بازدید 10664
آیت الله مهدوی کنی با تأکید بر اینکه مساجد متعلق به مردمند:

دولت نباید در امور مساجد دخالت کند

اگر ائمه جماعات را نظام انتخاب کند، ولی مردم آنها را نخواهند، چه فایده دارد؟ امام جماعت باید مقبول مردم بوده و حضور دولت نباید به معنای دخالت در آن باشد/ اگر اوقاف در مساجد دخالت کند، درست نیست. باید مساجد در اختیار مردم بوده و اوقاف تنها نظارت داشته باشد. اگر اوقاف بخواهد در میان مردم محترم باشد، باید...
کد خبر: ۱۷۳۴۷۲
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۹ 27 June 2011
مراسم تودیع و معارفه رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد تهران، صبح دوشنبه، ششم تیر ماه با حضور آیت الله مهدوی کنی، رییس مجلس خبرگان، حجت الاسلام محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری و جمعی از ائمه جماعات تهران در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد.

به گزارش «تابناک»، در این مراسم، آیت الله محمدرضا مهدوی کنی با تأکید بر لزوم مردمی ماندن فضا و مدیریت مساجد گفت: اگر ائمه جماعات را نظام انتخاب کند، ولی مردم آنها را نخواهند چه فایده دارد؟ امام جماعت باید مقبول مردم بوده و حضور دولت نباید به معنای دخالت در آن باشد.

رییس مجلس خبرگان با اشاره به اینکه احترام مردم به خدمتگزاران نظام به واسطه انقلاب است، مدیریت ده ساله حجت الاسلام ابراهیمی را در این مسئولیت مهم، مثبت ارزیابی کرد و گفت: امروز مدیریت این مجموعه به حجت الاسلام حاج علی اکبری منتقل می شود که از جوانان و سرمایه های اجتماعی دینی کشور ما به شمار می رود و به دلیل جوان بودن دارای نشاط است و ما پیرها باید کم کم کارها را به جوانان بسپاریم، اما در عین حال معتقدم باید در کنار آنها باشیم.

آیت الله مهدوی کنی با تأکید بر اینکه مسجد برای مردم است، گفت: مسجد باید جنبه مردمی خود را حفظ کند و در عین حال، در خدمت نظام اسلامی باشد و همچنین جنبه مدیریت و سیاستگذاری کلی آن به رهبر معظم انقلاب برمی گردد.

رییس دانشگاه امام صادق(ع) همچنین مسجد را خانه خدا دانست و افزود: بر پایه آیات قرآن مسجد بیت الله است، اما مال مردم است، برای همین امام راحل تأکید داشتند بگذارید مساجد را خود مردم بسازند، چه در ساخت و چه در اداره آن مردم باید مشارکت داشته باشند، اما دولت اسلامی هم نمی تواند نسبت به این امر بی تفاوت باشد. به همین جهت در این امر مشارکت می کند، ولی حضور دولت نباید به معنای دخالت در مساجد باشد.

وی تأکید کرد: اگر اوقاف در مساجد دخالت کند درست نیست. باید مساجد در اختیار مردم قرار گیرد و اوقاف تنها نظارت داشته باشد. اگر اوقاف بخواهد بین مردم محترم باشد و مردم را تشویق به وقف کند، باید به آنها آزادی بدهد، چون اگر به جای نظارت، دخالت داشته باشد دیگر مردم وقف نخواهند کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶
حکایت عجیبی است دخالت اوقاف در برخی مساجد تهران و خدا میداند در درازمدت چه ضربه مهلکی به حضور مردم در مساجد خواهد زد. خاطره: غروب شنبه (پریروز) به اتفاق خانواده برای انجام کاری در شهرک ژاندارمری بودیم و وقت نماز به مسجد رفتیم. بین دو نماز سر و صدای زیادی به تدریج از سمت خانمها در اعتراض به خاموش بودن سیستم سرمایش بلند شد. (من که پوشش خانمها را نداشتم و اذیت میشدم بعدا هم خانمم سختی نمازخواندن در آن شرایط را برایم تعریف کرد). از سمت اقایان پاسخ دادند که باید اعتراض کتبی به اوقاف داده شود. قضیه را از اطرافیان پرسیدم و بعد از اینکه جزئیات ناراحت کننده ای از دخالت اوقاف در امور مساجد و اهانتهایی که به نمازگزاران شده بود را شنیدم، معمایی که اول ورود به مسجد برایم ایجاد شده بود حل شد. آخه قبلا که به این مسجد سر میزدم، جمعیت نمازگزار بسیار قابل توجه بود ولی الآن ...... متاسفانه انگشت شمار.
احسنت
یکی نیست به این عزیز بزرگوار بگوید: در این سی و چند سال واقعا همین جوری که شما می گید عمل شده که حالا دولت دخالت نکند؟
خود کرده را تدبیر چیست؟
خوب ، ما ملٌت سي سال است داريم همين را مي گوئيم و به گوش كسي فرو نمي رود .
مساجد متعلق به مردم (ملک خصوصی) نیستند چون هزینه های آنها از محل اموال عمومی تامین می شود بنابرین دولت به عنوان نماینده عامه مردم حق دارد در امور آنها دخالت کند.
با سلام ازآنجايي كه مسجد براي انسان حكم آب براي ماهي را دارد و از طرفي متاسفانه در محله هاي نو شهر ها و شهرهاي جديد تعداد مساجد نسبت به محله هاي قديمي خيلي كم است لذا پيشنهاد ميگردد حداقل يا صرفا" در زمينه اختصاص زمين براي مسجد از طرف اداره اوقاف صورت پذيرد.
پس چرا اوقاف داره مسجد ما رو میگیره چند بار هم این هیات امنای بیچاره رو دادگاه کشونده.البته پشت پرده یک آقازاده است. این مسجد تمام امید بچه های محله ما است
برچسب منتخب
# مسعود پزشکیان # نتایج انتخابات # تنفیذ حکم ریاست جمهوری # انتخابات ریاست جمهوری # محرم