بازدید 2332
جابری‌انصاری:

ایران از آتش بس در سوریه استقبال می کند

معاون عربی، آفریقایی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران از هرگونه آتش بس و طرح صلح که به فاجعه انسانی در سوریه خاتمه دهد یا آن را محدود کند و متضمن حل سیاسی بحران براساس مراجعه به آرای ملت سوریه برای تعیین آینده آن کشور باشد؛ استقبال می کند.
کد خبر: ۶۲۲۲۸۶
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۸ 11 September 2016
معاون عربی، آفریقایی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران از هرگونه آتش بس و طرح صلح که به فاجعه انسانی در سوریه خاتمه دهد یا آن را محدود کند و متضمن حل سیاسی بحران براساس مراجعه به آرای ملت سوریه برای تعیین آینده آن کشور باشد؛ استقبال می کند.

به گزارش ایرنا، حسین جابری انصاری روز یکشنبه در نشست خبری در محل موسسه خدمات مشاوره ای جوانان و پژوهشهای اجتماعی آستان قدس رضوی در مشهد به توافق اخیر روسیه و آمریکا در بحران سوریه اشاره و بیان کرد: هرگونه توافق و راه حلی در بحران سوریه باید بر سه بعد انسانی، امنیتی و سیاسی مبتنی باشد.

وی ادامه داد: بحران سوریه از یک سو مساله ای امنیتی است زیرا گروههای تروریستی با حضور گسترده امنیت آن کشور، منطقه و جهان را به هم زده اند لذا هر راه حل و توافقی بدون توجه به این بعد بحران ابتر خواهد بود.
معاون عربی، آفریقایی وزارت امور خارجه بعد دوم این بحران را مساله سیاسی آن ذکر و بیان کرد: مطالباتی از سوی بخشهایی از جامعه سوریه برای تغییر وجود دارد که بطور طبیعی در ارائه هر راه حلی در بحران آن کشور باید بطور جدی مورد توجه قرار گیرد.
وی همچنین بر این نکته تاکید کرد که فاجعه انسانی که در نتیجه بحران سوریه ایجاد شده نیازمند راه حل فوری و اضطراری است و باید محور عمل قرار گیرد.
جابر انصاری گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره معتقد بوده بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و باید از طریق راه حل مسالمت آمیز خاتمه یابد.
وی افزود: در این میان هر راه حل و توافقی از سوی بازیگران منطقه ای و بین المللی جایگزین تعیین آینده سوریه از سوی ملت آن نمی شود.
معاون عربی، آفریقایی وزارت امور خارجه ادامه داد: باید هر توافق و راه حلی مقدمه ساز و تسهیل کننده رجوع به ملت سوریه به عنوان حکم و فیصله بخش مساله و بحران به عنوان تعیین کننده آینده آن کشور باشد.
وی تاکید کرد: اعلام نظر جزیی تر در رابطه با این توافق منوط به رایزنی با متحدان و دوستان و دریافت اطلاعات مشخص تر از تفاسیر و مباحث این توافق است و در این قالب کلی موضع جمهوری اسلامی ایران شکل می گیرد.
جابر انصاری افزود: مجموعه رایزنیهای مستمر را با ترکیه از ابتدای بحران سوریه داشته ایم، دولت ترکیه همسایه بزرگ و مهم ما است و مرزهای طولانی با سوریه دارد لذا موضع آن کشور بر تحولات سوریه اثرگذار است.
وی ادامه داد: در واقع جمهوری اسلامی ایران و ترکیه به عنوان دو دولت مهم اسلامی در منطقه همواره روابطی در مسیر شکوفایی و گسترش داشته اند اما در بحث بحران سوریه رویکردها و تفسیرهای دو کشور از تحولات آن دارای تفاوتهای واضح و آشکاری بوده است.
معاون عربی، آفریقایی وزارت امور خارجه گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران از ابتدای بحران سوریه بر ایجاد و فراهم کردن زمینه های هم افزایی بین ایران و ترکیه در زمینه حل بحران مبتنی بوده است.
وی افزود: اما روند حوادث بگونه ای بوده که امکان بروز و تحقق این سیاست و رویکرد جمهوری اسلامی کمتر فراهم شده است.
جابر انصاری ابراز امیدواری کرد بعد از پنج سال از بروز بحران در سوریه و روشنی موضوع جمهوری اسلامی ایران در زمینه عدم حل نظامی بحران آن کشور بر بسیاری از بازیگران و کشورهای منطقه، زمینه های حرکت بازیگران مختلف منطقه ای و بین المللی برای حل سیاسی این بحران فراهم شود.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران این سیاست را در گفت و گوهای فشرده با دولت ترکیه طی ماهها و روزهای اخیر دنبال کرده ا و ناامید هم نیستیم.
معاون عربی، آفریقایی وزارت امور خارجه گفت: امید است امکان مفاهمه بیشتر بین بازیگران منطقه ای و بین المللی در چارچوب حل سه بعد مختلف بحران سوریه فراهم شود بگونه ای که هم فاجعه انسانی آن مهار شود و مسائل اساسی سیاسی و امنیتی سوریه مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: در این مسیر گفت و گوها و رایزنیهای فشرده ای با ترکیه و بازیگران منطقه ای و بین المللی در دستور کار است و به همکاریهای دو جانبه با ترکیه ادامه داده و تلاش می کنیم در زمینه مسائل منطقه ای به ویژه سوریه امکان مفاهمه در چارچوب اصول کلی فراهم شود.
جابر انصاری همچنین در پاسخ به این پرسش که دولتهای دیگر چه میزان در حل بحران سوریه با جمهوری اسلامی ایران همراهی داشته اند گفت: یک منازعه و رویارویی سنگین طی سالهای گذشته در سطح منطقه و مبارزه ملتهای منطقه برای در اختیار گرفتن سرنوشت و مقدرات خود در جریان است.
وی افزود: در مقابل رویارویی که از سوی برخی بازیگران منطقه ای و بین المللی برای بازگرداندن وضعیت منطقه به گذشته شکل گرفته این شرایط را پیچیده نموده است.
معاون عربی، آفریقایی وزارت امور خارجه ادامه داد: نمی توان حین این رویارویی حکم به آینده آن داد اما به قولی 'جوجه را باید آخر پاییز شمرد.'
وی گفت: هیچ تردیدی نداریم که در رویارویی جاری در منطقه نیروهایی شکست را پذیرفته و در برابر واقعیتها تسلیم می شوند که در برابر اراده ملت خود برای اصلاح و به دست گرفتن سرنوشت ایستاده و می خواهند عقربه های زمان را به گذشته بازگردانند.
جابر انصاری افزود: زمان رو به پیش است و به گذشته باز نمی گردد و مناسبات و وضعیت منطقه به سمت و سوی جدیدی در حال حرکت است.
وی گفت: در این مسیر هزینه هایی بر ما و ملتهای منطقه تحمیل می شود اما در نهایت نیرویی که در برابر تحول طبیعی زمان و اراده ملتها می ایستد، تسلیم می شود.

 عربستان سعودی خود را در موضع قیمومیت دولتها می داند
معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه در ادامه گفت: ایران با هیچیک از دولتهای منطقه سرجنگ ندارد بلکه این دولت عربستان سعودی است که خود را در موضع قیمومیت و وصایت دولتها و ملتهای منطقه تعریف و در ارتباط با کشورهای مختلف دستورالعمل صادر می کند.
وی افزود: در حالی که منطقه و جهان اسلام دستخوش تحولات زیادی طی دو سه دهه اخیر شده و ملتها و دولتها به دنبال در اختیار گرفتن مسئولیتها و تواناییهای خود هستند دولت عربستان سعودی می خواهد عقربه های زمان را به عقب برگرداند.
جابر انصاری ادامه داد: عربستان سعودی در تمامی جبهه ها خود را در حال جنگ تعریف می کند جنگی که عقیم و بدون نتیجه است.
معاون وزیر امور خارجه گفت: جنگی را که عربستان به ملت یمن تحمیل کرده هیچ نتیجه ای جز ویرانی آن کشور و تحمیل هزینه های بسیار به دولت و ملت یمن ندارد اما بطور قطع امکان تحمیل اراده سیاسی زورگویانه عربستان سعودی بر ملت و دولت یمن فراهم نمی شود.
وی افزود: آبخشور جریان تروریستی که به صورت گسترده از سوی عربستان در یمن، عراق، سوریه و کل منطقه حمایت می شود از ایدئولوژی وهابیت است.
او ادامه داد: عربستان سعودی نیازهای فکری، انسانی، مالی، مادی و لجستیکی این جریان را تامین و هزینه های بسیاری را بر دولتها و ملتهای منطقه تحمیل کرده اما امکان تحمیل اراده سیاسی زورمدارانه خود را بر ملتهای منطقه نخواهد یافت.
معاون وزیر امور خارجه گفت: عربستان دیر یا زود در برابر واقعیتهای جدیدی که در منطقه و جهان مبتنی بر اراده ملتها و حق انتخاب دولت و ملتها برای مسیر آینده خود در حال شکل گیری است به اجبار سر تسلیم فرو می آورد.
وی افزود: در این میان ملتهای منطقه هم در برابر سیاست زورمدارانه عربستان کوتاه نمی آیند و تسلیم نمی شود لذا عربستان یا این سیاست را تا مسیر نابود کردن همه تواناییهای خود پیش می برد و هزینه های بیشتری بر خود، منطقه و جهان اسلام تحمیل می کند یا هرچه سریعتر به سیاستهای اشتباهش خاتمه می دهد.

 حداقل نتیجه فاجعه منا اثبات سوءمدیریت میزبان است
جابر انصاری در ادامه به سالگرد فاجعه منا اشاره و بیان کرد: بی تردید این واقعه یک فاجعه بزرگ انسانی و حداقل نتیجه آن اثبات سوء مدیریت مفرط برگزارکنندگان حج بوده است.
وی ادامه داد: بطور طبیعی بدیهی ترین مسئولیت دولتی که مسئولیت میزبانی مناسک حج را دارد حفظ امنیت میهمانان است و تردیدی در این مسئولیت نیست.
معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه افزود: اما طی یک سال اخیر دولت متکبر و مغرور عربستان سعودی نه فقط مسئولیت این فاجعه را نپذیرفته بلکه از عذرخواهی ساده از خانواده های قربانیان هم خودداری کرده است.
وی ادامه داد: دولت جمهوری اسلامی ایران برای پیگیری این امر از طریق مجاری دیپلماتیک رایزنی با کشورهای مختلف اسلامی، موسسات حقوق بشری و منطقه ای را دنبال کرده ضمن آنکه تا قبل اقدام دولت عربستان به قطع روابط دیپلماتیک و سیاسی، ایران از طریق مجاری دولتی برای پذیرفتن مسئولیت فاجعه از سوی دولت عربستان اقدامات لازم را صورت داده است.

 شکاف در موازین حقوقی و واقیتها
جابر انصاری گفت: بین موازین حقوق بین المللی و مبتنی بر عدالت با واقعیتهای سیاست و قدرت همیشه نوعی فاصله و شکاف عمیق وجود دارد.
وی افزود: چنانکه در جریان تحمیل هشت سال جنگ ظالمانه از سوی رژیم بعثی سابق عراق بر ایران و شهادت و جانبازی هزاران نفر، در عرصه بین المللی شاهد عدالت نبودیم.
معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه ادامه داد: در ارتباط با فاجعه منا، دولت جمهوری اسلامی ایران تلاشهای خود را برای اثبات مسئولیت دولت میزبان انجام داده است.
وی گفت: به این تلاشها تا حصول نتیجه و پذیرش مسئولیت فاجعه منا ادامه می دهیم اما همه امکانات در اختیار ما نیست و محدودیتهایی در عرصه سیاسی وجود دارد.
او افزود: با این حال بر موضع حق خود پافشاری و با اراده و جدیت آن را دنبال می کنیم لذا امید است هرچه سریعتر امکان تحقق آن فراهم شده و بدیهی ترین مسئولیتهای دولت میزبان مناسک حج پذیرفته شود.
جابری انصاری یکی از اولویتهای ایران را از ابتدای فاجعه منا در ارتباط با کشورهای مختلف شکل گیری یک کمیته حقیقت یاب برای رسیدگی به این فاجعه عنوان و بیان کرد: دولت عربستان در برابر شکل گیری هر کمیته ای مقاومت کرده و با تکبر وصف نشدنی همانند مالکی که جان و مال مسلمانان در سرزمین وحی در چارچوب حق انحصاری آن است عمل می کند.
وی ادامه داد: اگر امکان ایجاد کمیته بین المللی فراهم نشود کمیته تحقیق حقوقی مستقلی ابعاد مختلف و اسناد این جنایت را جمع آوری و به پیشگاه افکار عمومی و موسسات بین المللی ارائه خواهد کرد. پیگیری موضوع از هر دو روش در دستور کار جمهوری اسلامی ایران است.

 جان باختن هزاران حاجی طی یک دهه اخیر
معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه در ادامه گفت : بر اساس برخی گزارشها در طول یک دهه اخیر دهها هزار حاجی در قالب فجایع متعدد در مراسم حج کشته شده اند.
وی افزود: چون دولت عربستان خود را در موضع حاکمیتی و حتی مالکیت بر سرزمین وحی می بیند هیچگونه مسئولیتی را برای پاسخگویی نسبت به این فجایع نپذیرفته است.
او ادامه داد: سرزمین وحی که مناسک حج در آن انجام می شود تحت مالکیت کسی نیست بلکه متعلق به همه مسلمانان جهان است.
جابر انصاری گفت: حرکت به سمت ایجاد ضوابط جدید قانونی و سیاسی در چارچوب مدیریت حج باید در اولویت کشورهای اسلامی و اندیشمندان جهان اسلام باشد تا بی ضابطگی کنونی خاتمه یابد.

 دولت بحرین و اشغالگران سعودی
وی در ادامه پیرامون وضعیت بحرین نیز گفت: دولت بحرین و اشغالگران سعودی سیاست اشتباهی را در بحرین دنبال می کنند که مبتنی بر تحمیل اراده زورمدارانه آنان بر خواسته های مشروع و قانونی ملت بحرین برای تحقق حقوق سیاسی واجتماعی خود است.
معاون وزیر امور خارجه افزود: آیت الله شیخ عیسی قاسم روحانی بزرگ بحرین شخصیتی است که در طول نهضت اخیر بحرین و قبل آن همواره مطالبات قانونی اصلاح طلبانه، تغییرخواهانه و مسالمت آمیز را دنبال و با خشونت مخالفت کرده است.
وی ادامه داد: برخورد با آیت الله شیخ عیسی قاسم نه فقط مساله و مشکل جاری در بحرین را حل نمی کند بلکه موجب تشدید آن می شود.
جابر انصاری ابراز امیدواری کرد دولت بحرین و اشتغالگران سعودی به تدبیر و عقل بازگشته و بیش از این به سیاستهایی که فقط به تشدید مشکلات جاری در بحرین و منطقه منجر می شود ادامه ندهد.
وی افزود: سیاست ایران بدون آنکه قصد مداخله در هیچ یک از مسائل کشورها را داشته باشد حمایت از خواسته های مشروع و قانونی توده های مردم و جریانهای سیاسی و اجتماعی است که مطالبات قانونی و مسالمت جویانه را در چارچوب حقوق قانونی خود دنبال می کنند.

 منافقین در عراق
معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه همچنین پیرامون خروج منافقین از عراق گفت: منافقین فرقه و جریانی هستند که از سرزمین، ملت و دولت ایران بریده و در سخت ترین شرایط حاکم بر ملت و دولت ایران در ایام انقلاب و جنگ تحمیلی به دشمنان ملت ایران پیوستند و با امکانات رژیم بعثی عراق در چارچوب وظایف مزدودری خود و خیانت به ملت ایران حرکت کردند.
وی افزود: با سقوط رژیم بعث ادامه حضور این فرقه همواره مورد اعتراض دولت و جریانهای مختلف سیاسی و اجتماعی عراق بوده و در نهایت با حمایتهای برخی دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران از این جریان عملا امکان خروج آنان از عراق به کشورهای دیگر فراهم شد.
جابر انصاری ادامه داد: خروج نهایی منافقین را از سرزمین عراق به فال نیک می گیریم، خروج آنان از عراق در عین آنکه موجب می شود این منبع ناامنی در مناطق دیگر بروز و ظهور یابد اما از
دسترسی به پایگاهها در جوار مرزهای جمهوری اسلامی ایران محروم شدند که خود امری مبارک است.
وی گفت: پیگیریهای جمهوری اسلامی ایران برای محاکمه سردمداران این جریان تروریستی و فرقه منحرف نیز با دولتهای جهان ادامه می یابد و دیر یا زود رهبران این فرقه تروریستی در پیشگاه عدالت محاکمه و به مجازات اقدامات تبهکارانه خود می رسند.

 وضعیت شیخ زکزاکی
معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه پیرامون وضعیت شیخ زکزاکی نیز گفت: وضعیت وی طی این مدت توسط جمهوری اسلامی ایران به ویژه در سفر اخیر وزیر امور خارجه دنبال شد.
وی افزود: به هیچ وجه قصد دخالت در امور سایر کشورها را نداریم اما از همه امکانات جمهوری اسلامی در مسیر حل مسائل این کشورها استفاده می کنیم.
جابر انصاری ادامه داد: معتقدیم این خطرات از سوی دشمنان اسلام به حدی است که اگر همه نیرو و توان ملتهای اسلامی در برابر جریان افراطی و تروریسم، رژیم اشغالگر قدس و قدرتهای بیرونی که در پی تحمیل سیاستهای خود بر منطقه هستند بسیج شود هم باز مشکل داریم.
وی گفت: در بحث شیخ زکزاکی همه تلاش خود را برای پیگیری این امر از طریق دولت نیجریه انجام می دهیم و امید است زمینه پایان یافتن هرچه سریعتر این مساله و پیگیری مسائل درمانی و آزادسازی شیخ فراهم شود.

 سرنوش دیپلماتهای ربوده شده
جابری انصاری همچنین به موضوع ربوده شدن چهار دیپلمات ایرانی در لبنان و سرنوشت نامعلوم آنان طی 20 سال گذشته اشاره و بیان کرد: این موضوع از پرونده های معوقه در چند دهه گذشته است.
وی افزود: بطور طبیعی تا زمانی که مفقودشدگان هر حادثه ای زنده باشند و یا بقایای آنها تحویل دولت و خانواده هایشان نشوند اصل بر زنده بودن آنها و پرونده باز است.
او ادامه داد: آشکار است که چهار ایرانی در منطقه تحت سیطره و اشغال نیروهای رژیم صهیونیستی مفقود شده اند لذا مسئولیت این پرونده به عهده رژیم صهیونیستی است.
وی گفت: دولت ایران با مراجع بین المللی و دولت لبنان و برخی دولتهای منطقه تلاش کرده این پرونده را رمزگشایی نموده و زمینه بسته شدن آن را فراهم کند.

 حق آبه هیرمند
معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه در ادامه این نشست خبری در مشهد همچنین پیرامون حق آبه روز هیرمند در سیستان و بلوچستان گفت: این موضوع از اولویتهای اصلی در دستور کار همه مذاکرات جمهوری اسلامی با افغانستان بوده است.
وی افزود: مسائل حوزه آب و رودخانه های مرزی، چون اراده دولتهای مختلف در آن دخیل است پیچیدگیهای خاصی دارد.
او ادامه داد: وقتی مساله ای از چارچوب یک کشور خارج و کشورهای متعدد در آن دخیل می شوند مشمول پیچیدگیهای روابط بین المللی می شود از این رو موضوع هیرمند و حقابه جمهوری اسلامی ایران از آن طولانی شده و نتیجه مناسب از آن حاصل نشده است.
جابر انصاری گفت: این امر همواره اولویت مسئولان است و با همکاری دولت افغانستان در چارچوب روحیه برادری به نحوی که حقوق طبیعی و بدیهی ملت ایران حاصل شود پیگیری می شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
پارس نماد- صفحه خبر
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسماعیل هنیه # دولت چهاردهم # المپیک 2024 پاریس # مسعود پزشکیان # اربعین
نظرسنجی
به نظر شما کدام گزینه پاسخ مناسب جمهوری اسلامی ایران در خونخواهی شهید اسماعیل هنیه است؟