صدای اعتراض باشگاه ها بدلیل مشکلات مالی در آمده است

ناتوانی سازمان لیگ در درآمدزایی

کد خبر: ۵۱۶۶۱۵
|
۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۴ 12 July 2015
|
2677 بازدید
حسین ردکا در آرمان نوشت: در حالی قرار است مسابقات فصا پانزدهم لیگ برتر کشور قرعه کشی شود که هنوز وضعیت درآمد ها و هزینه های فصل گذشته سازمان لیگ مشخص نیست. سازمان لیگ در کسب درآمد و توزیع شفاف و متعادل آن بین باشگاه ها ناتوان بوده است و به همین دلیل باشگاه ها از وضعیت فعلی ناراضی هستند.

*درآمد تبلیغات محیطی

اول اردیبهشت ماه سال 93 مراسم امضای قرارداد و معرفی مجری انحصاری تبلیغات محیطی فوتبال لیگ برتر خلیج‌فارس و لیگ آزادگان  برای فصول 94 – 93 و 95 – 94، برگزار شد. طبق مزایده کانون ایران نوین بعنوان  مجری انحصاری تبلیغات محیطی فوتبال کشورمان برای دو فصل انتخاب شد. ایران نوین طبق قرار می بایست در سال اول 60 میلیارد تومان در سال دوم 100 میلیارد تومان به سازمان لیگ پرداخت کند.

*درآمد حق پخش

 در مورد حق پخش اما مهدی تاج عصر روز یکشنبه یازدهم آبان ماه سال گذشته با تایید خبر توافق با مدیران صدا و سیما در مورد حق پخش فوتبال گفت: «بعد از چند نشست سرانجام مدیران فدراسیون فوتبال و صدا و سیما به توافق رسیدند و قرار شد با افزایش 30 درصدی رقم قرارداد سال گذشته، بازی های لیگ برتر چهاردهم فوتبال از این هفته مجددا پخش مستقیم شود. براین اساس و با توجه به اینکه رقم قبلی توافق طرفین 22 میلیارد و 500 میلیون تومان بود، رقم جدید برای فوتبال به 29 میلیارد و 250 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.» بنا بر این محاسبات، درآمد سازمان لیگ تنها از حق پخش تلویزیونی مسابقات و تبلیغات محیطی به عدد 89 میلیارد و دویست و پنجاه میلیون تومان باید می رسید!

*درآمد پیامکی

اسفند ماه سال گذشته سازمان لیگ سامانه6090 را راه اندازی کرد. به گفته تاج سامانه ۶۰۹۰ یک سامانه مخابراتی است که امکان ارسال SMS و MMS را در مقیاس انبوه دارد و به سازمان لیگ و باشگاه ها این امکان را می‌دهد که با استفاده از این سامانه بتوانند اطلاع‌رسانی و جریان‌سازی کنند. درآمدهای ناشی از این سامانه به حساب باشگاه‌های لیگ برتری واریز خواهد شد. البته درآمد حاصل از این سامانه مشخص نیست و معلوم نیست اپراتورها چه مبلغی را به سازمان لیگ پرداخت کرده اند!

*دریافتی سازمان لیگ

دریافتی های سازمان لیگ اما به اندازه نیمی از درآمد سازمان نیست! امیر عابدینی عضو هیات رئیسه سازمان لیگ در مصاحبه های مختلف عدد دقیقی را در خصوص دریافت از کانون ایران نوین اعلام نکرده است. وی ابتدا مبلغ 22 میلیارد تومان را مطرح کرد و سپس از دریافت به نزدیک 30 میلیارد تومان از این کانون گفت! نکته جالب ماجرا اینجا است که کانون ایران نوین علاوه بر عدم انجام تعهدات،  از سازمان لیگ ادعای خسارت کرده است! سازمان لیگ البته نتوانسته از صدا و سیما دریافتی داشته باشد تا یکی از مهمترین منابع درآمدی فوتبال عملا از گردونه خارج شود!

*دریافتی در دوره های قبل

طبق آنچه سایت برنامه 90 اعلام کرده فصل ۹۲-۹۳ سازمان لیگ ۳۲ و نیم میلیارد تومان درآمد داشته که در فصل ۹۱-۹۲ این رقم ۲۹ میلیارد و نیم بوده است. در فصل ۹۰-۹۱ این رقم ۲۸ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان بوده است و البته جالب است بدانید که همه این قراردادها تا سال ۹۳، یعنی لیگ های فصل ۹۰-۹۱، ۹۱-۹۲ و ۹۲-۹۳ در دوره اول فدراسیون کفاشیان و زمان ریاست عزیزالله محمدی بسته شده است.

 

*اظهارات کنایه وار

مسئولین سازمان لیگ اما نشان داده اند در ارائه اظهارات کنایه وار تخصص دارند بدون اینکه این صحبتها کمکی به حل مشکلات باشگاه ها کند.  مهدی تاج با کنایه  در گفت‌وگویی که روز دوم اردیبهشت 93  در مورد قرارداد تبلیغات محیطی صحبت کرد: «قرارداد قبلی تبلیغات محیطی سه ساله بود اما این قرارداد دو ساله است و تعجب نکنید که دو سال بعد وقتی این رقم به 400 میلیارد تومان برسد، در آن زمان سازمان لیگ را متهم کنند به اینکه چرا دو سال پیش با رقم بسیار کمتری قرارداد امضا کرده‌اید؛ کما اینکه ما هم نباید مسوولان قبلی را متهم کنیم که چرا رقم قرارداد آنها زیر 30میلیارد تومان بوده است.» یا اینکه امیر عابدینی اردیبهشت ماه سال جاری در خصوص وضعیت دریافتی سازمان لیگ از کانون ایران نوین گفت:«در حال حاضر این شرکت نزدیک به 30 میلیارد تومان به سازمان لیگ فوتبال ایران پرداخت کرده است واین مبلغ 1.5 برابر  بیشتر از  مبلغ قرارداد مجری تبلیغاتی دوره قبلی در سال گذشته بوده است.» این صحبت ها در حالی مطرح می شود که در دوره های قبلی سازمان لیگ تمام درآمد حاصل شده و خبری از درآمد های معوق نبوده است.

*مشکلات باشگاه ها

وقتی درآمد باشگاه ها حاصل نشود طبیعتا پرداخت هزینه ها هم با مشکل مواجه شده و بدهکاری ها افزایش یافته و ادامه کار سخت می شود. منصور قنبرزاده مدیرعامل باشگاه نفت در این خصوص می گوید: « الان كه فصل تمام شده و ما دريافتي خود از سازمان ليگ را بررسي مي‌كنيم مي‌بينيم كه پرداختي‌ به باشگاه‌ها به تناسب افزايش چشمگير درآمد تبليغات محيطي افزايش نداشته است. مديران سازمان ليگ بايد درباره علت عدم وصول قرارداد تبليغات محيطي پاسخگو باشند. آنها قراردادهاي ديگري هم به نمايندگي از باشگاه در اين مجموعه منعقد كرده‌اند كه ما از هيچ كدام آنها اطلاعي نداريم.» محمود شیعی مدیرعامل باشگاه پیکان نیز اعتقاد دارد عدالت از سوی سازمان لیگ رعایت نشده است. عزیزالله محمدی رئیس اتحادیه باشگاه های فوتبال ایران گفت:« مديران باشگاه‌ها بارها اعتراض‌ها و گلايه‌هاي خود را درباره عدم دريافت مطالبات‌شان به اتحاديه منعكس كرده‌‌اند. چرا تا به حال يك بار به صورت شفاف و دقيق اعلام نشده است كه سازمان ليگ چقدر از قرارداد سال اول را كه حدود ٦٢ ميليارد تومان بوده دريافت كرده؟» مدیران سایر باشگاه ها نیز اعتراض خود را در این خصوص اعلام کرده اند این در حالی است که عدم شفاف سازی از سوی مسئولین سازمان لیگ همچنان وجود دارد. 
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟