کشف «سن دقیق پیر شدن»

دانشمندان می‌گویند اگر به‌طور تقریباً یک‌شبه متوجه ظهور ناگهانی چین و چروک، درد و یا احساس کلی پیری شده‌اید، ممکن است این قضیه توضیحی علمی داشته باشد. تحقیقات نشان می‌دهد پیری به جای اینکه یک فرآیند آهسته و پیوسته باشد، حداقل در دو دوره مشخص زمانی با ضرباهنگ سریع رخ می‌دهد.
کد خبر: ۱۲۵۳۹۱۳
|
۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۲ 15 August 2024
|
3248 بازدید

 به گزارش تابناک به نقل از یورونیوز، پژوهشگران با مطالعه و ردیابی هزاران مولکول مختلف از افراد ۲۵ تا ۷۵ ساله، دو موج عمده از تغییرات مرتبط با سن را یک بار در حدود ۴۴ سالگی و بار دیگر در ۶۰ سالگی شناسایی کرده‌اند.
 

 آنان می‌گویند پیر شدن در واقع به صورت عمده در این سنین خاص رخ می‌دهد.

پروفسور مایکل اسنایدر، متخصص ژنتیک در دانشگاه استنفورد و نویسنده ارشد این مطالعه، در این باره می‌گوید: «ما فقط در طول زمان به تدریج تغییر نمی‌کنیم. در حقیقت بعضی تغییرات به صورت دفعی و چشمگیر رخ می‌دهند.»

وی اضافه کرد: «به نظر می‌رسد اواسط دهه ۴۰ زندگی، مانند اوایل دهه ۶۰، زمان تغییرات چشمگیر بوده و صرف نظر از اینکه به چه دسته‌ای از مولکول‌ها نگاه می‌کنید این مسئله در مورد کلیت همه آن‌ها صادق است.»

پژوهشگران در این تحقیق نمونه‌های آزمایشگاهی از خون، مدفوع، پوست و مخاط دهان و بینی ۱۰۸ داوطلب را که هر چند ماه یک بار برایشان ارسال می‌شد برای حدود ۷ سال مورد پیگیری قرار دادند.

آنان سپس ۱۳۵ هزار مولکول مختلف آر‌ان‌ای (شامل پروتئین‌ها و متابولیت‌ها) و میکروب‌ها (شامل باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌های ساکن در روده و روی پوست شرکت‌کنندگان) را تجزیه و تحلیل کردند.

به گفته محققان، فراوانی بیشتر مولکول‌ها و میکروب‌ها در طول زمان تغییر عمده‌ای نمی‌کرد و دگرگونی‌ها زمانی رخ می‌داد که افراد در اواسط دهه ۴۰ و اوایل دهه ۶۰ زندگی خود بودند.

تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...