضیحات او را بشنوند: فراکسیون اصولگرایان پیشنهاد جلسه مشترک با وزیر پیشنهادی را نپذیرفت. گویا مخالفان همه چیز را برای صحن علنی گذاشته‌اند، بهترین جا برای رو کردن «برگ برنده». گویا تعداد برگ‌‌هایشان یکی، دو تا هم نیست، دیروز چند فیلم و فایل صوتی و اسناد دیگری علیه دانش آشتیانی بین مخالفان او دست به دست می‌شد. یکی از فیلم‌ها را هم قبلابرای خودشان «رو نمایی» کرده‌اند. چیزی شبیه «اکران نمایشی». اکران عمومی‌اش به صحن علنی موکول شده، البته اگر «شرایط» فراهم شود. به لطف رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، یکی از فیلم‌ها در جمع اعضای این کمیسیون به نمایش در آمده. اما گویا هیچکدام از این فیلم‌ها و سند‌ها ربطی به حوادث سال ٨٨ ندارد. فیلم اصلی مربوط به اتفاقات قبل از ٢٢ خرداد ٨٨ است، زمان اوج تبلیغات انتخاباتی. حضور برخی چهره‌های سیاسی در ایام تبلیغات سال ٨٨ در یکی از مؤسسه‌های وابسته به مجتمع آموزشی مفید بهانه یی است در دست مخالفان دانش آشتیانی تا او را که در آن روز‌ها ریاست این مجتمع را بر عهده داشت، به قضایای بعد از انتخابات بچسبانند. فایل‌های صوتی هم مربوط به جلسات ستادی اصلاح طلبان پیش از انتخابات‌‌ همان سال است. جالب‌ترین قسمت ویژه برنامه مخالفان دولت اما در مورد قسمت سوم مدارک آنان است. یعنی درست جایی که از نگهبان محله این موسسه آموزشی تحقیق به عمل آمده است و در مورد نقش دانش آشتیانی در حوادث سال ۸۸ سؤال پرسیده شده است.

آرمان نیز در مطلبی با تیتر «یک فیلم، سه‌ فایل صوتی و یک استشهاد» نوشته: امروز، روز سرنوشت است اما این روز سرنوشت ۳ بار تکرار شده است و هر ۳ بار هم سرنوشت آنطور رقم نخورده که باب میل دولت باشد. امروز حتی ساختمان شهرک غرب چشم به بهارستان دارد و تقاضا که زود‌تر ساکن آخرین طبقه را تأیید کند تا سوت و کور بودن اتاق وزیر دیگر طبقات و مهم‌تر از آن بی‌شمار دانشگاه‌های کشور را تحت تأثیر قرار ندهد. امروز رئیس‌جمهور از پاستور راه بهارستان را پیش می‌گیرد تا از دکتر دانش‌آشتیانی دفاع کند. البته او در این مسیر تنها نیست چون علی مطهری هم دیروز گفت که برای دفاع از گزینه دولت پشت تریبون می‌رود و این را هم اضافه کرد که «فضای مجلس نسبت به فخرالدین احمدی‌دانش‌آشتیانی بهتر شده و فکر می‌کنم فردا اتفاقات خوبی در رأی اعتماد به وی رخ دهد‌».

اما کیست که نداند گروهی از تندرو‌ها برای امروز چه در سر دارند. جلسات آن‌ها از شب قبل از‌‌‌ همان روزی که قرار بود «فخر الدین احمدی دانش آشتیانی» به مجلس معرفی شود آغاز شد. دستور کار اول تلاش برای عدم معرفی‌اش بود که با مقاومت دولت بر روی گزینه پیشنهادی‌اش، مخالفتشان را با «دو، دو» کردن نشان دادند. از بیرون برایشان پیامک تشکر آمد و از‌‌‌ همان روز کار جدی آغاز شد. یک فیلم و چند فایل صوتی حاصل جلساتشان است.

فیلمی که شاید به زعم خودشان برگ برنده آنان باشد در جلسه روز سه‌شنبه. ایلنا در این باره نوشت: «برگ برنده مخالفان دولت یک ویدئو، سه فایل صوتی و یک استشهاد مجلس است. این بار اما مخالفان دولت کمی هم ابتکار عمل به خرج داده‌اند و با دستکاری تاریخ این فیلم‌ها تلاش کرده‌اند تا شرایط را به گونه‌ای دیگر جلوه دهند. فیلم موردنظر صحنه‌هایی از حضور برخی چهره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ در یکی از مؤسسه‌های وابسته به مجتمع آموزشی مفید که ریاست آن در یکی دو دهه اخیر برعهده دانش‌آشتیانی بوده را نشان می‌دهد. در اصل فیلم موردنظر مربوط به روزهای پیش از انتخابات است اما با درایت مخالفان دولت قرار است که این فیلم به‌عنوان یک اتفاق پس از انتخابات جلوه داده شود تا سناریوی حضور فعال دانش‌آشتیانی در حوادث سال ۸۸ نیز تأیید شود. شرایط درمورد فایل‌های صوتی نیز به همین شکل است. فایل‌های صوتی مربوط به جلسات ستادی اصلاح‌طلبان در سال ۸۸ البته بازهم قبل از انتخابات به‌ عنوان یک مرجع برای فتنه‌گر دانستن دانش‌آشتیانی انتخاب شده است. جالب‌ترین قسمت ویژه برنامه مخالفان دولت اما درمورد قسمت سوم مدارک آنان است؛ یعنی درست جایی که از نگهبان محله این مؤسسه آموزشی تحقیق به عمل آمده و درمورد نقش دانش‌آشتیانی در حوادث سال ۸۸ سؤال پرسیده شده است.

علی مطهری در حاشیه جلسه علنی صبح دیروز مجلس در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دستگاه‌هایی معمولا اسناد و مدارکی را در اختیار برخی نمایندگان قرار می‌دهند و رده‌های پایین‌تر کار خود را انجام می‌دهند. شاید بتوان اعضای جبهه پایداری در مجلس را اصلیترین مخالفان دولت نامید چنانکه دیروز یک عضو این تشکل با بیان اینکه جریان فتنه خط قرمز مجلس است، نسبت به معرفی دانش آشتیانی به عنوان وزیر علوم انتقاد کرد. نصرالله پژمانفر با تأکید بر این‌که وزیر پیشنهادی علوم در جریان فتنه نقش داشته است، اظهار کرد: «نظام تصمیمی ندارد درباره عواملی که در موضوع فتنه هستند اقدامی انجام دهد، اما به هر حال عطوفت خود را نسبت به آن‌ها اعلام می‌کند. ولی معنایش این نیست که اگر دستگاه قضایی با کسی برخورد نکرد این‌ها می‌توانند در اینجایگاه مهم بنشینند».

در همین حال رسالت سخنان یکی از مخالفان وزیر پیشنهادی را در مطلبی با تیتر «جعفری: گزینه وزارت علوم هر کس که باشد هزینه‌های نجفی را پرداخت می‌کند» مورد توجه قرار داده و نوشته: سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: هر کس که بر کرسی وزارت علوم تکیه بزند هزینه‌هایی را خواهد پرداخت که آقای نجفی می‌توانست جلوی آن را بگیرد. قاسم جعفری در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر، گفت: خوب است که آقای رئیس جمهور در تصمیمات خود به گونه‌ای عمل کند که رأی سدید و استحکام رأی و آینده نگری در آن دیده شود. وی افزود: آقای روحانی اقداماتی را انجام ندهد که بعد مجبور شویم با وصله و پینه کردن یا تغییر متغیر‌ها اصل قضیه را جبران کنیم.

وی ادامه داد: شاخص اصلی در انتخاب وزیر پیشنهادی خود فرد و عملکرد وی است. جعفری گفت: آقای نجفی، وزارت علوم را ۱۰ سال به عقب برگرداند، آقای نجفی باید پیام مجلس را می‌گرفت و بعد اقدام به عملی شدن خواسته‌های قانونی نمایندگان می‌کرد تا هزینه این اتفاقات را پرداخت نکند.



اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟