شوک جدید ترافیکی در معابر پایتخت

گرمای کم‌سابقه و انتخاب مرداد برای تهرانگردی، گره ترافیکی در بزرگراه‌ها درست کرد
کد خبر: ۷۱۷۱۹۷
|
۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۸ 31 July 2017
|
10500 بازدید
|
پایتخت‌نشین‌ها طی روزهای اخیر از بابت تشدید دوباره حجم ترافیک، غافلگیر شدند. بار سنگین تردد خودروها در میانه تابستان، وضعیت برخی معابر بزرگراهی را مشابه روزهای نیمه دوم سال کرده است. بررسی‌ها درباره منشا افزایش اخیر حجم ترافیک، از نقش 4 عنصر حکایت دارد که مهم‌ترین آنها، «بروز گرمای کم‌سابقه هوای پایتخت» و «افزایش تقاضای سفر به قصد خرید و تهرانگردی در ماه مرداد» است. افزایش دما، سهم سفر با خودروی شخصی را افزایش داده است. مقامات «راهور» برای کاهش میل به استفاده از خودروی شخصی، دو راهکار مطرح می‌کنند.

به گزارش دنیای اقتصاد، چهار عنصر تشدید‌کننده ترافیک ماه میانی تابستان توسط پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت شناسایی و معرفی شد. رئیس‌پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ضمن شناسایی و تشریح این عناصر، از بغرنج شدن وضعیت ترافیک تهران خبر داد و دو راهکار توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه مترو و نیز اخذ «عوارض تردد» از بخشی از معابر اصلی و پرترافیک شهر را به‌عنوان تنها راهکار نجات پایتخت از وضع کنونی معرفی کرد. طی روزهای سپری شده از مرداد ماه حجم خودروهای عبوری از معابر تهران در بسیاری از نقاط شهر به شکل محسوس افزایش یافته و این موضوع به «افزایش زمان سفر» در ساعات پیک ترافیک منجر شده است. تشدید محسوس ترافیک در میانه تابستان در حالی که تعطیلات تابستانی مدارس و دانشگاه‌ها همچنان ادامه دارد، سوال‌برانگیز شده است.

سردار محمدرضا مهماندار در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، ضمن تایید افزایش ترافیک در ایام سپری شده از ماه میانی تابستان در مقایسه با ترافیک تیرماه، چهار عنصر تشدید‌کننده ترافیک در این ماه را شناسایی و تشریح کرد. به گفته وی، نخستین و مهم‌ترین عنصر موثر بر ترافیک این ماه، گرمای کم‌سابقه هوا بوده که انگیزه استفاده از خودروی شخصی را در میان شهروندان افزایش داده است. در یکی، دو هفته اخیر بعضی‌ روزها دمای هوای تهران از 40 درجه نیز فراتر رفت و این موضوع موجب شد تمایل شهروندان برای استفاده از خودروی شخصی که قاعدتا به سیستم سرمایشی مجهز است، بیشتر شود و حتی برخی از کسانی که در هفته‌ها و ماه‌های قبل از حمل‌ونقل عمومی برای سفرهای درون‌شهری استفاده می‌کردند، طی این ایام به دلیل گرمای هوا خودروی شخصی را برای سفر آسان و بدون دغدغه گرما انتخاب کرده‌اند. افزون بر این، در روزهای گرم طبعا بسیاری از شهروندان سفرهای خود را به ساعت 17 به بعد موکول می‌کنند و در نتیجه در ساعات پیک ترافیک عصرگاهی شاهد افزایش چشمگیر حجم خودروها در روزهای اخیر بوده‌ایم.

سردار مهماندار از «نامعادله ورود و خروج خودروها به شبکه معابر تهران» به‌عنوان عنصر دیگر تشدیدکننده ترافیک که نه تنها در ماه جاری بلکه در تمام سال موجب تشدید ترافیک می‌شود، یاد کرد و توضیح داد: روزانه 1000 دستگاه خودروی جدید در تهران پلاک می‌شود و این در حالی است که آمار خروج خودروهای فرسوده در روز، یک دهم این رقم یعنی فقط 100 دستگاه است. بنابراین به تعداد متقاضیان استفاده از شبکه معابر تهران روز به روز افزوده می‌شود و این در حالی است که گنجایش معابر شهر تهران تکمیل شده و عرصه شهر نیز محدود است و نمی‌توان تمام آن را به خودروها اختصاص داد.

سومین عنصر تشدیدکننده ترافیک در ماه میانی تابستان از نگاه رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، «انتخاب مرداد به منظور سفرهای با قصد تفریح و تفرج تابستانی در داخل محدوده شهر» است که تاثیر زیادی در بروز وضعیت کنونی دارد. از آنجا که در ابتدا و انتهای ماه گذشته، دو نوبت تعطیلات پیاپی وجود داشت، بسیاری از شهروندان این ایام را برای سفر انتخاب کردند. از سوی دیگر عده‌ای ترجیح می‌دهند در تیرماه و قبل از اینکه دمای هوا به اوج میانه تابستان برسد، سفر کنند. به این ترتیب کسانی که ماه گذشته را برای سفر انتخاب کرده بودند، مرداد را که یک ماه استثنایی و بدون تعطیلات در تابستان امسال محسوب می‌شود و هوا نیز در ایام این ماه علی‌القاعده گرم‌تر از تیر است را به‌عنوان زمان مناسب برای اقامت در تهران برگزیده‌اند. طبیعی است با توجه به فراغت فرزندان از تحصیل در تابستان، خانواده‌ها از ایام مرداد برای سفرهای درو‌ن‌شهری با قصد تفریح و تفرج استفاده می‌کنند. در نتیجه این نوع تقاضای سفر، تشدید ترافیک معابر در مردادماه امری قابل انتظار است.

سردار مهماندار در ادامه، چهارمین عنصر اثرگذار بر میزان ترافیک روزهای اخیر را افزایش مهاجرت به تهران با هدف اشتغال، آن ‌هم عمدتا از طریق مسافرکشی برشمرد و به «دنیای اقتصاد» گفت: در کل ایام سال به دلیل مشکل اشتغال در کشور،‌ عده‌ای به تهران مهاجرت می‌کنند و عمدتا مقصود آنها از این مهاجرت، اشتغال به مسافرکشی است. این مسافرت‌ها در تابستان امسال نیز بر ترافیک اثر گذاشته است. تحقیقات میدانی «دنیای اقتصاد»‌ حاکی از آن است که در تابستان امسال به دنبال رونق گرفتن و فراگیر شدن آژانس‌های اینترنتی، تمایل مهاجران به مسافرکشی در تهران بیشتر شده و این موضوع را می‌توان با مشاهده ازدیاد خودروهای پلاک شهرستان در معابر پایتخت نیز تایید کرد.

راهکار حل معضل ترافیک از نگاه پلیس

به گزارش «دنیای اقتصاد»، سردار مهماندار معتقد است وضعیت ترافیک تهران بغرنج شده و در این رابطه توضیح می‌دهد: ترافیک تهران در حال حاضر با وجود بیش از چهار میلیون خودرو و سه میلیون موتورسیکلت، به نقطه «اشباع» رسیده و در نتیجه هر یک از مولفه‌های موثر بر ترافیک که دچار تغییر هر چند جزئی شود، اثر آن بلافاصله در معابر شهر به شکل بروز «گره ترافیکی» قابل مشاهده است و عموم مردم متوجه تغییر در میزان ترافیک به ویژه در ساعات پیک می‌شوند.

وی در ادامه به تشریح تنها راهکار حل معضل ترافیک تهران پرداخت و اظهار کرد: با وجود تلاش‌هایی که برای بهبود کیفیت حمل‌ونقل عمومی در تهران صورت گرفته، هنوز فاصله زیادی با نقطه مطلوب وجود دارد. سردار مهماندار افزود: تنها راهکار حل معضل ترافیک تهران این است که از انگیزه سفر با خودرو شخصی در طول هفته کاسته شود. برای این منظور قبل از هر چیز باید کمیت و کیفیت شبکه حمل‌ونقل عمومی پایتخت به ویژه مترو که یک مد حمل‌ونقلی آسان، سریع و انبوه‌بر محسوب می‌شود، ارتقا یابد. افزون بر این و در گام دوم، اخذ عوارض تردد از برخی معابر پرترافیک شهر نیز به‌عنوان راهکار بازدارنده استفاده از خودروی شخصی در سفرهای درون‌شهری روزمره باید مورد توجه قرار گیرد. به گفته وی، «اعمال محدودیت‌های جدید تردد با تعریف رینگ مورد نیاز محدودیت شامل معابر پرترافیک بدون مولفه جریمه و تحت عناوینی مثل پرداخت عوارض تردد» می‌تواند میل به استفاده از خودروی شخصی را کاهش دهد. سردار مهماندار ابراز امیدواری کرد در دوره جدید مدیریت شهری به این دو مورد از پیشنهادهای کلیدی پلیس راهنمایی و رانندگی برای مهار ترافیک به‌صورت ویژه توجه شود و یادآور شد: تنها راه مهار ترافیک تهران این است که تهرانی‌ها همچون بسیاری از شهروندان ابرشهرهای پیشرفته، حمل‌ونقل عمومی را جایگزین استفاده از خودروی شخصی کنند و استفاده از خودروی شخصی برای تمام اقشار اعم از کم‌درآمد و پردرآمد به روزهای آخر هفته و تقاضای سفرهای تفریحی و تفرجی اختصاص یابد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به اینکه سرانه مالکیت خودروها در بسیاری از کشورهای پیشرفته از تهران بیشتر است، ارتباط میان این شاخص و ترافیک تهران را رد کرد و گفت: مساله اصلی ترافیک تهران «میزان استفاده از خودروی شخصی» است که باید از طریق توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی کاهش یابد. به گزارش «دنیای اقتصاد»،‌ آمارهای شهرداری و گزارش پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز نشان می‌دهد بین 45 تا 50 درصد از سفرهای درون شهری روزانه تهران با خودرو شخصی انجام می‌شود. برابر آخرین آمار، شمار سفرهای درون‌شهری روزانه تهران 18 میلیون و 600 هزار سفر است که تقریبا نیمی از این میزان با خودروی شخصی انجام می‌شود و سهم مترو به‌عنوان پراستفاده‌ترین مد حمل‌ونقل عمومی در شهرهای جهان، در تهران بین 16 تا 18 درصد است.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۳۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
افزایش تعداد خودروها به دلیل میل خرید خودرو هم عامل بی تأثیری نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
گرفتن عوارض برای حرکت در شهر؟؟؟؟!!!!!!
فکر کنم به جای حقوق دادن به این افراد، باید ازشون عوارض اشغال پست دولتی گرفت!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
مساله اینجاست که خیلی از ما علاقه ای به استفاده از ماشین شخصی نداریم، ولی سیستم حمل و نقل عمومی خیلی ایراد داره، من ساکن غرب هستم، باغ فیض، محله ما بین 4 اتوبان هست، ولی در این محله یک ایستگاه تاکسی هم نیست و با توجه به جانمایی و امنیت پایین مسافربرهای شخصی ناچارم هرروز با ماشین خودم برم و بیام، و روزانه 3 ساعت (خوشبینانه) در ترافیک باشم. در صورتیکه اگر یک خط مترو زیر اتوبان همت ساخته بشه، و در تقاطع ها شلوغ ایستگاههای تاکسی و اتوبوس قرار داده بشه، من این مسیر رو حدااکثر در 1 ساعت طی میکنم. ضمن اینکه آخرین ایستگاه تاکسی در اتوبان همت ، در جنت آباد هست. حالا حساب کنید ساکنین دریاچه چطور باید این مسیر طولانی رو برن و بیان!!امیدوارم با اومدن شهردار جدید هر چ سریعتر مترو رو سروسامان بدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
من علیرغم اینکه از طرفداران هوای پاک و محیط زیست هستم به هیج وجه حاضر نیستم در این هوای گرم از خودرو های عمومی استفاده کنم. زیرا در مترو و اتوبوس ها از فشار و بوی بد گرما کلافه می شوی در تاکسی ها هم از گرما و تمیز نبودن اغلب خودرو ها آزرده چون تاکسی ها کولر خود را روشن نمی کنند.
عسگری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
اولا گرفتن عوارض و حق تردد و این چیزا راه حل موضوع نیست فقط به ضرر مردم ضعیفه کسیکه پولداره به راحتی با خودرو شخصی تردد میکند و ککش هم نمیگزه و نکته مهم اینه که باید به سردار محترم عرض شود که اگه افراد از خودرو شخصی استفاده نکنند وسایل حمل و نقل عمومی که همین الان هم مشکل دارند چکونه جوابگو خواهند بود؟؟؟؟ یه ضرب المثل قدیمی میگه اول چاه رو بکن بعد مناره رو بدزد. بابا به فکر راه حل اساسی باشید پدر این ملت در آمد آخه این چه زندگی که این ملت دارن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
اين مسير هائي كه براي مترو طراحي شده افتضاحه انگار يه عده ميخواستند مردم همينطور زير زمين بچرخند و خط عوض كنند در حاليكه اوج ترافيك تهران مسير هاي غرب به شرق و بالعكس است حتي يك ايستگاه مترو در اين مسيرها ديده نمي شود.
کاوه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
مردم همین الان هم با محدودیت تردد در ساعات طرح ترافیک و زوج و فرد و همینطور محدودیت استفاده از ورودی و خروجی پلها و اتوبانها به تشخیص پلیس! مواجه هستند و هیچیک از این راهکارها پاسخگوی حل ترافیک تهران نبوده است. ترافیک تهران نیاز به مطالعه ای جامع دارد و باید در این مطالعه اثر ایجاد پارکینگهای مکفی در نقاط مختلف ، ایجاد تقاطع های غیر همسطح همزمان با احداث معابر بزرگراهی ( مثل تقاطع بزرگراه ستاری با دادمان که کم کم به گره ترافیکی تبدیل می شود) .، آموزش پلیس و درک این نکته توسط ماموران که انسداد یک مسیر برای روانسازی مسیر دیگر علاوه بر این که تنها محل ترافیک را جا به جا می کند نقض حقوق شهروندی کسانی است که ناچارند از مسیر مسدود شده عبور کنند!! ( مثل انسداد مسیر شرق به غرب بزرگراه همت در محل پلهای فجر که تقریبا دایمی شده!!) ، ادامه اصلاح هندسی تقاطع ها، بررسی دوره ای نحوه زمانبندی چراغهای راهنمایی در تقاطع هایی که به سیستم هوشمند مجهز نیست و توسعه سیستم هوشمند چراغهای راهنمایی ، تعریض گلوگاههای بزرگراهی مثل ورودی بزرگراه همت زیر پل خیابان گاندی و دهها نکته دیگر که متخصصین با صرف وقت و بررسی همه معابر به آن خواهند رسید راهکارهایی علمی به شمار می روند. پاک کردن صورت مساله سالهاست که راهکار اصلی مسوولان بوده است. آنها ترجیح می دهند به جای این که کار سخت را انجام دهند مسوول مشکل را خود مردم معرفی کنند و برای همه چیز آنها محدودیت ایجاد کنند!!! در آخر حتما اگر این روشها هم جواب نداد حتما پیشنهادشان اعدام هفتگی تعدادی از شهروندان برای ایجاد تطابق بین امکانات موجود و تعداد جمعیت خواهد بود!!!!! :)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
گل گفتی
من هر روز دست کم 15 دقیقه در زیرگذر قیطریه به صدر شرق گیر میفتم
آقای پلیس محترم راه را می بندد و دست به کمر می زند و با افتخار به ترافیک مثلا روان شده بزرگراه می نگرد و در دل خود می گوید ببینید چطور راه را خلوت کردم
در حالی که ترافیک زیرگذر به پارک قیطریه رسیده
:(
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
اسناپ . و . . . . .
تمامی پرایدهای اطراف تهران و شهرستان را وارد تهران میکنند
علي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
معلوم شد ترافيك ايجاد شده دست پليس خدمتگذار است كه مي خواهد با دريافت عوارض خودرو كسب درآمد كند!! در جايي كه ما عوارض خودرو به شهرداري مي دهيم دادن عوارض تردد معني ندارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
مثل بزرگراه صدر ، پل بزنید بعد بگویید کارآیی لازم را ندارد !!!
همه امکانات را در تهران متمرکز کنید تا ایران در تهران خلاصه شود .
به جای استفاده از پول نفت در توسعه مترو ، آن را به خودروسازان هدیه کنید که بنجل هایشان را به مردم تحمیل کنند .
از تخصص رییس جمهور سابق در حل مشکل ترافیک استفاده کنید ایشان وعده داده بودند در عرض شش ماه مشکل ترافیک تهران را حل کنند .
تعداد دستفروش های مترو را افزایش دهید تا آن چند نفری هم که با مترو سفر می کنند منصرف شوند .
از اتوبوس های بدون کولر و با صندلی های شکسته و کثیف که احتمالاً نفر قبلی مایعاتی بر روی آن ترشح کرده استفاده کنید .
راه حل نهایی ، کنسرت های بیشتری را لغو کنید !!!
کشور را رها کرده اید به حال خودش مشغول دعوای جناحی هستید . انتظار دارید نتیجه ای بهتر از این داشته باشید ؟
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟