بازدید 5660
مرور روزنامه‌های پنج شنبه ۳۱ خرداد

از اطلاعیه دفتر رهبری ابزار تخریب نسازیم! /جنگ جهانی کوچک در اوکراین/لایه چهارم منازعه در اراضی اشغالی

چرا باید رای بدهیم؟، انتخابات در آستانه تکرار دوقطبی سازی، سفری پر رمز و راز پس از ربع قرن، فسخ یک طرفه قرارداد بیرو با سرخ‌ها به خاطر یک مشت دلار، مقایسه رشد اقتصادی در دولت رئیسی و دولت قبل، برکناری مدیر و بازداشت ۴ نفر در پی آتش سوزی بیمارستان قائم، اعتراض نمایندگان مجلس به ناترازی‌ها در حوزه انرژی، افشای جزییات قرارداد «محرمانه» شهرداری با چین و آیا رییس‌جمهور باید اقتصاددان باشد؟ از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۲۴۳۶۰۴
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۷ 20 June 2024

 

به گزارش «تابناک» روزنامه‌های امروز پنج شنبه ۳۱ خردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که مناظره دوم، موج ساز یا موج شکن؟، تجسس ممنوع مگر به حکم قانون، راز سفر ناگهانی باقری به قطر، بازتاب انحلال کابینه جنگ از سوی نتانیاهو و توصیه‌هایی راهبردی به ۳ نامزد در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

 


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم: 


لایه چهارم منازعه در اراضی اشغالی


حنیف غفاری طی یادداشتی در شماره امروز رسالت با عنوان لایه چهارم منازعه در اراضی اشغالی نوشت: انحلال کابینه جنگ از سوی نتانیاهو، به معنای تسری منازعات به آخرین و چهارمین لایه قدرت در این رژیم است. تا قبل از انحلال کابینه جنگ، اختلافات جاری در رژیم اشغالگر قدس در سه سطح تعریف‌شده بود: موساد-کابینه نتانیاهو، کابینه نتانیاهو-مخالفان سیاسی و کابینه جنگ (کابینه اضطراری). برخی تحلیلگران صهیونیست مدعی بودند اختلافات از لایه سوم (کابینه جنگ) فراتر نخواهد رفت و در همین مرحله مدیریت خواهد شد. اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس کابینه جنگ ۶ نفره این رژیم را که از آغاز جنگ غزه نقش محوری در گرفتن تصمیم‌های جنگی داشت، منحل کرد. نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس به وزیران دولت خود اعلام کرد که با انحلال کابینه جنگ، ازاین‌پس «تصمیم‌های حساس» را پس از مشورت با یک گروه «محدود» از وزیران خواهد گرفت. نتانیاهو گفته است که برای گرفتن تصمیمات حساس و مهم در ارتباط با جنگ از مشورت افرادی مانند خاخام آریه درعی، دبیرکل حزب «شاس» استفاده خواهد کرد. خاخام درعی اگرچه به‌دلایل قضایی عضو کابینه اسرائیل نیست، اما حزب او دارای وزیرانی در کابینه رژیم صهیونیستی است. 
بدون شک حضور پررنگ‌تر آریه درعی در تصمیم‌گیری‌های کابینه جنگ، به مذاق افرادی مانند بن گویر، وزیر امنیت داخلی و اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم اشغالگر قدس خوش نخواهد آمد! درعی خواستار مبادله اسرا ء میان رژیم صهیونیستی و حماس در ازای آتش‌بس است. بااین‌حال بن گویرو اسموتریچ خواستار حملات گسترده‌تر به رفح و حتی لبنان هستند. در چنین شرایطی چهارمین سطح منازعه، یعنی منازعه داخلی کابینه نتانیاهو شکل‌گرفته است. این بار، خبری از مخالفان نظامی، امنیتی و سیاسی نتانیاهو نیست و مجادله میان افرادی مانند نتانیاهو و بن گویر شکل می‌گیرد. 
اگر نتانیاهو بخواهد طبق خواسته‌های اسموتریج و بن گویر پیش برود، هزینه‌ها و تبعات شکست میدانی و فرامتنی رژیم اشغالگر قدس در جنگ غزه افزایش خواهد یافت.
اما اگر نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس بخواهد طبق دست‌فرمان آریه درعی آتش‌بس را بپذیرد، بن گویر و اسموتریج کابینه نتانیاهو را ترک خواهند کرد و این به معنای انحلال این کابینه و برگزاری انتخابات زودهنگام خواهد بود. نظرسنجی‌های صورت گرفته در اراضی اشغالی تصریح می‌کند که اگر انتخابات دوباره‌ای در این خصوص برگزار شود، نتانیاهو و احزاب ائتلافی با لیکود، به‌سختی در مقابل مخالفان شکست‌خورده و قدرت را واگذار خواهند کرد. 
نکته پایانی اینکه نتانیاهو قادر به مدیریت اختلافات و منازعات جاری میان آریه درعی و زوج بن گویر-اسموتریچ نیست. یعنی راهکار سومی اساسا وجود ندارد که نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس بتواند با استناد به آن طرفداران آتش‌بس و ادامه جنگ در کابینه را راضی نگاه دارد. بی‌دلیل نیست که بسیاری از تحلیلگران مسائل داخلی در اراضی اشغالی، سقوط و اضمحلال کابینه اضطراری (موسوم به کابینه جنگ) را مقدمه‌ای برای انحلال کابینه نتانیاهو در آینده‌ای نزدیک قلمداد می‌کنند. این در حالی است که بقا یا سقوط نتانیاهو و همراهانش تأثیری در اعلام رسمی شکست اسرائیل در جنگ غزه نخواهد داشت. سرنوشتی که تل‌آویو چاره‌ای جز تن دادن به آن ندارد.

 

 

 

از اطلاعیه دفتر رهبری ابزار تخریب نسازیم!


روزنامه جوان طی یادداشتی در شماره امروز خود با عنوان از اطلاعیه دفتر رهبری ابزار تخریب نسازیم! نوشت: در روز‌های گذشته دفتر رهبر معظم انقلاب اطلاعیه‌ای صادر کرد که در آن نقل قول‌های غیر مستند از رهبر انقلاب و مسئولان دفتر ایشان را که برخی نامزد‌های انتخابات و طرفداران‌شان مطرح کردند، غیر قابل اعتبار خواند. 
منظور دفتر رهبری روشن بود و در اطلاعیه هم تصریح شده بود که «هرگونه نقل قول غیرمستند به اسناد موجود و مکتوب از بیانات و اظهار نظر‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی و اکتفا به برداشت‌های شخصی و دریافت‌های شفاهی از بیانات ایشان یا مسئولان دفتر معظم‌له فاقد اعتبار و استناد است.»
انتظار آن بود که همگان خود را مخاطب این اطلاعیه بدانند و از این پس نه خود کلامی بی‌استناد و مدرک مکتوب بیان کنند و نه چنین چیزی را از کسی بپذیرند. اکثریت قریب به اتفاق فعالان رسانه‌ای و مجازی مرتبط با انتخابات همین گونه بودند. در این میان عده‌ای معدود به جای آنکه به استفاده ابزاری از سخنان رهبری پایان دهند، همین اطلاعیه را هم بهانه تخریب رقبا کردند و دنبال آن رفتند که ببینند در ستاد رقیب چه کسی حتی در یک جمع خودمانی و محدود نقلی از رهبری داشته و او را دروغگو بخوانند و در واقع، رهبری را برای جدل‌های سیاسی بی‌سود و پر ضرر خرج بکنند!
اما، ولی فقیه ابزار دعوای سیاسی و سوءاستفاده علیه رقبای انتخاباتی نیست. اگر کسی با دیدن بیانیه اخیر دفتر رهبری، سریع دنبال مصداق‌یابی از رقیب رفته و از یافتن مصداق احتمالی ذوق‌زده شده که موردی علیه رقیب یافته و بیانیه را بهانه تخریب رقیب انتخاباتی کرده، باید بداند که این کار اسمش ولایتمداری نیست، بلکه ابزار قرار دادن ولایت است.

 

جنگ جهانی کوچک در اوکراین


محمدرضا ستاری طی یادداشتی در شماره امروز جهان صنعت با عنوان جنگ جهانی کوچک در اوکراین نوشت: در هفته‌ای که گذشت یک نشست صلح دو روزه در سوئیس برای جنگ اوکراین برگزار شد؛ نشستی که حدود ۸۰ کشور در آن حضور داشتند، اما یک طرف اصلی جنگ یعنی روسیه و همچنین یکی از قطب‌های قدرت بین‌المللی یعنی چین در آن حضور نداشتند.

در این نشست که مانند کنفرانس‌های قبلی صلح برای اوکراین بدون نتیجه خاصی به پایان رسید، البته یک بیانیه پایانی نیز منتشر شد که یکی از محور‌های اصلی آن لزوم حفظ و به رسمیت شناخته شدن تمامیت ارضی اوکراین بود، اما نکته قابل توجه این بود که برخی کشور‌های شرکت‌کننده در این نشست مانند عربستان، هند و امارات از امضای سند نهایی خودداری کرده و تنها محور‌هایی نظیر ایمنی هسته‌ای، امنیت غذایی و تبادل اسرا را مورد تاکید قرار دادند.
در چنین شرایطی و در حالی که جنگ اوکراین تبدیل به یک جنگ فرسایشی شده و عملا با حضور ناتو، اتحادیه اروپا، آمریکا و برخی دیگر از کشور‌ها که مقابل روسیه قرار دارند، تبدیل به یک جنگ بین‌المللی کوچک شده، سوال مهم این است که نفس برگزاری چنین نشست‌هایی بدون حضور روسیه چیست و چه نتایجی قرار است از آن گرفته شود؟ برای پاسخ به این سوال باید به چند نکته توجه کرد؛ نخست اینکه بدون حضور موثر روسیه در هر نشستی، عملا امکان نزدیک شدن به صلح وجود ندارد. در نتیجه وقتی که برگزار‌کنندگان نشست به خوبی به این موضوع واقف هستند، می‌توان نتیجه گرفت که از یک منظر هدف آن‌ها یارکشی بین‌المللی به منظور تحت فشار قرار دادن بیشتر مسکو است. مثلا انتخاب سوئیس به عنوان محل برگزاری نشست خود امری معنادار است؛ این کشور به طور کلی سیاست بی‌طرفی فعال را در طول دو قرن اخیر در دستور کار قرار داده و در مناسبات بین‌المللی هم همواره نقش میانجی را بازی کرده است در نتیجه جمع شدن بیش از ۸۰ کشور در سوئیس و تاکید بر لزوم دستیابی به صلح آن هم با محوریت متجاوز خواندن روسیه نشان می‌دهد که غربی‌ها سعی می‌کنند کفه دیپلماتیک جهانی را جهت انزوای هرچه بیشتر روسیه سنگین‌تر کنند. این مساله زمانی اهمیت بیشتری می‌یابد که بدانیم حدود دو ماه قبل نیز سوئد با کنار گذاشتن سیاست ۲۰۰ سال بی‌طرفی به ناتو پیوسته است یعنی کشوری که در اتفاقات مهم بین‌المللی نظیر جنگ‌های جهانی و جنگ سرد همچنان بی‌طرف باقی‌مانده، این‌بار تغییر ریلی معنادار داده و به‌طور رسمی به ناتو پیوسته است که خود این امر نشان می‌دهد حکمرانان سوئدی به خوبی موضوع تغییر مناسبات امنیتی و سیاسی جهان را درک کرده‌اند.
موضوع بعدی این است که همزمان از آنجا که جنگ اوکراین مهم‌ترین تهدید امنیتی اروپا بعد از جنگ جهانی دوم است و اساس همگرایی اتحادیه که دور کردن سایه جنگ از این قاره بوده را زیر سوال برده و اروپایی‌ها قصد دارند با همگرا کردن کشور‌های همسو و تحت فشار قرار دادن بازیگران ناهمسو مانند مجارستان، آن هم در شرایطی که احتمال پیروزی دوباره ترامپ در انتخابات می‌رود، سیاست واحدی را در تداوم مقابله با روسیه در پیش بگیرند. همچنین همزمان با اینکه غربی‌ها تلاش دارند با برگزاری چنین روند‌هایی نشان دهند که همچنان قدرت حل مسائل بین‌المللی را در اختیار دارند و از منظر تبلیغاتی نیز سعی می‌کنند به افکار عمومی بین‌المللی اینچنین القا کنند که هر‌چند تاکنون کمک‌های مالی و تسلیحاتی را به اوکراین روانه کرده‌اند، اما خواهان پایان جنگ بوده و این روسیه است که علاوه بر آغاز جنگ از پایان دادن به آن نیز طفره می‌رود؛ بنابراین تمامی این موارد در حالی در دستور کار کشور‌های غربی طی کنفرانس اخیر قرار داشته که یک نکته مهم و برجسته دیگر نیز برای آن‌ها وجود دارد؛ اینکه پوتین به هیچ عنوان پیروز جنگ نشود یا حداقل دست برتر را در میدان در اختیار نگیرد چراکه در غیر این صورت آن‌ها به جای مذاکره با پوتین برای خاتمه دادن به درگیری‌ها ناچار به معامله با وی خواهند شد که این امر علاوه بر هزینه و تبعات خاص خود، در آینده نیز برایشان در فرآیند‌های جهانی مشکل‌ساز می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۶
صداقت هم خوب چیزیه واسه روزنامه نگارها
روزنامه کیهان نوشته فاجعه برجام !!
اگر برجام فاجعه بود ، پس احیا برجام چه بود ؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۱
اینا چون خودشون عرضه نداشتن به یک توافق مثل برجام نزدیک بشن میخوان برجام رو تخریب کنن ک بعدا نگن چرا شما نتونستید.
همانطور ک ظریف 3 سال قبل گفت اینا حتی یک صفحه توافق نمیتونن بنویسن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۱
حالا چرا در این سه سال و با حاکمیت یکدست، قرارداد ی بهتر از برجام نیاوردید؟
ناشناس
| Germany |
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۱
کیهان ۸ سیلندر علیه جناح مقابل و رقیبش تیتر کار کرده
چرا؟؟؟
بابا یک باره آن شخصی هم که از جناح خودتان از نامزدهای اصولگرا هست را هم بگویید تا دوستداران تان به او رای دهند

روزنامه دولتی آیا میتواند این گونه علیه جناح های مختلف تیتر بزند؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۱
برجام همچنان کار می کند بیش از یک سال باقری کنی دنبال احیا آن بود موفق نشد . هنوز هم کار می کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۱
بنظر من برجام مهم نیست بلکه علل و عوامل برجام مهم است
سیاست های کوچه بازاری د. سیاست خارجی علل و عوامل برجام بود
اساسا چرا عاقل کند کاری که باز ارد پشیمانی

دنبال احیای برجام نباشید دنبال اصلاح سیاست های غلط و تنش زدایی باید بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۱
!!!نه قبول نیست عمق راهبردی تو احیا برجام درک نشده
برخورد مشکوک و تکراری اسفندیاری و حمایت هماهنگ اطاق فرمان و خسروی ،مجری

میزگرد ، واقعا زشت و دور از عدالت بود و کار اعتراضی دکتر فاضلی کاملا منطقی بود

متاسفانه سیمای میلی تندروهای جبهه پایداری ها و در کنترل برادر جلیلی و رفقایش است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۱
صدا و سیما و مجری و اسفندیاری باید از مردم عذر خواهی کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۱
اولا بحث را خود ایشان به اینجا کشیدن. دوما کارشناس گاهی برای محک زدن باید کاندیدا را عصبانی کند تا عکس العمل را ببیند. عکس العمل پور محمدی را دیدید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۱
من قبول دارم که برنامه ریزی شده بود چون دقیقا در دقایق آخر اسفندیاری حمله کرد که فاضلی فرصت پاسخ نداشته باشد . این چه انتخاباتی است کل صدا و سیما دست دوستان و آشنایان جلیلی است
تجاوز و اشغال نظامی اوکراین توسط روسیه ، و تحریم نفتی روسیه ، بایدن دستور داد تا جهت کنترل قیمت جهانی نفت و جبران کسری سهمیه نفتی روسیه در بازار جهانی ، تحریم نفتی ایران تا حدودی برداشته شود

و جلیلی سعی دارد تا بنام خودش اینرا ثبت کند که اصلا واقعی و درست نمی‌باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۱
بله حق با شماست
دیروز هم بایدن دستور داد والیبال کوتاه بیان تا ایران ببره.
ولی وزیر خارجه آمریکا اقرار دارد که نمی تواند
جلوگیری کند. از فروش نفت و تسلیحات ایران
کار زشت سیمای میلی تندروهای جبهه پایداری ، که بصورت هماهنگی بین مجری برنامه و کارگردان و اسفندیاری ظالمانه با دکتر فاضلی برخورد کردند ،
قطعا باعث شد تا مردم ایران که همیشه طرف مظلوم را می‌گیرند، به پزشکیان حتما بیشتر رای بدهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۱
دقیقا همینطوره رفتار دکتر فاضلی عزیز ، صادقانه ، زیبا ، تحسین برانگیز و مایه افتخار بود
زاکانی نمی‌خواهد قیمت بنزین را ۱۵۰۰ تومان کند
لطف کند و تا آخر انتخابات مردانه بماند و تعداد اندک رای هایش ، را ببیند
و دست از سر مان بردارد و از شهرداری تهران که دارد نابودش می‌کند کناره گیری کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۱
زاکانی و قاضی زاده صرفا برای تخریب آمده اند
با سلام . آن آقایی که میفرمایند اگر برجام فاجعه بود چرا دنبال احیای آن هستند . لطفا بررسی کن و بدان که برای برجام چقدر هزینه دادیم .هزینه مفتی که اگر آقای ظریف و حسن کار درستی داشتند باید پارت به پارت اجرا میشد نه اینکه یکطرفه با دل شیر تمام سانتریفیوژها را خواباندیم آب سنگین را با بتن پر کردیم . وگفتیم امضای کری سند و تعهد و همه چیزمان است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۱
با برجام، نرخ ارز در ایران تثبیت شد و در کانال ۳ هزار تومان ماند؛ این خوب بود یا بد؟
با برجام، ۷ قطعنامه که شورای امنیت علیه ایران تصویب کرده بود، ملغی شدند؛ این خوب بود یا بد؟با برجام و رفع تحریم ها، صادرات نفت ایران از ۹۰۰ هزار بشکه به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه رسید؛ این خوب بود یا بد؟با برجام چنان رونقی در گردشگری ایران ایجاد شد که ظرفیت هتل های ایران برای ماه ها رزرو شد؛ این خوب بود یا بد؟
- با برجام قرارداد خرید ده ها فروند هواپیمای مسافری نو منعقد شد و ۱۶ فروند نیز وارد کشور شد. به علاوه قطعات زیادی وارد کشور شد و بسیاری از هواپیماهای زمینگیر به پرواز درآمدند؛ این خوب بود یا بد؟
میتونم یه طومار ده صفحه ای برات بنویسم .
سیدمهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۱
من 37 سال از خدا عمر گرفتم. در این مدت 3 رئیس جمهور قبلی رو دقیق به خاطر دارم.
احمدی نژاد
روحانی
رئیسی
دوره اول احمدی نژاد که با فروش روزی 2 میلیون بشکه نفت 120 دلاری به اتمام رسید و نفهمیدیم پولاش کجار رفت!
از زمان شروع تحریم ها تا به امروز ما فقط 4 سال تونستیم نفس راحت بکشیم.
آن هم 4 سال اجرای برجام بود. در بقیه دوره ها و مخصوصا 3 سال اخیر تورم و گرانی کمر ملت رو شکست
برای ما ک بودیم و تجربه کردیم نمیتونید بگید برجام بد بود. برجام بهترین توافق ممکن بود که تندورهای داخلی و ترامپ و کاسبان تحریم اون رو بهم زدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۱
فراموش کردی که تحت تحریم شورای امنیت بودیم و حتی چین و روسیه عزیز هم ما را تحریم کردند؟!!! و برجام این تحریم را برداشت. ضمنا سه سال فرصت داشتید چرا نسخه بهتری بجای برجام نپیچیدید؟!!!
سید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۱
از اون آب سنگین و سانتریفیوژها قرار بود چه چیزی نصیب مردم و کشور شود؟! روحانی بهترش را جایگرین کرد چه چیزی نصیب اقتصاد و سفره مردم شد؟!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۱
عده ای می خواهند به عقب برگردند و به دوران روحانی باز گردند. دوران خفت و خواری ایران که در برابر امیر کویت سجده افتادند و سودان و جیبوتی هم برای ما شیر شده بودند.
درود بر مرد خدا که عربستان و آمریکا و اسرائیل را رام خود کرده بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۱
دکتر صالحی صریحا گفت بتنی ریخته نشد . بیشتر تحقیق کن
رای بی رای
اگر دفتر رهبری اطلاعیه داده برای همه داده و اگر کسی بدون مستند از ایشون نقل قول کرده خلاف کرده! حالا این که جوان میگه یعنی چی؟!! بعضی ها اشکال نداره اینکار رو بکنن؟!!!
خدا کشتی آنجا که خواهد برد
وگر ناخدا جامه برتن درد
صدا و سیما بیدار شو عزت و ذلت دست خدااست .
متاسفانه ستاد جلیلی و زاکانی گوی سبقت در بی اخلاقی و دروغ را از هم می ربایند.
اما ذلیلانه ترین رفتار . برنامه ریزی تیم جلیلی به کمک برادرش در تلاش برای تخریب رقیبان در تلوزیون است.
واقعا حرکت زشت صدا و سیما و بازجو - کارشناسش نابخشودنی است. اما هیچوقت با این گروه تندرو با عدالت برخورد نشده است.
انتخابات آمریکا در حال ابهام و اضمحلال

آمریکا مواجه با بایدن آلزایمر زده و از طرف دیگر ترامپ مجرم و ساختار شکن است که در اکراین شکست خورده است و بخاطر اسرائیل دچار بحران و هزینه های مالی شده است و بلوک شرق چالشی برای اقتصاد و دلار او است و ظاهرا هزینه هایی که در افغانستان و عراق و سوریه کرده است بیفایده بوده است و دوران نکول آن هم مزید بر علت شده است

آیا فروپاشی اسرائیل با آمریکا یکی خواهد بود و یا آمریکا عد از اسرائیل فرو خواهد پاشید
دیر یا زود دارد اما محاسبات می گوید فروپاشی حتمی است
اینکه کاندیداهای محترم یکسره تکرار می کنند فروش نفت ایران به 2میلیون بشکه رسیده پس چرا زندگی مردم بهتر نمیشه مثلا قیمت گوشت، دلار ، ماشین و.... کاهش نمی یابد؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۱
اگر فروش نفت به هر میزانی است تحت کنترل امریکاست و می تواند مثل ترامپ صفرش کند! هنر ما نیست!
در امریکا و اروپا فضای کشور های خارج رو امنیتی می کنند و داخل صلح و ثبات است ولی در ایران داخل رو
لازم است انشالله حسن و ظریف در یک دادگاه صالح محاکمه شوند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۱
نپرس از من خیلی ها باید محاکمه شوند خیلی ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۳۱
به همین خیال باش
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری