اولین موردی که راجب تولید محتوا به ذهن هرکسی میرسد این هست که محتوا یعنی فقط چیزهایی که نوشته میشود و یا اینکه فقط نویسندگان تولیدکننده محتوا هستند. در حقیقت حوزه تولید محتوا خیلی فراتر از نوشتن متن هست. متن بیس اصلی محتوا هست اما همه محتوا نیست و صرفا هرکسی که نویسنده هست تولید کننده محتوای خوبی نیست.
جامع تعریف ترین تعریف محتوایی را به نظرم آقای جو پولیزی بنیان گذار سایت cmi که در حوزه تولید محتوا یک سایت مرجع هست دارند که میگن: محتوا اطلاعات ترغیب کننده ای هست که به مخاطب اطلاع رسانی میکند، با مخاطب تعامل ایجاد میکند و برای مخاطب جذاب است.
پس محتوا صرفا یک متن نیست و میتواند فرمت های مختلفی مانند ویدئو ، تصویر، صوت و.......یا هر چیزی که بتواند اطلاعاتی را به مخاطب اطلاع رسانی کند وبا مخاطب ارتباط برقرار کند محتوا نام دارد.
حالا که با مفهوم محتوا آشنا شدید میتوانیم راجب تولید محتوا صحبت کنیم.
خلق اطلاعات خاص برای هدف خاص برای مخاطب خاص از یک رسانه خاص در یک غالب خاص
1.اطلاعات:
چه ایده ای را می خواهید منتشر کنید یا اینکه دوست دارید چه چیزهایی را به مخاطبان خود بگویید.
چرا میخواهید این اطلاعات را منتشر کنید دوست دارید مخاطبان شما چه کاری را انجام دهند.
کسانی که دوست دارید اطلاعات شما را دریافت کنند چه کسانی هستند.
میخواهید اطلاعات خود را از چه رسانه ای منشر کنید ، میخواهید در سایت باشد در اینستا باشد در تلگرام باشد و یا رسانه های دیگر..
اطلاعات شما در چه غالبی می خواهد به مخاطب برسد . میخواهید برایش بنویسید برایش صبحت کنید و هر یا نوع تعاملی که خودتان می پسندید.
از تعریفی که درقسمت بالا کردیم حتما متوجه شده اید تولید محتوا محدوده گسترده ای از فعالیت ها را در بر میگیرد. از کسی که چند قرن پیش کتاب دستی می نوشت تا کسی که امروز زندگی رزومره خود را در اینستاگرام به نمایش می گذارد. همه به کار تولید محتوا مشغول هستند. ولی منظور ما در اینجا تولید محتوای الکترونیکی هست یعنی محتوایی که در بستر وب تولید می شود.
تولید محتوا مثل خود محتوا تعاریف متفاوتی دارد ولی به طور جامع تولید کننده محتوا کسی هست که انواع محتوا مثل متن، ویدئو ، تصویر ، پادکست ....برای رسیدن به هدف خاص برای مخاطبان خاص تولید می کند و در رسانه خاص و درغالب خاص برای مخاطبین خود منتشر می کند.
یکی از سوالات مهم علاقه مندان به حوزه تولید محتوا این است که چه مهارت هایی برای تولید محتوا لازم است.
1.اولین قدم برای اینکه بتوانید یک تولید کننده محتوای حرفه ای باشید این است که جستجوگر و محقق باشید مطالعات زیادی داشته باشید تا دایره لغاتتون زیاد بشود .
2.اصول نگارش فارسی رو خوب بلد باشید در اینجا هم هر چقدر بیشتر مطالعه کنید بهتر می توانید بنویسید.
3.سئو رو خوب یاد بگیرید :
چون اگر این مهارت را بلد نباشید محتوای شمارا کسی نخواهد دید و وقتی کسی از محتوای ما باخبر نشود همون بهتر که به خودمون زحمت تولیدشو ندیم. برای اطلاعات بیشتر می توانید از شرکت سئوکار کمک بگیرید.
4.روانشناس خوبی باشید:
شما قراره با محتوایی که تولید می کنید کاری کنید که مخاطب کاری را انجام بدهد که شما میخواهید. پس باید با اصول روانشاسی ذهن آشنا باشید تا بتوانید با احساسات مخاطب ارتباط برقرار کنید. چون تمام تصمیمات انسان بر اساس احسات گرفته می شود.
5.باید بازاریابی بلد باشید :
ما همیشه در حال فروش به دیگران هستیم و قرارهست با تولید محتوا بتوانیم ایده ها و محصولات خودمون را بفروشیم. دیوید اوگیلیوی پدر علم تبلیغات در کتاب اعترافات یک تبلیغ نویس میگوید اگر چندسال فروشندگی نکرده بودم هرگز نمیتوانستم تبلیغ نویس حرفه ای بشوم.
6.باید نوشتن تبدیل به عادت روزانه تون بشود
نوشتن باعث ورزش ذهنی و پروش خلاقیت میشود اگه دوست دارید در تولید محتوا حرفه ای باشید باید نوشتن مثل غذا خوردن برنامه اصلی زندگیتون باشه و هر روز انجامش بدهید.
7.باید وایرستار خوبی باشید :
هر چیزی که میشود برای قبل از اینکه عرضه شود باید چندین بار تست مورد آزمایش قرار بگیردتا همه ایرادت آن گرفته شود ویرایش نوشته هم یکی از اصلی ترین کارهایی هست که یک تولید کننده محتوا باید تا حدودی بر آن مسلط باشد.
انتهای رپرتاژ آگهی/