کتابخانه‌ای که ملی نیست و برای افراد خاص است!

بزرگ‌ترین ذخایر کتب در جهان متعلق به‌ کنگره‌ آمریکاست که در آن، ۱۳۴ میلیون نسخه عنوان، ۸۰۰ کیلومتر قفسه برای ذخیره‌سازی مجموعه کتاب این کتابخانه عظیم است که نیمی از منابع این مجموعه عظیم و جهان‌شمول که به زبان‌های غیرانگلیسی است و اتفاقاً ‌منابع تاریخی بسیار برجسته فارسی نیز دارد و در مقابل کتابخانه ملی ایران...‌
کد خبر: ۳۸۴۰۰۳
|
۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۵ 04 March 2014
|
54026 بازدید
|
به رغم تلاش‌ها‌ در دهه‌های اخیر برای بهبود وضعیت سازمان اسناد و کتابخانه ملی‌، نه تنها این تلاش‌ها نتوانسته در شأن ملت ایران باشد، بلکه حتی ظرفیت پذیرش از مردم کشورمان در بزرگ‌ترین کتابخانه ایران را فراهم نیاورده و با وجود برخورداری از پسوند ملی، آغوشش برای مردم ایران گشوده نیست و هر ایرانی لزوماً حق استفاده از تنها کتابخانه ملی کشورمان را ندارد!

به گزارش «تابناک»، بیشتر کشورهای جهان، کتابخانه‌های بزرگی دارند که پیوسته و به سرعت بر حجم عناوین منابعشان افزوده می‌شود که البته‌ کشورهای بزرگ، سابقه دیرینه‌ای در راه‌اندازی چنین مجموعه‌هایی داشته و طبیعتاً مجموعه‌ای بزرگ به نام «کتابخانه ملی» در کنار کتابخانه‌های عظیم دیگرشان ‌دارند.

کتابخانه ملی ایران نیز در ‌سال ۱۳۱۶ ‌رسماً افتتاح شد که هسته اولیه‌اش را مجموعه کتاب‌های کتابخانه مدرسه دارالفنون شامل می‌‌شد. در آن هنگام، مراکز زیادی از جمله مرکز خدمات کتابداری، سازمان اسناد ملی کشور و سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی با کتابخانه ملی ادغام شد. البته این کار تا اندازه‌ای مانع از پراکندگی نیروی انسانی و بخش‌های گوناگون کتابخانه ملی شد ولی کارهای کتابخانه با کندی و مشکلات بسیاری‌ انجام می‌‌گرفت.

کتابخانه‌ای که ملی نیست و برای افراد خاص است!
کتابخانه ملی ایران از نمایی متفاوت

کتابخانه ملی دارای حدود دو میلیون منابع کتابی و یک میلیون منابع غیرکتابی از هفتاد نوع است و از مجموع این منابع می‌توان به کتاب‌ها، پیایند‌ها، پایان‌نامه‌ها، اعلامیه، اسلاید، عکس، کارت پستال، نقشه، نسخه‌های خطی و... اشاره کرد که عدد بسیار محدودی برای کتابخانه ملی به شمار می‌رود؛ بنابراین، کافی است برای درک ضعف شدید کتابخانه ملی، این مجموعه ۷۶ ساله را با کتابخانه‌های ملی دیگر کشور مقایسه کرد.

بزرگ‌ترین ذخایر کتب در جهان متعلق به‌ کنگره‌ آمریکاست که در آن ۱۳۴ میلیون نسخه عنوان، ۸۰۰ کیلومتر قفسه جهت ذخیره‌سازی مجموعه کتاب این کتابخانه عظیم است؛ نیمی از منابع این مجموعه بزرگ و جهان شمول ‌به زبان‌های غیرانگلیسی بوده و اتفاقاً از منابع تاریخی بسیار برجسته فارسی نیز برخوردار است!

در سایت این کتابخانه می‌توان از امکانات موجود، به سند دیجیتال American Memory اشاره کرد؛ تبدیل کتابخانه کنگره به بزرگ‌ترین منابع اطلاعاتی در حوزه فرهنگ و تاریخ. در ۲۲ سالن مطالعه و وب‌سایت مجهز این کتابخانه، امکان دسترسی به بزرگ‌ترین مجموعه جهانی نسخ خطی و انبوهی از امکانات بصری و حتی مجموعه‌ای عظیم برای نابینایان وجود دارد و از این حیث، بر‌ترین منابع دیجیتالی جهان را متعلق به این مجموعه کتابخانه‌ای می‌دانند.

کتابخانه‌ای که ملی نیست و برای افراد خاص است!
کتابخانه کنگره آمریکا در مقام بزرگ ترین مجموعه کتابخانه‌ای جهان

در کنار این مجموعه، می‌توان به کتابخانه ملی فرانسه اشاره کرد که هسته اصلی‌اش را مجموعه شارل پنجم تشکیل می‌دهد و بیش از بیست میلیون کتاب در آن است. کتابخانه ملی بریتانیا که در ۱۹۷۳ راه‌اندازی شده و عمرش حتی از کتابخانه ملی ایران نیز کمتر است و نمی‌توان عظمتش را به قدمتش نسبت داد نیز تنه به تنه کتابخانه ملی فرانسه می‌زند و بخشی از پروژه TEL است؛ پروژه‌ای که به منزله ایجاد یک کتابخانه جدید مجازی است که ترکیبی از کتابخانه‌های ملی اروپایی است و هدف آن به اشتراک گذاشتن منابع و توسعه دسترسی و بهره‌برداری از میراث‌‌ چاپی اروپاست.

حال کتابخانه ملی ایران را تنها با دو میلیون نسخه کتاب با این مجموعه‌ها مقایسه کنید. در گذشته گفته می‌شد، مجموعه کتابخانه ملی واقع در خیابان سی تیر، پاسخگوی مردم ایران نیست؛ اما هنگامی که ساختمان جدید کتابخانه ملی در سال ۱۳۷۴ در منطقه عباس آباد ساخته و در سال ۱۳۸۳ افتتاح شد، این کتابخانه جنبه ملی نیافت و رشد منابعش سرعتی مناسب برای رسیدن به کتابخانه‌های جهانی نداشت و هم اکنون نیز ندارد.

هرچند کتابخانه ملی وظایف دیگری نیز همچون پاسخ‌ به درخواست‌های شابکا، فیپا و شاپا مبادله و اهدا، استاندارد‌ها دارد، در درجه نخست یک «کتابخانه» باید خدماتی «برای همه مردم کشور» در حوزه مطالعه فراهم سازد، ولی در عین حال که منابع وارده به کتابخانه ملی نیز به کندی به مخزن افزوده می‌شود و مخزن این مجموعه بسیار ضعیف است، این خدمات بدیهی استفاده از مخزن این مجموعه ملی نیز منحصر به گروهی از دانش آموختگان شده است.

کتابخانه‌ای که ملی نیست و برای افراد خاص است!
کتابخانه ملی فرانسه متشکل از یک ساختمان مرکزی و چهار برج پیرامونی به شکل کتاب

مشخصاً کمترین شرایط لازم تحصیلی برای عضویت در کتابخانه‌ ملی، اشتغال به تحصیل در مقطع کارشناسی‌ ارشد‌ ناپیوسته٬ سطح سه حوزه و نیز دکترای حرفه‌‌ای و کارشناسی‌ ارشد پیوسته از ترم نه به بالاست و البته نخبگان، مخترعان و حافظان کل قرآن کریم، قهرمانان و جانبازان نیز در این گروه قرار می‌گیرند و دیگر مردم، کوچک‌ترین حق استفاده‌ای از کتابخانه‌ای که ظاهراً بنا بر قاعده دیگر کشور‌ها، می‌بایست به همه مردم ایران خدمات‌ دهد، ندارند و این ضعف با دیجیتالی‌سازی همه منابع و قرار دادن کل مجموعه کتابخانه یا بخش اعظمش در وب‌سایت کتابخانه نیز جبران نشده و منابع محدودی از ظرفیت کتابخانه در دسترس عموم است.

این در حالی است که برای ورود به کتابخانه مجلس با ۵۰۰ هزار عنوان کتاب، حتی عضویت نیز لازم نیست و با ارائه کارت ملی، می‌توان به منابع این کتابخانه دسترسی داشت و حتی در کشوری چون فرانسه که کتابخانه ملی در دوره‌ای جزو خدمات اشرافی بود، نزدیک چهار قرن است که ورود به آن ‌آزاد است‌. این مسأله هنگامی حاد می‌شود که به واسطه‌ دوراندیشی ناکافی در طراحی مجموعه جدید کتابخانه ملی، به تازگی حداقل مدرک استفاده از شیفت شب این سازمان، کار‌شناسی ارشد تعیین شده و کمتر از این سطح از خدمات مطالعاتی این مجموعه در شب نیز محرومند.

شاید در این مقطع لازم باشد مسئولان امر بیندیشند که کتابخانه ملی کشورمان چه نسبی با ملت ایران دارد و اگر می‌خواهیم مجموعه‌ای ملی در این حوزه داشته باشیم، بهتر نیست به مجموعه‌ای عظیم‌تر با بودجه‌ای بزرگ و هم شأن با لفظ ملی بیندیشیم که پاسخگوی یک ملت هفتاد و چند میلیونی باشد؟!
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۳
در انتظار بررسی: ۲۳
انتشار یافته: ۱۶۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
شاید آقایان تصور میکنند این مکان موزه است ! وگرنه باید برای تشویق جهت مطالعه امکانات دیگر نیز بدهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
وقتی به این کتابخانه ملی مسخره می رید هر کتابی جست و جو می کنید نیست یا تو مخزن
از تبریز
| Finland |
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
آیا میدونید به جای " تمدید اعتبار کارت عضویت " کتابخانه ها چند سالی است " صدور مجدد " با شمار ه عضویت جدید بعمل میاید تا گامی بلند در آمار سازی تعداد خوانندگان برداشته باشیم !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
من یک روز خواهر زاده ام که 10 سالشه رو خواستم برای اینکه با کتابخونه ملی آشنا بشه ببرم اونجا که فقط بخش کودکان رو ببینه، نذاشتن، هر چی انگیزه داشتم که چهره ایران رو خوب نشون بدم بهش، نشد دیگه!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
صد رحمت به موزه، حداقل تصویری در اختیارتان می گذارند، تصویر یک نسخه خطی را درخواست کنید ببینید چگونه شما را پاسکاری می کنند آخر هم چند صفحه بی کیفیت شاید قسمتتان شود
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
فقط کافیه یک سر ساعت 9 صبح برید اونجا تا ببینید که جویندگان دانش! اینقدر زیادند و امکانات محدود که کمدی برای وسایل در اختیارتان نیست (باید حتماً کمد بگیرید چون وسائلتون رو نمی تونید نوی تالارها ببرید) تازه وقتی بعد یک ساعت معطلی کمدی خالی شد! باید برین دنبال میز بگردین! خوش شانس باشین میز صندلی هم داره وگرنه دنبال صندلی هم باید برین! موفق باشید
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
لطفا این گزارش ها را ادامه دهید. چون کتابخانه ها به انبار کتاب تبدیل شذه و کارشان هم فراری دادن مردم از کتابخانه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
ايراد از كم بودن منابع ( فضا، كتاب، امكانات) نسبت به جمعيت است،.
bet
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
چه چیزمان درست است که حالا کتابخانه مان درست باشد؟!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
به شتره گفتن چرا گردنت کج .گفت کجام میزونه .......حالا ما چه چیزمان رو حساب که این یکی باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
بمیرم برای مثال کتاب خواندی!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
من برای پایان نامه م رفتم کتابخونه ملی رام ندادن!
مشخص نیست برای چه دانشجویانی این کتابخونه رو ساختن!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
يقينا براي كپي برداران محترم نيست
معصومه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
من شخصا بیشتر از سه سال است که از امکانات کتابخونه ملی استفاده نمی کنم. درست که برخی منابعش در دسترس نیست ولی شرایط عوضیت در اون سخت نیست که نتوانید عضو بشید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
یه جا برای مطالعه پیدا میشه اون رو هم بزنید خراب کنید! قبول کنید یا نکنید خیلی از بچه های دبیرستان و کارشناسی هدفشن از رفتن به سالن مطالعه و این جور جاها اینه که با ذوستشون باشن (که جاهای دیگه نمیتونن باشن!!!) شما یه سر سالن مطالعه... (آکواریوم- که بستن درشو)، همه کاری توش انجام میدن غیر درس خوندن!!! خواهش هم می کنیم لطفا ساکت همه می خندن. یه جا پیدا میشه تو تهران که یکم ساکته اون رو هم گند بزنید توش به اسم اینکه همه مردم باید حق استفاده داشته باشن. اول فرهنگ رو درست کنید و بعد شعار بدید خواهشاً
(دانشجوی دکتری برق - دانشگاه شریف)
پاسخ ها
جهان سوم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
من هم با نظر شما موافقم. کتابخانه جای افراد کتاب دوست هست نه علاف. توده مردم ما هم کتاب دوست نیستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
دانشجوی دکتری برق شریف بودن مهم نیست ، مهم ادب داشتن و به کار نبردن عبارت گند بزنید توش هست !!
ناشناس
| Netherlands (Kingdom of the) |
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
با خواندن این متن تنها تعجب من این است که در این 100 متر مربع کتابخانه ملی آیا جای کافی برای افاده و خود بزرگبینی این «دانشجوی دکتری برق - دانشگاه شریف» پیدا می شود یا خیر. شاید مناسب است عنوان کتایخانه از «ملی» به نام شخصی ایشان تبدیل شود؟!
امین
| United States of America |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
جهان سوم عزیز! باید به توده مردم اجازه دسترسی داد تا تو فضای مناسب بتونن از هر کتابی استفاده کنن. شما اگه یه سر به دانشگاههای کشور های دیگه بزنید میبینید که درها برای مردم از هر قشری باز هست. چه برسه به کتابخونه.
اینقدر هم نگیم اول فرهنگ رو ایجاد کنیم. با باز کردن این در ها فرهنگ هم ایجاد میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
آفرین. من خودم شدیدا با سالن مطالعه کتابخونه های معمولی و ...
مهدی
| United Arab Emirates |
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
منم با شما تو زمینه ی سالن مطالعه موافقم. ولی این دلیل نمیشه که کل بخشها رو برای همه غیر قابل دسترس کرد. میشه برای هرکس دسترسی تعریف کرد. من کارم مترجمیه آلمانیه. کارشناسی هم هستم. و خب گاهی اوقات نیاز دارم به یکسری از منابع . برای همین باید از صدجا نامه ببرم تا به عنوان پژوهشگر اجازه بدن یک ماه یا دو ماه استفاده کنم . البته یه موقع هم سلیقه ای رد میکنن. من از موقعیت فعلیم راضیم و اصلن هم قصد ادامه تحصیل تا ارشد ودکتری رو ندارم! تکلیف من چیه حالا؟ به نظر شما برای استفاده از کتابخانه ی به اصطلاح ملی باید حتمن دکتری یا ارشد داشت؟ یا به خاطر چهار نفر که فرهنگ استفاده از کتابخانه رو ندارن، باید همه رو محروم کرد؟
جهان سوم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
امین عزیز
بله باید به مردم عادی هم میدان داد. اما مکانهای دیگه برای این میدان دادن هست. این همه کتابخانه در سطح شهرها هست که برای شروع فرهنگ سازی مناسب تره. اول باید مردم را علاقه مند به کتاب کرد اما نه با خراب کردن فضای کتابخانه های حرفه ای.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
ناشناس 11:53 : گند زدن بی ادبی محسوب میشه؟! هر واژه غیررسمی (غیرکتابی) که بی ادبی محسوب نمیشه!!!!
ناشناس 12:06 : افرادی مثل شما نباشن، تو یک متر مربع هم جا برای امثال من هست، شماهایید که کل ایران رو برای افرادی که به فکر آیندشون هستن تنگ کردید.
ناشناس 12:17 : هر کسی خواست کتاب بخونه، بسم الله. من میگم اکثر اون قشر هدفشون کتاب خوندن نیست و برای دورهم بودن به بهونه مطالعه میان کتابخونه.مثلا این درسته که همه تند نمیرن، ولی وقتی اکثرا تند میرن سرعت گیر میزارن، حالا شما کند هم بری باید به خاطر اون قشر تند رو سرعت گیر رو تحمل کنی. پس وقتی اکثر دانشجویان کارشناسی تو کتابخونه همه کاری می کنن جز مطالعه، قانون میشه که همه دانشجویان کارشناسی نباید بیان کتابخانه ملی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
مردمی که نخبه های خود را اینطور تحویل بگیرند چه سرنوشتی خواهند داشت؟ متاسفم.
بچه مسلمون
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
آقاي دكتر برقي!
وقتي ميشود كل خيابانهاي يك كلان شهر را با عوامل منكراتي قرنطينه كرد آيا نميشود يك سالن چند صد متري را زير نظر گرفت كه به ظن شما بچه هاي دبيرستاني در آن به دل و قلوه دادن مشغول نشوند؟
اگر بايد با اين بهانه جلوي ورود توده مردم به مراكز عمومي گرفته شود الان بايد اكثريت غريب به اتفاق سينما ها و تاترها و نمايشگاه ها و حتا مراكز تفريحي درش را تخته كنند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
از خود راضی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
بچه مسلمون عزیز!
کتابخانه یک مکان تفریحی نیست که شما آن را با سینما و تئاتر و نمایشگاه مقایسه کنید.
ناشناس
| Germany |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
دکتر برقی والا مقام! تو را به خدا من را توی کتابخانه ات راه بده!
بچه مسلمون
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
جناب دكتر برقي شريف!
من مكانهاي عمومي رو مثال زدم
ضمنن سينما و تاتر و نمايشگاه مكانهاي تفريحي هستند يا فرهنگي؟!
والا به اين دكتراتون!
زهرا
| Netherlands (Kingdom of the) |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
مردم کتابدوست بدون "مدارک ارشد" به کتابخانه ملی گند نمی زنند. بلکه تنها بوی گندی که استشمام می شود از تکبر باور نکردنی این دکتر برقی است که دیگران را "گند" می خواند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
شما جزء اون 3000 تا دكتر دوران احمدي نژاد نيستي؟؟؟؟؟
ادبياتت خيلي شبيه ..... است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
کجای خیابان ها منکراته!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
ببخشید من لیسانس برق دانشگاه شیراز حدودا 25 سال پیش دارم ولی دارم برای دکترها از جمله دکترهای برق کار ترجمه و نگارش مقالات رو انجام میدم پس هی مدرک دکتریت رو به رخ ما نکش که در حد دیپلم سی سال پیش هم نیستی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
دکتر برقی ، واقعا دکتری؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
آقای دانشجوی دکتری برق دانشگاه شریف، کتابخونه ملی هر کشور متعلق یه همه افرادی است که در آن کشور زندگی می کنند، شما لطف کنید یرید کتایخانه دانشگاه خودتون، مسلما اونجا آدمای بافرهنگی مثل خودتون، که مزاحمتون نشند، پیدا می شن.
ناصر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۶
شما دکتری رو رها کن اجازه بده مردم کتاب بخونن احساس خوشبختی افزونتری خواهی داشت بهت قول میدم. همین امروز رهاشکن مطمئن باش برات بهتره. تا سطح دکتری رفتی این شده وضعیت فکری و اندیشه ات؟ تعطیلش کن همین حالا. این طرز فکر یک دیپلمه هم نیست.
مانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
یعنی از کتاب خواندن ما می ترسند!
پاسخ ها
ناسناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
فقط در كتابخانه ملي ميشه كتاب خواند؟؟؟؟؟؟؟؟
معصومه
|
Germany
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
ظاهراً آقایان فراموش کرده اند که چه کسی پول این کتابخانه را داده است. همان کارمندان، کارگران، مردم عادی (و البته غیر "نخبه") هستند که هزینه این مجموعه را می پردازند ولی از دسترسی به آن محرومند. در جهان پیشرفته تمام سعی سیستم کتابداری جذب بیشتر مردم به کتابخانه است ولی ما در جهت مقابل حرکت می کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
مردم عادی چجوری پول کتابخانه ملی را پرداخت کردند؟ و نخبه ها کی و چجوری از این پرداخت مستثنا شدند؟ لطفا بی پشتوانه نظر ندهید.
ناشناس
| Netherlands (Kingdom of the) |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
ظاهراً "ناشناس" از معنی بیت المال خبر ندارد و تصور می کند که کتابخانه ملی از میراث پدری مدیران آن تأسیس و اداره می شود.
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
به نظر بنده می توان قرض گرفتن کتابهای ممکن را برای عموم ازاد کرد و یک سالن را هم برای دیگر کتابها...در کل این پیگیری تابناک که بین خبر گزاریها تقریبا منحصر به فرد است انگیزه فرهنگ دوستی را گسترش می دهد
بچه مسلمون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
با مسما ترين نام اختصاري را همين كتابخانه ملي جمهوري اسلامي دارد كه ميشود "كم جا" !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۳
مدیریت قبلی فقط بفکر محدود کردن افراد در استفاده از کتابخانه بود و برداشتن امکانات حداقلی از اعضا !! افرادی که دارای لیسانس هستند اجازه ثبت نام را از یکسال پیش ازشون گرفتند به بهانه کمبود جا !!!!!! در صورتی که کتابخانه فقط 3 تا4 ماه از سال بخاطر امتحانات دانشجویان شلوغ میشه !!!!!!!! حق عضویت که طبق اساسنامه نباید گرفته بشه در یکسال اخیر مدیریت قبلی زحمت چندبرابر کردن رو کشیدند!!!!!!! به امید تدبیر مدیریت جدید جهت استفاده مردم از کتابخانه میلی گذشته
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟