در چند روز گذشته، شبکههای گوناگون سیمای جمهوری اسلامی ایران، در پیامهای بازرگانی خود تیزری پخش کردند که علاوه بر جلف بودن، عملا شعور مخاطب را به بازی گرفته و به آن توهین میکند.
به گزارش «تابناک»، تبلیغ محصولات سلولزی و دستمال کاغذی «ن» که به سخیفترین شیوه ممکن، قصد جذب مشتری را برای خود دارد، با بهرهگیری از همنامی برند تجاری خود با یکی از خوانندگان زن مشهور لبنانی، فضای تیزر خود را به گونهای طراحی کرده که ذهن مخاطب را در نگاه اول، به سمت کنسرتهای این خواننده عرب ـ مسیحی می کشاند و میکوشد تا از این رهگذر، مشتری جذب کند.
بنا بر این گزارش، گذشته از اینکه چنین تیزر تلویزیونی، با چه توجیه فرهنگی و بنا بر کدام منشور اخلاقی تولید شده، پخش آن در رسانه ملی ـ چنانکه پیش از این نیز بارها و بارها تذکر داده شده است ـ قطعا ناشی از نبود نظارت درست و صد البته نبود راهبردی مشخص در این حوزه از سوی مسئولان رسانه ملی است.
به بیان بهتر، هنوز معلوم نیست، اگر راهبردهای کلان فرهنگی در رسانه اثرگذاری همچون تلویزیون بر هر چیزی حتی مسائل اقتصادی اولویت دارد، مبتنی بر چه راهبرد مشخص فرهنگی ـ با وجود تذکرات پیاپی دلسوزان و همچنین مقامات عالی رتبه نظام ـ مسئولان مربوطه در رسانه ملی به خود اجازه می دهند با بهره از فضایی که هر آنچه از ناحیه آن متوجه ذهن مخاطب می شود، منفی است، یک کالای مصرفی تبلیغ شود؟!
در پایان امیدواریم، یادآوری چندباره این رفتارهای بدون توجیه، بتواند مسئولان مربوطه را متوجه خطاهای خود سازد تا شاید مثلا به جای اینکه به دنبال پس گرفتن امضای امضاکنندگان نامه پیگیری مطالبات رهبری باشند، در راه رفع کاستیها و نقاط ضعف خود، بیش از پیش تلاش کنند!