گزارش کامل دهمین روز چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

تماشای سینما متروپل / رونمایی چهره از مهمانان خارجی جشنواره / اعلام رسمی داوران و نامزدهای سیمرغ بلورین؛ پیشتازی سینما متروپل + ویدیو

دبیر جشنواره فجر اسامی لو رفته داوران را تایید کرد و به طور رسمی پرویز شیخ طادی، مجید اسماعیلی، ایراهیم حاتمی کیا، پرویز محمد رضوی، محمد تقفی فهیم و مسعود نقاش زاده و محمدرضا شریفی نیا را داوران این دوره معرفی کرد. سینمامتروپل با دوازده نامزدی پیشتاز است و اتاقگ گلی با یازده نامزدی، کت چرمی، یادگار جنوب و شماره 10 هرکدام با ده نامزدی، غریب با نه نامزدی، در آغوش درخت با هفت نامزدی و بچه زرنگ با شش نامزدی، بیشترین شانس را برای دریافت جوایز دارند.
کد خبر: ۱۱۶۳۴۱۷
|
۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۴ 10 February 2023
|
19565 بازدید
|

تماشای سینما متروپلدر دهمین روز چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر، فیلم‌های «آنها مرا دوست داشتند» و «سینما متروپل» رونمایی شد و در آخر نامزدهای سیمرغ‌های بلورین اعلام شد؛ فیلم‌هایی که پایین تر از حد انتظار برای ورود به جشنواره بودند.

به گزارش «تابناک»؛ چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر از چهارشنبه دوازده آبان آغاز شد و تا بیست و دوم بهمن با نمایش ۲۴ فیلم بلند داستانی تداوم خواهد داشت. در میان آثار راه یافته به بخش اصلی و در رزرو بخش اصلی، محمدعلی باشه آهنگر و کیومرث پوراحمد تنها چهره‌های پیشکسوتی هستند که فیلم‌هایشان در این لیست خودنمایی می‌کند و همگی متعلق به نسل دوم و سوم سینمای ایران هستند.

رضا کیانیان، امیر جعفری، سارا بهرامی، پژمان بازغی و نسیم ادبی هرکدام با بازی در دو فیلم، پرکارترین بازیگران حاضر در دوره چهلم و یکم جشنواره فیلم فجر هستند.

پردیس‌های سینمایی آزادی، اطلس مال، ایران مال، زندگی، شهرک، صبامال، کوروش، کیان، گالریا، مگامال، هروی سنتر، هدیش مال و سینماهای استقلال، تماشا، تیراژه 2، جوان، راگا، فرهنگ، نارسیس، شمیران سنتر، مهر شاهد و موزه سینما در تهران میزبان آثار حاضر در جشنواره فجر چهل و یکم هستند.

جزئیات کامل همه فیلم‌ها را از اینجا می‌توانید ببینید.

جدول نمایش فیلم‌ها در سینماهای مردمی پایتخت را از اینجا می‌توانید دانلود کنید.

همچنین جدول نمایش فیلم‌ها برای صنوف و سازمان‌ها را از اینجا می‌توانید دانلود کنید.

علاوه بر این، جدول نمایش فیلم‌ها در استان‌ها را از اینجا می‌توانید دانلود کنید.

در دهمین روز جشنواره فجر، فیلم‌های «آنها مرا دوست داشتند» به تهیه کنندگی و کارگردانی محمدرضا رحمانی و «سینما متروپل» به تهیه کنندگی سید حامد حسینی و کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر رونمایی شد؛ فیلم‌هایی که پایین تر از حد انتظار برای ورود به جشنواره بودند.

 

اعلام رسمی اسامی داوران و نامزدهای جشنواره فجر

تماشای سینما متروپل / رونمایی چهره از مهمانان خارجی جشنواره / اعلام نامزدهای سیمرغ بلورین

تعداد بازدید : 1028

نشست اعلام اسامی نامزدهای چهل و یکمین جشنواره بین المللی فجر، توسط مجتبی امینی- دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر- و مسعود نجفی- مدیر روابط عمومی جشنواره در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. در ابتدای این نشست، دبیر جشنواره فجر اسامی لو رفته داوران را تایید کرد و به طور رسمی پرویز شیخ طادی، مجید اسماعیلی، ایراهیم حاتمی کیا، پرویز محمد رضوی، محمد تقفی فهیم و مسعود نقاش زاده و محمدرضا شریفی نیا را داوران این دوره معرفی کرد.

امینی در ادامه نامزدهای بخش‌های ملی را اعلام کرد که بر اساس این لیست، سینمامتروپل با دوازده نامزدی پیشتاز است و اتاقگ گلی با یازده نامزدی، کت چرمی، یادگار جنوب و شماره 10 هرکدام با ده نامزدی، غریب با نه نامزدی، در آغوش درخت با هفت نامزدی و بچه زرنگ با شش نامزدی، بیشترین شانس را برای دریافت جوایز دارند. فهرست نامزدها به این ترتیب است:

 

طراحی صحنه:
محسن خدا بخش برای «اتاقک گلی»
آیدین ظریف برای «گل‌های باوارده»
عباس بلوندی برای «سینمامتروپل»
محمدرضا شجاعی برای «شماره۱۰» و «غریب»
محمدرضا میرزامحمدی برای «عطرآلود»

طراحی لباس:
سارا سمیعی برای «یادگارجنوب»
فاطمه صفری برای «اتاقک گلی»
محمدرضا شجاعی برای «غریب»
عباس بلوندی و مهدی قوچانی برای «سینمامترو پل»
ارام موسوی برای «وابل»


جلوه‌های ویژه میدانی:

محسن روزبهانی برای «اتاقک گلی»
محسن روزبهانی برای «سینما متروپل»
ایمان کرمیان برای «گلهای باورده»
حمید رسولیان برای «غریب»
محمد رضا ترکمان برای «شماره ۱۰»

چهره‌پردازی:
امید گلزاده برای «آنها مرا دوست داشتند»
شهرام خلج برای فیلم «اتاقک گلی»، «غریب» و «شماره۱۰»
مونا جعفری برای «یادگار جنوب»
عبدالله اسکندری برای «وابل»


تدوین:
عماد خدابخش «کت چرمی»
حسن ایوبی برای «بچه زرنگ»
میثم مولایی برای «چرا گریه نمی‌کنی؟» و «اتاقک گلی»
حمید باشه آهنگر برای «سینمامتروپل»
پویان شعلع‌ور برای «یادگار جنوب»
مستانه مهاجر «وابل»

فیلمبرداری:
فرشاد محمدی برای «اتاقک گلی»
علیرضا زرین دست برای «سینمامتروپل»
آرمان فیاض برای «کت چرمی»
روزبه رایگا برای «عطرآلود»
حسن پویا برای «شماره۱۰»
میلاد پرتو برای «یادگارجنوب»


موسیقی متن:
امیر توسلی برای «بچه زرنگ»
مسعود سخاوت دوست برای «عطرآلود» و «شماره ۱۰»
پیام آزادی برای «هفت بهار نارنج»
کارن همایونفر برای «روایت ناتمام سیما»
بهزاد عبدی برای «سرهنگ ثریا»


صدا:
بهمن اردلان صدا بردار و صداگذار برای «اتاقک گلی»
حسین ابوالصدق صداگذار برای «بچه زرنگ»
مسیح حدپور سراج (صدابردار) مهدی جواهر زاده (صداگذار) برای «در آغوش درخت»
عباس رستگارپور (صدابردار) و حسین ابوالصدق صداگذار برای «سینمامتروپل»
فرخ فدایی صدابردار و آرش قاسمی صداگذار برای «شماره۱۰»
امیر نوبخت صدابردار و علیرضا علویان صداگذار برای «یادگار جنوب»

بهترین فیلمنامه:
علی رمضان برای فیلم «بچه زرنگ»
بابک خواجه پاشا برای «در آغوش درخت»
حمید زرگرنژاد برای «شماره۱۰»
مسعود هاشمی نژاد برای «کت چرمی»
محمدعلی و حامد باشه آهنگر برای «سینمامتروپل»
پدرام پورامیری و حسین دوماری برای «یادگار جنوب»


بازیگر زن نقش اول:
مارال بنی آدم برای «در آغوش درخت»
هدی زین العابدین برای «عطرآلود»
ژاله صامتی برای «سرهنگ ثریا»
سارا بهرامی برای «جنگل پرتقال»
نوشین مسعودیان برای «سینمامتروپل»
پردیس پورعابدینی برای فیلم «غریب»


بازیگر نقش مکمل زن:

ستاره پسیانی برای «کت چرمی»
پریوش نظریه برای «سینمامتروپل»
پانته آ پناهی ها برای «بعد از رفتن»
سارا حاتمی برای «کت چرمی»
غزل شاکری برای «روایت ناتمام سیما»
سحر دولتشاهی برای «یادگار جنوب»
رویا تیموریان برای «کت چرمی»

بازیگر نقش اول مرد:
مجید صالحی برای «شماره ۱۰»
تورج الوند برای «اتاقک گلی»
مصطفی زمانی برای «عطرآلود»
میرسعید مولویان برای «جنگل پرتقال»
علی نصیریان برای «هفت بهار نارنج»
جواد عزتی برای «کت چرمی»
وحید رهبانی برای «یادگار جنوب»


بازیگر نقش مکمل مرد:
مهران احمدی برای فیلم «غریب»
هومن برق نورد برای فیلم «سینما متروپل»
امیر جعفری برای فیلم «آنها مرا دوست داشتند»
پژمان جمشیدی برای فیلم «یادگار جنوب»
سجاد بابایی برای فیلم «استاد»
فرهاد قائمیان برای فیلم «غریب»
روح الله زمانی برای فیلم «در آغوش درخت»


کارگردانی:
محمدعلی باشه آهنگر برای «سینمامتروپل»
حسین میرزامحمدی برای «کت چرمی»
محمد عسگری برای «اتاقک گلی»
هادی محمدیان، بهنود نکویی و محمدجواد جنتی برای «بچه زرنگ»
بابک خواجه پاشا برای «در آغوش درخت»
حمید زرگرنژاد برای «شماره ۱۰»
محمدحسین لطیفی برای «غریب»


بهترین فیلم:

«بچه زرنگ» به تهیه کنندگی حامد جعفری
«شماره ۱۰» به تهیه کنندگی ابراهیم اصغری
«در آغوش درخت» به تهیه کنندگی محمد رضا مصباح
«سینما متروپل» به تهیه کنندگی سید حامد حسینی
«اتاقک گلی» به تهیه کنندگی داود صبوری
«کت چرمی» به تهیه کنندگی کامران حجازی
«یادگار جنوب» به تهیه کنندگی مجتبی رشوند


فیلم اول (کارگردان اول):
«جنگل پرتقال» به کارگردانی آرمان خوانساریان
«بعد از رفتن» به کارگردانی رضا نجاتی
«سرهنگ ثریا» به کارگردانی لیلی عاج
«کت چرمی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی
«در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه پاشا
«اتاقک گلی» به کارگردانی محمد عسگری»


فیلم کوتاه داستانی:
محمد ثریا تهیه کننده و کارگردان «برنو»
محمد رضا مرادی تهیه کننده و کارگردان «رنگارنگ»
نیلوفر زیوردار (تهیه کننده) وحید نامی، نوید نامی کارگردان «مریضخانه مرکزی»
محمد جواد محمد(تهیه کننده) محمد پایدار(کارگردان) «نوشابه مشکی»


فیلم مستند بلند:
سید مصطفی موسوی تبار(تهیه کننده) زهره نجف زاده (کارگردان) برای «۶۴۱۰ روز اسارت»
فرشاد افشین‌پور (تهیه کننده و کارگردان) برای «دنیای وحشی زاگرس»
مسعود زارعیان (تهیه کننده و کارگردان) برای «غیر مسکونی»

 

پوستر:
محمد روح الامینی برای طراحی پوستر فیلم «بیرو»
محمد موحدنیا برای طراحی پوستر فیلم «طلاخون»
میثم میرزایی برای طراحی پوستر فیلم «مرد بازنده»


تیزر و آنونس:

امین سلمانی برای ساخت تیزر فیلم «بی صدا حلزون»
کیومرث بیک زند برای ساخت تیزر فیلم «تی تی»
امید میرزایی برای ساخت تیزر فیلم «دوزیست»

 


آن ها مرا دوست داشتند
ترکیب نهایی چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر / غیبت کامل نسل اول سینمای ایران / حضور کیومرث پوراحمد، محمدعلی باشه آهنگر و مسعود جعفری جوزانی
تهیه کننده: محمدرضا رحمانی
کارگردان: محمدرضا رحمانی
نویسنده: محمدرضا رحمانی و محسن دین‌محمد
فیلمبردار: ابوالفضل نباتی
بازیگران: امیرحسین آرمان، امیر جعفری، مهسا اسماعیلی، نسیم ادبی، شهرام قائدی، هادی تسلیمی، سیدعلی صالحی، ایرج رحمانی، شیلان مدنی، لیلا بلوکات، نفس عزیزی و لیام ملکی
خلاصه داستان: یک زوج بدلیل مریضی کودک خود متوجه می‌شوند سرطان نادر ژنتیکی دارد و خون پدرش به او نمی‌خورد و یک چالشی بین زوج صورت می‌گیرد که دلیلش چیست و با یکدیگر همراه می‌شوند تا همه چیز روشن شود.
نکته قابل توجه: بازی لیلی بلوکات در نقش معتاد

 


حمله‌ای تند به بازیگران فیلم «آن‌ها مرا دوست داشتند» در جشنواره فجر

تماشای سینما متروپل / اعلام نامزدهای سیمرغ بلورین / رونمایی چهره از مهمانان خارجی جشنواره

تعداد بازدید : 1129

نشست خبری فیلم «آن‌ها مرا دوست داشتند» در سینمای رسانه آن هم با اعتراض تند یکی از عوامل به بازیگران این فیلم همراه بود. محمدرضا رحمانی کارگردان فیلم در خصوص حرف اصلی فیلمش گفت: موضوع این فیلم خرید و فروش بچه نیست بلکه شرافت و انسانیت است و اینکه نجات انسان می‌تواند نجات جامعه باشد.

ایرج رحمانی هم در بخشی دیگر از این نشست گفت: من بازیگر، مدیر تولید، مجری طرح و انتخابگر بازیگر این فیلم بودم و از روز اول یک تنه پای فیلم ایستادم. هفت هنرجو از موسسه خودم که سالها زحمت کشیدند اضافه کردیم. افراد مختلفی بازی کردند از جمله پدر امیرحسین آرمان ولی سوالم این است که جرم من چیست که در جشنواره شرکت کردم؟ چرا این همه تهمت؟

او افزود: جشنواره انتخاب من بود ولی مورد بی احترامی از طرف همه عوامل قرار گرفتم چون پشت لیلا بلوکات و مهسا اسماعیلی ایستادم. بعضی‌ها پول خود را برگرداندند و گفتند حاضر نیستند جلوی بازیگران ناآشنا بازی کنند.‌ این‌ها در نشست خبری فیلم خود نیامدند اما چرا موقع پول گرفتن بودید؟ چرا سینما بازیگر محور شده است؟

وی خطاب به برخی بازیگران که آن‌ها را فقط به واسطه صفحات اینستاگرامی مطرح می‌دانست، گفت: دوره شما تمام شده است. آقای ایکس که الان پز روشنفکری گرفته برای چند روز از من سه میلیارد می‌خواست.‌ چرا تحریم می‌کنید؟ مگر کسی فرهنگ را تحریم می‌کند؟ چرا دستمزد آدم‌ها با تورم بالا می‌رود ولی فیلم من حتی کپی رایت نمی‌تواند داشته باشد؟

یک بازیگر تئاتر می‌آید و ۲۰ میلیون می‌گیرد و بَرده است ولی بازیگر دیگر جور دیگری رفتار میکند. الان اصلا سوپراستارهای سینما کجا هستند؟

رحمانی با بیان اینکه «اگر در این مملکت پِهِن خریده بودیم پنج برابر شده بود ولی چرا باید امروز التماس کنیم که بلیت بخرید؟» گفت: چرا فیلم را در روز اول نمایش تغییر داده‌اند؟ مگر بازبینی در شورای پروانه نمایش انجام نشده است؟ چرا صدا و تصویر عوض شده؟ چرا تیتراژ عوض شده؟

او در بخشی دیگر با کنایه به بازیگران دو تابعیتی تاکید کرد: من معترض بازیگری هستم که برای حضور در نشست دستمزد ۲۰۰ میلیونی طلب میکند. من برای حضور بازیگران جدید در این فیلم باج دادم. من به ساختار بازیگر سالار معترض هستم.

در ادامه این بحث کارگردان فیلم هم با اشاره به اینکه همکارش سفره دل خود را بازی کرده،گفت: من معتقد به حفظ کرامت انسانی هستم و باید انصاف را هم رعایت کرد چون خیلی از بازیگران این فیلم بی‌دلیل مطرح نشده‌اند. با این حال گله دارم که چرا بحث تحریم به سینما وارد می‌شود و آن وقت مشغول کار هستند و قرادادهای مختلف شبکه نمایش خانگی دارند؟

مهسا اسماعیلی تنها بازیگری بود که در این نشست خبری حضور داشت.

 

 

سینما متروپل

ترکیب نهایی و جزئیات چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر / غیبت کامل نسل اول سینمای ایران / حضور کیومرث پوراحمد، محمدعلی باشه آهنگر و مسعود جعفری جوزانی
تهیه کننده: سید حامد حسینی
کارگردان: محمدعلی باشه آهنگر
نویسنده: محمدعلی باشه‌آهنگر و حامد باشه آهنگر
فیلمبردار: علیرضا زرین دست
بازیگران: مجتبی پیرزاده، رضا کیانیان، هومن برق نورد، مهتاب نصیرپور، پریوش نظریه، نوشین مسعودیان، حسین باشه آهنگر، شهاب عسگری، فرید قبادی
خلاصه داستان: ماجرای راه اندازی سینمای متروکه متروپل آبادان در دل جنگ و حصر شهر
نکته قابل توجه: -

 


«سینما متروپل» بنا بر مصلحت اندیشی ها در جشنواره فجر اکران شد

تماشای سینما متروپل / اعلام نامزدهای سیمرغ بلورین / رونمایی چهره از مهمانان خارجی جشنواره

آخرین نشست پرسش و پاسخ جشنواره فیلم فجر به نشست فیلم سینما متروپل به کارگردانی محمد علی باشه آهنگر اختصاص داشت که در ان مطالبی درباره مخالفت تهیه کننده این فیلم با اهدای جایزه سیمرغ مردمی، هزینه بر بودن فیلم های دفاع مقدس و ... مطرح شد.

در آغاز این نشست که غروب جمعه ۲۱ بهمن در پردیس سینمایی ملت برگزار شد، محمد علی باشه آهنگر، کارگردان این فیلم با تسلیت گویی برای درگذشتگان یک سال اخیر بویژه قربانیان زلزله خوی و زلزله ترکیه از حاضران خواست به یاد آنان در دل خود صلوات و فاتحه ای بفرستند.

او درباره ایده شکل گیری این فیلم و ایده ساخت ان توضیح داد: سال ۵۹ که آبادان در محاصره افتاد، آنچه مقاومت مردم را برجسته می کرد، فرهنگ و هنر بود که در سینما متروپل متجلی می شد. من بچه همان محله سینما متروپل هستم که در زمان جنگ با بچه های محله تصمیم گرفتیم سینما را راه بیندازیم.

باشه آهنگر با اشاره به اینکه فیلم هنوز کامل نشده، افزود: اصراری بود که فیلم در جشنواره باشد. هر چه اصرار کردیم که در زمان بهتری به نمایش در بیاید، دوستان مصلحت اندیشی کردند که فیلم در جشنواره اکران شود.

این کارگردان درباره زمان اکران فیلم گفت: فعلا وضعیت سینما طبیعی نیست و همان طور که در فیلم اشاره می شود، ما کشوری تحت محاصره هستیم و باید ببینیم چه می شود کرد.

در ادامه، حامد حسینی، تهیه کننده فیلم در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه حذف سیمرغ مردمی، به دلیل مخالفت او با این جایزه بوده است، تصریح کرد:خوب است چنین قدرتی داشته باشم! مساله این نبود. در جلسه ای با حضور ربیس سینمایی، ایشان گفت امسال به دلایلی از جمله اینکه بعضی فیلم ها دیر آماده می شوند، احتمالا نمی توانیم سیمرغ مردمی داشته باشیم. از سوی دیگر چیدمان فیلم ها بر اساس رای مردمی نبود. من هم در همان جلسه گفتم قرار نبوده فیلم ما به جشنواره برسد، وقتی قرار است آخرین روز اکران شود، طبیعتا من با سیمرغ مردمی مخالفم. در ان جلسه رای گرفتیم و من طبیعتا مخالف بودم. هر کس که جای من بود، با شرایط فیلم، با سیمرغ مردمی مخالفت می کرد.

باشه آهنگر در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا آبادان می تواند نماد ایران باشد که سینما نجات بخش ان است، توضیح داد: شما می توانید هر برداشتی داشته باشید. حرف کلی این است که فراتر از هر چیزی فرهنگ و هنر است که می تواند روح ها را به هم نزدیک کند بویژه در کشوری مانند ما.

این کارگردان در پاسخ به پرسشی مبنی بر انحطاط اخلاقی شخصیت های فیلم خطاب به فرد پرسش گر توضیح داد: دوست عزیز شما سینما نرو. حیف که سلطان در فیلم بود و نشد که جلوی این تصاویر را بگیرد.

همچنین حسینی درباره اینکه هزینه ساخت فیلم ۲۷ میلیارد تومان بوده، توضیح داد: چنین رقمی درست نیست . در زمینه مساله برآورد در فیلم های دفاع مقدس، اطمینان می دهم هر چه در این زمینه از خزانه کل برداشت می شود، دو برابر ان بازمی گردد ساز و کاری که برای هزینه کرد این فیلم ها در نظر گرفته شده، مانند فوتبال است و چون تضمین کننده است، دولت برای ان سرمایه گذاری می کند.

علیرضا زرین دست، مدیر فیلمبرداری فیلم هم توضیحاتی درباره ایده ساخت فیلم که از زمان ساخت فیلم ملکه مطرح بوده، ارایه کرد و گفت: ساخت فیلم کار دشواری بود. باید فشرده کار می کردیم و امیدوارم نتیجه مطلوب شده باشد.
آنچه ما دچارش بودیم، محدودیت و اصرار برای رساندن فیلم به جشنواره بود که برای همه کار را سخت می کرد و شخصا پدرم در امد.

حمید باشه آهنگر تدوین گر فیلم، کامران خلج طراح چهره پردازی، فرید قبادی، شهریار فرد، حسین باشه آهنگر، بازیگران فیلم هم در این نشست حضور داشتند و توضیحاتی درباره همکاری خود با این پروژه بیان کردند.

 

رونمایی از چهره مهمانان خارجی

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ شامگاه پنجشنبه بیستم بهمن ماه در دیدار با مهمانان بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر، ضمن خوش آمدگویی به سینماگران و مهمانان خارجی چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر گفت: این روزها در ایران، ایام عید و شادی مردم ایران است؛ عیدی که ملت ایران چهل و چهار سال پیش با تقدیم جان و تحمل دشواری فراوان برای استقلال و آزادی خود رقم زد. انقلاب اسلامی ایران یک تحول بزرگ فرهنگی و به معنای دقیق تر تنها انقلاب فرهنگی جهان در سراسر دوران معاصر است و بر همین اساس رهبران انقلاب اسلامی ایران همگی از شخصیت های تاثیرگذار فرهنگی بوده و هستند.

وی یادآور شد: به واسطه ذات فرهنگی انقلاب اسلامی ایران، رویدادهای فرهنگی هنری به عنوان پیشران فعالیت ها در سراسر ایران مورد توجه قرار می گیرد. به همین خاطر است که اگر به عدد جشنواره فیلم فجر بنگرید، تقریبا هم سن انقلاب اسلامی ایران است. در جامعه ایرانی فرهنگ و هنر جایگاه برتر را دارد و شخصیت های فرهنگی هنری همواره جزو محبوب ترین چهره ها در میان مردم هستند.

 

نشست خبری مهمانان شاخص بین المللی جشنواره فجر

تعداد بازدید : 1016

پس از پایان جشنواره و در شامگاه ۲۱ بهمن و در شرایطی که به صورت رسمی مشخص نشده بود صاحبان کدامیک از فیلمهای خارجی جشنواره در ایران حضور دارند، دست‌اندرکاران جشنواره یک نشست خبری برای اهالی رسانه در پردیس ملت ترتیب دادند تا با مهمانان خارجی جلسه‌ای برای طرح پرسش داشته باشند.

در این نشست تهیه کننده فیلم «شرافت»، کارگردان فیلم «گل‌های دیگری»، کارگردان فیلم «شیواما»، محی‌الدین مظفر کارگردان فیلم تاجیکستانی و فارس زبان «اقبال»، تهیه کننده «بدون ایوان دفنم نکن» و مدیر فیلم برداری «موهبت الهی» حضور داشتند.

این سینماگران در این جلسه با تشکر از اینکه به جشنواره فجر دعوت شده بودند، از علاقه خود به سینمای ایران صحبت کردند و بیش از هر فیلمسازی نام کیارستمی، مخملباف، اصغر فرهادی فرهادی، جعفر پناهی و مجید مجیدی را به زبان آوردند.

یوسوکه اوکودا، کارگردان «گل‌های دیگری» با اشاره به اینکه ملیت وی ژاپنی است و چینی نیست گفت: من فیلم ایرانی دوست دارم و از بین فیلمسازان ایرانی کیارستمی، مجید مجیدی، اصغر فرهادی را بیش از همه دوست دارم.

جایشانکار آریار کارگردان فیلم «شیواما» نیز بیان کرد: من تجربه طولانی مدتی از دیدن فیلم های ایرانی دارم و می توانم از عباس کیارستمی و خانه دوست کجاست نام ببرم. فیلمی که من کارگردانی کردم درونمایه ای از مستند در خودش جای داد؛ آن طور که از فیلم کیارستمی متوجه شدم این ویژگی مستند در فیلم های او هم بود که من سعی کردم این موضوع را از این کارگردان اقتباس کنم. قبل از اینکه اینجا باشم از جغرافیا و مردم ایرانی از طریق فیلم های ایرانی آشنا بودم و بعد از حضورم در ایران ترافیک و مردم ایران همه آن چه که در فیلم ها دیده بودم را برایم تداعی می کرد.

او درباره نقطه قوت فیلم های ایرانی هم گفت: طبیعت انسانی و ارتباط بین انسان ها در فیلم های ایرانی پررنگ هستند مثل فیلم بچه های آسمان و رابطه ای که برادر با خواهر دارد. این مدل رابطه ها نشان دهنده طبیعت انسانی است که در فیلم های ایرانی مشهود و بارز است.

واسیلیوس استاوروپولوس، تهیه کننده فیلم «شرافت» گفت: کارگردان فیلم هم دوست داشت در این جشنواره حضور داشته باشد اما به دلیل مشکلاتی که داشت متاسفانه نتوانست حاضر شود. اعتباری که جشنواره بین المللی فیلم فجر دارد برای من قابل احترام و دارای اهمیت است.

او با بیان اینکه هر فیلمی جهان خودش را دارد، افزود: دنیای محبوب من دنیای واقعی است که این دنیا را اصغر فرهادی هم در فیلم هایش دارد و من این نگاه را دوست دارم.

مظفر کارگردان تاجیکستانی حاضر در این نشست درباره دسترسی به فیلم های ایرانی در تاجیکستان بیان کرد: من خیلی از فیلمسازان ایرانی را مثل کیارستمی، مخملباف، پناهی، فرهادی و مجیدی استاد خود می‌دانم و از مسئولان جشنواره فجر خواستم که فیلم های قدیمی کیارستمی و محسن مخملباف را در اختیار ما بگذارند چون من هرچه در اینترنت جستجو کردم این فیلم ها را پیدا نکردم.

او افزود: یکی از برنامه‌های من بعد از این جشنواره این است که فکر میکنم هرچه بیشتر مناسبات بین ما و سینماگران باید برقرار شود چون فیلمسازان ایرانی ایرانی برای ما استادان معنوی هستند و دست یاری دراز می‌کنیم برای ساخت فیلم از چهره‌های ادبی فارسی زبان.‌

ایوان بولوتیکوف تهیه کننده «بدون ایوان دفنم نکن» نیز درباره اینکه تا چه اندازه با سینمای ایران و جشنواره فیلم فجر آشناست، گفت: من سینمای ایران را می شناسم اما بیشتر فیلم های ایرانی که در فستیوال های خارجی بودند را می‌شناسم و می توانم از فیلم های آقای مخملباف و کیارستمی نام ببرم.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
یعنی میشه سال بعد هم جشنواره ای این چنین بدون ادا و اطوار روشنفکری داشته باشیم بدون فیگورهای کاذب .
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands (Kingdom of the) |
۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
فیلم کیلویی چند است؟
یک حلقه لاستیک موتور شده یک میلیون و دویست و پنجاه تومان!
تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
خوب شد امثال نه خبری از غول های سینمای ایران بود نه شوی لباس.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
خیلی باحالی. امثال؟؟؟؟
حداقل از یه دیکشنری دیگه استفاده کن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
مجید دلبندم امسال نه امثال.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
شوی لباس بهتر از آدم های اجاره ای تو عکس بالای این مطلب.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
در نبود غول های سینما سینمای ایران دچار مشکل جدی شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
کاش این غول‌های سینما همیشه با سینما قهر باشند تا کمی فلیم ایرانی ببینیم.
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
واقعا امسال بهترین شرایط ایجاد شد که این جماعت بازیگر خود شیفته هنری بفهمند در مسیر
حرکت قطار انقلاب تنها بعضی از سیاست مدارهای جامانده نیستند
. که پیاده می شوند به امید خدا پوست اندازی خوبی پیش رو خواهیم داشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
جشنواره فیلم فجر باید به فیلم‌هایی اختصاص یابد که در آن ارزش‌هایی مثل ایثار و آزادگی و... مطرح است. چه بهتر که فیلم‌هایی که از این چهارچوب خارج هستند در این جشنواره حضور نداشته باشند زیرا جشنواره فجر همان‌طور که از نامش پیداست باید جشنواره سینمای انقلاب اسلامی باشد نه سینمای افرادی که چشمشان به دهان دشمنان است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
جالب است یک عده با پول نهادهای دولتی دهن کجی می کنند به ارزش ها، عشق شان سینمای غرب است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
ارزش جشنواره فجر در گرو نسبت آن با دهه فجر و انقلاب اسلامی است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
با گذشت چند روز از جشنواره فجر مشخص شد که تحریم این جشنواره شکست خورده است. کیفیت آثار رسیده به این دوره جشنواره نسبت به دوره‌های گذشته بالاتر است اگرچه ممکن است مثل هر دوره چند فیلم ضعیف و غیرقابل تماشا نیز وجود داشته باشد که طبیعی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
شم احتمالاا باید داور جشنواره باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
یک روزی کارگردان متعهد و بسیجی کشورمان مرحوم سلحشور از بعضی مسائل غیراخلاقی و ضدانقلابی در عرصه سینما پرده برداشت و آن همه حمله ناجوانمردانه به خاطر بیان حقایق به او صورت گرفت. ولی الان معلوم شد که ایشان راست می‌گفت و مفاسد پشت پرده سینما یکی‌یکی خودش را نشان داد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
بابا یه نفسی چاق کن!!
همه ی کامنت ها را یه نفس نوشتی بزرگوار؟؟؟؟!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
آفرین به شما آلبانی نشین ها که تعدادتون زیاده و شیفتی کار میکنید و نفستون همیشه چاقه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
برای یک جشنواره آبکی نیازی به کامنت نیست .فقط یه نگاهی به "امتیازات" در نظرهای ارائه شده بندازید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
فقط شماها منطقی فکر می کنید فقط تعریف شما از سینما درست است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
وااای چقدر شلوغه!!! عجب استقبال پرشوری!!! تا حالا اینقدر استقبال نشده بود!!! یعنی ممکنه سال بعد هم همینطوری استقبال بشه؟!!!................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
محمد رضا شریفی نیا ؟؟؟ داور؟؟
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
ازنظرتاریخی یادآورمیشویم که سینمای بعد ازانقلاب باسینمای قبل ازآن بسیارمتفاوت شده سینمای قدیم بنوعی درجهت تشویق نسل آن دوره بطرف بی اعتنائی وگریز از فرهنگ سنتی واجتماعی آنزمان و مصرف افراطی مشروبات الکلی بودکه حتی بسیاری ازخانواده ها فرزندان خودرا ازرفتن به سینما برای مشاهد فیلم ایرانی منع میکردند واکثراًدرتهیه این فیلم ها ارامنه چه بصورت کارگردان وچه بصورت هنرپیشه نقش پررنگی داشتندو ازطرف دیکر بسیاری ازفیلمها کپی برداری ازفیلمهای درجه سه هندی بود بعد ازانقلاب سینمای ما بمرور دگر گون شدو طی سالهای اخیر سینمای کشورما ارزش ومعروفیت جهانی پیداکرده ومنصفانه بایدگفت از اینروبه آنروشده قبل ازآن خارج ازمرزهای کشورمان بخصوص درغرب اگریک ایرانی مدعی میشدکه دارای هنرسینمااست مورد تمسخر قرارمیگرفت امروزه فیلم های سینمائی مابالاترین جوائز هنری دنیارابدست میآورند کارگردانان وهنرمندان طرازاولی داریم که فیلم آنان در اروپاوآمریکااکران میشود
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
آخرین اخبار
قیمت امروز آهن آلات