اندیشکده آمریکایی استیمسون تحلیل کرد

دلایل اصلی کناره گیری نخست وزیر ژاپن/ نزدیکی بیشتر به آمریکا؛ میراث «کیشیدا»

علیرغم شوک ناشی اعلام کناره گیری نخست وزیر ژاپن، این موضوع نشان دهنده توانایی حزب لیبرال دموکرات برای تغییر و بازیابی اعتماد رای دهندگان ژاپنی است.
کد خبر: ۱۲۵۴۶۵۵
|
۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۸ 20 August 2024
|
3290 بازدید

بین الملل تابناک: یک اندیشکده آمریکایی در مقاله ای به آثار کناره گیری کیشیدا از نخست وزیری و تأثیر آن بر آینده ژاپن پرداخته است.

«فومیو کیشیدا»، نخست وزیر ژاپن، هنگامی که در کنفرانس مطبوعاتی در 14 اوت 2024 اعلام کرد قصد کناره گیری دارد، همه را غافلگیر کرد. وی اعلام کرده است که در پایان دوره فعلی خود به عنوان رهبر حزب حاکم «لیبرال دموکرات» (LPD) کناره گیری خواهد کرد.

رهبر جدید در اواخر سپتامبر سال جاری از سوی حزب انتخاب می شود.

کیشیدا در سال 2021 زمانی که ژاپن در تلاش بود تا خود را از تأثیر عمیق اجتماعی و اقتصادی ناشی از ویروس کرونا بیرون بکشد، روی کار آمد. کیشیدا به عنوان نخست وزیر، مجبور بود ژاپن را در محیط بین المللی هدایت کند.

اهمیت این موضوع از آنجا بود که ژاپن، برای اولین بار در دوران پس از جنگ خود، با تهدیدات خارجی چند لایه مواجه شده بود. مردم ژاپن از رکود اقتصادی طولانی مدت این کشور خسته شده بودند که با شیوع کرونا تشدید نیز شده بود.

کیشیدا با زبان نرم و با شهرت دیرینه به عنوان سازنده اجماع به جای یک رویاپرداز با تفکر استراتژیک، با مظنونین بسیاری روبرو شد که توانایی او برای رهبری ژاپن را در چنین شرایطی زیر سوال بردند.

با این حال، بزرگترین موفقیت کیشیدا در نقش وی به عنوان «دیپلمات ارشد» ژاپن بود. او اقداماتی را برای اجرای چشم انداز جسورانه ژاپن در جامعه بین المللی انجام داد - ژاپن به عنوان نخستین کشور و مدافع مشترکات - که توسط «شینزو آبه» نخست وزیر سابق تعیین شده بود، از سبک سیاسی خود برای تأکید بر گفتگو استفاده کرد.

برای تقویت دیپلماسی، احیای تعامل توکیو با کشورهای شریک در دستور کار قرار گرفت و در این میان مهمترین اقدام احیای روابط ژاپن با امریکا بود. در این راستا سفر رسمی کیشیدا به واشنگتن دی سی در آوریل 2022 در زمانی که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و کیشیدا چندین ابتکار جدید را آغاز کردند، صورت گرفت. در این راستا بهبود روابط ژاپن و کره جنوبی رخ داد و راه را برای توافقات آگوست 2023 میان آمریکا، ژاپن و کره جنوبی هموار کرد. در این نشست سه جانبه در کمپ دیوید، همکاری های سه جانبه نهادینه شد.

تصویر کیشیدا به عنوان یک فرد میانه رو به او این امکان را داد تا دولت خود را برای تغییر جهت در سیاست امنیت ملی ژاپن رهبری کند. این دستاوردها شامل نوسازی استراتژی امنیت ملی ژاپن و همراهی دو سند برنامه‌ریزی دفاعی (استراتژی دفاع ملی و طرح توسعه دفاعی) است که شامل تصمیم ژاپن برای معرفی قابلیت‌های ضد حمله و برنامه افزایش هزینه‌های دفاعی به 2 درصد از کل ناخالص داخلی این کشور است.

این تغییرات در سیاست امنیت ملی ژاپن پایه و اساس تصمیم اخیر اعلام شده در نشست کمیته مشورتی امنیتی (SCC) در توکیو (28 ژوئیه 2024) مبنی بر ارتقای نیروهای ایالات متحده در ژاپن به فرماندهی نیروی مشترک است که «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا آن را «مهم‌ترین تغییر در نیروهای ایالات متحده در ژاپن (از زمان تأسیس این نیروها) و یکی از قوی‌ترین پیشرفت‌ها در روابط نظامی ما با ژاپن در 70 سال گذشته» خواند.

البته کیشیدا در طول دوران مسئولیت با برنامه داخلی خود دست و پنجه نرم کرد. این موضوع در خصوص واردات مصداق دارد؛ وارداتی که از سوخت گرفته تا خواربار را در بر می گرفت. همچنین در دوره او ین ژاپن ضعیفتر شد و تورم وخیم تر شد که فشار زیادی بر خانواده های متوسط ​​ژاپنی وارد کرد.

در حالی که عموم مردم ژاپن از اینکه کیشیدا میزبان رویدادهای سیاست خارجی مانند اجلاس سران G7 در هیروشیما در سال 2023 بود، خوشحال بودند، چنین هیجانی به سرعت در برابر موضوعات داخلی چون تورم کمرنگ شد. در خصوص مهار افزایش شکاف‌های اقتصادی و اصلاحات بازنشستگی نیز پیشرفت کمی در دوره کیشیدا حاصل شد.

بدتر از آن، کیشیدا از رسوایی های سیاسی در حزب خود رنج می برد. به ویژه، افشای اقدامات گسترده در داخل حزب لیبرال دموکرات مبنی بر گزارش درآمدهای حاصل از کمک‌های مالی سیاسی برای منافع شخصی سیاستمداران، که شامل بسیاری از کابینه و اعضای زیر کابینه کیشیدا می‌شد، اعتراض شدید مردم را علیه حزب برانگیخت.

کیشیدا سعی کرده بود با هدایت رده‌ها و پرونده‌های حزب، انتقادات را فرو نشاند. اما این تلاش ها، برای بازیابی اعتماد رای دهندگان ژاپنی کافی نبود. بر اساس نظرسنجی برخی رسانه‌های ژاپنی، میزان محبوبیت کابینه او تا اواسط ژوئن به کمتر از 20 درصد کاهش یافت. اگرچه آخرین نظرسنجی منتشر شده توسط Nihon Hoso Kyokai (NHK) - که از نظر سیاسی بی طرف ترین نظرسنجی است - در اوایل ماه اوت نشان داد که محبوبیت او به 25٪ رسیده است. این میزان برای کیشیدا از نظر حزب برای رقابت در انتخابات بعدی بسیار پایین در نظر گرفته می شد.

او با کناره گیری خود خواستار شفافیت و تغییر نسل در حزب شد. در واقع، تصمیم کیشیدا برای کناره‌گیری، هر چند غیرمنتظره بود، به مردم نشان داد که LPD توانایی تغییر از درون را دارد.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...