السفیر بررسی کرد؛

آیا وین 2 روند حل و فصل بحران سوریه را در مسیر درست قرار خواهد داد؟

شمارش معکوس برای برگزاری نشست «وین 2» درحالی آغاز شده است که انتظار می‌رود بحران سوریه روی روی صحیح حرکت کرده و هر یک از طرفهای مرتبط با آن بر سر راه حل سیاسی به توافق مشترک برسند.
کد خبر: ۵۴۵۳۵۴
|
۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۴ 07 November 2015
|
1999 بازدید
شمارش معکوس برای برگزاری نشست «وین 2» درحالی آغاز شده است که انتظار می‌رود بحران سوریه روی روی صحیح حرکت کرده و هر یک از طرفهای مرتبط با آن بر سر راه حل سیاسی به توافق مشترک برسند.

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه السفیر، وین در حالی هفته آینده میزبان دومین نشست مرتبط با حل و فصل بحران سوریه خواهد بود که انتظار می رود حل سیاسی این بحران به مسیر درست هدایت شود و طرف های مذاکره کننده به راه حل مشترکی دست یابند.

به هر حال طرف هایی که جمع شدن آنها دور یک میز تقریبا غیرممکن به نظر می رسید، روز شنبه 14 ماه کنونی میلادی در وین بار دیگر دور هم جمع می شوند تا در باره طرح و راه های سیاسی حل بحران سوریه گفت وگو و مذاکره کنند.

تعین این زمان نتیجه رایزنی های استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه به ویژه با دمشق، مسکو، واشنگتن و برخی شخصیت ها از مخالفان سوری است تا پس از آن سه شنبه آینده گزارشی را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه دهد.

این گزارش شامل پیشنهادها و افکاری است که به نظر می رسد با توجه به بیانیه 9 بندی نشست «وین یک» مربوط به ترسیم نقشه راه حل سیاسی بحران سوریه  است.

*** انتظارات از نشست وین 2

گفت وگوهای دی مستورا در روزهای اخیر حاکی از این است که وی به میزان زیادی به روس ها امید بسته و انتظار دارد آنان گره های حساس را در مرحله آینده باز کنند به ویژه اینکه اکنون این برداشت وجود دارد که آمریکایی ها بیش از هر زمان دیگری در طول پنج سال اخیر به خطر ادامه بحران سوریه و وخامت آن پی برده اند.

دی میستورا احساس نکرده است که طرف های اصلی منطقه ای و بین المللی از موضع خود در قبال بحران سوریه به طور ریشه ای عقب نشینی کرده اند و در نشست وین یک روشن بود که دغدغه هر یک از طرف های شرکت کننده این است که بر خواسته های خود تاکید داشته باشند و هر یک از آنان به شیوه خاص خود خواسته های خود را مطرح می کرد.

*** گام اول در مسیر راه حل سیاسی بحران سوریه

اما بیانه 9 بندی پایانی این نشست به عنوان پیام مشترک همه طرف ها در حالی صادر شد که کمتر اتفاق می افتد تمام طرف ها آن را تایید کنند و به این ترتیب وین یک نخستین تلاش جدی برای سوق دادن بحران سوریه به مسیر راه حل سیاسی به شمار می آید.
تاکید روسیه و سوریه بر توقف حمایت عربستان و ترکیه و قطر از تروریست ها

در این میان سوری ها و روس ها از دی میستورا خواسته اند تا ضمن هماهنگی با آمریکا محور تلاش های خود را بر اعمال فشار بر عربستان ، ترکیه و قطر متمرکز کند تا این طرف ها از حمایت های فزاینده نظامی که عامل تقویت گروه های تروریستی تکفیری داعش و النصره و افزایش نفوذ آنان بوده است، متوقف کنند.

*** فهرست 36 نفری مخالفان سوری در وین 2

در نشست وین 2 پیش نویش فهرست جدیدی ازمخالفان سوری برای حضور در میز مذاکرات با نظام سوریه ارائه خواهد شد و این فهرستی است که روس ها در حاشیه نشست وین یک به طرف سعودی ارائه کرده و خواستار تعدیل و یا افزایش محدود آن شده اند.
مهم ترین اشخاصی که نام آنان در این فهرست ذکر شده است عبارتند از:

معاذ الخطیب، احمد الجربا، عارف دلیله، خالد خوجه، هادی البحره، صفوان عکاش، سمیر العیطه، میشل کیلو، صالح مسلم محمد، سلیم الشامی، رونا ترکمانی، رندا قسیس، محمد حبش، محمد طیفور، محمود مرعی، جمال سلیمان، لؤی حسین، قدری جمیل، ولید البنی ومنیر هامیش که به مخالف سوری معروف هیثم مناع بسیار نزدیک است.

همچنین در این فهرست اسامی برخی بازرگانان، نمایندگان انجمن ها و تجمع های سوری مخالف کُردی و مسیحی هم قرار دارد.

*** گام دوم بعد از نشست وین 2

با در نظر داشتن اینکه گام دوم بعداز نشست وین 2، نشستن نمایندگان دولت سوریه و مخالفان دور یک میز است، باید یادآور شد کسانی که اخیرا از مسکو دیدن کردند در آنجا موضوعاتی را با این مضمون از مسکو شنیدند مبنی بر اینکه که افزایش نفوذ در سوریه «قدرت ما برای ملزم کردن نظام حاکم سوریه به راه حل سیاسی  و اتخاذ گام های سیاسی ملموس و رویشه ای را افزایش می دهد».

*** مسکو از بشار اسد دست بر نمی دارد

در این میان بنابر اعلام منابع متعدد، در قاموس دیپلماتیک روسیه هیچ رویکردی در خصوص تعیین سقف از پیش تعیین شده برای گزینه «مرحله انتقالی» که دشمنان نظام سوریه آن را مطرح می کنند، وجود ندارد و مسکو به هیچ وجه از بشار اسد دست برنخواهد داشت.

*** پاسخ روسیه به درخواست برکناری اسد

روس ها در پاسخ به کسانی که کناره گیری بشار اسد را به عنوان یک شرط مطرح کرده اند اعلام کرد: شما به دنبال هرج و مرج هستید نه حل بحران سوریه، این تنها ملت سوریه است که باید در باره سرنوشت خود و رهبرانش و نیز  آینده کشورش تصمیم بگیرد.

به هر حال این معادله به تنها اصطلاحی تبدیل خواهد شد که مسکو در تمام صحنه های کشمکش با باقی طرفهای جهانی مرتبط با سوریه از آن استفاده می کند .

در این میان دی میستورا متقاعد شده است که پرداختن به جزییات حل سیاسی بحران سوریه سخت و پیچیده خواهد بود و هر بندی از پیشنهادها به مذاکراتی طولانی و خسته کننده نیاز دارد، اما مهم این است که روند حل بحران در مسیر قابل دسترسی قرار بگیرد.

در این شرایط  انتظار می رود گام های عملی که طرف های درگیر و تاثیرگذار منطقه ای و جهانی باید اتخاذ کنند، مشخص شود.

*** سفرملک سلمان به مسکو پس از نشست وین 2

بعداز وین 2 روس ها تا پیش از پایان ماه نوامبر کنونی میزبان سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی در مسکو خواهند بود و در این خصوص تاکیداتی در یافت کرده اند مبنی بر اینکه این سفر با وجود تمام کارشکنی ها انجام خواهد شد.

*** لبنان چطور؟

در بحبوحه این تحولات شاهدیم که حل بحران های متعدد لبنان به تاخیر افتاده است تا جایی که پیش از آنکه وضعیت منطقه در سال 2016 روی ریل صحیح قرار بگیرد، روند حل و فصل بحران این کشور کلید زده نخواهد شد.

این وضعیت به این معنی است که لبنان به این زودی ها رییس جمهوری نخواهد داشت و چنانچه وضع به همین روال پیش برود، این کشور در بهار سال 2017 با چالش حل کامل بحران ها از جمله انتخاب رییس جمهوری، دولت و مجلس نمایندگان روبه رو خواهد بود.

*** لبنان مستعد تبدیل شدن به صحنه کشمکش سیاسی و امنیتی در سطح منطقه

خطری که لبنان با آن روبه رو است، فقط اقتصادی نیست بلکه خطرهای امنیتی را نیز پیش رو دارد و در این میان اگر سعودی ها وایرانی ها در صدد سرد کردن آتشی که در منطقه به ویژه سوریه و یمن زبانه می کشد ، برآیند  به این ترتیب لبنان بسیار مستعد تبدیل شدن به موضوع کشمکش های های سیاسی و امنیتی در سطح منطقه ای خواهد بود تا جایی که این وضعیت ایجاب می کند که سیاستمداران لبنانی  به دنبال راهی برای حفظ  و در امان نگاه داشتن اوضاع سیاسی، امنیتی، مالی و اقتصادی کشور خود باشند.

در همین ارتباط به گفته یک مسئول بلندپایه لبنانی چه بسا  بازکردن درهای مجلس نمایندگان و فعال کردن مجدد دولت نخستن گام ها در این زمینه باشد.


تسنیم
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟