درباره سریال «بچه گوزن»

بدون شک یکی از بهترین سریال‌های روان‌شناختی امسال، سریال انگلیسی «بچه گوزن» می‌باشد که براساس واقعیت ساخته شده و جالب آنکه نقش اول سریال، خودش نویسنده و طراح آن و البته کسی است که داستان واقعی برای وی رخ داده است.
کد خبر: ۱۲۵۲۳۰۰
|
۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۳ 07 August 2024
|
1919 بازدید

بچه گوزن (انگلیسی: Baby Reindeer) یک مینی‌سریال بریتانیایی در ژانر درام-مهیج و کمدی سیاه  است که به‌دست ریچارد گاد و با بازیگری خودش ساخته شده است. این مینی‌سریال، اقتباسی از نمایش خودزندگی‌نامه‌ای به همین نام نوشتهٔ گاد است. غیر از گاد، جسیکا گانینگ، ناوا مائو و تام گودمن-هیل در آن ایفای نقش می‌کنند.

این مجموعه از هفت قسمت تشکیل شده است که همگی به‌طور همزمان در ۱۱ آوریل ۲۰۲۴ در نتفلیکس پخش شدند.

موضوع اصلی سریال، فرآیند رشد انسان دربرابر موقعیت‌های بحرانی و استرس‌زای زندگی است؛


دانی در مواجهه و آشنایی عجیب و غریب با مارتا، دچار آشفتگی روانی شده و بسیاری از مسائل حل نشده‌ی قبلی زندگی خانوادگی و فردی و اجتماعی‌اش، سر ریز می‌کند. در تناقضی معنادار، او‌ که یک استند آپ کمدین است، از طریق کمدی‌های تلخ شبانه می‌تواند تا حدودی بر رنج‌های روانی خودش مرهمی بگذارد ولی آسیب‌ها تا عمق وجودش نفوذ کرده و به این سادگی‌ها هم قرار نیست دست از سر او بردارند، مشابه مزاحم اصلی روزمره‌ی او. رفتارهای سادومازوخیستی رفت ‌‌و برگشتی این دو، حس‌ همدلی مخاطب را به هردو برمی‌انگیزاند.

موضوع اعتیاد و سواستفاده جنسی  که در طی این سریال با جسارت تمام به تصویر کشیده شده، از این منظر حائز اهمیت می‌باشد که گزارش نکردن اینها به خانواده و سیستم حمایتی از قبیل مراجع ذی‌صلاح و دریافت کمک از آنها در صورت تداوم چه تبعاتی می‌تواند داشته باشد. موضوعی که با حالات تجزیه‌ای و ترس و نگرانی شدید موجب به تعویق افتادن واکنش‌های هیجانی و رفتاری متناسب با آسیب وارد شده می‌شود و در انتقال بین‌نسلی سطحی از آسیب و پاتولوژی روان‌شناختی بین اعضای خانواده نقش داشته باشد.


مساله‌ی اعتماد به نفس یکی از موارد مطرح شده در سریال است. ایده‌ی سریال این است که فرد در صورت نداشتن جرأتمندی و عزت نفس لازم در برابر مراجع قدرت، قربانی هرگونه رفتاری خواهد شد و آن‌چنان که دنی در اعتراف عمومی خودش مطرح می‌کند، انگیزه و میل شدید او به شهرت مانعی در برابر مشاهده سورفتارهای وحشتناک مجرم و مزاحم وی می‌شود؛ از طرفی میل به دریافت توجه، او را در موقعیتی قرار می‌دهد که آدم‌های عجیب را جذب خودش می‌کند ولی تنفر از خودش ناشی از عزت نفس پایین، او را تا حد فروپاشی می‌برد.

این‌سریال هفت قسمتی ( هر قسمت نیم‌ساعت) با ریتم تند خود، ضرباهنگ تمد حوادث واقعی داستان که طی حدود پنج سال رخ داده، به بهترین شکل ممکن به بیننده منتقل می‌کند.


 دکتر سعید شاه‌زیدی/ روان‌‌پزشک

تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...