چرا لایحه بودجه برگشت خورد؟

نمایندگان مجلس روز گذشته با ۱۲۷رای مخالف و ۹۱رای موافق بودجه۱۴۰۳ را به دولت عودت دادند تا پس از یک هفته و انجام اصلاحات مد نظر دوباره در دستور کار مجلس قرار گیرد. البته این برای اولین‌بار نبود که مجلس با کلیات لایحه بودجه دولت مخالفت می‌کرد. پیش از این بودجه‌های ۱۳۹۷ و ۱۴۰۰ نیز دچار همین سرنوشت شده بودند. اما چه دلایلی باعث شد که نمایندگان با کلیات لایحه بودجه سال آینده مخالفت کنند.
کد خبر: ۱۲۱۰۰۵۴
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۲ 13 December 2023

به گزارش «تابناک» به نقل از دنیای اقتصاد، آنچه در کانون مخالفت مجلس قرار داشت، ظاهرا به نامه داوود منظور به شورای نگهبان بازمی‌گشت که در آن تصریح شده بود دولت نمی‌تواند بار مالی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را در چارچوب برنامه هفتم بپذیرد؛ درحالی‌که نمایندگان تاکید داشتند که در لایحه بودجه بر اساس برنامه هفتم باید بودجه لازم برای متناسب‌سازی حقوق در نظر گرفته شود. بر این اساس مهم‌ترین دلایل رد کلیات بودجه۱۴۰۳ عبارت بودند از: ناهمخوانی بودجه با برنامه هفتم، ناترازی انرژی، عدم توجه به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، افزایش ۵۰درصدی مالیات، میزان فروش نفت و تورم‌زا بودن بودجه.

روز گذشته کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ از سوی نمایندگان مجلس رد و این لایحه به دولت عودت داده شد تا اصلاحاتی روی آن صورت گیرد. رد کلیات لایحه بودجه اقدامی کم سابقه است، اما پیش از این در سال ۹۷ نیز کلیات لایحه بودجه توسط مجلس رد شده بود. همچنین نمایندگان کلیات بودجه سال ۱۴۰۰ را با ۹۹ رای موافق، ۱۴۸ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از مجموع رد کرده بودند.
با رد لایحه بودجه دولت ۷ روز فرصت دارد تا این لایحه را به مجلس ارائه کند. اما بنا بر گفته سخنگوی هیات رئیسه مجلس، مجلس در جلسه علنی روز یکشنبه ۱۰ دی به بررسی گزارش جدید کمیسیون تلفیق درباره کلیات لایحه بودجه سال آینده می‌پردازد. در جلسه روز گذشته مجلس شورای اسلامی ابتدا گزارش کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ از سوی سخنگوی این کمیسیون قرائت شد. پس از قرائت گزارش کمیسیون تلفیق نمایندگان موافق و مخالف کلیات لایحه بودجه به بیان نظرات خود پرداختند. پس از استماع نظرات نمایندگان موافق و مخالف کلیات بودجه ۱۴۰۳، داود منظور، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه پشت تریبون قرار گرفت و به دفاع از کلیات لایحه پرداخت.  

با پایان وقت منظور برای دفاع از کلیات بودجه بلندگوی او قطع شد و در این حین محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس خطاب به او اظهار کرد: «انتظار داریم در بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به صورت شفاف توضیح دهید، هم اکنون به صورت کتبی به شورای نگهبان نامه زدید که در برنامه هفتم توسعه، همسان‌سازی بازنشستگان مشمول بار مالی داشته و مشکل ایجاد می‌کند. باید روشن شود که آیا دولت این موضوع را می‌پذیرد و اجرایی می‌کند؟ از سوی دیگر جهت‌گیری احکام بودجه باید به سمت برنامه باشد. بحث ناترازی انرژی یکی از موضوعات مهم است که آن طور که باید در این زمینه جهت‌گیری نشده است.»

منظور در پاسخ به اظهارات رئیس مجلس تصریح کرد: «این موضوع را مکتوب می‌نویسم. ما در سرجمع اعتباراتی که شما تصویب می‌کنید ۵۰ همت را برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اختصاص می‌دهیم. هیچ گونه ابهامی ندارد.» همین اظهارات موجب فریاد دو- دو نمایندگان در صحن مجلس شد. او درپایان خطاب به نمایندگان گفت: «ما کاملا با شما عزیزان همراهیم و دغدغه شما را در مرحله رسیدگی بودجه برطرف می‌کنیم. با همت مشترک دولت و مجلس انقلابی یک «چهار» محکم بدهید برای اینکه همه بفهمند دولت و مجلس کنار هم هستند.» بعد از این اظهارات منظور در اقدامی کم نظیر با نشان دادن عدد چهار با دستانش در پشت تریبون اعلام می‌کرد: «چهار... چهار... چهار...» بعد از این اظهارات بار دیگر فریاد دو-‌دو نمایندگان بلند شد.  
پس از پایان اظهارات رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ پشت تریبون قرار گرفت تا از این لایحه دفاع کند. او اظهار کرد: نمایندگان و رئیس مجلس تاکید فراوانی بر متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان داشتند و ما قول شرف برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان گرفتیم، بودجه‌ای که همسان‌سازی و متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در آن نباشد از در این مجلس بیرون نخواهد رفت. آقای منظور در این زمینه نامه‌ای مکتوب ارائه کرده است. در همین حین تعدادی از نمایندگان به نزدیک تریبون آمدند و خطاب به رئیس کمیسیون تلفیق برنامه هفتم اعلام می‌کردند که نامه را به ما نشان بده و همین امر صحن علنی مجلس را برای دقایقی متشنج کرد.

در نهایت کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ به رای گذاشته شد و نمایندگان مجلس با ۹۱رای موافق، ۱۲۷ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ مخالفت کردند.  محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس بعد از مخالفت مجلس با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳، گفت: دولت هفت روز فرصت دارد تا اصلاحات را در بودجه اعمال کرده و مجددا بودجه را به مجلس برگرداند. وقت ما تنگ است. اینکه بعضی از دوستان حرف از بودجه دودوازدهم می‌زنند اصلا به مصلحت نیست. سال ۱۴۰۳ سال اول اجرای برنامه هفتم است و باید بودجه محکم و دقیق باشد و کار‌ها را انجام دهیم. او تاکید کرد: ما در حال اصلاح ساختار بودجه هستیم و باید گام‌های اساسی برداشته و در جهت کاهش کسری بودجه حرکت کنیم. این بودجه ارائه شده کسری قابل توجهی داشت.
 نخستین کسری آن مربوط به حقوق بازنشستگان بود. اینکه همه‌چیز را منوط به محل مالیات کنیم اشکالی است که باید مورد پیگیری قرار گیرد؛ بنابراین باید با تعامل مجلس و دولت کمک کنیم که همه‌چیز به درستی انجام شود. در این یک هفته بنده و اعضای تلفیق و همه دوستان در خدمت دولت هستیم تا بودجه‌ای به مجلس ارائه شود که تورم‌زا نباشد و بتواند در راستای اجرای برنامه هفتم پیش رود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست