بازدید 2053
بازخوانی تابناک از یک پرونده پرحاشیه؛

فرزندان مقام سابق قضایی چگونه مازراتی سوار شدند؟

مهرماه سال گذشته بود که خبری تحت عنوان بازداشت فرزندان یک مقام ارشد در شبکه‌های اجتماعی با جزئیاتی متفاوت دست به دست می‌شد.
کد خبر: ۱۲۳۸۱۲۹
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۷ 19 May 2024

تابناک؛ احسان گل محمدی: مهرماه سال گذشته بود که خبری تحت عنوان بازداشت فرزندان یک مقام ارشد در شبکه‌های اجتماعی با جزئیاتی متفاوت دست به دست می‌شد.

ماجرا از یک نشست خبری آغاز شد؛ مسعود ستایشی سخنگوی وقت قوه قضائیه در نشست خبری که در مهرماه سال گذشته برگزار شد، بازداشت ۲ تن از فرزندان یکی از مقامات قوه قضائیه را تأیید کرد.

بعد از این نشست رسانه‌ها جزئیات بیشتری منتشر کردند:

اول اینکه این دو فرد بازداشت‌شده، فرزندان حجت‌الاسلام مصدق معاون اول وقت قوه قضائیه هستند.

دوم اینکه حدود هشت ماه پیش از این اعلام رسمی (فروردین و اردیبهشت سال ۱۴۰۲)، این پرونده با دستور رئیس قوه قضائیه برای پیگیری به حفاظت قوه قضائیه و اطلاعات سپاه ارجاع شده بود.

سوم اینکه "محمد صادق" و "امیرحسین" در ارتباط با پرونده فساد مالی محمد رستمی صفا (مالک گروه صنعتی رستمی صفا) موسوم به پرونده فساد ۲۰ هزار میلیارد تومانی بازداشت شدند.

جزئیات اولین جلسه دادگاه فرزندان معاون اول قوه قضائیه 

 اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات فرزندان معاون اول قوه قضائیه سه‌شنبه ۱۵ اسفند برگزار شد.

در این جلسه عنوان شد، متهمین مجموعه‌ای را به منظور اعمال نفوذ بر پرونده‌های قضایی از جمله پرونده‌های کلان اقتصادی تشکیل داده و با سوء استفاده از افراد صاحب منصب، اقدام به دریافت وجوهی می‌کردند.

مبالغ درخواست شده به صورت ارز، سکه، خودرو و ... و از طریق معرفی چند حساب از متهمین دریافت شده است.

بخش قابل توجهی از این مبالغ دریافتی جهت پنهان ماندن مسیر دریافت وجوه، به حساب‌های پوششی واریز شده و سپس از طریق این حساب‌ها در پروژه‌های ساخت ملک، خرید طلا و سکه، خرید دلار و اتومبیل‌های لوکس به کار گرفته شده است. به گفته نماینده دادستان، در این پرونده سوء استفاده فرزندان معاون اول پیشین قوه قضائیه از نام پدرشان واضح است.

دو ابر پرونده فرزندان معاون اول پیشین قوه قضائیه

نماینده دادستان همچنین در جلسه اول دادگاه اوج فعالیت‌های این مجموعه در ۴ سال گذشته را مربوط به دو پرونده تخلیه ورزشگاه شهدای قیطریه و ابر بدهکار بانکی به نام رستمی صفا اعلام کرد و افزود: مجموعه شکل گرفته، تنها در پرونده رستمی صفا حدود ۲۰۰ میلیارد تومان مال نامشروع کسب نموده و وجوه ماخوذه در فرایند پولشویی، تبدیل به املاک، خودرو‌های لوکس، ویلا و ... شده است.


جزئیات دومین جلسه دادگاه فرزندان معاون اول پیشین قوه قضائیه 

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات پرونده فساد فرزندان معاون اول سابق قوه قضائیه ۱۷ اردیبهشت ماه برگزار شد. 

حاشیه عجیب جلسه دوم دادگاه این بود که قاضی در همان لحظات آغازین جلسه به متهمین تذکر داده که از «الفاظ رکیک» و «فحش» استفاده نکنند؛ از جرئیات اینکه چه سخنانی مطرح شده و دقیقا چه اتفاقی افتاده که قاضی مجبور می‌شود چنین تذکری بدهد مرکز رسانه قوه قضائیه خبری منتشر نکرده است.

در بخش دیگر این جلسه از دادگاه صوت‌هایی از فرزندان معاون اول سابق قوه قضائیه پخش شد که به فردی این اطمینان را می‌دادند که کار‌ها و کارشناسی‌ها (در یکی از پرونده ها) در حال پیگیری است.

به گفته نماینده دادستان در پرونده ورزشگاه شهدای قیطریه، سهم فرزندان معاون اول سابق قوه، ۲۰ درصد یعنی معادل ۱۴۰ میلیارد تومان بوده است. 

همچنین به گفته نماینده دادستان بعد از اجرای حکم تخلیه ورزشگاه شهدای قیطریه یکی از متهمین به فرزندان معاون اول سابق قوه قضائیه مقادیری سکه پرداخت می‌کند.
 
همچنین در پرونده موسوم به ابربدهکار بانکی توافق فرزندان معاون اول قوه قضائیه سر ۲۰ میلیارد بوده است.


نکته قابل توجه اینکه در این جلسه پسر معاون اول سابق قوه‌قضائیه تمامی اتهامات مطرح شده و همچنین اعترافات دوران بازجویی را رد می‌کند.


پسر معاون پیشین قوه قضائیه همچنین در این جلسه «مالکیت همۀ موارد تحصیل‌شده از طریق عناوین اتهامی» را رد و منشاء خرید چند زمین، خانه و خودروی لوکس خود را سرمایه‌های شخصی عنوان کرد.
در پایان این جلسه و پس از سخنان تحریک آمیز وکیل متهم، درگیری لفظی میان فرزند معاون اول قوه قضائیه و اهالی محله قیطریه رخ می‌دهد و پسر بزرگ این مقام سابق قضایی به مردم فحاشی کرد.

جزئیات سومین جلسه دادگاه فرزندان معاون اول پیشین قوه قضائیه 

سومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات فرزندان معاون سابق قوه قضائیه یک متهم عجیب داشت؛ این متهم که به اختصار ح.‌ی معرفی شد.

این فرد در ابتدای جلسه اتهام جرم حمل، نگهداری و استعمال ماده مخدر را پذیرفت، اما مدعی شد مواد کشف شده را برای مصرف در یک مهمانی تهیه کرده بوده است.

او در مورد مدعوین این مهمانی اظهارنظری کرد و صرفا به اعلام ادعای فوق بسنده کرد.

این متهم همچنین عنوان کرده طی ۲ سال حدود ۳۰۰ میلیون برای خرید مواد مخدر هزینه کرده است.

این متهم همچنین در بخشی از این جلسه دادگاه اعلام می‌کند که بیشترین اعترافات علیه پسران معاون سابق قوه قضائیه، توسط او انجام شده است.

متهم ح.‌ی در پاسخ به سوال قاضی که پرسید خودروی مازراتی خودرو پورشه و بنز کشف شده متعلق به کیست پاسخ داد: این اموال متعلق به دو پسر معاون سابق قوه قضاییه است.

هرچند دقایقی پس از این ادعا با زمزمه وکیل، متهم اظهارات خود را اصلاح و نام «م. ص. م» را حذف کرد.

این متهم درباره مالکیت ۳۶ واحد ملک کامرانیه، ۲ ویلا در پلور، خودرو‌های لکسوس و ۲۰۷ اظهار بی‌اطلاعی کرده و گفت که وکیلش به این سؤالات پاسخ می‌دهد، اما وکیل نیز از پاسخ به این سوالات خودداری کرد. دادگاه فرزندان مصدق غیرعلنی است؟

دادگاه فرزندان مصدق غیر علنی نیست

اما در واکنش به برخی انتقادات پیرامون نحوه اطلاع رسانی پرونده فرزندان معاون اول پیشین قوه قضائیه مطرح بود؛ اصغر جهانگیر سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری اخیر خود با بیان اینکه در قوه قضائیه در مبارزه با فساد خط قرمزی وجود ندارد و بدون ملاحظه کاری پرونده‌ها بررسی و اعلام می‌شود؛ گفت: رسیدگی این پرونده به‌صورت غیرعلنی نیست بلکه علنی است و افراد می‌توانند آزادانه در دادگاه شرکت کنند و از آن مطلع شوند. از طرفی در خصوص انتشار محتویاتی که در دادگاه هست با محدودیت و ممنوعیت قانونی روبرو هستیم، زیرا پرونده در حال رسیدگی است و اطلاع‌رسانی با شرایطی است و دادگاه اگر مصلحت بداند مطالب آن را منتشر می‌کند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: بعد از برگزاری جلسات، دادگاه اطلاع‌رسانی لازم را انجام خواهد داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی