یک تامل/

چرا نمی‌شود از انتخابات ۱۴۰۳ تفسیر قومیتی داشت؟

با پیروزی پزشکیان در مرحله دوم انتخابات تفاسیر متفاوتی از نتیجه شیوه رای دهی ایرانیان توسط کنشگران سیاسی و رسانه ای ارائه شد. پاره ای نتیجه انتخابات را غلبه پیرامون بر مرکز و حاشیه بر متن تلقی کردند! و پاره ای آنرا حضور پررنگ اقوام ایرانی نامیدند !
کد خبر: ۱۲۴۹۳۸۱
|
۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۳ 22 July 2024
|
2195 بازدید
|
۲

به گزارش تابناک، نتیجه انتخابات سال ۹۶ و ۱۴۰۳ برای نامزدهای اصلاح طلبان یعنی روحانی و پزشکیان اطلاعات ارزشمندی را در اختیار می گذارد. در انتخابات سال ۹۶ حسن روحانی حدود ۲۳ میلیون و ۶۰۰ هزار رای کسب کرد و حدود ۵۰ درصد آن مربوط به ۱۶ استان مرزی کشور بوده است. رقیب اصلی او ابراهیم رئیسی ۱۵ میلیون۸۳۵ هزار  رای کسب کرد و ۴۸ درصد آن مربوط به ۱۶ استان مرزی و ۵۲ درصد مربوط به  سایر استانهای کشور بوده است.

در انتخابات سال ۱۴۰۳ میزان آرا پزشکیان جمعا ۱۶ میلیون ۳۸۴ هزار بوده که سهم استانهای مرزی ۵۶ درصد و سایر استانها ۴۴ درصد بوده است. جلیلی نیز ۴۴ درصد آرا را از استانهای مرزی و ۵۶ درصد آرا خود را از استانهای دیگر کسب کرده است.

نتیجه اینکه تفاوت آرا پزشکیان در سال ۱۴۰۳ و روحانی در سال ۹۶ تنها در ۶درصد آرا بوده است. یعنی بعد از نرمال سازی اعداد، پزشکیان حدود یک میلیون رای بیشتر از روحانی در استانهای مرزی کشور داشته است.

در نتیجه هر گونه تفسیر قومیتی و پیرامون-مرکز از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ ابطال می شود و نتیجه این انتخابات برغم کاهش نرخ مشارکت در مقایسه با سال ۹۶، تفاوت معناداری  از حیث آرا نامزدهای اصلاح طلبان یعنی روحانی و پزشکیان ندارد!

حجت الله عباسی 

تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۱
کی رو می خواین گول بزنین ، اگر رای استان های ترک نشین رو حساب نکنیم جلیلی با فاصله 260 هزار رای اول میشه خخخخ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۱
خب رای روحانی هم دلیل قومی گرایی بود. اصلاحطلبها به هر قیمتی رای میگیرن ولو با ایجاد تفرقه
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
فکر می کنید دولت پزشکیان در آینده نزدیک بنزین را گران کند؟