لزوم دسترسی به بازارهای جدید، در اغلب صنایع رقابتی به شرط لازم برای بقای کسبوکارها تبدیل شده است. گرچه نقش نرمافزار فروش مویرگی در مدیریت لجستیک صرفا دسترسی به مشتریان بیشتر نیست، ولی گسترش بازار و افزایش فروش و سودآوری از کارکردهای مهم این سیستم نرمافزاری است.
سیستمهای نرمافزاری لجستیک گستره وسیعی از فرآیندهای خرید و تدارکات، نرم افزار انبارداری و فروش مویرگی را شامل میشود. برای روشن شدن ابعاد گسترده سیستمهای نرمافزاری لجستیک که به صورت یکپارچه باهم عمل میکنند، تعریف مفاهیم پایهای لجستیک لازم است.
لجستیک مدیریت مجموعه پیچیدهای از وظایف است که انتقالات فیزیکی مواد و محصولات را از مبدا تا مقصد نهایی در بر میگیرد. لجستیک شامل فرآیندهایی مانند مدیریت حمل و نقل ورودی و خروجی، انبارداری، تکمیل، خدمات ارزش افزوده و مدیریت تدارکات بینالمللی برون مرزی (به عنوان مثال، واردات، صادرات و گمرک) است.
زنجیره تامین شامل کسبوکارها و تولیدکنندگانی است که در توسعه و تحویل محصول آن کسبوکار به خرده فروشی یا مصرفکنندگان شخصی و سازمانی، مشارکت دارند. این فرآیند، از طریق چندین مرحله حملونقل بینالمللی یا سراسری و مدیریت انبارها و توزیعکنندگان، تعریف زنجیره تامین چیست را روشن میکند.
مدیریت لجستیک زنجیره تامین چیزی بیش از مدیریت زنجیره تامین است. مدیریت لجستیک، کارکردهای پیچیده حملونقل، واردات و صادرات، انبارداری، مدیریت موجودی، خرید محصول، برنامهریزی تولید و خدمات به مشتریان را هماهنگ میکند.
مدیریت زنجیره تامین برای اطمینان از اینکه عملیات کسبوکار بدون مشکل انجام میشود، ضروری است. از نقطه تولید تا تحویل محصول در فروشگاه خردهفروشی و تحویل به مشتری، عملیات تجاری باید به خوبی مدیریت شود.
درخواست مشاوره رایگان درباره نرمافزارهای جامع و یکپارچه فروش مویرگی
داشتن یک سیستم مدیریت زنجیره تامین در سطح جهانی به سرعت در حال تبدیل شدن به عامل اصلی تمایز بین موفقیت یا شکست کسبوکارها است. با وجود متغیرهای بسیار در هر مرحله معین از زنجیره تامین، مدیریت لجستیک باید از تکمیل موفقیت آمیز هر مرحله اطمینان حاصل کند.
علاوه بر چالش مدیریت چندین سیستم به هم پیوسته، رهبران مدیریت لجستیک این چالش را نیز دارند که فرآیندهای خود را بیشتر مشتریمحور کنند. مشتریمحور بودن رمز حفظ سهم بازار در فضای رقابتی شدیدی است که مدیران با آن مواجه هستند.
بیثباتی در تجارت جهانی، گرایش به بومیسازی و شخصیسازی لجستیک، چالش مداوم جذب و حفظ بهترین استعدادهای لجستیکی، و عدم تخصیص بودجه کافی برای گسترش تدارکات زنجیره تامین، همگی چالشهای فزایندهای هستند که بر دوش مدیران لجستیک قرار میگیرند.
سیستمهای یکپارچه نرمافزاری فروش و پخش مویرگی میتواند از طریق داشبوردهای اطلاعاتی جامع و توسعه هوش تجاری، مدیران لجستیک را یاری کند. دسترسی لحظهای به اطلاعات انبارها، وضعیت شبکههای توزیع و محل محصولات، تصمیمگیری را تسهیل میکند و واکنش سریع در شرایط بحرانی را ممکن میسازد.
سازمانها و شرکتها میتوانند استراتژی لجستیک خود را با کمک سیستم یکپارچه نرمافزار پخش مویرگی به روشهای مختلفی بهینه کنند:
تمرکز بر استراتژی کسبوکار بلندمدت:
تمرکز بر استراتژی بلندمدت شامل تأثیرگذاری بر تصمیمات کلیدی زیرساختی از سوی تصمیمگیرندگان سازمان است. گزارشات و داشبوردهای نرم افزارهای ERP پخش مویرگی میتوانند ابعاد این استراتژی را ترسیم کنند.
تمرکز بر ارزش:
عملکرد مدیران لجستیک چگونه به سازمان ارزش میدهد؟ ایجاد ارزش برای همه ذینفعان از مزیتهای اساسی شرکتهای موفق است. نرمافزارهای جامع پخش و فروش مویرگی با پوشش نیازهای مختلف همه ذینفعان در زنجیره تامین، ارزشآفرینی مداوم را برای مدیران لجستیک فراهم میکنند.
حفظ و هدایت چابکی سازمانی:
در زمانی که بحران کوید ۱۹ و همهگیری جهانی کرونا، از تامین مواد اولیه تا ارسال برای مصرفکننده را دچار اخلال کرده بود، شرکتهای موفق توانستند با چابکی، فرآیندهای جدید را پیادهسازی و اجرا کنند.
ابزارهای نرمافزار توزیع مویرگی میتواند با مدیریت چرخه حیات دادههای سازمانی، انطباق با شرایط جدید را تسهیل کند. رصد مداوم گزارشات فرآیندی، میزان سازگاری تغییرات کسبوکار با نیازهای جدید را نشان میدهد و بهینه میکند.
به این ترتیب این سیستمهای یکپارچه نرمافزاری، فهرست اولویتهای پروژههایی که نیاز به توجه فوری دارند را مشخص میکند. مدیران با تحلیل این فهرستها اطمینان پیدا میکنند که تمام عملکردهای زنجیره تامین در صورت لزوم امکان تغییر دارند.
مدیریت استعدادها و سرمایههای انسانی:
مدیریت بهینه استعداد و سرمایه انسانی در مدیریت زنجیره تامین ضروری است. سیستمهای نرمافزاری منابع انسانی در چارچوب نرمافزارهای یکپارچه ERP، به جذب و نگهداشت نیروی انسانی خلاق منجر میشود. نیروهای انسانی خلاق، متفکران خارج از چارچوب هستند. وجود افرادی که دائما به دنبال راهی بهتر برای انجام کارها هستند برای موفقیت مدیریت لجستیک ضروری است.
برنامهریزی شبکه لجستیک (Logistics network planning) به طبقهای از ابزارهای مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل مبادلات، بین مقادیر موجودی، تعداد و مکان انبارها و هزینههای حملونقل اشاره میکند.
LNP یک روش علمی اثبات شده برای تجزیه و تحلیل هزینه و سطوح خدمات مورد نیاز است که انبارها برای برآورده کردن اهداف مشخص شده خدمات مشتری، به آن نیاز دارند.
این برنامهریزی با کمک سیستمهای ERP و نرمافزار پخش مویرگی، تجزیه و تحلیل آماری از فرآیندهای حملونقل، انبار و توزیع کالا را ممکن میکند. اطلاعات این نرمافزارها پایه اساسی برنامهریزی شبکه لجستیک قرار میگیرد و در نهایت به بهترین نحو سطح مطلوبی از رضایت مشتری را ایجاد میکند.
انتهای رپرتاژ آگهی/