به گزارش تابناک، سامانه کارپوشه پیام ایران که به سامانه پیام ایران هم مشهور است، در سال ۱۳۹۶ توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران (در زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات) و برای ارسال الکترونیکی بدون واسطه اعلانهای رسمی دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی کشور به آحاد مردم و موسسات حقوقی که متقاضی دریافت خدمات دولتی و عمومی هستند ایجاد شد.
این سامانه، کارپوشه یا همان صندوق دریافت نامههای اداری و رسمی به صورت الکترونی است که از دیگر قابلیتهای آن، امکان تعریف وکیل برای کاربر در صورت تقاضای وی است. در این سامانه تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی به عنوان کاربر در نظر گرفته شدهاند و میتوانند پس از فعال سازی کارپوشه پیام ایران خود، از خدمات آن استفاده کنند.
تکمیل زنجیره خدمات دولت الکترونیکی برای تحویل خروجی خدمات دولت و نهادهای عمومی به مردم و همچنین ایجاد کارپوشه اختصاصی یکتا و قابل استناد برای آحاد اشخاص حقیقی و حقوقی کشور، جهت دریافت اعلانها و ابلاغیههای دولتی و عمومی مورد تقاضای ایشان، از اهداف ایجاد این سامانه است.
کاهش مراجعات حضوری به دستگاهها و نهادها و امکان رصد وصول مکاتبات و اعلانات به اشخاص توسط دستگاهها، مدیریت زمان و تسریع در روند اجرای امور اداری، امکان تعیین وکیل برای شخص، مقابله با هرزنامه، تحویل خدمت به مردم بصورت دقیق و شفاف، کاهش ترافیک تبادل و گردش اطلاعات مورد نیاز از شبکه داخلی دستگاهها و نهادهای عمومی از دیگر اهداف ایجاد سامانه پیام ایران است.
کارکردهای سامانه کارپوشه پیام ایران به طور خلاصه عبارت است از:
سامانه کارپوشه پیام ایران در آدرس اینترنتی inbox.iran.gov.ir در دسترس کاربران قرار دارد. اگر پیشتر در این سامانه ثبت نام کرده باشید، میتوانید با درج نام کاربری (که برای افراد حقیقی به صورت پیش فرض کد ملی ایشان و برای شرکتها، شناسه ملی شرکت است) و سپس رمزعبور (پسورد) وارد سامانه شوید.
یک راه دیگر ورود به سامانه کارپوشه پیام ایران، استفاده از پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است. اگر درباره این پنجره (که به پنجره دولت مشهور است) یا نحوه ثبت نام و کار با آن نیازمند راهنمایی هستید، به اینجا بروید یا روی لینک زیر کلیک کنید.
نحوه ورود به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند/ لینک دانلود اپ دولت من
توجه: ورود به سامانه پیام ایران با اکانت ساخته شده در سامانههای دیگر مانند سامانه افتا و... ممکن نیست.
در صورتی که نخستین بار است که به سامانه پیام ایران میروید و قصد ثبت نام در آن را دارید، باید به آدرس اینترنتی sso.ito.gov.ir بروید و در پنجرهای که باز میشود، روی دکمه ثبت نام در سامانه کلیک کنید.
در پنجره تازهای که باز میشود، سه گزینه پیش رویتان قرار دارد که باید از بین آنها گزینه مناسب را انتخاب کنید؛ اگر کاربر عادی هستید، گزینه اول یعنی ثبت نام شخص حقیقی را انتخاب کنید و اگر شخص حقوقی (شرکت) یا نماینده دستگاه اجرایی هستید، روی گزینههای دوم و یا سوم کلیک کنید.
دقت کنید که ثبت نام اشخاص حقوقی تنها با اطلاعات شخص مدیرعامل شرکت ممکن است و این ثبت نام نیازمند احراز هویت مدیرعامل است که به صورت سیستمی انجام میشود. اگر در این خصوص به مشکل خوردید و نیازمند ارتباط با پشتیبانی سامانه هستند، به انتهای این مقاله بروید.
با انتخاب گزینه مناسب، فرم ثبت نام باز میشود که بایستی تمامی اطلاعات خواسته شده آن را تکمیل کرد. اطلاعاتی از جمله جنسیت، نام و نام خانوادگی، نام پدر، تاریخ تولد به تفکیک روز، ماه و سال، کدپستی و پست الکترونیکی (رایانامه).
با تکمیل فرم ثبت نام، یک کد رمز موقت به شماره تلفن همراه شما پیامک خواهد شد که بایستی این کد چند رقمی را در کادر مربوطه درج کرده و بعد از ثبت کد کپچا (کد امنیتی)، در انتها روی دکمه «تایید و ادامه» بزنید تا وارد سامانه شوید.
در صفحه نخست سامانه پیام ایران، در داشبورد میانبر، امکان تغییر شماره تلفن همراه و تغییر رمز و همچنین درخواست پشتیبانی قرار دارد و باقی امکانات سامانه در فهرستی ذیل آن ارائه شده است. در تلفن همراه، میتوانید با استفاده از کلید همبرگری بالای صفحه (که در عکس با فلش قرمز مشخص شده) هم به بخشهای مختلف سامانه دسترسی داشته باشید.
با کلیک روی دکمه «ورود به کارپوشه»، به اسناد ارسالی، دریافتی و آرشیو شده دسترسی خواهید داشت و میتوانید فایلهای مربوط به خودتان را مشاهده و دریافت (دانلود) نمایید و یا فرایند ارسال سند را طی نمایید.
اگر نیازمند انجام فرایندهایی مانند استفاده از سامانه شاهکار برای احراز هویت با استفاده از کد ملی و شماره تلفن همراه هستید یا در کسب و کار اینترنتی و آنلاینی که دارید و یا در زیرمجموعه شبکه ملی اطلاعات یا دولت الکترونیک و یا در حوزه امنیت سایبری، نیازمند استفاده از دیگر خدمات سامانه پیام ایران هستید، میبایست روی دکمه «ورود به سامانه خدمات الکترونیک» کلیک کنید تا صفحهای مشابه تصویر زیر پیش رویتان قرار گیرد.
فهرست خدمات ارائه شده بر بستر پیامک و لیست خدمات بر بستر کد دستوری (ussd) در کشور و همچنین دسترسی به رایانه و پست الکترونیک تمامی دستگاه ها، از دیگر خدمات ارائه شده ذیل سامانه کارپوشه پیام ایران است.
برای ارتباط با بخش پشتیبانی سامانه کارپوشه ایران، میتوانید در صفحه نخست روی دکمه «درخواست پشیبانی» کلیک کنید تا به سامانه یکپارچه پشتیبانی منتقل شوید که در آن گزینههای ورود شهروندان و ورود همکاران سازمان قرار دارد.
ورود شهروندان (https://ticketing.ito.gov.ir/app/fanavari)
ورود همکاران سازمان (https://ticketing.ito.gov.ir/app/users)
ثبت شکایات و گزارشات مردمی به شیوه ارسال پیام، یکی دیگر از راههای پیگیری شکایت هاست و افزون بر آن، میتوان با تماس تلفنی با سامانه ۱۶۴۹، گزارش و شکایت را ثبت و پیگیری نمود. البته این راهکارها برای انتقال پیشنهادات هم قابل استفاده است.
در صورتی که در فرایند ثبت نام در سامانه دچار مشکل شدید، شماره تلفن ۸۸۱۱۵۸۹۳ (با پیش شماره تهران، ۰۲۱)، پاسخگوی شما خواهد بود.
سامانه پیام ایران چیست؟
در سامانه پیام ایران هر یک از مردم و کسبوکارها دارای یک کارپوشهای الکترونیکی تحت عنوان "کارپوشه" بوده و کلیه اقلام تحویل گرفتنی الکترونیکی خود شامل اعلانها و ابلاغیههای دولتی و مکاتبات از تمام دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی را بهصورت یکپارچه و اختصاصی دریافت کرده و از هرجایی بدان دسترسی خواهند داشت. همچنین در این سامانه هر یک از کاربران میتوانند برای تمام دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی ارسال مکاتبات داشته باشند و پاسخ خود را دریافت نمایند.
نحوه دسترسی به سامانه پیام ایران چگونه است؟
کلیه کاربران میتوانند بصورت برخط و با مراجعه به سامانه payam.iran.ir، یا نصب اپلیکیشن دولت همراه از درگاه mob.gov.ir یا بازارهای برنامههای کاربردی داخلی و یا نصب و استفاده از پیام رسانهای داخلی متصل به سامانه پیام ایران، در آن ثبت نام نموده و به کارپوشه خود دسترسی داشته باشند. پس از احراز هویت، نام کاربری و رمز عبور به تلفن همراه کاربر پیامک میشود. همچنین کاربران میتوانند با مراجعه به هر یک از دفاتر پست یا پیشخوان دولت و تکمیل فرم ثبت نام و دریافت نام و رمز عبور از این سامانه استفاده نمایند.
در مرحله ثبت نام چه اطلاعاتی میبایست توسط کاربر اعلام گردد؟
کدملی، نام، نام خانوادگی، نام پدر، کدپستی و شماره تلفن همراهی که حتما میبایست به نام خود کاربر باشد.
نام کاربری من چیست؟
۱- نام کاربری اشخاص حقیقی، کدملی شخص است.
۲- نام کاربری اشخاص حقوقی، کدملی شرکت است.
۳- نام کاربری کاربران دستگاههای اجرایی در صورت تایید از طریق پیامک ارسال شده است.
در هنگام ثبت نام پیغام "اطلاعات وارد شده با اطلاعات موجود در ثبت احوال همخوانی ندارد" نمایش داده میشود. معنای آن چیست؟
اطلاعات وارد شده با مشخصات شناسنامهای تطابق ندارد. در تطابق حروف الفبایی با مشخصات شناسنامهای باید دقت گردد.
در هنگام ثبت نام پیغام "کاربر گرامی شماره تلفن وارد شده مربوط به این کدملی نمیباشد " دریافت میگردد. یعنی چه؟
شماره تلفن همراه اعلام شده به نام شخص ثبت نام کننده نیست. میبایست شماره تلفن همراهی اعلام گردد که به نام شخص، ثبت شده باشد.
در صورت فراموشی رمز عبور و یا نام کاربری چه باید کرد؟
نام کاربری همان کد ملی است. در صورت فراموشی رمز عبور با انتخاب گزینه فراموشی رمز عبور مجددا رمز خود را از طریق پیامک دریافت نمایند.
آیا امکان تغییر رمز وجود دارد؟
بله. پس از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور و ورود به سامانه امکان تغییر رمز عبور در قسمت پروفایل کاربری وجود دارد.
آیا کاربر میتواند کارپوشه خود را حذف یا غیرفعال نماید؟
خیر. این امکان وجود ندارد.
آیا استفاده از خدمات سامانه پیام ایران مشمول هزینه است؟
خیر.
آیا میتوان نامههای دریافتی را به ایمیل شخصی ارسال نمود؟
خیر. کاربر برای در اختیار داشتن هر نامه میتواند اقدام به دریافت فایل خروجی از نامه نماید که در این صورت متن نامه و پیوستهایش به صورت فایل فشرده و یکجا تولید شده و در اختیار وی قرار میگیرد.
آیا امکان حذف نامه وجود دارد. در صورتی که نامهای را به اشتباه حذف شود چه میتوان کرد؟
در صورتی که دستگاه ارسال کننده نامه امکان حذف نامه را داده باشد. امکان حذف وجود دارد. در صورت حذف نامهها دیگر امکان بازیابی آنها وجود ندارد.
آیا امکان ارسال اطلاعات از سمت کاربر به دستگاه اجرایی وجود دارد؟
بله. در کارپوشه هر کاربر امکانی با نام ارسال نامه وجود دارد که میتواند با انتخاب دستگاه اجرایی نامه خود را به آن دستگاه ارسال نماید. همچنین در صورتی که دستگاه ارسال کننده نامه امکان پاسخ را فعال کرده باشد و یا فرمی از طرف او به کاربر ارسال شده باشد کاربر میتواند پاسخ را ارسال نماید.
درصورتی که مهلت پاسخگویی به نامه دریافتی گذشته باشد چه میشود کرد؟
دیگر امکان ارسال پاسخ وجود ندارد مگر اینکه توسط دستگاه ارسالکننده نامه مهلت پاسخگویی تمدید گردد.
آیا پس از ارسال پاسخ به نامهها امکان ویرایش و ارسال مجدد وجود دارد؟
خیر.
چگونه میتوان از دریافت نامهای جدید در کارپوشه مطلع شد؟
برای اطلاع از نامههای دریافتی کاربران میتوانند گزینه دریافت پیامک یا پست الکترونیکی را هنگام دریافت نامه در پروفایل کاربری خود فعال نموده تا از دریافت نامه به صورت پیامک یا پست الکترونیکی مطلع شوند.
آیا امکان استفاده از خدمات کارپوشه در خارج از کشور وجود دارد؟
بلی؛ در خارج از کشور نیز امکان استفاده از آن برای کاربران میسر است.
آیا امکان احراز هویت دومرحلهای وجود دارد؟
بله. با فعال کردن احراز هویت دومرحلهای در پروفایل کاربری، ورود دو مرحلهای خواهد شد.
آیا امکان تغییر شماره همراه وجود دارد؟
بله. در پروفایل کاربری این امکان وجود دارد که شماره تلفن همراه دیگری که به نام خودتان میباشد جایگزین نمایید.