بازدید 26965
تابناک بررسی کرد؛

عملکرد فاجعه‌بار در بانک ایران زمین + سند/ گزینه «انحلال» یا «ادغام» در پیش است؟! + فیلم

بانک ایران زمین از جمله بانک های زیان ده و ناتراز است که احتمال می رود با توجه به استقرار هیات سرپرستی به دلیل عملکرد نامطلوب در لیست قرمز بانک مرکزی قرار گرفته باشد. این بانک طی سال های اخیر به موتور خلق ضرر و زیان تبدیل شده است که با اضافه برداشت های متعدد از بانک مرکزی، روز به روز ناترازتر هم شده است. 
کد خبر: ۱۲۴۵۶۰۰
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۴ 07 July 2024

تابناک اقتصادی| بانک ایران زمین با سرمایه ۴۰۰ میلیارد تومانی، در سال گذشته به طور خالص ۱۲ هزار و ۹۵۲ میلیارد تومان زیان داشته است. رقمی که حول‌وحوش سال قبل‌تر بوده و هر ماه کمی بیش از یک هزار میلیارد تومان زیان روی دست ترازنامه بانک گذاشته است. هرچند رقم زیان خالص تلفیقی این بانک در سال گذشته، با رشد ۸ درصدی، بیش از ۱۶ هزار و ۱۵۳ میلیارد تومان بوده است و زیان خالص هر سهم بانک ایران زمین نیز به ۳۲،۳۸۱ ریال رسیده است.  

عملکرد فاجعه‌بار در بانک ایران زمین؛ شاید انحلال خیال همه را راحت کند!

رکورد جدید برای زیان انباشته ایران زمین

بانک خصوصی ایران زمین در شرایطی به زیان خالص ۱۲ هزار و ۹۵۲ میلیارد تومانی اکتفا کرده است که زیان انباشته‌اش تا پایان اسفندماه ۱۴۰۲ به رکورد ۴۷ هزار و ۸۸۷ میلیارد تومان رسیده است؛ رقمی که نسبت به پایان سال قبل‌تر، ۳۷ درصد رشد داشته است و در مقایسه با پایان سال ۱۳۹۸، جهش ۵۸۰ درصدی را به ثبت رسانده است.

 

عملکرد فاجعه‌بار در بانک ایران زمین؛ گزینه «انحلال» یا «ادغام» در پیش است؟!

 
عملکرد فاجعه‌بار در بانک ایران زمین؛ گزینه «انحلال» یا «ادغام» در پیش است؟!  

بدهی‌ها بیشتر شد

صورت‌های مالی این بانک از یک شاخص منفی دیگر نیز رونمایی کرده است و آن میزان بدهی‌های ایران زمین است. به‌گونه‌ای که در دوازده‌ماهه سال گذشته، بدهی بانک ایران زمین به بانک‌ها و سایر مؤسسات اعتباری به بیش از ۳۶ هزار میلیارد تومان رسیده است که در مقایسه با سال قبل ۱۳۱ درصد افزایش داشته است؛ در نهایت نیز جمع بدهی‌های این بانک زیان‌ده به رقم ۱۱۶ هزار و ۴۷۵ میلیارد تومان افزایش داشته است که در مقایسه با سال قبل‌تر، ۲۷ درصد رشد دارد.

عملکرد فاجعه‌بار در بانک ایران زمین؛ گزینه «انحلال» یا «ادغام» در پیش است؟!

موجودی نقد ایران زمین آب رفت

موجودی نقدِ بانک ایران زمین در پایان سال گذشته با کاهش ۱۴ درصدی در مقایسه با سال ۱۴۰۱ به رقم ۸۰ میلیارد و ۱۵۳ میلیون تومان رسیده است. آب رفتن موجودی نقد این بانک زمانی معنادار می‌شود که بدانیم در پایان سال ۱۳۹۸، رقم موجودی نقد بانک ایران زمین بیش از ۲۰۶ میلیارد تومان بوده است و حالا به حدود ۸۰ میلیارد تومان کاهش یافته است.  

ریخت و پایش هزاران میلیاردی برای خودی‌ها

همان طور که اشاره شد، حجم ضرر و زیان در این بانک خصوصی قابل توجه است؛ اما در مقابل شاهد ولخرجی‌های گسترده در زیرمجموعه‌های این بانک هستیم. به‌گونه‌ای که آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد در سال گذشته، بانک ایران زمین به دو زیرمجموعه مرتبط با خود، مجموعاً ۲۷ هزار و ۲۶۸ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است که سهم شرکت «توسعه تجارت داتام» با ۲۷ هزار و ۱۰۴ میلیارد تومان، قابل توجه است. شرکتی که ۶۹.۹۵ درصد از سهام گروه مالی داتام به عنوان هلدینگ مالی بانک ایران زمین را در اختیار دارد و در خود زیرمجموعه‌های مختلفی در حوزه‌های کارگزاری، سرمایه‌گذاری، لیزینگ و صرافی در بر دارد.

عملکرد فاجعه‌بار در بانک ایران زمین؛ گزینه «انحلال» یا «ادغام» در پیش است؟!

مسلماً در وضعیت ناترازی و اداره این بانک زیان‌ده توسط هیئت سرپرستی، احتمالا در لیست 8 بانکی است که رئیس کل بانک مرکزی پیرامون آنها گفته بود که ممکن است گزینه ادغام یا انحلال را به دلیل عملکرد نامطلوب، خلق پول و ناترازی عملکرد برای آنها فعال کند. به بیان دیگر؛ همان‌طور که سال گذشته فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی از برخورد با بانک‌های ناتراز و زیان‌ده خبر داده و تأکید کرده بود: "هشت بانک را در مسیر اصلاح قرار داده‌ایم و دائماً آن‌ها را چک می‌کنیم؛ هر مؤسسه و بانکی که اصلاح نشود آن را منحل خواهیم کرد."

تعداد بازدید : 755

حالا به نظر می‌رسد در صورت تداوم وضعیت فاجعه‌بار در شاخص‌های کلان این بانک خصوصی و عدم اصلاح آن، بانک مرکزی در آینده نزدیک چاره‌ای جز آنچه در خصوص برخی بانک ها و موسسات ناتراز در پیش گرفته بود، نداشته باشد.؛ تصمیمی سخت، اما مؤثر در جلوگیری از ادامه ناترازی و خلق پول و رشد تورم خواهد بود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۲۸
محمد
|
Turkey
|
۱۶:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
اولین کار دولت پزشکیان برخورد جدی با این بانک های زیان ده و ناتراز باید باشه. ادامه‌ی این بانکها یعنی چاپ پول و تورم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
با سرمایه 400 میلیارد تومان ، نزدیک 13 هزار میلیارد تومان ضرر داشته ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

چرا تا حالا جمع نشده ؟؟؟

چکار میکنه این بانک مرکزی ؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
واقعا راس میگی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
حالا فساد سیستماتیک هست یانه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
مثل آینده و دی و سرمایه و بقیه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
چای دبش چی شد؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
علت تورم افسارگسیخته بانک ها هستند چون بانک ها هیچ دارایی از خودشان ندارند ولی پول مردم را میگیرند و سپس با نزول بالایی این پول را به گردش درمیاورند و در تمام ادوار و حکومت ها اعمال نزولخواری خودشان را قانونی ثبت میکنند تا جای هیچ بحثی وجود نداشته باشد ایه دویست هفتادو پنج بقره: كسانی كه ربا می‌خورند [در میان مردم برای امور زندگی خود] به پای نمی‌خیزند، مگر مانند به پای خاستن كسی كه شیطان او را با تماس خود آشفته حال كرده [و تعادل روانی و عقلی‌اش را مختل ساخته‌] این بدان سبب است كه آنان گفتند: خرید و فروش هم مانند رباست. در حالی كه خدا خرید و فروش را حلال، و ربا را حر ام كرده است. پس هر كه از سوی پروردگارش پندی به او رسد و [از كار زش ت خود] بازایستد، سودهایی كه [پیش از تحریم آن‌] به دست آورده، مال خود اوست، و كارش [از جهت آثار گناه و ك یفر آخرتی‌] با خداست. و كسانی كه [به عمل زشت خود] بازگردند [و نهی خدا را احترام نكنند] اهل آت ش‌اند، و در آن جاودانه‌اند. (۲۷۵)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
اینها بانک ها زیانکار هستند چرا باید مدیرانش حقوق و مزایا بگیرند جایی که زیان دارد اصلا مگر در آمد دارد که حقوق و مزایا به عوامل زیانکار بدهند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
هرچه زودتراین بانکها منحل شوند بهتراست
رضا
|
United States of America
|
۲۲:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
بانک ایران زمین یکی از ثروتمندترین بانک‌های خصوصی هست.
چند سالی مجمع آن برگزار نشده و در صورتی که اموال مازاد بانک تجدید ارزیابی بشه بهترین بانک خصوص کشور می باشد.
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
یکی از کارهای خوب دولت رییسی همین منحل کردن چنین بانک وموسسه بود امثال قوامین انصار نور کاسپین
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
من در اولین فرصت حسابم را میبندم
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # اربعین # مسعود پزشکیان
نظرسنجی
فکر می کنید مجلس با وزیران پیشنهادی پزشکیان چه خواهد کرد؟