تا به حال به این فکر کرده اید که از کت و شلواری که بر تن شماست دقیقاً چند نمونه دیگر را می توان یافت؟ یا مثلاً انگشتری را که به دست دارید، آیا نمونه های مشابه دیگری هم دارد؟ اصلاً تا به حال شده است دلتان چیزی را بخواهد که در دنیا فقط و فقط شما داشته باشید و نام شما و خصوصیات آن چیز مترادف همدیگر باشد؟
نظرتان در مورد یک عطر اختصاصی و لوکس چیست؟
با پاسخ به این پرسشها، شما را با یک دنیای لوکس و بسیار خاص آشنا خواهیم؛ دنیای عطرهای دستساز...
قبل از صحبت از عطر دست ساز ، باید خود عطر را خوب بشناسیم. عطر ترکیبی حساب شده و دقیق از تعداد نسبتاً زیادی از مواد معطر است، که طی یک فرآیند طولانی، طراحی، ترکیب و ساخته می شود. با این تعریف ساده، عطرساز همانند مهندسی است که با خلاقیت، دانش، تخیل و ایده پردازی خود به یک ترکیب خوشبو رسیده و از آن برای هدف خاصی استفاده میکند (مثلاً برای انتقال یک حس یا مفهوم خاص به مخاطب از طریق رایحه، یا شبیه سازی خصوصیات یک فرد در یک عطر).
پس تا این جا دانستیم که عطر به معنای واقعی، یک اثر هنریست که می بایست برای خودش شخصیت و هویت مستقلی داشته باشد و عطرساز هنرمندیست که این هویت مستقل را با حسابگری، تجربه، دانش و زیبایی شناسی خود به آن عطر لوکس و فاخر هدیه می دهد؛ آن هم به کمک ترکیب خلاقانه و دقیق مواد و مولکول های مختلف.
یک عطر وقتی برای عرضه انبوه در بازار هدفگذاری می شود(Designer Fragrance)، بدین معناست که باید طیف وسیعی از سلایق را در بر بگیرد، چرا که در غیر این صورت برای کمپانی سازنده، یک شکست اقتصادی محسوب میگردد.
اما زمانی که قرار است یک عطر ویژه (Niche Perfume) صرفاً برای یک شخص خاص یا طیف محدودی از افراد، که دارای یک ویژگی یا سلیقه مشترک هستند، طراحی شود، ماجرا به کلی متفاوت میگردد؛ و اصطلاحاً به آن، عطر اختصاصی (Bespoke Perfume) یا عطر امضا میگویند. این عطر حاصل یک فرمول سری و اختصاصی است که قرار نیست در هیچ عطر دیگری به کار گرفته شود و در نتیجه رازیست میان عطرساز و صاحب عطر.
یک عطرساز، برای طراحی یک عطر شخصی، حتماً باید از طبع، سلیقه، سبک زندگی و بسیاری از خصوصیات دیگر مخاطب خود خبر داشته باشد و از همین روی، طراحی فرمول و ساخت این گونه عطرهای لوکس و سفارشی، طولانیتر و قیمتیتر از نمونههای عمومی و بازاری پسند میباشد.
در مقایسه با بسیاری از هنرها و صنایع دیگر در دنیا، افراد و برندهایی که توانایی طراحی و ساخت عطر (چه شخصی و چه عمومی) را داشته باشند، خیلی زیاد نیست. سالیان متمادی باید سپری شود تا یک عطار مهارت و تجربه کافی را برای طراحی و ساخت یک رایحه دوست داشتنی به چنگ آورد.
از این رو، این که برند لوکسی همانند Bijan (که توسط یک ایرانی به نام بیژن پاکزاد تاسیس شده) آن قدر در کار طراحی عطرهای اختصاصی، معروف و متبحر شده بود که بسیاری از سیاستمداران برجسته، ثروتمندان و ... به سراغ وی می آمدند، چندان عجیب نیست؛ چرا که نظیر چنین فرصتهایی کم پیش می آید!
خیلیها دوست دارند لباس مهمانی یا کت و شلوار دست دوز خود را بر تن کنند و از این رو، به سراغ یک خیاط زبده برای سفارش لباس اختصاصی خودشان می روند. پیدا کردن این خیاطهای ماهر معمولاً کار سختی نیست و با چند پرس و جوی فردی و جستجوی اینترنتی به نتیجه میرسد.
اما تعداد افرادی که به سراغ سفارش عطر اختصاصی خود میروند چندان زیاد نیست و در واقع بسیار کم است! اساساً حتی ایده ی داشتن عطری لوکس و منحصر به فرد، دست نیافتنی است. می پرسید چرا؟ چون تعداد این طراحان عطر شخصی آنقدر کم و حتی نادر است که به طور کلی طرح این مسئله برای بسیاری از ما، عملاً پاسخ خاصی را به دنبال ندارد. در نتیجه حتی اگر عمیقاً دلمان چنین عطری را بخواهد، به دلیل نبود چنین عطرسازانی در نزدیکی خود، از فکر و خیال چنین اثر ویژهای دست میکشیم.
با همه این اوصاف، خوب است بدانید که در همین حوالی شما، یک خانه عطرسازی ایرانی وجود دارد که می توانید از آن عطر اختصاصی و دست ساز خودتان را بخواهید؛ عطری که فقط و فقط برای شما ساخته شده است و فرمول آن کاملاً محرمانه و به امانت نزد عطرساز آن قرار دارد و قرار نیست از آن فرمول برای کس دیگری جز خود شما استفاده شود. حتی می توانید هر زمان که عطر شخصیتان به اتمام رسید، مجدداً از همان فرمول برای خود سفارش دهید یا حتی با تغییراتی در نسخه اولیه، یک نمونه و ورژن جدیدتری از آن را داشته باشید.
بدین ترتیب شما صاحب یک عطر لاکچری دست ساز، بدون وجود نسخهی دومی در هیچ جای دیگری از دنیا، خواهید شد و حس خوبِ داشتن یکی از منحصر به فردترین کالاهای لوکس دنیا را تجربه خواهید کرد. عطری که دست هر کسی به آن نمیرسد...
هنر عطرسازی در ایران چندان رایج نیست و یکی از مهمترین علل آن نبود دانش و تخصص محرمانهی عطرسازیست. اما علی حبیبی ، یک عطرساز ایرانیست که سال ها در زمینه طراحی و ساخت عطرهای نیش با فرمول های کاملاً انحصاری و ابتکاری و بدون مشابهت سازی عطرهای دیگر فعالیت میکند.
حتماً بسیاری از شما اولین و تنها برند تخصصی عطرسازی در ایران را با نام «خانه عطرسازی آیلی» و نام تجاری AYLIROMA می شناسید، که با نام طراح و سازنده خود یعنی علی حبیبی گره خورده است. و اگر مشتری عطرهای این خانه عطرسازی ایرانی بوده باشید، خوب می دانید که هیچ کدام از عطرهای آیلی ، مشابه عطری از برند دیگری نیست و همه در دنیا انحصاری و پرورده ذهن عطار آنهاست.
همچنین خوب است بدانید که آثار این عطرساز ایرانی (مثل عطرهای Persianality، Sherlock Holmes، نرگس مست، Charisma، Entice و Sea Symphony) در معروف ترین وبسایت های عطرشناسی دنیا یعنی Fragratica و Basenotes هم ثبت و معرفی شده و کافیست آنها را به انگلیسی در گوگل جستجو کنید.
در انتها پیشنهاد میکنیم برای آشنایی بیشتر با هنر مرموز عطرسازی و برای سفارش عطر نیش خود، وبسایت آیلیروما و مصاحبه های علی حبیبی را مشاهده و در صورت تمایل حس خوب عطر دست ساز اختصاصی را تجربه کنید.
انتهای رپرتاژ آگهی/