علت اصلی آلودگی هوا در تهران

در سال‌های اخیر ساخت و سازهای بی‌رویه در تهران اتفاق افتاده و شهرنشینی گسترش یافته و بحث افزایش تراکم و ایجاد درآمد برای شهرداری‌ها یکی از بزرگترین اشتباهات بوده که انجام شده و بایستی اصلاح شود.
کد خبر: ۵۵۶۵۱۴
|
۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۵ 26 December 2015
|
19729 بازدید
|
در هفته گذشته که آلودگی هوا میهمان ناخوانده برخی کلانشهرها از جمله تهران بود. تب نقد و انتقادات و ارائه راهکارهای مختلف برای خلاص شدن از دست این میهمان مزاحم داغ شد. در این میان برخی که انجام برنامه‌های کوتاه‌مدت را چاره خروج از این وضعیت نمی‌دانستند، سربسته یا مستقیم، سازمان‌ها یا دستگاه‌هایی را متهم به کوتاهی در اجرای طرح‌های کاهش آلودگی هوا کردند.

به گزارش ایسنا، طرح‌هایی چون یکپارچه‌سازی معاینه فنی خودرو، طرح LEZ و خروج خودروهای فرسوده از مواردی بود که مورد اشاره منتقدین به عنوان راهکارهای مقابله با آلودگی هوا مطرح شد؛ به طوریکه معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به انجام مراحل آزمایشی یکپارچه‌سازی معاینه فنی خودروها، از افزایش تراکم بی‌رویه و ایجاد درآمد از این طریق برای شهرداری‌ها انتقاد کرد و افزود: دبیرخانه شورای عالی ترافیک به دنبال فراهم کردن پیش‌نیازهای طرح LEZ است.

سعید متصدی با بیان اینکه "متأسفانه در این روزها مسائلی توسط برخی دستگاه‌ها که نقش اساسی در تولید یا کنترل آلودگی دارند، از جمله شرکت کنترل کیفیت هوا مطرح شد"، گفت: برای کاهش آلودگی در کمیته‌های ملی و استانی کاهش آلودگی هوا، مباحث مختلف از جمله یکپارچه‌سازی معاینه فنی خودروها را دنبال می‌کنیم که در حال حاضر این طرح مراحل آزمایشی را طی می‌کند و وزارت کشور به عنوان متولی روند آن را مدیریت می‌کند.

کاهش تقلبات با یکپارچه‌سازی معاینه فنی خودروها


متصدی با اشاره به اینکه این طرح در برخی شهرها و کلانشهرها دچار اشکالاتی شده بود و برخی تمایل داشتند که همچنان معاینه فنی شهری خود را ادامه دهند و وارد این سیستم یکپارچه نشوند، افزود: با توجه به پیگیری‌ها و هماهنگی‌های انجام شده آنها هم مجاب شدند که در سیستم یکپارچه‌سازی معاینه فنی ورود داشته باشند و هیچ سیستمی را به طور جداگانه نداشته باشیم تا تقلبات و تخلفات در زمینه معاینه فنی کاهش یابد.

وی با اشاره به بحث حدود مجاز معاینه فنی به عنوان یکی از اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: چندین سال بود که این حدود اصلاح نشده بود و اصلاح آنها صورت گرفت و به تصویب شورای عالی محیط زیست رسید و برای اجرا ابلاغ شد تا تاثیر خود را در افزایش کارآمدی معاینه فنی و کاهش آلودگی داشته باشد. حدود مجاز معاینه فنی مربوط به غلظت خروجی اگزوزها است که اعداد آن سابقا کارآمد نبودند. بنابراین اصلاحاتی با توجه به نوع خودرو و سوخت آن انجام و ابلاغ شده است.

افزایش تراکم و ایجاد درآمد برای شهرداری‌ها باید اصلاح شود


معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه علت اصلی آلودگی شهری چون تهران، جذب جمعیت بیش از ظرفیت زیستی است، گفت: در سال‌های اخیر ساخت و سازهای بی‌رویه در تهران اتفاق افتاده و شهرنشینی گسترش یافته و بحث افزایش تراکم و ایجاد درآمد برای شهرداری‌ها یکی از بزرگترین اشتباهات بوده که انجام شده و بایستی اصلاح شود.

وی با اشاره به ضرورت انطباق ساخت و سازها با ظرفیت زیستی، اظهار کرد: هر زمانی که گسترش شهر و افزایش جمعیت بر اساس ظرفیت زیستی نباشد محیط زیست آنجا توان تحمل خود و توان خود پالایی خود را از دست می‌دهد. یکی از عوامل آلوده‌کننده هوا مباحث مربوط به جذب جمعیت بیش‌تر از ظرفیت و ساخت و سازهای بی‌رویه است که بایستی شهرداری نسبت به آن حساسیت داشته و مراقبت و کنترل لازم را انجام دهد. کاهش جمعیت شهری و مراقبت محیط زیست شهری از مسائل مهمی است که در شورای عالی شهرسازی مطرح است و دولت در حال انجام فعالیت‌هایی در این زمینه است که امیدواریم به کاهش آلودگی کمک کند.

دبیرخانه شورای عالی ترافیک به دنبال فراهم کردن مقدمات LEZ


متصدی با اشاره به اینکه طرح LEZ که در شورای عالی ترافیک مطرح شد، باتوجه به اطلاعات ارائه شده به شورا مشکلی برای اجرای آن وجود نداشت و این بحث مورد توافق همه دستگاه‌ها قرار گرفت، گفت: اجرای تدریجی این طرح جزو مصوبات شورای عالی ترافیک بود، همچنین در بحث اجرایی شدن طرح، باید مقدمات و پیش‌نیازهایی فراهم شود که دبیرخانه شورای عالی ترافیک به دنبال فراهم کردن آن است.

وی با تاکید بر اینکه اجرایی شدن یک طرح نباید بدون تمهیدات لازم صورت گیرد، افزود: باید تغییرات بسیاری در سیستم‌ها ایجاد کنیم که تغییر سیستم زوج و فرد و سیستم معاینه فنی از جمله آنهاست، همچنین اینکه چه خودرویی بتواند وارد محدوده LEZ شود از مواردی است که باید به آنها پرداخته شود.

اجرای LEZ بدون آماده شدن تمهیدات، منطقی ندارد


معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مسئولیت فراهم شدن مقدمات اجرای این طرح برعهده شهرداری، وزارت کشور و پلیس است، تاکید کرد: تا زمانی که تمهیدات آماده نشده امکان اجرای طرح نیست و انجام طرح بدون آماده شدن تمهیدات هیچ منطقی ندارد و نمی‌توان بر اساس یک ایده، یک فعالیت مهم را انجام داد، زیرا باید مشکلات احتمالی در اجرای طرح بررسی و برای آنها راه حل ارائه شود.

متصدی با اشاره به اینکه هیچ کوتاهی و قصوری در روند طرح LEZ صورت نگرفته، گفت: اعضای شورای عالی ترافیک با بحث اجرا موافقت داشتند و سازمان حفاظت محیط زیست نیز به عنوان دستگاه نظارتی معتقد است LEZ می‌تواند جایگزین برخی سیستم‌های کنونی برای کاهش آلودگی شود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به اینکه فرآیند خروج خودروهای فرسوده به عواملی چون واردات خودرو وابسته است، اظهارکرد: در چند سال گذشته بحثی که ضرر و زیان زیادی به خروج خودروهای فرسوده وارد کرد، این بود که در مورد خودروهای وارده به جای اینکه گواهینامه مربوط به اسقاط خودرو اخذ شود، هزینه آن دریافت می‌شد. هر وارد کننده خودرو موظف است تعدادی خودروهای فرسوده را از رده خارج کند و این در سال‌های قبل به شکلی بود که به جای اینکه گواهی اسقاط خودرو را بگیرند هزینه معادل ریالی آن را می‌گرفتند که این مبلغ به حساب ستاد سوخت واریز می‌شد و ممکن بود به طور واقعی صرف هزینه خروج خودروهای فرسوده نشود.

خروج 350 هزار خودروی فرسوده در سال 93


متصدی با اشاره به اینکه از اواخر سال 92 در نتیجه هماهنگی سازمان محیط زیست با ستاد سوخت، به جای تداوم فرآیند غلط اخذ هزینه ریالی، فرآیند دریافت گواهینامه اسقاط از واردکننده اجرا می‌شود، افزود: این مکانیسم باعث شد که در سال 93 رکورد خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل کشور را داشتیم به طوری که در طی این سال بیش از 350 هزار خودرو از رده خارج شد و این امر در طول سابقه خروج خودرو فرسوده بی سابقه بوده است.

وی با بیان اینکه امسال هم این فرآیند مطابق سال قبل پیش می‌رود و امیدواریم که حتی بیشتر از سال قبل خودروی فرسوده خارج کنیم، گفت: در کل خودروهای فرسوده در شهرهای بزرگ چون تهران نقشی اساسی در آلودگی ندارند، زیرا خودروهای فرسوده بیشتر در شهرهای کوچک در حال تردد هستند. رقم خودروهای فرسوده هم حدود یک میلیون است. در استراتژی‌هایمان برنامه‌هایی برای خروج خودروهای فرسوده پیش‌بینی کرده‌ایم که یکی از دستور کارهای کمیته ملی کاهش آلودگی هوا بحث خروج خودروهای فرسوده است.
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۸
انتشار یافته: ۱۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
آقای قالیباف باید پاسخگو باشد
آقای احمدی نژاد باید پاسخگو باشد
آقای روحانی باید پاسخگو باشد
چرا که خطر آلودگی از خطر داعش بیشتر است
داعش در نزدیکی مرزهای ایران بود اما آلودگی در هر کوی و برزن این شهر رخنه کرده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
همه علتها پیداست، ولی کسی دنبال حل کردن مشکل نیست، تنها به خاطر منافع اقتصادی!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
25 میلیون وام خودرو میدن وام ازدواج 5 تومان هی ماشین بریزید تو شهرها بدون افزایش خودروهای عمومی با کیفیت بد بنزین بعد میگن چرا هوا سالم نیست. این مسولین را صادر کنید به دیگر کشورها تا انها بی نصیب نمانند از مدیریت بی مانند
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
سلام اقا ما موردیم الان من توی پالایشگاه نفت بهران کار میکنم همه سرفه تب سرطان ریه گرفتار شده اند به خدا به داد ما برسید اقا سختی کار بدید ما بریم یا حسین یا حسین
کوروش درخشان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
مازوت سوزی نیروگاه ها بخصوص برق آلستوم خیابان ستارخان

غیر استاندارد بودن بنرین از نظر میزان خلوص و اکتان

عدم معاینه فنی وسائط نقلیه

عدم مناسب بودن ناوگان حمل و نقل درون و برون شهری از نظر کمی و کیفی و دسترسی و شبانه روزی بودن

سیاست فروش خودروی شخصی به علت مالیات بسیار بالا بجای سیاست تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی
وجود میلیونها خودروی تک سرنشین

عدم حمایت از جایگزینی برق و باطری برای وسائط نقلیه اعم از شخصی و عمومی و بخاریها و آبگرم کن ها و شوفاژ ها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
وقتی ساختمان اداری یا تجاری یا بیمارستان 20 طبقه ساخته شده و بدون پارکینگ اجازه ساخت به او داده اند باید هم مردم بخت برگشته 100 دور با ماشین در خیابان های اطراف بالا و پایین بروند و بنزین بسوزانند. خداوند از تقصیرات شهرداری ها نگذرد که بزرگترین خیانت را به مردم ایران کردند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
تولید خودروهای با کیفیت از همه چی مهمتره. تولید و عرضه خودروهای با تکنولوژی حداقل 20 سال پیش نتیجش میشه همین. بعد به مردم فشار میارید که خودروهای بی کیفیتتونو بیرون نیارید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
واقعیات:
1- بنزین غیر استاندارد
2- حمایت از و تاکید بر ادامه روند خودروسازی بی کیفیت
3- جلوگیری از ورود تکنولوژی و ماشین های مدرن که حتی بعضی خود پاک کننده هوای آلوده هم هستند به بهانه حمایت از صنعت خودرو سازی داخل!!
4- کمبود سیستم حمل و نقل عمومی همه گیر که بتواند تمامی مسیرها را پوشش دهد
دانشجو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
آقای عزیز علت آلودگی هوا ۱_ وارونگی هوا ۲ _ آلودگی دود کشهای موتورخانهای منازل وکارنجات بوده وده پانزده درصد آن مربوط به اتومبیلهای کار براتوری و بنزین غیر استاندارد میباشد غیر اینها تماشان دروغ است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
چرا خودروي فكستني با بنزين كم كيفيت توليد مي شود؟
چرا در آلودگي هوا كارخانه خودرو سازي تعطيل نمي شود؟!!!!!
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟