بازدید 6543

داستان اشتباه جلیلی از یک مستشار آمریکایی!

جلیلی وقتی درباره حجاب زنان ایرانی صحبت می‌کرد، به خاطرات مورگان شوستر اشاره کرد و گفت: «مورگان شوستر ۱۰۰ سال پیش ۱۱ ماه در ایران بوده و از عظمت زنان محجبه و مسلمان می گوید و در کتاب خودش می‌نویسد باید به عزت زن محجبه ایرانی درود بفرستیم.»
کد خبر: ۱۲۴۳۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۱ 22 June 2024

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرآنلاین، سعید جلیلی در مناظره سوم روایتی را از مستشار آمریکایی نقل کرد که بررسی ها نشان می دهد این نقل قول ناقص است.

 سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در مناظره امشب که با موضوع فرهنگی و اجتماعی برگزار شد، به نقل قولی از مورگان شوستر مستشار آمریکایی درباره زنان محجبه ایرانی اشاره کرد.

جلیلی وقتی درباره حجاب زنان ایرانی صحبت می‌کرد، به خاطرات مورگان شوستر اشاره کرد و گفت: «مورگان شوستر ۱۰۰ سال پیش ۱۱ ماه در ایران بوده و از عظمت زنان محجبه و مسلمان می گوید و در کتاب خودش می‌نویسد باید به عزت زن محجبه ایرانی درود بفرستیم.»

منظور جلیلی، کتاب «اختناق در ایران» است که به خاطرات شوستر در ایران می‌پردازد. اما او مدت زمانی که شوستر در ایران بوده را به اشتباه ۱۱ ماه گفت؛ در حالی که طبق کتاب اختناق در ایران، او ۸ ماه در ایران به عنوان مستشار اقتصادی بوده که نهایتا با دستور روس‌ها از ایران اخراج شد.

اما جلیلی تنها به نقل قول درباره «زن محجبه ایرانی» پرداخته و ماجرایی که شوستر به زن محجبه ایران درود می‌فرستد، مربوط به مبارزه آنها برای آزادی است و ربطی به حفظ حجاب ندارد؛ چرا که بعد از این درود، شوستر به سنت‌های جامعه حمله می‌کند.

شوستر نوشته است: «رئیس مجلس پذیرفت که که با نمایندگانی از جانب زنان صحبت کند. در سرسرا با آنها ملاقات کرد و این مادران و همسران و دختران خانه‌نشین برای اینکه او و همکارانش در عزم آنها تردید نکنند، تپانچه‌ها را نشانش دادند و قسم خوردند که اگر مجلس از وظیفه حفظ آزادی و شرف ملک و ملت ایران کوتاه بیاید با دست خود، شوهران و پسرانشان را می‌کشند و خود را هم در کنار آنها هلاک می‌کنند.

هرچند مزدوران روس یکی دو هفته بعد در کودتایی مجلس را نابود کردند، مجلس بدون ننگ وطن‌فروشی از میان رفت.

آیا جا ندارد بر عزت زن محجبه ایران درود بفرستیم؟ زنی که همچنان اسیر سنت‌های دست‌وپاگیراست، زنی که هنوز بازیچه میل و هوس مردان است، زنی که از همه فرصت‌های تحصیل متناسب با آرمان‌های امروزی محروم است، زنی که هنوز پاییده می‌شود و تودهنی می‌خورد و رانده می‌شود؛ با این همه از جام آزادی‌خواهی سیر می‌نوشد و سهم خود را به وطنش ادا می‌کند.»

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۶
آقای جلیلی تحلیل های عمق راهبردی شما برای مردم نون و آب نمیشود
شاید مهترین عامل وضع موجود شما باشید با آن روش مذاکره من درآوردی
باز هم درس تاریخ ...
لابد جلیلی درموارد دیگر هم برداشتی اینگونه ناقص دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
همین است. کاملا سطحی کم دانش ودر عین حال خود شیفته
سلام
مورگان بسیاری هم در نقل نشدن آثار زنان در سیاست و نقش آنها در راهبرد کارها گفته است.
متناسب با صحبت جلیلی در باره سانسور شدن اخبار زنان و موفقیت های انها....
سلام تابي جان اين جماعت فقط يك صفحه قران رو ميخونن صفهه مقابلش رو نميخونن تو تاريخ خواني هم فقط يك جمله مشاوراش انتخاب كردن بهش دادن گفتن اينو بخون تو مناظره كاريت نباشه سه هيچ برنده انتخابات هستي اقاجليلي هم وقت ننذاشته خودش عمق استراتزيك راهبردي اصل مطلب رو مطالعه كنه
همه چی رو اینطور تفسیر کنه وای به حال مملکت
با سلام
می دانم شما طرفدار آقای قالیباف هستید ولی دلیلی نداره هر روز یک گیر الکی به آقای جلیلی بدهید و مثلا بخواهید او را در ذهن جامعه خراب کنید. مثلا چه اهمیتی داره که این آقا 8 ماه در ایران بوده یا 11 ماه. اصل حرف را دریابید.
به خدا زشته هر دو نفر در یک جبهه قرار دارند
پاسخ ها
عابر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
خب اصل حرفش هم که اشتباه بوده.. باید به عزت زن .محجبه ایرانی درود بفرستیم...اگه بحث دروده که نیازی نیست یک خارجی بگه...گویا اقای جلیلی حرف خارجی ها براش مهمتره برخلاف چیزی که نشون میده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
موضوع ۸ ماه یا ۱۱ ماه نبود!پایین تر مقاله مطلب اصلی رو داره !
انگار نه تنها جلیلی که طرفدارانش هم همه همینطور سطحی می خوانند و نتیجه می گیرند!
جلیلیه دیگه. حالا یه جایی یه چیزی شنیده گفته اینجا بگم تا ملت بگن جلیلی اهل مطالعس!
ناشناس جان، بحث این نیست که 8 ماه بوده یا 11 ماه، بحث این هست که مطلب اصلا یک چیز دیگست و ادامه همون جمله چیزهای دیگری گفته و هدفش اونچیزی که دکتر جلیلی گفتند به هیچ عنوان نیست .
این جماعت کلا در جهان مجازی سیر میکنن
ایشان بجز استاد تحمیل تحریم به ملت ، استاد تحریف تاریخ هم هستند.هم هزینه به ملت و هم به تاریخ تحمیل کردند.
یک کلام هم از پدر تحریم های بین المللی علیه ایران. خخخخخ
حتما عمق راهبردی شوستر کم بوده . سرش خورده ته استخر . خخخ
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات