اما و اگر تولید و قیمت لاستیک

معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت با بیان اینکه ۹۰ درصد تولید لاستیک سواری، داخلی است گفت: میزان تولید این نوع لاستیک باید در سامانه جامع تجارت، ثبت و شفاف توزیع شود.
کد خبر: ۱۰۰۲۷۵۹
|
۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۸ 15 September 2020
|
8267 بازدید
|
۲

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، حمید محله‌ای در برنامه گفتگوی ویژه خبری ۲ شنبه شب شبکه دو سیما با بیان اینکه ۲ هزار عمده فروش، تولید ۸ تولید کننده لاستیک را توزیع می‌کنند افزود: بر اساس تصویب ستاد تنظیم بازار از ابتدای مرداد امسال لاستیک سواری باید در سامانه جامع تجارت، نظام‌مند ثبت شود.

وی گفت: ثبت تولید لاستیک سواری در این سامانه، حواله‌ای نیست.

محله‌ای افزود: لاستیک نیمه سنگین و لاستیک داخلی یا وارداتی که با ارز نیمایی تولید می‌شود باید از طریق سامانه جامع تجارت توزیع شود.

وی گفت: از ابتدا تا انتهای زنجیره تولید و توزیع لاستیک باید شفاف شود و بر این اساس سامانه جامع تجارت را برای ثبت تولید انواع لاستیک ایجاد کردیم.

معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت افزود: تولید لاستیک در مقایسه با سال گذشته بهبود یافته و ۵ ماه نخست امسال ۶۰۴ هزار لاستیک وانتی تولید شده است.

وی گفت: البته آنچه که تا ۲۴ شهریور امسال در سامانه بهین یاب ثبت تولید شده ۶۹۹ هزار و ۹۸۸ از این نوع لاستیک بوده است.

معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت افزود:، اما در سامانه جامع تجارت تولید ۷۱ هزار حلقه لاستیک وانتی ثبت شده و هیچ لاستیکی از این سامانه توزیع نشده است.

وی گفت: ثبت در سامانه باید روزانه انجام شود، زیرا در غیر این صورت، نظارت بر توزیع آن امکان پذیر نیست.

معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت افزود: مصرف کننده باید بداند لاستیک کجا وجود دارد که برای خرید به آنجا مراجعه کند.

وی گفت: اگر برای ثبت لاستیک‌های نیمه سنگین در سامانه جامع تجارت با مشکل رو به رو هستیم می‌توانیم آن را با تعامل تولید کنندگان برطرف کنیم.

معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت علت اختلاف قیمت لاستیک‌های دولتی با بازار آزاد را دقیق اجرا نشدن در سامانه جامع تجارت دانست و افزود: زمانی که در سامانه، لاستیکی وجود ندارد مردم از کجا باید آنرا تهیه کنند.

وی گفت: با ثبت تولید لاستیک در سامانه جامع تجارت تا پایان مهر حاشیه و تفاوت قیمت لاستیک در بازار برطرف می‌شود.

محله‌ای افزود: مردم با مراجعه به سامانه جامع تجارت اطلاعات شخصی و خودروی خود را وارد کنند و پس از راستی آزمایی درباره وجود خودرو و فعال بودن آن، پیامک اهلیت سنجی برای آن‌ها ارسال می‌شود.

وی گفت: متقاضی بر این اساس درخواست خود را در سامانه ارائه می‌کند و سالی یک جفت لاستیک تحویل می‌گیرد.

داوود سعادتی نژاد رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک نیز در این برنامه با بیان اینکه نرخ دولتی لاستیک رینگ ۱۳ بارز ۵۴۳ هزار تومان و همین لاستیک در بازار آزاد ۹۲۰ هزار تومان است گفت: برخی حوالی لاستیک را از سامانه جامع تجارت می‌گیرند و آن را در بازار آزاد می‌فروشند.

وی افزود: لاستیک نرخ آزاد یا از شهرستان‌ها می‌آید یا لاستیک حواله‌ای را می‌خرند و در بازار، آزاد می‌فروشند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک گفت: لاستیک‌های نیسانی از تیر سال ۹۸ به وسیله اتحادیه توزیع می‌شد، اما با الزامی شدن ثبت آن در سامانه جامع تجارت برخی کارخانه‌ها آن را وارد سامانه نکردند و برخی نیز به نمایندگی‌ها دادند و آن‌ها نیز نتوانستند از طریق سامانه بفروشند.

وی افزود: نمایندگی‌ها لاستیک‌ها را در انبار‌ها نگه داشته اند و هزینه انبارداری می‌دهند، اما حق فروش ندارند و خریدار باید از سامانه، حواله بیاورد.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لاستیک گفت: سایز‌های ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ لاستیک به فروش می‌رسد، اما بقیه لاستیک‌ها خواب دارند و به انبار باز می‌گردند.

وی افزود: هیچ کمبودی در لاستیک سبک و سنگین نداریم، اما سامانه جامع تجارت نتوانسته است آن را عرضه کند.

سعادتی نژاد گفت: لاستیک‌های سنگین را از سامانه می‌گیرند و در بازار آزاد می‌فروشند، زیرا لاستیک یک سال و نیم در انبار‌ها مانده و تاریخ آن گذشته است و نتوانسته اند برای آن حواله صادر کنند.

سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات نیز در این برنامه گفت: در شش ماه نخست امسال ۴۲۶ پرونده به این سازمان ارجاع شده که ۲۹۸ پرونده، صنفی و ۱۲۸ پرونده مربوط به قاچاق کالا و ارز بوده است و حدود ۷ میلیارد تومان متخلفان جریمه شده اند.

وی افزود: مشکل لاستیک در مدیریت توزیع این کالاست و لاستیک‌ها با قیمت‌های دولتی در فروشگاه‌های مختلف تفاوت دارند.

رایگانی گفت: با توجه به اینکه لاستیک به اندازه کافی در بازار وجود دارد لازم است همان مدیریت توزیع لاستیک‌های سنگین درباره لاستیک‌های سواری نیز انجام شود.

مصطفی میرسعید قاضی، رئیس انجمن صنعت لاستیک ایران نیز در این برنامه گفت: در سال ۹۷ شانزده میلیون و ۳۰۰ هزار، در سال ۹۸ هجده میلیون و ۵۰۰ هزار حلقه لاستیک تولید شد و در پنج ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تولید لاستیک ۲۶ درصد افزایش داشته است و پیش بینی می‌کنیم تا پایان سال بیش از ۲۱ میلیون حلقه لاستیک به میزان نیاز بازار داخلی تولید شود.

وی افزود: به علت گستردگی نمایندگی‌ها و نبود ساز و کار نمی‌توانیم بر توزیع لاستیک نظارت کنیم، اما با نرخ مشخص، لاستیک‌ها را با فاکتور به نمایندگی‌ها می‌دهیم.

میرسعید قاضی گفت: لاستیک‌های سنگین از نیمه دوم سال ۹۷ در سامانه جامع تجارت ثبت شد، اما ثبت انواع دیگر لاستیک از مرداد امسال الزامی شده است.

وی افزود: بخش خودروساز به علت نداشتن کد شناسایی نمی‌توانند وارد سامانه جامع تجارت شود.

رئیس انجمن صنعت لاستیک ایران گفت: در مرداد و شهریور تولید لاستیک‌ها را ماهی یک بار در سامانه جامع ثبت می‌کنیم و این کار از مهر، هر دو هفته یک بار انجام می‌شود.

وی افزود: از این هفته لاستیک‌های وانتی نیز در سامانه جامع تجارت ثبت می‌شود.

رئیس انجمن صنعت لاستیک ایران گفت: علت ثبت نشدن تولید لاستیک‌های وانتی، نبود زیرساخت در سامانه جامع تجارت بود.

وی افزود: از ابتدای سال تاکنون ۷۰ میلیون دلار برای واردات مواد اولیه لاستیک، ارز اختصاص داده اند در حالی که برای هر یک کیلو محصول به یک دلار ارز نیاز است و از دولت می‌خواهیم این مسئله را تسهیل کند.

وحید خراسانی کارشناس صنعت لاستیک نیز در این برنامه گفت: توزیع لاستیک سواری و وانتی در سامانه جامع تجارت، مشکل تفاوت قیمت این کالا‌ها را در بازار برطرف می‌کند.

وی افزود: از ابتدای سال، میزان تولید لاستیک نیمه سنگین در سامانه جامع تجارت ثبت نشده است و کسی نمی‌داند این لاستیک‌ها کجا هستند.

کارشناس صنعت لاستیک با بیان اینکه ابزار نظارتی ستاد تنظیم بازار، سامانه جامع تجارت است گفت: زمانی که تولیدکننده محصول خود را در این سامانه ثبت نکند نمی‌توان بر توزیع آن نظارت کرد.

وی افزود: چطور لاستیک وارداتی رینگ ۱۶ در سامانه جامع تجارت ثبت و بر این اساس توزیع می‌شود و در اختیار راننده قرار می‌گیرد، اما تولید داخلی همان لاستیک نمی‌تواند در سامانه ثبت و توزیع شود.

خراسانی گفت: بر اساس آمار ۶۳۰ هزار حلقه لاستیک وانتی تولید داخل در سامانه جامع تجارت ثبت نشده است.

وی افزود: لاستیک‌های سبک تولید داخل فقط کافی است در سامانه جامع تجارت ثبت شود نه اینکه حواله‌ای فروخته شود.

کارشناس صنعت لاستیک گفت: اگر تولید کننده لاستیک خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کند اختلاف قیمت در بازار از بین می‌رود.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
در کشور همه تجاری شده اند و به هم رحم نمی کنند . مشخص است که خدا هم به ما رحم نخواهد کرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
خاک تو سر ملتی که این همه نفت داره...ولی این وضع لاستیک و خودرو و ضع اقتصادی مردمشه...
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # الجولانی # فیلترینگ
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
سرمربی بعدی تیم پرسپولیس چه کسی باشد؟