بازدید 42389
۲
تلاش براي پايان دادن به كابوس دوشنبه‌ شب‌ها

اقتدار فردوسي‌پور، اعتدال فردوسي‌پور!

پخش نشدن برنامه 90 از شبكه جام جم و شايعه جانشيني خياباني به جاي عادل فردوسي‌پور، موجب شد که این برنامه دوباره در صدر خبرهای داغ قرار بگیرد. هرچند خياباني ظاهرا این قضیه را انکار می کند(!) استعداد، هوش ذاتي و سواد عادل فردوسي پور، موجب شد تا چهره اي محبوب از او ساخته شود و مديران صداوسيما براي اينكه اين پايلوت آزادي رسانه اي حفظ شود، همه كار كردند؛ اما گويا اين روزها تصميم گرفته اند براي اين پيشروي ورزشي هم مرزی تعيين كنند، چراكه در نظر مديران نه چندان عميق، قرار بود برنامه 90 «تنها» برنامه اي سرگرم كننده و جذاب باشد كه به موضوع «داوري» و «حواشي» بپردازد، نه «مخالف خوان» جرياناتي باشد كه فوتبال را هدايت و مديريت مي كنند. عادل بايد «سطحي» بماند، چون «سطحي نگري» مي تواند مديريت ها را آزادتر بگذارد.
کد خبر: ۱۲۱۵۹۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۸۹ - ۱۹:۲۲ 23 September 2010
یکی از دلایلی که این برنامه توانسته جای خود را در میان هواداران فوتبال باز کند، نبود برنامه ای اختصاصی مربوط به فوتبال ایران است.
 
به گزارش خبرنگار ورزشی «تابناك»، اگر هم برنامه ای با مضمون شبه 90 روی آنتن رفته یا میرود به علت فقر علم به فوتبال داخلی و استفاده نکردن از نیروهای موجه و تحصیلکرده در این حوزه توفیقی کسب نکرده است.

متأسفانه برنامه 90 به سادگي اسير سياست شد؛ سياستي كه عادل فردوسي پور، خودش هم در آن مقصر است و بارها با جملاتي سياسي، تلاش كرده فوتبال و مديرانش را قلقلك بدهد. در لحظات پاياني فينال جام جهاني و در حالي كه ثانيه هايي بيشتر تا به صدا در آمدن سوت داور بازي باقي نمانده بود، عادل با اشاره به اينكه مردم اسپانيا اعلام كرده اند در صورت قهرماني تيمشان، فردا را تعطيل خواهند كرد، با كنايه به دولت نسبت به تعطيلات قريب الوقوع گفت:
 «اونا نمي دونن كه اين كار خيلي راحته».

او حتي در برخي روزها متهم به مخالفت با ارزش ها شد، كريم ملاحي كه خود را مديري ارزشي مي داند، درباره عادل گفت: «من ایمان دارم که ارزش های اعتقادی ما با نظرات سیاسی عادل فردوسی پور در تضاد است و این برنامه به همین دلیل، تیم ما را بایکوت کرده بود.»

او ادامه می دهد: «مشکل اینجا بود که ما برای نشان دادن اعتقادات مان، شعارهایی ارزشی روی پیراهن هایمان می نویسیم؛ شعارهایی که سبب شد یکباره باشگاه پاس در بایکوت خبری از سوی برنامه نود قرار بگیرد.»

البته اتحاد عمومي اهالي فوتبال عليه برنامه 90 از اواخر دوران رياست محمد علي‌آبادي بر سازمان تربيت ‌بدني كليد خورد؛ زماني كه گفت‌وگوي كوتاه عادل‌ فردوسي‌پور با محمد آخوندي، سخنگوي وقت سازمان تربيت ‌بدني بر سر كثرت ورزشگاه‌هاي نيمه‌كاره به مشاجره كشيده شد؛ دستگاه ورزش در يك اقدام عجيب از ورود دوربين برنامه 90 به تمام ورزشگاه‌هاي ايران جلوگیری كرد. كش و قوس عادل فردوسي‌پور با مديران ارشد سازمان ورزش و بايكوت دوربين برنامه نود، پاي منتقدان قديمي و شناخته شده مجري برنامه را هم به ماجرا باز كرد. و همیشه بر طبل تعطيلي پرمخاطب‌ترين برنامه ورزشي سيما مي‌كوبيدند.
 
حمايت سرسختانه اصغر پورمحمدي، رئيس شبكه سوم سيما و شماري از مديران رده بالاي صداوسيما از برنامه 90 منتقدان را به حاشيه راند و فردوسي‌پور با حفظ ماهيت انتقادي برنامه‌اش، با همان ادبيات قبلي و پخش آيتم‌هايي كه محل مناقشه بود، روي آنتن رفت. پس از مجادله لفظي مجري و تهيه‌كننده برنامه 90 با مدير پخش شبكه سوم سيما و سكوت اصغر پورمحمدي، اكنون منتقدان سرسخت، جان تازه‌اي گرفته‌اند و به نظر مي‌رسد، دور تازه حمله به مجري برنامه 90 آغاز شده است. فشارها عليه برنامه 90 در حالي افزايش يافته كه مخالفان سرسخت اين برنامه، با آگاهي از شكرآب شدن رابطه فردوسي‌پور و مديران شبكه سوم، خوب مي‌دانند بهترين موقعيت براي پايين كشيدن كركره برنامه 90 نصيبشان شده است. 

در صف طولاني منتقداني كه همه توانشان را براي تعطيلي برنامه 90 به كار گرفته‌اند، امير قلعه‌نويي، بي‌پرواتر از همه به مجري و تهيه‌كننده برنامه مي‌تازد و حاشيه‌هاي پايان‌ناپذير فوتبال ايران را برگرفته از شيطنت‌هاي عادل‌ فردوسي‌پور مي‌داند.

اين در حالي است كه سرمربي سپاهان، پس از قهرماني اين تيم در فصل گذشته، حدود يك ساعت در استوديوي برنامه 90 نشست و دفاعيه تكراري‌اش بابت كنار گذاشته شدن از سرمربيگري تيم‌ ملي را به مخاطبان مطرح‌ترين برنامه ورزشي سيما ارایه كرد؛ اما امروز كه تيمش به مرز بحران نزديك شده در مقام منتقد درجه يك 90 با خبرنگاران گفت‌وگو مي‌كند.
قلعه‌نويي پیشتر با حضور روي خط تلفني برنامه 90،‌ فردوسي‌پور را به عنوان يكي از اهالي فني فوتبال به مخاطب معرفي كرده بود. رابطه پرفراز و نشيب قلعه‌نويي با فردوسي‌پور مشابه رابطه‌اي است كه فصل گذشته با كميته داوران برقرار كرده بود. فصل پيش زماني كه انتقاد از داوران ليگ برتري به واسطه سوت‌هايي كه اغلب به سود سپاهان زده مي‌شد به نقطه اوج رسيد.
 
فردوسي‌پور پس از پيروزي مس مقابل استقلال با مربيگري امير قلعه‌نويي تلاش زيادي كرد تا او را به آمدن به تلويزيون مجاب كند. قلعه‌نويي آن روزها از رفتار عادل پس از حذف تيم ملي در جام ملت‌هاي آسيا به شدت ناراحت بودم. در اين بين، پادرمياني برخي از دوستان، سرانجام باعث شد كه قلعه‌نويي در برنامه نود حضور پيدا كند.

*كلماتي چون كل يوم، روزهاي فيفا دي، قاپ صندوق و .. در برنامه نود از زبان قلعه‌نويي خارج شده است.
 
سرمربي سپاهان اشتباهات داوري را تاوان جوانگرايي كميته داوران جلوه مي‌داد، اما امسال كه دو پنالتي سپاهان ناديده گرفته شده، قلعه‌نويي به منتقد سرسخت جامعه داوري تبديل شد. منتقدان فوتبالي برنامه 90 مربياني هستند كه به ورطه شكست افتاده‌اند.

محمد مايلي‌كهن هم كه در يكي، دو سال اخير، نقش اهرم فشار به برنامه 90 را ايفا كرده پس از باخت 3 بر 2 مقابل استقلال براي چندمين بار به فردوسي‌پور حمله كرد و او را قهرمان حاشيه‌پردازي در فوتبال ايران دانست. مايلي‌كهن در حالي از انتقاد‌ناپذيري فردوسي‌پور ابراز تأسف مي‌كند كه بخش پرسش‌هاي چالش‌برانگيز طرفداران تراكتورسازي و شعارهايي كه هرازگاهي عليه مجري برنامه 90 سر داده مي‌شود، در ذهن مخاطبان تلويزيوني حك شده است.
در چنين فضايي، برخی سايت‌هاي دولتي به مانند منتقدان رسانه‌اي برنامه 90 عمل مي‌كنند.
 
چنانچه كاربران اينترنتي اغلب روزها مي‌توانند مطالبي عليه مجري برنامه را روي سايت‌هاي رجانيوز و خبرگزاري فارس ببینند. در اين گيرودار مديران ورزشي، سياسي باشگاه سپاهان هم عليه اين برنامه موضع گرفته‌اند. محمدرضا ساكت در حالي ادعاي قلعه‌نويي مبني بر اشاعه فوتبال ناپاك از طريق دوربين برنامه 90 را تأييد مي‌كند كه ماهيت اين برنامه افشاي ناملايمات و مسائل پشت پرده فوتبال ايران است. حدود يك دهه از عمر پرمخاطب‌ترين برنامه ورزشي سيما گذشته و به ‌نظر مي‌رسد، تن ندادن مجري برنامه 90 به درخواست‌ها و پيشنهادهاي نامتعارفي كه براي جلب حمايت منتقدان 90 مطرح شده، تعداد نفرات اين گروه را افزايش داده است.

به نظر مي‌رسد، كساني كه از برقراري تماس با عادل فردوسي‌پور قطع اميد كرده‌اند، همه تلاششان را براي كشاندن پاي مديران صداوسيما به كمپيني كه براي تعطيلي برنامه 90 تشكيل شده، به كار گرفته‌اند.
 
در اين ميان، ناديده گرفتن توصيه‌ها و همسو نشدن با سياست‌هاي مديران سيما موقعيت عادل فردوسي‌پور را به مخاطره انداخته است. هنگامي كه زيرنويس براي پخش برنامه بعدي، آن هم در لحظات پاياني برنامه 90 روي صفحه تلويزيون خودنمايي مي‌كند، فردوسي‌پور درخواست وقت اضافه نمي‌كند و بر مواضع قبلي‌اش پافشاری مي‌كند. مجري برنامه پس از اصطكاك با مدير پخش سيما هم گفته بود كه اميدوار است 31 برنامه باقي مانده در فضاي بهتري اجرا شود.

برآيند اين رخدادها، مخاطب را به اين جمع‌بندي رسانده كه فردوسي‌پور هم با تعطيلي ناگهاني برنامه 90 مشكلي ندارد. يكي ديگر از نشانه‌هاي پررنگ فرصت‌طلبي منتقدان برنامه 90 اظهارات مجري برنامه ورزش از نگاه دو عليه فردوسي‌پور است. پس از آنكه تايم قابل ملاحظه يكي از برنامه‌هاي 90 به علي دايي اختصاص داده شد تا در ماجراي درگيري‌اش با مديران فدراسيون فوتبال، دفاعيه‌اش را به افكار عمومي ارایه كند، جهانگير كوثري در نكوهش اين برنامه گفت كه اگر جاي فردوسي‌پور بود، يك دقيقه از برنامه‌اش را به دايي نمي‌داد. 

 
مخاطبان حرفه‌اي برنامه‌هاي ورزشي با شناختي كه از روحيات محافظه‌كارانه مجري برنامه ورزش از نگاه دو دارند به اين اتفاق نظر رسيده‌اند كه جهانگير كوثري بدون چراغ سبز مديران صداوسيما عليه فردوسي‌پور موضع نمي‌گيرد. آينده پرمخاطب‌ترين برنامه ورزشي سيما به‌واسطه جريانات اخير ابهام‌آميز جلوه مي‌كند. به همان ميزان كه دايره منتقدان بزرگتر شده و دشمنان قديمي فردوسي‌پور، كمر به تعطيلي برنامه 90 بسته‌اند، كمپين حاميان او روز به روز تقويت مي‌شود. پس از پايان بازي نفت تهران و سپاهان، در حالي ‌كه امير قلعه‌نويي مشغول گفت‌وگو با خبرنگاران نبود، يك جوان كم سن و سال با دست‌نوشته‌اي كه در دست داشت، پشت سرمربي سپاهان ايستاده بود تا بلكه دوربين تلويزيوني، پيام حمايتش از فردوسي‌پور را به تصوير بكشد. روي اين تكه كاغذ نوشته بود: «عادل حمايتت مي‌كنيم.»؛ يك لبخند تلخ تنها واكنش منتقد درجه يك 90 بود.
 
عادل؛ آخرين بازي قلعه نويي!

اختلاف امير قلعه نويي با عادل فردوسي پور، آن قدر بالا گرفته است که سرمربي سپاهان اصفهان ترجيح مي دهد به بهانه حضور دوربين برنامه 90 در کنفرانس مطبوعاتي ورزشگاه فولاد شهر، حتي در اين سالن حاضر نشود و پاسخگوي هيچ کدام از خبرنگاران نباشد. وقتي از زبان امير مي شنويم که «هر کجاي دنيا باشم، ديگر با نود حرف نمي زنم» يا «عادل خدا را بنده نيست» و يا «فردوسي پور بايد از آخرتش بترسد»، حدس مي زنيم مشکلي بزرگ در کار باشد؛ اما هيچ کدام از جستجوهاي ذهني مان به جايي نمي رسد.
 
برنامه «90» از مهر ماه حذف می‌شود!
 
پیش‌بینی یک باکس برای پخش برنامه‌های زنده از دفاتر خارجی سازمان صدا‌وسیما، پیش‌بینی یک برنامه‌ اقتصادی زنده با نام «ایران و اقتصاد»، پخش مجموعه مستند‌های جام‌جم در یکی از باکس‌های عصرگاهی، همچنین حذف برنامه ورزشی «90» در روز یکشنبه و جایگزین ‌شدن فیلم سینمایی در ژانر کودک و نوجوان به جای آن، از جمله تغییرات به عمل آمده در کنداکتور پخش شش ماهه دوم سال 89 است. مجید رجبی‌ معمار، مدیر شبکه‌ جهانی جام‌جم، کنداکتور پخش برنامه‌های شش ماهه‌ دوم سال جاری این شبکه را ابلاغ کرد.

به گزارش روابط عمومی شبکه‌ جهانی جام‌جم، پیش‌بینی یک باکس برای پخش برنامه‌های زنده از دفاتر خارجی سازمان صدا‌وسیما، پیش‌بینی یک برنامه اقتصادی زنده با نام «ایران و اقتصاد»، پخش مجموعه مستند‌های جام‌جم در یکی از باکس‌های عصرگاهی، همچنین حذف برنامه ورزشی «90» در روز یکشنبه و جایگزین ‌شدن فیلم سینمایی در ژانر کودک و نوجوان به جای آن، از جمله تغییرات در کنداکتور پخش شش ماهه دوم سال 89 است.
همه متهمان پایین کشیدن برنامه «نود» از آنتن شبکه سه مدیران سیما

 چهره برافروخته عادل فردوسی‌پور، پس از پخش نصفه و نیمه آخرین آیتم برنامه 90 و خداحافظی نامتعارف او با مخاطبان تلویزیونی،‌ یک بار دیگر اختلاف نظر مجری پرمخاطب‌ترین برنامه ورزشی سیما با مدیران شبکه سوم را به تصویر کشید. برای پخش آیتم‌های پایانی آخرین برنامه، فردوسی‌پور یک فرصت پانزده دقیقه‌ای خواست؛ اما مخالفت مدیر پخش شبکه سوم سیما، باعث شد او هفت دقیقه مانده به پایان مهلت عادی، پایان برنامه را اعلام کند.
مجری برنامه البته با لحن تهدیدآمیزی اظهار امیدواری کرد، 31 برنامه باقی مانده 90 تا پایان سال جاری در فضای بهتر و دوستانه‌تری از شبکه سوم پخش شود. کش و قوس بین مجری برنامه 90 و مدیران شبکه سوم و تکرار رخدادهایی از این دست، اکنون برای چندمین بار شایعه پایان حیات این برنامه را بر سر زبان‌ها انداخته است.

سکوت آقا زمانی، رئیس گروه ورزش و شانه خالی کردن پورمحمدی، مدیر شبکه سوم سیما از پاسخگویی به خبرنگارانی که پخش شدن یا نشدن برنامه 90 را جست‌وجو می‌کنند، به شایعات و گمانه‌زنی‌های محافل خبری دامن زده است.

در این میان، تنها حسین ذکایی، دبیر شورای سیاستگذاری ورزش سیما رو در رو با خبرنگاران شخص عادل فردوسی‌پور را مسئول تصمیم‌گیری در پخش یا عدم پخش پربیننده‌ترین برنامه ورزشی سیما می‌داند: «از نظر ما برنامه 90 سر‌جایش است و فردا شب هم پخش می‌شود مگر اینکه به دلیل تعطیلی مسابقات لیگ برتر خود عادل‌فردوسی‌پور به عنوان مجری و تهیه کننده نخواهد این هفته برنامه را روی آنتن بفرستد.»

دبیر شورای سیاستگذاری ورزش سیما، در حالی اوضاع را عادی جلوه می‌دهد که تلاش برخی منتقدان زخم خورده برای پایین کشیدن کرکره پرمخاطب‌ترین برنامه ورزشی در تلویزیون آن هم پس از پخش چند آیتم چالش‌برانگیز در هفته‌های گذشته جلب نظر می‌کند. ظاهرا پشت پرده این ماجرا دلخوری شدید مدیران فدراسیون فوتبال از باز شدن پرونده طلب علی دایی مقابل دوربین برنامه 90 است.
 
مجری برنامه البته با زیرکی خاصی پس از اشاره به موانع پخش این آیتم از برنامه که بارها روی آنتن شبکه خبر و دیگر شبکه‌های تلویزیونی رفته بود، عین اظهارات علی کریمی را برای مخاطب روایت کرد و همین کار، اصطکاک با عوامل پشت صحنه برنامه 90 به ‌ویژه مدیر پخش شبکه سوم را به نقطه اوج رساند. به این ماجراها می‌توان دلخوری شدید امیر قلعه‌نویی از برنامه 90 و خودداری او از گفت‌وگو با خبرنگاران این برنامه را افزود.

در حالی ‌که سرمربی سپاهان، شکایت از پخش فریادهای توهین‌آمیزش بر سر جواد کاظمیان را به سایت‌های خبری برد، فردوسی‌پور در برنامه دوشنبه شب گذشته یک بار دیگر شیطنت کرد و به شکل ماهرانه‌ای با پخش دوباره این تصاویر دلخوری قلعه‌نویی را بی‌دلیل جلوه داد.

عده‌ای نقش امیر قلعه‌نویی که حشر و نشر دیرینه‌ای با مدیران سیاسی، ورزشی دارد را با قطع احتمالی برنامه 90 مرتبط می‌دانند و عده‌ای دیگر نقش فدراسیون فوتبال به عنوان منتقد اصلی برنامه 90 در این ماجرا را پررنگ می‌دانند.

به‌رغم اینکه دبیر شورای سیاستگذاری ورزش سیما شایعه قطع برنامه‌90 را تکذیب می‌کند، چنانچه عادل ‌فردوسی‌پور، این برنامه را روی آنتن نبرد، انبوه مخاطبان تلویزیونی باید خودشان را برای وداع ناگهانی با برنامه‌ای که به طرز ماهرانه و در عین حال چالش‌برانگیزی حاشیه‌های داغ فوتبال ایران را به تصویر می‌کشید، آماده کنند. چنانکه سوژه‌های بکری مثل باز ماندن هفت نفر از بازیکنان تیم ‌ملی امید از اردوی لهستان و پرداختن به بازی دوستانه ایران و چین برای روی آنتن رفتن برنامه این هفته کفایت می‌کند.

برای مخاطب تلویزیونی پذیرفتنی نیست که به دلیل تعطیلی مسابقات لیگ برتر و نبودن سوژه، فردا شب از تماشای برنامه 90 محروم باشند.

گمانه‌زنی متناقض درباره پایین کشیدن عادل فردوسی‌پور از جایگاه دست نیافتنی‌اش که پس از حدود یک دهه از اجرای برنامه 90 حمایت قاطع افکار عمومی را پشت سرش می‌بیند، در حالی در محافل رسانه‌ای مطرح شده که تلاش‌ها برای به حاشیه راندن این برنامه ملموس است. همزمان با شایعه تعطیلی برنامه 90 مجید افلاکی یکی از مربیان تیم‌ملی تکواندو از قرار دادن قهرمانی تیم ‌ملی تکواندو در مسابقات جهانی زیر سایه فوتبال و پخش چندباره بازی دوستانه تیم‌ ملی با چین از شبکه سوم گلایه می‌کند، محمود مشحون پخش نشدن بازی‌های تیم ‌ملی بسکتبال در جام ‌جهانی ترکیه را غیرقابل قبول می‌داند و غلامرضا محمدی سرمربی تیم‌ ملی کشتی در نکوهش سیاست‌های گروه ورزش سیما می‌گوید: «پخش زنده پیش‌کش، مسابقات کشتی پخش مرده هم نمی‌شود!»

جامعه ورزش رفته رفته به اجماع رسیده‌اند که قریب به اتفاق برنامه‌های ورزشی سیما به فوتبال و حاشیه‌های آن محدود شده است و رویکرد مدیران شبکه سوم باید عوض شود.
 
در ماجرای قهر چند روزه عادل فردوسی‌پور، آشکار شدن اختلاف نظر بین او و برخی از مدیران شبکه سوم، اعتراض جمعی که از رشته‌های غیرفوتبالی به گوش می‌رسد و سکوت معنادار علی‌اصغر پورمحمدی هم شایبه‌ساز است.

همه حاشیه‌های برنامه 90 و توضیح مسئولان
 
آيا همه چيز طبق وعده علي‌اصغر پورمحمدي، مدير شبكه سوم سيما پيش خواهد رفت و برنامه نود روي آنتن مي‌رود و يا اينكه تأثيرگذارترين برنامه فوتبالي تلويزيون به پاياني دراماتيك رسيده است؟

به گزارش همشهری، شايد خود فردوسي‌پور بهتر از هر شخص ديگري پاسخ اين را مي‌داند. اما به جاي هياهو لبخند مي‌زند و به همراه دوستانش در تمرينات تيم رسانه ورزش شركت مي‌كند. واقعيت اينجاست كه او همچنان در متن فوتبال مي‌دود. پور محمدي اما در تازه‌ترين سخنان خود از پخش اين برنامه با يك هفته دیرکرد خبر مي‌دهد.

در هياهوي فصل نقل و انتقالات شايد كمتر كسي شايعه تعطيلي نود را جدي مي‌گرفت. اما اين شايعه به مرور جدي‌تر شد. خبرهاي درگوشي فراواني مبني بر تعطيلي قطعي نود منتشر شد. با اين حال، بسياري بر اين باورند كه نود هنوز به بن‌بست نرسيده است؛ برنامه‌اي كه مجري آن نمی خواهد ساختار انتقادي برنامه‌اش را دستخوش تغييرات اساسي كند.

برخي مي‌گويند به عادل فردوسي‌پور پيشنهاد شده است تا ماهيت برنامه‌اش را تا حدود زيادي تغيير دهد. پيشنهاد روشني به نظر مي‌رسد؛ جريان نماياندن اشكالات ريشه‌اي در فوتبال بايد متوقف شود.
عادل فردوسي‌پور در حالي موضعي شفاف‌تر از اين پيشنهاد در پیش گرفته كه در گفت‌وگو با رسانه‌ها ابدا كلامي نمي‌گويد. تنها اين جمله را تكرار مي‌كند كه «بهتر است سكوت كنم .»
آيا او كه در پایان سال ۱۳۷۳ پس از چندین بار آزمون به صدا و سیما راه یافت و رفته رفته پيشرفت كرد تا سرانجام توانست تأثيرگذارترين برنامه فوتبالي تلويزيون را تهيه كند، در دهمين سال فعاليت برنامه‌اش به بن‌بست رسيده است؟

هيچ كس هنوز نمي‌داند كه قرار است تا دوشنبه هفته آينده چه اتفاقي براي برنامه نود رخ دهد.

با اين حال، برخي منابع تأكيد مي‌كنند كه نود در ذهن مديران فوتبال كشور به شكل متفاوتي تفسير مي‌شود‌؛ برنامه‌اي كه سياست‌هاي كلان فدراسيون فوتبال را با حاشيه‌ها به چالش مي‌كشد و نحوه مديريت در فوتبال را با نشان دادن برخي تصاوير زير سئوال مي‌برد. بیش از ده سال از نخستین برنامه نود می‌گذرد و این برنامه با وجود گذشت زمان هنوز پربيننده‌ترين برنامه فوتبالي تلويزيون است كه با به چالش کشیدن برخي تصميمات در فوتبال به دادگاه فوتبال ايران تبديل شده است.

چندي پيش، علي كفاشيان در واكنش به تعطيلي برنامه نود گفت: «نمي‌دانم اين موضوع چقدر جدي است؛ اما خب عادل فردوسي‌پور را شخصا دوست دارم. اين را هم بگويم كه برايم فرقي نمي‌كند برنامه نود با او پخش شود يا مجري ديگري.»

روز گذشته، رئيس فدراسيون فوتبال، در گفت‌وگو با همشهري درباره علت غيبت دوربين‌هاي برنامه نود اظهار بي‌اطلاعي كرد و گفت: «از طرف فدراسيون مانعي براي حضور دوربين‌هاي نود در استاديوم‌ها ايجاد نشده است. لابد فردوسي‌پور مي‌خواهد فيلم بازي‌ها را از دوربين‌هاي ديگر بگيرد. من بي‌خبرم.»

كفاشيان همچنين با مرور مواضع گذشته اش اذعان داشت: «واقعا براي من فرقي نمي‌كند كه مجري برنامه نود چه كسي باشد.

به نظرم، ما نبايد روي هيچ فردي حساسيت داشته باشيم. همين.» رئيس فدراسيون فوتبال همچنين در پاسخ به اين كه آيا خود شما شخصا دوست داريد، اين برنامه تعطيل شود يا خير، تصريح كرد: «من شخصا برنامه نود را دوست دارم. هيچ كس نيست كه عادل را دوست نداشته باشد. جوان پاكي كه اتفاقا حاضر جواب هم هست. دانش خوبي هم دارد. اما بهتر است برنامه‌اش را كمي تغيير دهد؛ هرچند در پایان، ما در حد پيشنهاد دخالت مي‌كنيم و همه چيز بر عهده خود مسئولان صدا و سيما خواهد بود و آنها هستند كه درباره اين برنامه تصميم مي‌گيرند.»

به نظر مي‌رسد كه مسئولان فدراسيون فوتبال، می خواهند توپ را به زمين صدا و سيما بيندازند و خود را از پیامدهای احتمالي تعطيلي نود كنار بكشند.
اين در حالي است كه از اظهارات مدير شبكه 3 سيما دو تعبير متفاوت وجود دارد؛ اينكه او با قاطعيت از پخش برنامه نود سخن گفته تا با فردوسي‌پور به طور جدي وارد بحث تغيير ماهيت برنامه شود و در حالت دوم آنكه شايعات درست مثل دفعات پیش، با پخش نود فرو خواهد ريخت.

در نخستين روز از رقابت‌هاي ليگ نهم خيلي‌ها در انتظار حضور دوربين برنامه نود در ورزشگاه شهيد باهنر كرمان بودند تا حاشيه‌هاي ديدار مس كرمان و پرسپوليس توسط اين برنامه پرطرفدار ضبط شود، ولي براي حاضران در استاديوم به هيچ عنوان قابل تصور نبود كه دوربين يكي از پربيننده‌ترين برنامه‌هاي سيما در ورزشگاه شهيد باهنر حضور نداشته باشد.

پس از سال‌ها، دوربين اين برنامه در يك ديدار حساس فوتبال، آن هم در شرايطي كه ليگ برتر تازه آغاز شده است، غيبت داشت.

در هر صورت، باید اذعان کرد متأسفانه در یکی دو سال اخیر تا اندازه ای رویه این برنامه هرگز به لحاظ کیفی روند صعودی نداشته است و پرداختن بیش اندازه به حاشیه،حذف بخش کارشناسی فنی، زیاده روی در تمجید از عده ای و در عین حال یکنواخت شدن برنامه،  باعث شده نود تبدیل به برنامه ای شود که از متن و واقعیات فوتبال تا اندازه ای فاصله گرفته است تا جایی که این روزها، بسیاری از مدیران،مربیان و اهالی فوتبال یا این برنامه را تحریم کرده اند و یا از آن دلخور هستند.
 
وقتي روزنامه دنياي فوتبال در آن روزها «ريزهزينه باشگاه ها» را منتشر كرد، مديرعامل فلان تيم صنعتي با پرخاش خبرنگار روزنامه را كنار زد و تهديد به «توقيف» كرد! براي همين وقتي آن روزنامه ريزهزينه هاي فلان باشگاه را منتشر كرد، مديرانش از در دوستي وارد شدند و خواستار ادامه ندادن چاپ آن اسناد شدند! آن گفت وگوي ابتدايي و اين برخوردها نشان از اتاق فكري با «توجيه مناسب» و «توهم» رسانه اي است كه گويا عملياتي شده است. ترس در همه رخنه كرده و مدعيان در اشتباهي راهبردی، خواستار «عينك دودي» شده اند، در حالي كه در اين فوتبال، مي توان با «عينك دودي» بهتر ديد، گفت و نوشت.
متشكر دوستان، ما همه عينك دودي مي زنيم...
تور تابستان ۱۴۰۳
پارس نماد- صفحه خبر
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
mobin
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۱
جالب اينجاست كه رفتارهاي زننده و كلمات ركيك آقاي قلعه نويي اشكال ندارد اما برملا شدن آنها اشكال دارد.
heshmat
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۱
آقای فردوسی پور و اطرافیانشان از همه انتقاد می کنند اما خودشان تحمل کوچکترین انتقادی را ندارند ....
mehran
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۰ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۱
همه از قدرت و.... اقای ساکت در فدراسیون خبر دارند همچنین از دوستان وهمکاران معروف اقای قلعه نویی!!! حالاکه این امکانات در این فصل جواب نداده برنامه نود اخرین توهم همان دشمنان نامریی اقای قلعه نویی هستند که باید قربانی ناکامی ها هستند.
کسائی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۱ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۱
اگر این برنامه را حذف کنند کار بزرگی برای فوتبال کشور انجام خواهند داد
شما ببینید این فردوسی پور با این برنامه چطور فوتبال ایران را به جنجال کشید واقعا یکبار هم شده این برنامه را از اول ارزیابی کنید
ببینید زمان مربیگری قلعه نوعی، 90 با این مربی بزرگ چه کرد و عامل اخراج این مربی چه بود
در زمان مربیگری دایی ببینید 90 با چه زیرکی هایی مثل نظر سنجی های آنچنانی این مربی بزرگ را هم خراب کرد
و حالا هم همین کار ادامه دارد و با تیمهای بزرگ همین کار را می کند حتی این مشکلات تبریز هم به 90 بر می گردد و خراب کردن دایی و باقری در بین آذری ها
تو رو خدا این را منتشر کنید و یه آدم با غیرت بره برنامه ای 90 را در هر زمان به دقت بازبینی کنه می فهمه چه خبره
به نظر بنده فردوسی پور با یک مافیا در فوتبال ارتباط دارد
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۲ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۱
دست نویسنده درد نکنه بی طرفانه مطلب رو نوشته و قضاوت رو به خواننده داده ...ولی همه می دونن عشق است عادل رو..
محمدرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۱ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۱
قلعه نوعی چرا فهش بده مگه نه عادل از فوتبال چیزی نمیدونه اون که میدونه چرا فهش می ده مربی خبرسازها هم که همه میشناسنش این دو مربی فقط برای جبران نتیجه باختشون مجبورن از یکی انتقاد کنن تا در کنفرانس خبری بدون حرف نباشن عادل واقعیت فوتبالی که تلیاردها پول از جیب قشر فقیر کم میشه و تو جیب این فوتبالیستا می ره رو نشان میده و همه میبینن مربی که یک میلیاردر تومن برای یک فصل میگیره چه طوری فحاشی میکنه فوتبال باید مرض و بوم داشته باشه اگرم اقایون از انتقاد خوششون نمیاد فوتبال رو بذارن کنار چون فوتبال جای انتقاده
ابوالفضل تكلو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۳ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۱
در دوره اي كه بعضي از آقايان تحمل افشا شدن اعمال نادرست و رانت خواري هايشان را ندارند از مديران صدا و سيما مخصوصا مدير شبكه 3 خواهشمنديم با حمايت هاي خود از برنامه 90 به عادل خان كمك كنيم تا در جهت اعتلاي فوتبال كشورمان كما في سابق ايفاي نقش كند . مسئولان فدراسيون بايد به نحو احسن از خط مشي كه برنامه 90 توسط مسابقه پيام كوتاه به آن ها ميدهد استفاده كافي را برده و و انقادهاي سازنده اين برنامه را با ديد بازتر قبول كرده و به كار ببرند. جمعي از جوانان استان مركزي حامي عادل فردوسي پور
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۷ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۱
در واقع ما در همه ی عرصه هاکسی را می خواهیم که از گفتن حقایق پرهیز کند نه فردی مثل عادل که وجدانش توانایی این کار را از او گرفته است
زين الدين
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۰ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۱
آقاي فردوسي پور كار سختي داره.چون اگر بخواد جلوي موج كثيف فوتبال بايسته معلومه كه اينطور ميخوان حذفش بكنند.با يك نگاه ساده به صف مخالفان و موافقان اين برنامه بدون هيچ آگاهي ديگه اي ميتوان گفت كه حق با كيست
فرزان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۵ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۱
ایینه چون نقش تو بنمود راست خودشکن ایینه شکستن خطاست.نود که هست و پشت پرده فوتبال ونشون میده وضع فوتبال مملکت از نظر فسادوبده بستون اینه وای به روزی که نودم تعطیل بشه.اونوقت بعضی ازاین اقایون که الان شمشیرو از رو کشیدن راحت تر به بده بستونشون میرسن.
برچسب منتخب
# اسماعیل هنیه # دولت چهاردهم # المپیک 2024 پاریس # مسعود پزشکیان # اربعین
نظرسنجی
به نظر شما کدام گزینه پاسخ مناسب جمهوری اسلامی ایران در خونخواهی شهید اسماعیل هنیه است؟