به گزارش ایسنا، بر اساس این آمار در پنج ماهه نخست امسال تولید سه کالا بیش از ۲۰ (تا ۵۹.۸ درصد)، یک کالا بین ۱۰ تا ۲۰ درصد، دو کالا ۱۰ تا ۲۰ درصد و شش کالا کمتر از ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته و تولید ۱۳ کالا نیز کاهش یافته است.
در این میان رتبه دوم بیشترین افزایش تولید، مربوط به روغن ساخته شده نباتی است که با ۳۷.۲ درصد رشد، تولید آن در پنج ماهه نخست امسال به ۸۳۴ هزار و ۷۰۰ تن رسیده است.
تولید روغن در بیشتر ماههای سال قبل بیشترین کاهش را نسبت به سایر کالاها داشت. بر اساس نامه دبیر ستاد تنظیم بازار، کارخانجات تولیدی در سال جاری باید نسبت به تولید ماهانه ۱۸۰ هزار تن روغن که ۱۲۰ هزار تن در بخش های خانوار، ۲۵ هزار تن در بخش صنف و ۳۵ هزار تن در بخش صنعت خواهد بود، اقدام کنند که برای چهار ماه باید معادل ۹۰۰ هزار تن باشد.
در خرداد ماه امسال افزایش قیمت ۳۵ درصدی روغن مایع و ۳۰ درصدی روغن جامد به طور غیررسمی از سوی مسئولان تایید و در نهایت در سامانه ۱۲۴ که ملاک عمل بازرسان صنفی است اعمال شد. مشکلات بازار روغن محدود به افزایش قیمت نیست بلکه در ماههای اخیر بازار روغن بارها با تلاطم، کمبود و افزایش قیمت مواجه شد؛ تا جایی که حتی با تشکیل صفهای طولانی و حواشی دیگر از جمله دریافت کارت ملی برای ارائه روغن در برخی فروشگاهها مواجه شد.
افزایش ۱۰ درصدی تولید لوازم خانگی
طی پنج ماهه امسال تولید انواع لوازم خانگی با ۱۰.۷ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به بیش از یک میلیون و ۸۵۶ هزار دستگاه رسیده است. از بین انواع لوازم خانگی تولید تلویزیون با کاهش ۱۱.۷ درصدی مواجه بوده و تولید آن از ۵۰۷ هزار و ۱۰۰ دستگاه در پنج ماهه سال گذشته ۴۴۷ هزار و ۷۰۰ دستگاه در مدت مشابه امسال رسیده است.
اما تولید ماشین لباسشویی، یخچال و فریزر و کولر آبی با ۳۶.۸، ۱۱.۹ و ۴.۱ درصد افزایش به ترتیب به نزدیک ۵۵۰ هزار، ۸۵۹ و ۷۵۴ هزار دستگاه رسیده است.
اما با وجود افزایش تولید لوازم خانگی در سال جاری، در بازار شاهد کاهش قیمت نیستیم. اخیرا سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی افزایش ۳۹ درصدی حقوق و دستمزد، گران شدن قیمت جهانی مواد اولیه و افزایش نرخ ارز که شش برابر نسبت به سال ۱۳۹۷ شده را از دلایل افزایش قیمت عنوان کرد.
گفتنی است که سال گذشته سرپرست معاونت امور بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) هدف این وزارتخانه را تولید ۱۱.۶ میلیون دستگاه لوازم خانگی در سال عنوان کرده، اما گفته بود که تقاضا در این بازار حدود ۱۲.۵ میلیون دستگاه و بخش اعظم آن در بخش لوازم خانگی کوچک است.
از جمله مهمترین کالاهای دیگری که تولید آنها افزایش داشته نیز میتوان به کامیون، کامیونت و کشنده با ۵۹.۸ درصد افزایش که بیشترین افزایش تولید است اشاره کرد. همچنین در این مدت تولید انواع سواری، پتروشیمی، کمباین، کارتن، نئوپان و دوده با ۰.۲، ۴.۷، ۷.۱، ۲.۳، ۵.۸ و ۱۷.۲ درصد افزایش یافته است.
کاهش تولید کفش و چرم
از بین ۲۴ کالای منتخب صنعتی تولید ۱۳ کالا کاهش داشته که بیشترین کاهش مربوط به الیاف اکریلیک با ۳۷ درصد، سموم دفع اقات نباتی با ۲۷.۹، الکتروموتور ۱۷.۵ درصد کاهش بوده است.
کمترین کاهش تولید نیز مربوط به انواع کاغذ است که تولید آن با ۰.۵ درصد کاهش به ۳۹۴ هزار و ۴۰۰ تن در پنج ماهه اول امسال رسیده است.
تولید انواع کفش و چرم نیز در این مدت ۷.۷ و ۲.۲ درصد کاهش داشته و به ۴۵ میلیون و ۲۰۰ زوج و بیش از ۱۳ میلیون فوت مربع رسیده است.
وانت، اتوبوس، پودر شوینده، روغن موتور و نخ سیستم پنبهای نیز از جمله دیگر کالاهایی است که تولیدشان در این مدت کاهش یافته است.