حضور آقایان در مجلس زنانه

علی یداللهی که به زودی نمایش «مجلس زنانه رختشورشاه» را روی صحنه می‌برد، گفت: این نمایش مجلس زنانه‌ای است که آقایان هم حضور دارند.
کد خبر: ۱۲۵۸۸۰۷
|
۲۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۵ 10 September 2024
|
1718 بازدید

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، علی یداللهی با ارایه توضیحاتی درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی از اجرای یک مجلس زنانه دیگر برای کودکان خبر داد.

یداللهی که پیش از این همین نمایش را اجرا کرده است، درباره دلایل اجرای دوباره آن توضیح داد: اجرای قبلی ما در تالار محراب روی صحنه رفت و با استقبال تماشاگران رو به رو شد و فکر کردیم هنوز پتانسیل این را داشت که روی صحنه برود چون مردم این قبیل نمایش‌ها را دوست دارند.

او با اشاره به تفاوت اجرای جدید این نمایش در قیاس با اجرای قبلی افزود: آن زمان نمایش ما ترکیبی از سیاه‌بازی و مجالس زنانه بود ولی این بار سیاه‌بازی را حذف کرده‌ایم و جنس کمدی ما سیاه نیست بلکه سفید است. در واقع این اجرا، مجلس زنانه‌ای است با حضور آقایان.

حضور آقایان در مجلس زنانه

این کارگردان که بیشتر در زمینه نمایش‌های ایرانی فعال است، با ارایه توضیحاتی درباره مجالس زنانه اضافه کرد: مجلس زنانه یکی از تکنیک‌های نمایش سنتی ایرانی است که در جمع‌های خانم‌ها اجرا می‌شده است. از آنجاکه قبلا خانم‌ها نمی‌توانسته‌اند در تئاتر بازی کنند، با این شیوه‌ها نمایش کار می‌کردند.

یداللهی ادامه داد: موضوع بیشتر این نمایش‌ها که در مجالس خانم‌ها اجرا می‌شده‌اند، برای تقبیح برخی از رفتارهای بد اقایان بوده است. در این گونه نمایش‌ها خانم‌ها لباس مردانه می‌پوشیده‌اند و با کلاه شاپو و گذاشتن سبیل، نقش آقایان را بازی می‌کردند. در دوره مردسالاری که عموما خانم‌ها اجازه نقد به رفتارهای نادرست آقایان را نداشته‌اند، این شیوه‌های نمایشی پرکاربرد بوده است و با وجود نگاه انتقادی خود، با ساز و رقص و آواز همراه بوده و بسیار شاد بوده است.

او که از ۲۵ شهریور ماه نمایش خود را در عمارت نوفل لوشاتو اجرا می‌کند، درباره اجرای نمایش در این مجموعه گفت: قبلا در تالار محراب اجرا داشتیم و فکر کردیم دیگر در سالن دولتی نوبت اجرا نخواهیم گرفت. از آنجاکه قبلا در عمارت نوفل لوشاتو کارهای خوبی دیده بودم، به نظرم آمد که این مجموعه صرفا به دنبال درآمدزایی نیست و نگاه صِرف اقتصادی ندارد بلکه به کیفیت کارها هم اهمیت می‌دهد.

یداللهی اضافه کرد: عمارت نوفل لوشاتو گاه به کارهای پیشرو و آوانگاردی نوبت اجرا می‌دهد که معمولا سالن‌های دیگر ریسک نمی‌کنند که به آنها اجرا بدهند. از سوی دیگر در این مدت از نظر سالن تمرین و دیگر امور، با ما همراهی خوبی داشته‌اند و ما نیز دوست داشتیم در سالنی اجرا بگیریم که کیفیت برایش مهم باشد و فقط دنبال پول نباشد.

حضور آقایان در مجلس زنانه

این کارگردان در ادامه از اجرای یک مجلس زنانه دیگر برای کودکان خبر داد و افزود: به موازات این نمایش، مشغول تمرین نمایش دیگری هستیم با عنوان «تنبل زیر درخت زردآلو» که نوشته اردشیر صالح‌پور است و قرار است از اواخر مهر ماه آن را برای تماشاگران کودک در تالار هنر روی صحنه ببریم.

یداللهی ادامه داد: این نمایش درواقع نوعی تئاتر درمانی است و ویژگی‌های نمایش‌های زنانه را برای کودکان دارد.

گفتنی است نمایشنامه «مجلس زنانه رختشورشاه» نوشته بابک خواجه پاشاست که با بازنویسی فرهاد نقدعلی و علی یدالهی پیش از این در سال ۱۴۰۰ روی صحنه رفته بود و برای اجرای مجدد بازتولید شده است. مجری طرح این پروژه نمایشی را رضا پسندیان بر عهده دارد.

«مجلس زنانه رختشورشاه» نمایشی ایرانی و شاد است که وقایع آن در دوره قاجار و یک روز قبل از تاجگذاری احمدشاه اتفاق می‌افتند. احمدشاه در حال گریز است که وارد رختشورخانه سلطنتی می‌شود و...

این نمایش با بازی شهرام مسعودی، کاظم برزگر، میلاد رمضانی (ورجاوند)، آزیتا نوری وفا، مهشید ناصری، آرزو کریمی زند، مهتاب باجلان، طاهره بهرامی نهادفر و آساره هداوند روی صحنه می‌رود.

نمایش «رختشورشاه» از روز یک‌شنبه ۲۵ شهریورماه جاری در ساعت ۱۹:۴۰ اجرای خود را در عمارت نوفل‌لوشاتو آغاز خواهد کرد.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟