بازدید 4607
۱

رای ممتنع این کشور به قطعنامه آتش بس در غزه!

14 عضو شورای امنیت به جز روسیه به قطعنامه پیشنهادی آتش بس در غزه رای مثبت دادند.
کد خبر: ۱۲۴۲۰۷۶
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۲ 11 June 2024

رای ممتنع این کشور به قطعنامه آتش بس در غزه

شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه پیشنهادی امریکا برای آتش بس در جنگ غزه را تصویب کرد.

به گزارش تابناک به نقل از عصرایران، این قطعنامه برگرفته از طرح 3 مرحله ای جو بایدن رئیس جمهور امریکا برای آتش بس جنگ غزه است. این طرح از سوی امریکا به شورای امنیت ارائه شد و هدف آن پایان دادن به جنگ 8 ماهه میان اسرائیل و حماس در غزه است.

حماس نیز از تصویب این طرح در شورای امنیت سازمان ملل متحد استقبال کرد. حماس در بیانیه خود گفت "آماده همکاری با برادران میانجی برای ورود به مذاکرات غیرمستقیم درباره اجرای این مبانی است که با خواسته های ملت مان و مقاومت مان همسو هستند.

"نبیل ابوردینه" سخنگوی ریاست دولت فلسطین (تشکیلات خودگردان به ریاست محمود عباس)‌ گفت از هر قطعنامه شورای امنیت که خواهان آتش بس فوری باشد و  از وحدت سرزمینی فلسطین محافظت کند حمایت می کنیم.

رای ممتنع این کشور به قطعنامه آتش بس در غزه!

روسیه به این قطعنامه رای ممتنع داد اما بقیه اعضای شورای امنیت (14 عضو )‌ به این قطعنامه رای مثبت دادند. 

جو بایدن در سخنرانی 31 ماه می / 21 خرداد گذشته گفت این طرح از سوی اسرائیلی در اختیار او قرار گرفت اما مقامات اسرائیلی تاکنون حاضر نشدند از این طرح حمایت کنند. مهمترین اختلاف میان امریکا و اسرائیل در این طرح عدم اشاره به نابودی کامل حماس و کنار زدن این گروه از حاکمیت و اداره منطقه غزه است.

سفیر امریکا در سازمان ملل متحد (لیندا توماس گرینفیلد) در سخنرانی در شورای امنیت سازمان ملل بعد از تصویب قطعنامه گفت :‌"امروز به صلح رای دادیم".

در این قطعنامه آمده است: قطعنامه از پیشنهاد جدید آتش بس که اسرائیل آن را قبول کرده استقبال می کند و از حماس هم می خواهد آن را قبول کند. همچنین از دو طرف می خواهد بندهای آن را بدون تاخیر یا شرط اجرا کنند.

الجزایر تنها کشور عربی حاضر در میان 15 عضو شورای امنیت هم این طرح را تایید کرد و رای مثبت داد.
سفیر الجزایر در سازمان ملل (عمار بن جامع) در جلسه شورای امنیت گفت:‌"معتقدیم این قطعنامه یک گام روبه جلو برای آتش بس دائمی است. این قطعنامه یک امید کوچک را به فلسطینی ها می دهد. زمان آن رسیده تا کشتار متوقف شود.

این قطعنامه به جزئیات پیشنهاد جو بایدن نیز می پرداز از جمله اینکه : اگر مذاکرات در مرحله اول بیش از 6 هفته طول کشید آتش بس تا زمان ادامه مذاکرات ادامه می یابد.

جنگ اسرائیل علیه غزه از 8 ماه قبل (7 اکتبر / 15 مهر گذشته)  شروع شد و تاکنون ادامه دارد. در این جنگ تاکنون بیش از 36 هزار نفر کشته شدند که اکثر آنها غیرنظامی از جمله زنان و کودکان هستند.

در اثر این جنگ اکثریت جمعیت 2.3 میلیون نفری منطقه 360 کیلومتر مربعی غزه آواره شده اند.
جنگ اسرائیل در غزه به دنبال حمله حماس به جنوب اسرائیل در 7 اکتبر / 15 مهر گذشته رخ داد. در این حمله 1200 نفر در اسرائیل کشته شدند و 250 اسیر از اسرائیل به غزه برده شدند.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۱
روسیه چرا رای ممتنع داد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری