به گزارش «تابناک» روزنامههای امروز یکشنبه ۲۹ مردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که خرید طلایی ۱۰ میلیون تنی از گندم کاران، افزایش فشار سیاسی بر بایدن در راستای تشدید تنش با تهران، زلزله بیخ گوش تهران و معمای گرانی گوشت قرمز در صفحات نخست روزنامههای امروز برجسته شده است.
در ادامه تعدادی از یادداشتها و سرمقالههای منتشره در روزنامههای امروز را مرور میکنیم:
حسین فصیحی طی یادداشتی در شماره امروز جوان نوشت: ادعای فروش کالاهای ممنوعه در فضای مجازی یکی از پر طرفدارترین شیوههایی است که مجرمان سایبری با توسل به آن موفق میشوند پولهای کلانی به جیب بزنند. مجرمانی که به این شیوه در حال خالی کردن حساب کاربران هستند در همه شبکههای اجتماعی فعالند. آنها با ایجاد کانال یا صفحههای مجازی آگهیهای دروغین خود را منتشر میکنند. آگهیهای فروش اسلحه، مشروب، موادمخدر یا واسطهشدن برای برقراری روابط با دختران با ادعای صیغههای ساعتی یا شبانهروزی عمدتاً دنبالکنندگان زیادی به همراه دارد. این روزها و همزمان با افزایش سرقت و بروز جرائم در کشور عدهای از شهروندان ترجیحشان این است برای دفاع از خود اسلحه تهیه کنند. از آنجا که همراه داشتن اسلحه بدون مجوز قانونی عملی مجرمانه محسوب میشود، خرید غیرقانونی آن تنها راه پیشروی متقاضیان است که عدهای بدون توجه به مصایبی که متوجه آنها میشود، با جستوجو در فضای مجازی هدف خود را دنبال میکنند. عمده گردانندگان این کانالها مجرمانی هستند که در حال طی کردن دوران محکومیت خود در زندان هستند و از داخل سلول خود دست به انتشار این آگهیها میزنند. آنها به تماسهایی که شماره آن در آگهی درجشده پاسخ نمیدهند، بلکه تماسها از طریق چت کردن در شبکههای اجتماعی برقرار میشود. روز گذشته وقتی با شماره مجازی یکی از آگهیها برای خرید یک قبضه اسلحه کمری برونینگ به قیمت ۲۵ میلیون تومان چت میکردم، فروشنده مدعی شد در یکی از شهرهای غربی کشور ساکن است و از آنجا به همه کشور ارسال دارد. وقتی پای شیوه دریافت اسلحه و انتقال پول به میان میآید، مجرمان یک گام به هدف خود نزدیکتر میشوند. فردی که با آن وارد چت شدهبودم میگفت که یک میلیون تومان به صورت بیعانه و ۲۴ میلیون تومان دیگر را هنگام تحویل دادن اسلحه دریافت میکند. موضوع مهم در جریان این پروندهها، واریز شدن پول بیعانه به شماره کارت اجارهای است که فروشنده در اختیار خریدار قرار میدهد. با واریز شدن پول، آنها دیگر به تماسها جواب نمیدهند، به این معنی که مجرم به هدف خودش رسیده و دست خریدار دیگر به پولش نمیرسد. او امکان طرح شکایت را هم ندارد، چراکه میداند به اتهام خرید اسلحه تحت تعقیب قرار میگیرد برای همین عطای پولش را به لقای آن میبخشد. عمده مجرمان برای ترغیب کردن مشتریان برای خرید، مبلغ بیعانه کمی درخواست میکنند. ترجیح آنها این است که با دریافت مبالغ کم احتمال پیگیری کردن آن از سوی شاکیان به حداقل خواهد رسید و به این شیوه میتوانند از افراد بیشتری کلاهبرداری کنند، هر چند هستند مجرمانی که به این شیوه میتوانند مبالغ بیشتری از هر درخواستکننده دریافت کنند. گردانندگان این کانالها و صفحههای مجازی روزانه افراد بسیاری را به این شیوه فریب میدهند و از آنها کلاهبرداری میکنند و در صورتی هم که پلیس فتا صفحات آنها مسدود کند، لحظاتی بعد با ایجاد کردن صفحهای دیگر به فعالیت مجرمانهشان ادامه میدهند. بسیاری از شمارههایی که تماسها با آن برقرار میشود با اوراق هویتی سرقتشده تهیه شدهاست. شماره کارتهایی هم که پولها به حساب آن واریز میشود، عمدتاً اجارهای و به نام افراد کارتنخواب است که به خوبی میتواند روند رسیدگی به پرونده را برای پلیس دشوار کند.
در حوزه برخورد، اما پلیس به دلیل عدمدسترسی به سرور شبکههای مجازی موفق نمیشود از رشد قارچگونه این صفحات جلوگیری کند و با مسدود شدن هر صفحه یا کانال، گردانندگان آن بلافاصله صفحات و کانالهای جایگزین را منتشر میکنند. مهمترین موضوع در حوزه پیشگیری درک درست مخاطبان است که باید این آگاهی را کسب کنند و تهیه هر کالا یا دست زدن به هر رفتاری باید از مسیر قانونی آن طی شود در غیر این صورت به قول ضربالمثل معروف «بار کج هرگز به مقصد نخواهد رسید.»
محمدصادق جنانصفت طی یادداشتی با عنوان با دشمنان مدارا، با دوستان هم مدارا در جهان صنعت نوشت: واقعیت این است که تحریمهای ایران از یکسو در زندگی روزانه ایرانیان اثر بازدارنده داشته و به نرخ تورمهای ۵۰ درصدی رسیده و به کسری بودجه و کاهش قدرت خرید شهروندان منجر شده. از سوی دیگر تضعیف زیرساختهای ایران را به دنبال داشته است.
ناترازی در تولید برق، گاز، بنزین، آب و راه، جاده و راه ریلی، نیروگاه و پالایشگاه و نیز بندرها و مناطق آزاد ایران از پیامدهای دهشتناک تحریم سرمایهگذاری در ایران به حساب میآیند. این وضعیت اگر ادامه یابد به فلج زندگی ایرانیان در عرصههای گوناگون و تضعیف قدرت چانهزنی ایران در مناسبات خارجی منجر خواهد شد. بهطور مثال میتوان به مقوله بسیار بااهمیت تضعیف موقعیت ژئوپولیتیک ایران اشاره کرد که وضعیت آن به شدت در ابهام است. دیپلماسی ایرانی در همینباره نوشته است: اتصال دو پروژه «کریدور میانی» ترکیه و «کمربند و راه» چین زمینه نزدیکی دو کشور را فراهم کرده و نزدیکی پکن- آنکارا میتواند به خطر خنثیسازی ژئواکونومیکی ایران منجر شود. در صورت پیوند عملیاتی دو پروژه به هم، این مسیر به عنوان تنها شریان زمینی اتصال چین و اروپا ذیل «کریدور چین- آسیای مرکزی- غرب آسیا» مطرح میشود و نقش دیرینه دولت ایران را در پیوند آسیا و اروپا خنثی و روابط ریلی ایران با چین را محدود میکند. در واقع جذابیت توسعه کریدور میانی برای اروپا و ترکیه این است که روسیه و ایران را دور میزند. شوربختانه در میان مدیران ارشد دولت سیزدهم و دیگر نهادهای مسوول به این مقوله یعنی پیامدهای منفی تحریم و بیبنیه شدن آرام زیرساختها توجه نمیشود و با وصلهپینه کردن امور، کار به مراحل حساس خواهد رسید. در حال حاضر در کشورهای همسایه ایران گامهای بلندی برای توسعه زیرساختها در حال انجام است و سرمایههای بزرگی در جریان این فعالیتها دیده میشود. ساخت سدهای پرشمار و بزرگ از سوی ترکیه در ارس و کاهش قدرت ایران در بخش آب و سرمایهگذاری کشورهایی مثل آذربایجان و ترکمنستان در بخش گاز و سرمایهگذاریهای هنگفت عراق در بازار نفت ایران را از درآمدهای نفت و گاز محروم خواهد کرد و تحریمها نیز مزید بر علت شده و ایران را در زیرساختها به شرایط بسیار سخت میرساند.
محمدصادق مصدق طی یادداشتی در شماره امروز خراسان با عنوان ملزومات پازل اقتصادی بن سلمان! نوشت: میگویند «هیچ دو دولت دموکراتی با هم نمیجنگند»، ظاهرا تهران و ریاض نیز به دنبال تعریف گزاره جدیدی هستند، با این مضمون که چرا دو دولت اسلامی باید با هم بجنگند؟ به ویژه این که میان کشورهای اسلامی پیوندهای طبیعی و ارگانیکی وجود دارد که غیرقابل انفصال است. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان که به عربستان سعودی سفر کرده بود، در شهر جده با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی نیز دیدار و گفتگو کرد تا پس از سالها توقف در روابط دو کشور، بالاترین سطح رایزنی وزیر خارجه ایران با مقامات ارشد عربستان سعودی در پایتخت این کشور انجام شود. اعلام پذیرش دعوت ملک سلمان از سوی رئیسی و سفر آینده وی به ریاض نیز روابط دو کشور را در مسیری کاملا متفاوت قرار خواهد داد که بخش مهمی از پازل نظم نوین در حال شکل گیری در منطقه خواهد بود. واقعیت این است که توسعه روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان سعودی یک راهبرد الزامی برای عبور امن از منابع تنش در خلیج فارس و خاورمیانه است. با وجود چالشهای بسیار، ایران و عربستان برای تلاش در راستای برقراری نظم در منطقه دلایل مهمی دارند که میتوان آنها را در انگیزه هر دو کشور برای توسعه و تبدیل به قدرتهای نوظهور جست. شرایط متحول شده جهانی، کاهش اثرگذاری ایالات متحده و ظهور قدرتهای جدید نیز این انگیزه را تقویت میکنند تا تهران و ریاض تلاش بیشتری برای غلبه بر اختلافات ایدئولوژیک و کاهش هزینههای منطقهای و تمرکز بیشتر بر توسعه ملی داشته باشند. در واقع هرچند عربستان سعودی و کشورهای حوزه خلیج فارس به دنبال طلاق و جدایی کامل از آمریکا نیستند، اما خواهان استقلال عمل در سیاست خارجی و تنوع بخشیدن به شرکای خارجی خود به جای اتکای صرف به واشنگتن هستند. اعراب خلیج فارس روابط نزدیک اقتصادی با چین و روسیه همزمان با روابط امنیتی با آمریکا را یک فرصت برای خود ارزیابی میکنند و از سوی دیگر تمایلی به وارد شدن به تنشهای سیاسی آمریکا در منطقه از جمله در رابطه با ایران ندارند. این را نیز باید در نظر داشت که احیای روابط سیاسی عربستان با ایران پازل اقتصادی بن سلمان برای توسعه و بزرگ سازی اقتصاد سعودی را تکمیل میکند. رهبران ریاض از این نکته آگاه هستند که رشد اقتصادی در کشورشان در پرتو آرامش منطقهای و دور شدن از جنگ ممکن است. برای سعودیها این مسئله مسلم است که بسته شدن پرونده جنگ در یمن از مسیر حل اختلافات با تهران میگذرد. در واقع خروج ریاض از جنگ یمن به اقتصاد در حال رشد عربستان نفس تازهای خواهد بخشید و عربستان را به اهداف بلندپروازانه محمد بن سلمان برای سال ۲۰۳۰ نزدیک خواهد کرد. طی هفت سال گذشته تنشهای منطقهای ریاض با تهران در سوریه، لبنان، یمن و عراق نه تنها هیچ دستاوردی برای سعودیها نداشته بلکه در مواردی حتی به کاهش نفوذ و عقب نشینی عربستان در کشورهایی مانند لبنان و سوریه منجر شده است. از این رو مقامات ریاض تلاش دارند همزمان با ازسرگیری روابط با تهران، روابط منطقهای خود را با کشورهایی از جمله سوریه و یمن نیز خالی از تنش و درگیری کنند. در مجموع تغییر در روابط ایران و عربستان نشان دهنده یک تغییر بالقوه در ساختار قدرت منطقهای است. ممکن است تلاشهای ایالات متحده برای عادیسازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی از طریق توافقنامه ابراهیم و ایجاد بدبینی در روابط تهران و ریاض نیز ادامه یابد، اما این تلاشها مستلزم شرایط پیچیدهای خواهد بود که فراهم کردن آن برای واشنگتن ساده نیست.