یک رای وحدت رویه مهم درباره اجرت المثل زوجه و شرط نصف شدن دارایی مرد با زن

از لحاظ کلی، اجرت‌المثل به حق‌الزحمه کار‌هایی گفته می‌شود که زن در خانه شوهر انجام می‌دهد، اما موظف به انجام آن نیست. وی ادامه داد: بر اساس یک مبنای کلی، عمل انسان محترم و مستحق اجرت است و نیز کسی که کاری را انجام می‌دهد، مستحق اجرت است، مگر اینکه قصد تبرع (مجانی بودن) داشته باشد.
کد خبر: ۹۷۷۶۵۷
|
۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۳ 11 May 2020
|
40581 بازدید
|
یک رای وحدت رویه مهم درباره اجرت المثل زوجه و شرط نصف شدن دارایی مرد با زنهیچ مردی نمی‌تواند تا زمانی که تمامی حقوق همسرش را پرداخت نکرده است، او را طلاق دهد و هر اندازه که مدت زندگی مشترک بیشتر باشد، این حقوق نیز افزایش می‌یابد و به همین دلیل بسیاری از مردانی که بدون هیچ دلیل منطقی قصد طلاق دادن همسر خود را دارند، از این اقدام منصرف می‌شوند. یکی از این حقوق ویژه که شرع و قانون برای زنان در نظر گرفته، اجرت المثل است و اگر زن در طول زندگی مشترک و در خانه همسر خود، کاری انجام دهد که موظف به انجام آن نیست، مستحق پاداشی است که به آن اجرت‌المثل گفته می‌شود.
 
به گزارش «تابناک»؛ دکتر زهرا داور، حقوقدان و استاد دانشگاه در تعریف اجرت‌المثل معتقد است از لحاظ کلی، اجرت‌المثل به حق‌الزحمه کار‌هایی گفته می‌شود که زن در خانه شوهر انجام می‌دهد، اما موظف به انجام آن نیست. وی ادامه داد: بر اساس یک مبنای کلی، عمل انسان محترم و مستحق اجرت است و نیز کسی که کاری را انجام می‌دهد، مستحق اجرت است مگر اینکه قصد تبرع (مجانی بودن) داشته باشد.

این حقوقدان اضافه کرد: در روابط خانوادگی این فرض وجود دارد که قرار نیست زن از شوهر خود، بابت کار‌هایی که در خانه او انجام می‌دهد، دستمزدی دریافت کند، اما قانونگذار با طرح عنوان اجرت‌المثل در مباحث قانونی، قصد تفهیم این موضوع را دارد که زن موظف به انجام کار‌های منزل نیست و در صوت انجام هرگونه اقدامی در منزل، می‌تواند اجرت‌المثل مربوط به آن را دریافت کند و به بیان دیگر، در صورت مطالبه اجرت‌المثل، باید اجرت او را پرداخت.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه قانون حمایت خانواده مصوب سال ۱۳۹۱، تبصره ۶ قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق را نسخ صریح کرد، عنوان کرد: در ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده مصوب سال ۱۳۹۱ آمده است که دادگاه ضمن رأی خود با توجه به شروط ضمن عقد و مندرجات سند ازدواج، تکلیف جهزیه، مهریه و نفقه زوجه، اطفال و حمل را معین و همچنین اجرت‌المثل ایام زوجیت طرفین مطابق تبصره ماده (۳۳۶) قانون مدنی را تعیین و در مورد چگونگی حضانت و نگهداری اطفال و نحوه پرداخت هزینه‌های حضانت و نگهداری تصمیم مقتضی اتخاذ می‌کند.»

وی با بیان اینکه قانونگذار در ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده مصوب سال ۱۳۹۱ تاکید کرده که یکی از آیتم‌های دعاوی خانوادگی، اجرت‌المثل ایام زوجیت است، گفت: بر اساس عرف اجتماعی، هیج زن شوهرداری، برای دریافت اجرت‌المثل، این موضوع را مطرح نمی‌کند که به عنوان مثال در طول یک هفته، به دفعاتی مشخص آشپزی کرده یا کار‌های دیگر منزل را انجام داده است. داور با تاکید بر اینکه برای تعیین اجرت المثل باید توان مالی شوهر را نیز در نظر گرفت، اظهار کرد: درحقیقت باید بررسی کرد که آیا زوج واقعا توان پرداخت اجرت المثل به زن را دارد یا خیر؟

وی تاکید کرد: تا زمانی که نتوانیم تعادلی بین موضوع اخلاقیات و حقوق زنان ایجاد کنیم، طبیعی است که صحبت در خصوص هر یک از حقوق زنان، نگریستن به صورت تک‌بعدی به این قبیل مسائل است. این حقوقدان خاطرنشان کرد: دادخواست الزام شوهر به پرداخت اجرت‌المثل ایام زندگی مشترک دادخواستی است که دردادگاه خانواده مطرح می‌شود. در این مورد نیز فرد مدعی باید ادعای خود را ثابت کند. شهود در این نوع دادخواست نیز یکی از دلایل قوی اثبات دعوی هستند. علم قاضی نیز دلیلی دیگر بر اثبات این ادعاست. برای تعیین مبلغ قابل پرداخت بابت اجرت المثل نیز پرونده به کارشناسی ارجاع داده می‌شود.
 
شرایط تعلق اجرت‌المثل

۱- باید توجه داشت که اجرت‌المثل در طول شرط مالی ضمن عقد در مورد کار‌های زوجه در امر خانه‌داری و نیز در طول اجرت‌المسمی است. یعنی اگر زوجه در امور خانه‌داری، شرط ضمن عقد داشته باشد، نوبت به اجرت‌المثل نمی‌رسد.
۲- زوجه نباید قصد تبرع داشته باشد؛ چرا که اگر در انجام کار‌های خانه‌داری از ابتدا قصد و نیت تبرع و به اصطلاح رایگان داشته باشد، نمی‌تواند اجرت‌المثل ایام زوجیت را بگیرد.
۳- درخواست طلاق نباید از سوی زوجه باشد و لازم است که شوهر قصد طلاق داشته باشد. البته اگر تقاضای طلاق که از سوی زوج شده است، ناشی از تخلف زن از وظایف همسری یا سوء اخلاق و رفتار زوجه باشد، در این صورت نیز اجرت‌المثل به او تعلق نمی‌گیرد. چنانچه زوجه کار‌هایی را که شرعا بر عهده وی نبوده، به دستور زوج و با نداشتن قصد تبرع انجام داده باشد و برای دادگاه نیز ثابت شود، دادگاه اجرت‌المثل کار‌های انجام‌گرفته را محاسبه و به پرداخت آن حکم می‌کند.
 
یک رای وحدت رویه مهم درباره اجرت المثل زن
 
از جمله حمایت‌های صورت گرفته قانونی در آرای محاکم می‌توان به قابلیت جمع اجرتُ المثل کار‌های انجام شده در منزل توسط زوجه با شرط تملک نصف اموال شوهر توسط زوجه و مطالبه همزمان این دو حق توسط ایشان اشاره کرد.

پیشتر اختلافاتی بر سر این مساله بود که به لحاظ حقوقی امکان جمع و مطالبه همزمان اجرتُ المثل و شرط تملک اموال مرد تا نصف دارایی وجود نداشت و زن در مقام مطالبه، ناگزیر می‌بایست یکی از آن دو را انتخاب می‌کرد. از همین روی شاهد صدور آرای متفاوت از مراجع بودیم تا آنکه هیات عمومی دیوان عالی کشور طی رأی وحدت رویه شماره ۷۷۹ـ ۱۳۹۸/۵/۱۵، تکلیف موضوع را روشن نمود.

رأی وحدت رویه شماره ۷۷۹ـ ۱۳۹۸/۵/۱۵ هیأت عمومی دیوان عالی کشور

موضوع: تعیین اجرت‌المثل کار‌های زوجه از سوی دادگاه او را از حقوق استحقاقی ناشی از شرط تنصیف دارایی محروم نمی‌سازد.

رای هیات عمومی

با توجه به تأکید قانونگذار در صدر ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده مصوب ۹۱/۱۲/۱ بر شروط ضمن عقد نکاح و مندرجات سند ازدواج، جمع شرط تنصیف دارایی که ضمن عقد نکاح مقرر شده با اجرت‌ُ المثل کار‌های انجام گرفته توسط زوجه موضوع تبصره الحاقی به ماده ۳۳۶ قانون مدنی (یا نحلة بدل از آن) تنافی و تعارض ندارد؛ بنابراین تعیین اجرت‌ُ المثل کار‌های زوجه از سوی دادگاه او را از حقوق استحقاقی ناشی از شرط تنصیف دارایی محروم نمی‌سازد.

در چنین مواردی دادگاه باید علاوه بر تعیین اجرت‌ُ المثل کار‌هایی که زوجه انجام داده، نسبت به حقوق او ناشی از آن شرط نیز رسیدگی و تعیین تکلیف نماید.

بر این اساس رأی شعبه دوازدهم دیوان عالی کشور در حدی که با این نظر انطباق دارد به اکثریت آرای صحیح و موافق قانون تشخیص می‌گردد.

این رأی طبق ماده ۴۷۱ قانون آیین دادرسی کیفری در موارد مشابه برای شعب دیوان عالی کشور و دادگاه‌ها و سایر مراجع اعم از قضایی و غیر آن لازم‌الاتباع است.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۸
انتشار یافته: ۵۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
نه مهریه و نه نفقه و نه اجرت المثل برای زن لازم نیست حقوق اجتماعی و قانونی برابر عزت و کرامت زنان را بیشتر حفظ می کند.
قوانین موجود نظام خانواده اصلا با شرایط روز هماهنگی ندارد و کلیه ی حقوق زوجین نیاز به اصلاح دارد.
ساختاری که برای حقوق زوجین مطرح است به کل ایراد دارد، ما مدعی هستیم مطابق قرآن مسائلی مثل مهریه و نفقه و اجرت المثل وضع شده اما به دلیل به روز نبودن و مشکلاتی که ایجاد کرده اند مثلا
در همین بحث مهریه هم براش سقف گذاشتن و هم حبس رو براش برداشتن و اگر به دادگاه خانواده مراجعه کنید تا سالی یا ۶ ماهی یک سکه برای زوجه می برند و همان را هم مرد نمی دهد .ولی هزار و چارصد سال بعداز زمان پیغمبر هنوز تبلیغات علنی ۴ همسری در روی ابرها برگزار می کنند.و صیغه به مقدار دلخواه و حتی ساعتی، اما برای زن حکم می شود سنگسار.
اما نوبت به حقوق زنان که می رسه حکم مطلق خداست و مثلا حق طلاق رد خور نداره، حق خروج از کشور، حضانت فرزند و پاره ای از این مسائل هیچ بند و تبصره و سقفی براش تعیین نمیشه.
گمان می کنید برای زنی ۴۰، ۵۰ سال زندگی کرده اجرت المثل رو چقدر تعیین می کنند ارقامی برای نفقه و اجرت مثل و این چیزا در دادگاه ها تعیین میشه که اگر نشود سنگین تر است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
اصلا مفهوم نبود ...زوجه تا عقد دائم جاري شد نصف مهريه را به اجرا مي گذارد در حاليکه نه کاري انجام داده و نه زناشويي برقرار شده قانونهايي که صرفا براي طلاق و از هم پاشيدن ازدوجها برنامه ريزي شده وقتي زوجه زندگي مشترک زير يک سقف نداشته و رابطه زناشويي برقرار نشده چگونه حق مطالبه نصف مهريه را دارا خواهد بود؟ اين در حاليست که عده زيادي از دختران به قصد تصاحب اموال غير نسبت به طرف ابراز علاقه کرده و بعد از عقد درخواست طلاق و اجراي مهريه مي نمايد اين قانونها نه تنها برخلاف اسلام و دين بلکه برخلاف شئونات اخلاقي است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
می گویند در آمریکا هرکی از همسرش جدا بشه نصف اموالشو به خانمش میدن!
بعد تا الان ترامپ چند بار از همسر هاش جدا شده
اما حتی مجموعا 5 درصد اموالشم به خانوم هاش ندادن.
این فرق تبلیغ تا واقعیته
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
تعداد چنین دخترانی که برای تصاحب مهریه ازدواج می کنند بسیار کم است در برابر کل زنان جامعه
من موافق قوانین فعلی نیستم ولی کل قوانین باید اصلاح شود
حقوق برابر انسانی باید به زن داده شود تا مشکلات حل شود
تا زمانی که مهریه تنها حق زنان است این داستان ادامه دارد
ناشناس
| Germany |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
برای هر فردی باید فرمول خاص وی برای احکام طلاق صادر شود. زنی که هزار سکه دارد، کلی طلا و جواهر برده، ملک به نامش است مصداق نقض حرفهای شماست. اینقدر مظلوم نمایی برای حقوق زنان نکنید. مرد ناسالم نیز هست که با اعتیاد به الکل و مواد و فساد اخلاقی باید فرمول خاص آن مورد وضع شود. فرمول طلاق نمیتواند جامع و برای همه یکسان باشد!
خويي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
دوست عزيز احتمالا ازدواج هاي قبلي ترامپ رسمي نبوده
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
اگر قرار باشد که زن برای کارهای خانه اجرت بگیرد پس کار زن در خانه چیست؟ و اگر قرار باشد مرد اجرت المثل برای زنش بپردازد پس کارهای خانه را چه کسی باید انجام دهد؟ در اینصورت مرد باید اجازه داشته باشد تا یک زن دیگری را بعنوان خدمه و یا همان کنیز اجیر کند تا کارهای خانه را انجام دهد.بعبارتی حق اجرت المثل زن مستلزم حق چند همسری مرد می باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
شما حق چند همسری دارید می توانید ازدواج موقت هم داشته باشید ولی کار خانه به عهده زن نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
در واقع قوانین قبل را برای قرن 21 اجرا می کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
به طور کل این موارد با زندگی امروز جامعه مطابقت نداره. آخه زنهای امروزی وظایف اصلی خودشون رو هم انجام نمیدن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
کدام مرد ایرانی بدون اجازه خانمش می تواند با پول خودش حتی یک هدیه مناسب برای خواهر خودش بخرد.
مرد ایرانی برده است.
من با مردم بیش از 50 -60 کشور دنیا رفت و آمد و گفتگو داشتم، هیچ جا باندازه ایرانیها زن مسلط نیست.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
متاسفانه این نحوه برخورد با زن که برای کارهای خانه و برای نگهداری و حتی شیردهی فرزند و موارد دیگر که ذکر ان جز توهین به مقام زن نیست سبب شده است که مقام زن و مادر و همسر در هر سه جایگاه به یک موجود اجرت المثل تبدیل شود. اگر این موضوعات مدیریت نشود نه زنی خواهد بود نه همسری نه مادری. و بسیاری از طلاق ها سببش همین است که زن با روشی که با او برخورد میشود نمیتواند شریک زندگی باشد و نمیتواند فرزندی داشته باشد و مادری کند بلکه در هر موقعیتی بایست منفعت مادی را پیگری کند که بدیهی است او را از مقام والای یک زن و مادر و همسر دور میکند.
یقینا با تئوری های بی انتها نمیتوان این ساختار را اصلاح کرد بلکه قدمهای بزرگی به سبک امام راحل بایستی برای اصلاح سختار سنتی نامتناسب با سبک زندگی امروزی برداشت وگرنه هر روز خسارات آن را مردم چه زن و چه مرد میدهد و آینده مبهم و تاریکتر میشود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
همینه که خیلی از مردها ترجیح میدن ازدواج نکنن ، آدم مهریه بده نصف دارایی بده ، البته طبق قانون فکر کنم بدست آورده های بعد از ازدواج باشه و شامل همه دارایی نشه ، بعد تازه خیلی خانمم ها تمکین هم نمیکنن و ... ، کار هم بکنه پول بگیره ، واقعا اینا قوانین عصر حجره ، لااقل از اروپایی ها ایده بگیرید تو زندگی امروز منطقی تره قوانینشون ، زن و مرد با هم کار می کنن هزینه میدن و با هم هم نصف می کنن در صورت جدایی ، نه اینکه یه خانم بیاد مفت بخوره و بخوابه آخرش هم کلی زحمت کشیده آقا رو برداره و بره ...
ناشناس
|
United States of America
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
قوانین شرع کلا نیاز به بازنگری دارد
چون زن امروزی هیچ شباهتی با زن بی سواد و وابسته و سربار 1400 سال پیش در عربستان ندارد که تنها فایده اش رفع نیاز جنسی و فرزند آوری بود و مرد برای کار خانه و حتی شیر دادن بچه کنیز می اورد و با کنیزان نیز ارتباط جنسی داشت
زن امروزی باسواد و فهمیده و مستقل است و توان کار کردن دارد
زنهای بسیاری درامد و موقعیت اجتماعی بالاتر از مردان دارند ولی علیرغم این تغییرات که زنها با سختی و با وجود مقاومتهای جامعه ی مرد سالار به آن رسیده اند قوانین همچنان مطابق رسوم و قواعد قدیم است
ارزش یک مرد معتاد بی سواد انگل اجتماع دو برابر یک زن تحصیل کرده براورد شده و شهادت یک زن در محاکم قبول نیست و در ارث هم زن نصف مرد دیده می شود
استدلالهای متناقض و بعضا سرشار از مغلطه و سفسطه برای مجاب کردن زنها به پذیرفتن این تبعیض ها بیان می شود
مثلا گفته می شود دیه ی دو برابر مرد منافعش برای زن است در حالی که دیه ی مرد به پدر و مادر و فرزندانش پرداخت می شود
یا اینکه زن چون مهریه دارد باید ارث را نصف مرد دریافت کند در حالی که برای کاهش مهریه و انواع و اقسام تلاشها انجام می شود برای اصلاح قانون ارث کاری نمی کنند !
این قوانین باعث سرخوردگی و نا امیدی زنان از قوانین شرع شده و باعث شده دختران امروزی راه خود ا بروند و کلیه ی اصول شرعی را کنار بگذارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
ارث در مقابل نفقه بعلاوه مهریه هست. اینم نمیدونی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
ناشناس 15:28
شما احساس نابغه بودن نکن
زنی که مهریه ندارد چی ؟؟
زنی که اصلا ازدواج نکرده چی ؟؟
امروزه که همه کمر به از بین بردن مهریه بسته اند آیا برای تساوی ارث هم تلاش می کنند ؟؟؟
Parvaz
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
اجرت المثل یعنی تحقیر زن درحد کنیز
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
اجرت المثل، صرفاً برای تفهیم این حقیقت است که زن وظیفه ای برای کار در منزل ندارد. البته اخلاقاً کسی درخواست اجرت المثل نمی کند و این موضوع فقط هنگام طلاق آنهم به درخواست مرد مطرح می شود. اما بسیاری از مردها واقعاً باور کرده اند که زن وظیفه دارد در منزل کار کند، موضوع «اجرت المثل» این قضیه رو کاملاً برای اینگونه مردان جا میندازه، فقط همین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
بنده به عنوان یک مرد موافقم ضربالمثل نفقه و مهریه
باعث تحقیر یک زن هست کلا باید لغو بشوند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
هیچ زنی بچه ش رو ول نمی کنه هیچ زنی بابت کار در خونه نفقه نمی گیره اون پولی که بهش میدن خرج خونه میشه خرج خورد و خوراک و پوشاک و هزینه تحصیل فرزندان میشه اگه واقعا موقع طلاق دارایی های که بعد از ازدواج بدست اومده نصف بشه خیلی خوبه چون دیگه اینطور نمیشه خانم هایی که یک عمر توی زندگی زحمت کشیدند و سرپیری، مرد فیلش باد هندستون کرده طلاقشون بده و هیچی دست خانم نباشه
خیلی ها مهریه هم ندارند مثلا طرف موقع ازدواج عاشق شوهرش بوده گفته یک شاخه گل راحت شوهره طلاقش داده
خیلی دیدم خیلی
کاشکی آقایون سر ارث دوبرابری که میگیرن هم اعتراض کنن نه یک چیز بدیهی مقل تقسیم اموال مشترک که در همه دنیا پذیرفته شده و خیالشون رو بابت مهریه راحت میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
نمیشه هم امتیازات غربیها را به زن بدهید
هم امتیازات عرب ها در مهریه را
هم امتیازات ایرانیها در شیر بها را

تازه این دخترها هستند که پسر های ما رو تور می کنن.
باید پسرهایمون مهریه بگیرن.
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
ناشناس 10:19
دختران پسران شما را تور می کنند ؟
ازدواج جزو ارکان اجتماع است
جامعه با خانواده ی سالم شکل می گیرد
شما اگر دختر داشتی هم از این افاضات می کردی ؟؟
تحقیر کردن نیمی از جامعه که قرار است نسل های آینده را به دنیا بیاورند و تربیت کنند به نفع هیچ کس نیست
تابناک این نطریات را چرا منتشر می کنی ؟؟
هر دو جنس در یک سن مناسب باید ازدواج کنند و مستقل شوند
حتی در جزایر گومبا گومبا هم این روال ادامه دارد
شما از کجا فرار کردی که اینطور فکر می کنی و نظر می دهی ؟؟
ناشناس
|
United States of America
|
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
عموی من بعد سی سال و سه فرزند هوس کرد تجدید فراش کند در حالی که یک پسر مجرد سرباز و یک دختر نوجوان 14 ساله در خانه داشت !
یک زن جوان همسن دختر اولش انتخاب کرده بود و دختر شرط گذاشته بود که باید همسر اول را طلاق بدهی
عموی من هم به همسر اولش گفته بود که وسایلش را جمع کند و تشریف ببرد خانه ی پدرش تا خانه را برای ورود همسر دوم بنایی کند !
به همین وقاحت !
این در حالی است که عموی من در هنگام ازدواج آه در بساط نداشت و همین خانه را که آن زمان در بیابانهای پونک بوده با کمک مالی و اعتباری پدر همسر ش خریداری کرده و با کمک برادر زنهایش ساخته بود و زن عموی من سالها در بیابان بدون امکانات زندگی کرده بود و تحمل کرده بود تا این محل امروزه آباد شده
رونق کسب و کارش هم علاوه بر تلاش خودش از ارث پدر زن بود که بعد فوت برای دختران هم به اندازه پسران ارث باقی گذاشته بود !
شبهای طولانی زن عموی من قالی بافته بود تا چک های عموی من پاس شود و گرفتار طلبکار نباشد
جالب اینکه عموی من در سن 55 سالگی به دلیل پولداری زن چادری و سنتی 45 ساله را مناسب خودش نمی دانست و می گفت نیازهایم براورده نمی شود !
مهریه ی زن عموی من 24 هزار تومان دهه 50 بود که عموی من با آبرو ریزی و دعوا حاضر به پرداخت نبود و با زور قانون پرداخت کرد و اجرت المثل را هم همینطور که البته با ثروت عموی من اصلا رقمی نبود !
می گفت اگه کار کرده در خانه ی من نان خورده !
اگه پدرش به من پول قرض داده تا قران آخر پس گرفته
برادرانش هم برای راحتی خواهرشان کمک کرده اند و وظیفه ی خود را انجام داده اند
ارثیه ی پدرش را هم به نام بچه هایش می کنم و به زن جدیدم نمی دهم !
خانه را هم قول داده بود مهر زن جدید کند !
دختر نوجوان هم در صورت کنار نیامدن با زن جدید باید با مادرش در منزل مخروبه ی پدر زنش در پامنار زندگی کند و پسر جوان هم جز میهمانی ماهی یک بار حق پا گذاشتن در منزلش را نداشت چون زن جوان و پسر جوان در کنار هم خوبیت نداشت !
قانون برای چنین مردانی چه راهکاری دارد ؟؟
آیا حق زن وفادار و نجیب و زحمتکشی که مرد را از خاک سیاه بلند کرده در یک کشور قانونمند این است ؟؟
این قانون ایراد دارد و باید اصلاح شود چرا که عدالت زیر سوال رفته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
خب قرار نیست همه زن و شوهرها همه مسائلشون رو همجا جار بزنن. شاید نیازهای عموت برطرف نشده اگر هم شده که خیلی بی چشم رویه
ناشناس
| France |
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
خوب نوشتی . دستت درد نکنه . اشک مرا در آوردی . از این ها زیاد دیدم . یکی اش خودم که زیاد دور از این وضعیت نیستم .
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۲
ناشناس 11:14
اگر نیازهای زن براورده نشه هم حق داره اینقدر بی رحمانه شیرازه ی زندگی را به بریزه و بچه ها را آواره کنه ؟؟
من زنهای زیادی را می شناسم که همسرشان ناتوانی دارد
همکار من سی ساله است و شوهرش دیابت ارثی دارد و کاملا ناتوان است
این زنها چکار باید بکنند
خانواده و فرزندان را رها کنند و بروند دنبال ارضای امیال خود ؟؟
دوست من که به دکتر مراجعه کرده دکتر زنان گفته آمار ناتوانی در بین مردان واقعا بالاست و با قوانین فعلی فقط باید دعا کرد زنها تحمل کنند و فحشا در جامعه زیاد نشود چون طلاق یعنی آوارگی بچه ها و زنها در ایران از طلاق به این دلیل استقبال نمی کنند
شما می فرمایید اگر نیازهای مرد براورده نشده حق داشته دختر 14 ساله و پسر جوان و زن میانسال را رها کند ؟؟؟
اخلاق و انسانیت کجاست ؟؟ مگه ما حیوان هستیم ؟؟
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # یحیی السنوار # قیمت طلا
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات