تغییرات «شاد» در سال تحصیلی جدید

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در نسخه جدید شاد، اتاق گفت‌وگوی صوتی ایجاد شده است، آخرین جزئیات درباره تغییرات شاد و بستر آموزش را تشریح کرد.
کد خبر: ۱۰۷۶۷۲۱
|
۲۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰ 17 September 2021
|
21355 بازدید

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید و با توجه به اینکه در مهر ماه عمده آموزش‌ها با تمرکز بر فضای مجازی انجام خواهد شد و طبق گفته‌های سرپرست وزارت آموزش و پرورش،" ۷۰ درصد دانش‌آموزان مهر را با شاد آغاز خواهند کرد و از آبان شاهد بازگشایی حضوری تدریجی مدارس خواهیم بود" تامین زیرساخت‌های آموزش مجازی یکی از مسائل کلیدی است.

در ۱.۵ سال گذشته، شبکه شاد به عنوان بستر اصلی آموزش مجازی دانش‌آموزان با مشکلاتی هم همراه بود.

ضعف زیرساختی شبکه شاد، کند بودن سرعت، تعاملی نبودن آن و... از مهمترین چالش‌هایی بود که در مدت اخیر مدارس با آن مواجه بودند اما برای سال تحصیلی جدید چه تغییراتی در زیر ساخت‌های شبکه شاد انجام خواهد شد؟

طبق گفته‌های سرپرست وزارت آموزش و پرورش، با همراهی وزارت ارتباطات در سال تحصیلی جدید نیز استفاده از شبکه شاد برای دانش آموزان و معلمان همراه با هزینه رایگان است همچنین قرار است نسخه جدید شاد با امکاناتی بیشتر رونمایی شود.

دسترسی نداشتن حدود ۳.۵ میلیون دانش‌آموز به موبایل و تبلت برای بهره‌مندی از آموزش‌های مجازی چالش مهم دیگری است که احتمالا در سال تحصیلی جدید تکرار خواهد شد و همین موضوع نگرانی از بابت ترک یا بازماندگی از تحصیل جمعیت از دانش‌آموزان را جدی‌تر می‌کند.

ارائه وام برای تهیه تجهیزات آموزش مجازی

موضوع توسعه آموزش و پرورش مجازی در در جلسه نخست شورای عالی فضای مجازی دولت سیزدهم نیز مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد که سامانه شاد ذیل وزارت آموزش و پرورش مسئول ارائه آموزش عمومی رایگان باشد همچنین سازمان برنامه و بودجه در قانون بودجه سنواتی ردیف مشخصی به منظور توسعه کمی و کیفی آموزش و پرورش مجازی در نظر گرفته و برای معلمان و دانش آموزان کمتر برخوردار، کمک مالی و تسهیلات ارزان قیمت بانکی جهت تامین تجهیزات در نظر بگیرد.

محمد حبیبی؛ مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش درباره حل مشکلات شبکه شاد برای آغاز سال تحصیلی جدید گفت: نظرات تمام حوزه‌ها و سطوح مختلف برای بهتر برگزار شدن کلاس‌های درس در شاد دریافت شده است و در چند بعد اقداماتی را انجام دادیم، نخست بعد دسترسی است بسیاری از دانش‌آموزان مشکل دسترسی به آموزش مجازی دارند، سامانه هدایت طراحی شده است تا دانش‌آموزانی را که به شبکه شاد دسترسی ندارند شناسایی و به آنها کمک کنیم.

وی افزود: سامانه هدایت در اختیار مدیران مدارس است و دانش‌آموزان نیازمند حمایت بیشتر جهت استفاده از شبکه شاد را شناسایی کرده و اطلاعاتشان را در این سامانه ثبت می‌کنند، آموزش و پرورش با استفاده از نهادهای حمایتی، امکانات آموزشی و تجهیزات را در اختیار این گروه از دانش‌آموزان قرار می‌دهد. هدف این است از آمار ۳۰ درصدی دانش‌آموزانی که به ابزار آموزش مجازی دسترسی ندارند تا حدممکن بکاهیم، سال گذشته حدود ۳۰۰ هزار تبلت بین دانش‌آموزان در بخش‌های مختلف کشور توزیع شد.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش گفت: اطلس آموزشی با هدف مشخص شدن وضعیت آموزشی تمام دانش‌آموزان کشور تهیه شده است، در برخی مناطق کلاس‌های درس حضوری تشکیل می‌شود و آموزش حضوری بستگی به شرایط مناطق دارد، در این اطلس مشخص می‌شود که دانش‌آموزان به چه شیوه‌ای آموزش می‌بینند و اگر آموزش مجازی است از چه بستری استفاده می‌کنند، با این اقدام بر نحوه آموزش نظارت کامل خواهیم داشت.

آموزش استفاده از نسخه جدید شاد

حبیبی با اشاره به آماده شدن نسخه جدید شاد متذکر شد: هر چقدر آموزش کافی درباره استفاده از ظرفیت‌های شبکه شاد داشته باشیم، کیفیت آموزش بالاتر خواهد بود بنابراین دوره آموزشی به منظور آشنایی با قابلیت‌های جدید شاد برای معلمان تدوین شده است که به صورت مجازی برگزار خواهد شد، سایت راهبران شاد را ایجاد کردیم و هدف این است، فرهنگیان و کارکنانی که به شاد مسلط‌تر هستند به عنوان راهبر شاد برای آموزش و رفع اشکال سایر معلمان به ما کمک کنند و بیش از دو هزار نفر که تخصص فنی خوب و نگرش آموزش الکترونیک قابل قبولی دارند، عضو راهبران شاد هستند.

تولید محتوا برای شبکه شاد

وی درباره تولید محتوای آموزشی مطرح کرد: معاونت‌های آموزشی در تولید محتوا فعال شده‌اند و قطب‌های آموزشی در کشور شکل گرفته است که برای ابتدایی ۶ قطب ومتوسطه ۱۷ قطب در کشور فعال شده‌اند و وظیفه طراحی الگوهای تدریس استاندارد را برعهده دارند، این محتوا بر روی شاد قرار می‌گیرد و معلمان می‌توانند به عنوان محتوای رسمی از آن برای آموزش به دانش آموزان استفاده کنند. سازمان پژوهش امسال رمزینه‌هایی را بر روی کتب درسی طراحی کرده است که با استفاده از بارکد، دانش‌آموزان و معلمان می‌توانند به صورت آنلاین به محتواهای کمک درسی دسترسی داشته باشند و همه اینها فعالیت‌هایی در راستای تقویت شاد است.

حبیبی درباره اینکه نسخه جدید شاد چه ویژگی‌هایی دارد، بیان کرد: درباره سرویس‌های جدیدی که به شاد اضافه می‌شود، سعی کردیم سرویس‌های موجود را آسیب شناسی کنیم و کیفیت را بالا ببریم، اقدام دوم این است که چند سرویس پرکاربرد طراحی شده و قرار است به شاد اضافه شود از جمله سرویس آزمون‌ساز بسیارقوی که برای امتحانات آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرد و سرویس دیگر اتاق گفتگوی صوتی است، سال گذشته سرویس‌هایی مانند تماس تصویری و تماس صوتی دو سویه را برای تعامل داشتیم اما در نسخه جدید شاد این امکان فراهم است که معلم بتواند با تعدادی از دانش‌آموزان به صورت همزمان گفت‌وگو داشته باشد، دانش‌آموزان مختلف همزمان نظر بدهند و تقریبا حالت تعامل داشته باشد تا بیشتر کلاس درس واقعی در فضای مجازی شبیه‌سازی شود.

وی درباره سرعت پایین اینترنت که باعث قطع شاد و اخلال در کلاس درس می‌شود، مطرح کرد: سرعت پایین به عوامل مختلف بستگی دارد، سال گذشته سعی کردیم زیرساخت‌های شاد را تا جایی که ممکن است افزایش دهیم، اوایل مشکلات شبکه شاد زیاد بود اما از دی ماه به بعد کیفیت ارائه خدمات افزایش یافت.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: شاد مشکلاتی داشت و به مرور زمان سعی شد زیرساخت‌ها و سرورها افزایش یاید، بررسی‌ها نشان می‌دهد برای امسال در استفاده از شاد افزایش جمعیت خواهیم داشت بنابراین سعی کردیم زیرساخت‌های شاد درطول تابستان افزایش پیدا کند و اگر احساس شود در طول سال تحصیلی به افزایش زیرساخت نیاز است، اقدام خواهد شد.

حبیبی در پایان درباره دسترسی به نسخه جدید شاد مطرح کرد: تصمیم این است نسخه جدیدی نصب نشود و از آپدیت نسخه قبلی استفاده کنیم، قسمت پشتیبانی بر روی شبکه شاد نیز درج شده است و در صورت مشکل می‌توانند با آن تماس بگیرند.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟