دارایی هایی که ماهیت فیزیکی یا واقعی ندارند، دارایی نامشهود گفته میشوند. مالکیتهای فکری شرکتها (نظیر ثبت اختراع، حقوق مالکیت و روشهای منحصربهفرد تجاری)، نام تجاری و قراردادهایی که بعضاً شرکتها پیشازاین بستهاند، ازجمله دارایی های نامشهود شرکتها را تشکیل میدهد. مالکیت شرکتها بر دارایی های نامشهودشان میتواند محدود به یک دوره زمانی مشخص یا نامحدود باشد.
درحالیکه دارایی نامشهود ارزش فیزیکی آشکار شرکت یا تجهیزات را ندارد، ولی میتواند ثابت کند که یک شرکت ارزشمند بوده و میتواند در موفقیت و شکست بلندمدت شرکت نقش داشته باشد. برای نمونه، شرکتی مثل کوکاکولا اگر به خاطر ارزش بالایی که برندش ایجاد کرده نبود، نمیتوانست تا این حد موفق باشد. گرچه شناسایی برند یک دارایی فیزیکی نیست که شما بتوانید ببینید یا لمسش کنید، تأثیرات مثبت آن بر سود خالص برای شرکتهایی نظیر کوکاکولا که قدرت برندش سال به سال فروش جهانی را کنترل میکند، میتواند بسیار ارزشمند باشد.
Intangible Asset
تهیهشده در: مدیر مالی