قیمت لاستیک چهاربرابر شد

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران از چهار برابر شدن قیمت لاستیک در شرایط کنونی و پس از برداشتن ارز دولتی آن انتقاد کرد و گفت: چرا باید قیمت یک حلقه لاستیک از واردات تا بازار داخلی بیش از دو برابر شود و نظارت دقیق و درستی روی تولید و واردات آن وجود نداشته باشد؟
کد خبر: ۱۰۰۲۶۳۶
|
۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷ 14 September 2020
|
99805 بازدید
|

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، احمد کریمی اظهار کرد: از اوایل تابستان سال ۱۳۹۷ مساله کمبود لاستیک در بازار مطرح شد، چرا که لاستیکی برای عرضه وجود نداشت و همین مساله سبب افزایش قیمت آن شد. در نهایت از سوی کمیسیون عمران در همان سال اعلام شد که اگر وارد کننده‌ای می‌تواند به این عرصه وارد شود به او مجوز می‌دهیم تا بتواند کمک کند؛ اما در آن زمان هیچ اطلاعات و آمار دقیقی از میزان تولید، واردات و نیاز کشور به لاستیک در وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود نداشت.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران ادامه داد: آمارهای منتشر شده نشان می‌داد نیاز خودروهای سنگین در بخش‌های مختلف حمل و نقل عمومی سالانه پنج میلیون حلقه لاستیک است که یک میلیون حلقه در داخل تولید شده و ۵۰۰ هزار حلقه به صورت رسمی وارد می‌شود؛ یعنی بیش از ۳.۵ میلیون حلقه لاستیک به صورت غیررسمی و قاچاق به کشور وارد می‌شد. در نهایت سامانه‌ای در سازمان راهداری طراحی شد که قرار بود براساس کارکرد به صاحبان وسائل حمل و نقل عمومی سنگین لاستیک تحویل شود که سبب شد لاستیک موجود در کشور عادلانه و براساس کارکرد بین رانندگان توزیع شود.

وی به برخی مشکلات توزیع لاستیک در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال برخی از سایزهای لاستیک وسایل حمل و نقل عمومی سنگین که مورد نیاز کامیونت و کامیون‌های قدیمی است کمتر ثبت سفارش و وارد می‌شد و بیشترین مشکل هم در این بخش وجود داشت؛ در حالی که برخی از لاستیک‌ها آنقدر زیاد بود که مشتری برای آن وجود نداشت و در انبارها نگه داشته می‌شد.

۴ برابر شدن قیمت لاستیک با ارز نیمایی

کریمی درباره‌ی قیمت لاستیک اظهار کرد: تصمیم درستی که دولت در سال‌های گذشته گرفت این بود که ارز دولتی به تولید و واردات لاستیک اختصاص داد و این مساله سبب شد که قیمت لاستیک تا حد زیادی کنترل شود، اما امسال تصمیم دولت عوض شد و ارز لاستیک از دولتی به نیمایی تغییر کرد و همین مساله سبب شد که قیمت لاستیک چهار برابر شود.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران اضافه کرد: به عنوان مثال قیمت یک حلقه لاستیک خودروهای سنگین که با ارز دولتی حدود چهار میلیون تومان بود، با ارز نیمایی به بیش از ۱۶ میلیون تومان در بازار رسید. همچنین برخی از این خودروهای سنگین مانند اتوبوس و کامیون‌های حمل فرآورده‌های نفتی و کالاهای پرخطر که باید لاستیک‌های با کیفیت بالا و برندهای خوب باشد، بیش از این با افزایش قیمت مواجه شدند؛ چرا که به عنوان مثال لاستیکی که تا پیش از این کمتر از هفت میلیون تومان در سامانه عرضه می‌شد به بیش از ۲۶ میلیون تومان در بازار رسید.

توقف ناوگان در آشفته‌ بازار لاستیک

وی تصریح کرد: در حال حاضر آشفته بازاری در زمینه لاستیک ایجاد شده که رانندگان را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است. در نامه اخیری که به معاون اول رییس جمهور نوشتیم اعلام کردیم که در این شرایط توقف ناوگان متصور است و اگر برای دولت اهمیت دارد باید هرچه سریع‌تر به این وضعیت سامان بدهد.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران اعلام کرد: وزیر راه و شهرسازی اخیرا دستور داده که همه لاستیک‌هایی که تا اول شهریورماه امسال وارد شدند و در گمرکها مانده اند با ارز دولتی ترخیص شوند که شامل ۵۰۰ هزار حلقه لاستیک می شود و می‌تواند با عرضه در سامانه سازمان راهداری بازار لاستیک را تا حدودی متعادل کند، اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

وی تصریح کرد: در این شرایط که حداقل ۵۰ درصد لاستیک تولیدی به بازار آزاد وارد می‌شود و به گرانی‌ها دامن می‌زند، چگونه یک راننده وسیله نقلیه سنگین مانند کامیون یا اتوبوس می‌تواند سالانه حداقل نیاز خود به چهار حلقه لاستیک را تامین کند که هزینه‌ای بالغ بر ۸۰ میلیون تومان برای او به همراه دارد؟

کریمی اظهار کرد: به نظر می‌رسد دولت باید ضمن دستور به همه دستگاه‌های اجرایی متولی برای شناسایی دقیق نیازها، سامانه لاستیک را دوباره فعال کند و با وارد کردن لاستیک‌هایی که در گمرکها معطل مانده بتوانند سروسامانی به این بازار دهد. همچنین نظارت بیشتری روی لاستیک‌های وارداتی ایجاد کند؛ چرا که قیمت آنها به درستی از سوی وارد کنندگان اعلام نمی‌شود و با این وجود تا زمانی که به دست رانندگان می‌رسد بیش از دو برابر افزایش قیمت پیدا می‌کند.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۰۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
علی برکت ا...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
ماشالله !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
با گران شدن لاستیک، حوادث جاده ای بیشتر میشه. چون دیر به دیر تعویض میکنند، خطر لاستیک فرسوده بیشتر از لاستیک سالمه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
اصلا من با خودروهای سنگین کاری ندارم . یک جفت لاستیک دوچرخه سایز 27.5 شده یک میلیون تومان !!! دیگه از علی برکت الله گذشته ، پیش بسوی علی ویران الله .
ناشناس
|
Finland
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
حالا جا داره! دلار 7 برابر شده...........
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
من دقیقا گشایش را حس میکنم
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
کی به فکر جان مردم هست؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
شاید هم تا انتخابات آمریکا 10 برابر هم بشه .
نا شناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
مملکت به حال خود گذاشته شده و مسئولین فقط و فقط به فکر مال اندوزی خود و خانواد ه شان هستند
بی نام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
الی برکته ا......
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
مگه زرنگ نیستید چرا تولید نمیکنید
حمیدخان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
علی برکت الله صحیح است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
سال ساله جهش بود . ولی نه تولید جهش قیمت ها صحیح هست . وقتی اون نام گذاری ها و وعده وعیدهای اول سال یادم میوفته عقم میگیره . چقدر حال بهم زن شده حرفهای مسئولان .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
روحانی فردا میاد میگه : بیشترین تولید نا خالص ملی در تاریخ بشریت و کمترین میزان تورم دنیارو داریم ! خواب نما میشه !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
اگر هر مسولی در جای که مسول هست کارش را درست انجام دهد و برای کارش بازخواست شود این وضعیت پیش نمی آید
وفتی با مسولان هر بخش برخورد جدی و بازدارنده صورت نمی گیرد و مشکل حل نمی شود بقیه قسمت های سالم هم شروع به خراب شدن می کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
بروبابا حالت خوشه ها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
پرسنل کارخانه های لاستیک سازی اکثرا شدن دلال لاستیک دولتی به قیمت آزاد .... با بازرسی دقیق به عمق فاجعه پی خواهن برد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
مگر جاهای خیلی بالاتر کارها درست پیش میره
محمد ت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
الحمدالله اینم پرواز را یاد گرفت. دیگه چی مونده تا سال تموم نشده در کلاس های پرواز به سوی گرانی را یاد بگیرید با مدرسان صد در صد...............
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
پرسنل نه بلکه مدیرانشون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
قابل پیش بینی بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
تابی جون، چرا تو هر روز اخبار گرونی رو منتشر میکنی؟ رسالتی برای اینکار داری؟
پاسخ ها
الهه
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
رسالتی نیست هر روز همه چی گرون میسه هر وقت ارزون شد درمورد ارزونی حرف میزنن من همسرم ماشزن سنگین داره موندیم تو این شرایط پکار بکنیم خدا نکنا لاستیک بترکه سرمایه وجون راننده همه رو هوا میره خدایا یکزره به فکر جون مردم نیستند نه راه ها استاندارده نه ماشین وحالا هم لاستیک
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # الجولانی # فیلترینگ
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟