«سیزده»، اگرچه فیلم تازه اکران شده ای نیست و به سال 2010 باز می گردد اما یکی از تاثیرگذارترین فیلم هایی است که در این ایام می توانید ببینید و حوصله تان سر نرود؛ فیلمی که نسخه غیرانگلیسی اش از کیفیت بالاتری برخوردار بود اما حتی این نسخه از کشش لازم برخوردار است و تماشاچی را می تواند تا دقیقه 91 حفظ کند و البته در مقابل اثرگذاری مخرب فقر، تصویر وحشتناک را پیش رو قرار می دهد.
به گزارش «تابناک»؛ رولت روسی نوعی بازی مرگ بار است که طی آن شرکت کنندگان یک گلوله در رولور قرار میدهند و مابقی را خالی میگذارند. سپس خشاب چندینبار چرخانده میشود تا نتوان فهمید گلوله کجاست و آیا هم راستای خان اسلحه قرار گرفته یا چکاندن ماشه بی حاصل است. سپس لولهٔ هفتتیر را بر روی شقیقه خود یا دیگری میگذارند و ماشه را میکشند.
عبارت «رولت روسی» نخستینبار توسط نویسندهای آمریکایی در ۱۹۳۷م. به کار رفت. در حالت کلاسیک پس از هر بار فشردن ماشه (و دادن هفتتیر به نفر بعد) خشاب دوباره چرخانده میشود. در این حالت احتمال شلیکشدن گلوله در هر دست، یکششم یا تقریبا 16.67 درصد است. در نوع دیگر که پس از هر بار فشردن ماشه خشاب چرخانده نمیشود که بر همین اساس هر بار احتمال اینکه با فشردن ماشه گلوله شلیک بشود به 20 درصد، 25 درصد، 33 درصد، 50 درصد و در نهایت صددرصد افزایش می یابد.
این بازی هرچند در یک دوره تاریخی، شیوه ای برای نشان دادن شجاعت بود اما در دوره ای برای اثبات حیثیت نیز به کار می رفته، به این شکل که تک گلوله ای در اسلحه قرار داده می شده و سپس دو نفر شروع به فشردن ماشه می کردند تا در نهایت قرعه مرگ به نام یکی از دو طرف دوئل حیثیت درآید. همچنین گفته می شود در زندان های شوروی برای شکنجه و قتل زندانیان از این شیوه استفاده کرده و با قراردادن یک گلوله در اسلحه، خواستار چرخاندن و شلیک به شقیقه زندانی توسط خود زندانی می شدند.
در این شیوه اعتراف گیری، قربانیان می توانستند اشخاصی باشند که با ربودن اسلحه زندان بان دست به خودکشی زده اند و البته این رویه می توانست رویکرد جدی برای اعتراف گیری از زندانیان و یا کسب اطمینان از اعترافات پیشین باشد. با این حال در دهه های اخیر کارکرد اصلی این بازی غیرقانونی و زیرزمینی در سراسر جهان، نه نمایش شجاعت، نه دفاع از حیثیت و نه شکنجه بوده، بلکه صرفاً برای قماربازی به کار رفته و از معدود بازیهایی است که مسلماً یک یا اکثر شرکت کنندگان در آن - بسته به چینش بازی - کشته می شوند.
در فیلم شکارچی گوزن بی شک با این بازی آشنا شده اید اما این بازی را می توان پیچیده تر از شکارچی گوزن آغاز نموده و حس تعلیق را به مخاطب تزریق کرد. فیلم «سیزده» روایتی تازه از مردی با شماره «سیزده» در یک بازی رولت روسی است که در آمریکا اجرا می شود. کارگردان این فیلم که محصول سال 2010 است، پیش از این نسخه ای دیگر از این فیلم را در سال 2005 ساخته بود که اگرچه انگلیسی نبود اما به شدت مورد توجه منتقدان قرار گرفت و در جشنواره های ونیز 2005 و ساندنس 2006 خوش درخشید.
شاید همین درخشش ها و کیفیت داستان پردازی باعث شده، گلا بابلوانی سراغ سراخت نسخه ای تجاری تر از این فیلم برود که بازیگرانی نظیر جیسون استاتهام، سام ریلی و کورتیس جکسون در آن نقش آفرینی می کنند. فیلم البته نتوانست بهتر از نسخه نخستش باشد و منتقدان نیز به اندازه نسخه نخست از این فیلم استقبال نکردند اما در عین حال به نظر می رسد نسخه 2010 برای مخاطب عام جذاب تر باشد و به همین دلیل، این نسخه برای تخلیص و نمایش خلاصه آن توسط «تابناک» انتخاب شد.
داستان فیلم، روایت مرد جوانی برق کاری است که در تعمیر سیستم برقی یک خانه در می یابد که مرد خانه از یک کاغذ سخن می گوید که می تواند حجم بالایی از ثروت را در پس خود دارد و همین مسئله او را حساس می کند. در همین حال مرد صاحبخانه که معتاد است، اوردوز کرده و می می میرد و مرد جوان با برداشتن آن کاغذ، برای کسب ثروت، خودش را جای این مرده جا میزند.
مرد جوان که تاکنون حتی اسلحه دست نگرفته، وقتی مرحله به مرحله مسیر سری رسیدن به محل برگزاری بازی رولت روسی را طی می کند، در محل قرار شرایطی که در آن گرفتار شده را در می یابد و خود را درگیر در جهانی زیرزمینی از قدرت، خشونت، و فرصت می کند که در آن میلیونرها در پشت درهای بسته بر روی زندگی مردان دیگر قمار می کنند و البته از میان شرکت کنندگان در این بازی رولت روسی که با خلاقیت مرگباری پیوند خورده، تنها یک نفر زنده می ماند.
بازی اما اسلحه به دستان دیگری نیز دارد، نظیر مردی که برادر بزرگ ترش را به بازی می آورد یا میلیاردی که یکی از خطرناک ترین زندانیان مکزیک را برای این بازی خریده و او را با جعبه به محل قمار مرگ آورده است. مرد جوان که تصور می شود در همان دور نخست به مرگ لبخند بزند، به سادگی نمی میرد و آن گاه که انتظارش را ندارید، قربانی می شود و این تاوان آنهایی او است که از فقر به این بازی مرگبار پناه برده است.
بسیاری از منتقدان بین المللی و حتی منتقدان داخلی، وقت خود را صرف نقد این فیلم نکرده اند اما بی شک این فیلم سوای فضای اگزجره اش، به خوبی مخاطبی که قصد برانداز کردن ابعاد فنی اثر و نقد تکنیکی نباشد را جذب می کند و از این منظر علی رغم آنکه جزو فیلم های 2012 نیست اما به عنوان دومین «سی دقیقه» در تابناک مورد اشاره قرار گرفت.
نگارنده با دعوت به تماشای 30 دقیقه از فیلم «13»، پرسش مطروحه در فیلم پیشین را مجدداً پیش رویتان قرار می دهد که آیا در شرایطی که اصولاً کپی رایت در مفهوم کلی اش در ایران رعایت نمی شود و فیلم های دوبله شده در کشور حق کپی رایتشان خریده نمی شود و قریب به اتفاق کتب ترجمه و چاپ شده در کشور نیز بدون خرید حق کپی رایت پروسه طبع را طی می کنند، آیا نقد فیلم های روز و همچنین پخش حداکثر 30 دقیقه از فیلم های روز و همچنین فیلم های شاخص کلاسیک دنیا در «تابناک» موافقید؟
«تابناک» تا انتهای تعطیلات نوروز،
هر روز یک فیلم شاخص را تقدیم تان خواهد کرد و پس از آن، در صورت جلب نظر
شما عزیزان، هر هفته یک فیلم این گونه عرضه خواهد شد.