بررسی وزیر پیشنهادی اطلاعات

کد خبر: ۶۱۹۵۲
|
۰۹ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۲:۱۹ 31 August 2009
|
20113 بازدید
مصطفي كواكبيان خطاب به وزير پيشنهادي اطلاعات گفت: اگر تغييرات پس از انتخابات در وزارت اطلاعات را مي‌پذيريد به اين مفهوم است كه مي‌خواهيد وزيري مسلوب‌الاراده باشيد.

به گزارش ايسنا، نماينده مردم سمنان كه در مخالفت با وزير پيشنهادي اطلاعات سخن مي‌گفت، تعامل حجت‌الاسلام محسني‌اژه‌اي با مجلس را مثبت ارزيابي كرد و در ادامه افزود: رژيم منحوس پهلوي در سال 32، سازمان مخوفي ايجاد كرد كه اطلاعات در كنار اسلحه و وابستگي به قدرت‌هاي خارجي براي حفظ حاكمان شكل گرفته بود، يعني اين سازمان مخوف به خاطر سركوب آزادي‌خواهان و عدالتخواهان ايجاد شد كه به بركت انقلاب اسلامي ما، اين مسائل تمام شد و به رهبري حضرت امام(ره) با قانون سال 62 وزارت اطلاعات ايجاد شد كه به جاي امنيت سخت‌افزارانه با امنيت پايدار نرم‌افزارنه قرار شد فعاليت شود و مردم و ارزش‌هاي ديني جايگزين وابستگي و اسلحه شود.

نماينده سمنان با بيان اينكه بر اين اساس چون مردم را در كنار نظام داشته‌ايم چندان احساس خطر نشده است، لزوم برقراري امنيت همه جانبه براي فعاليت‌هاي سياسي، ‌اجتماعي، ‌اقتصادي و ديني را يادآور شد و گفت: ‌در اين زمينه در خصوص آقاي مصلحي دغدغه خاطر داريم.

وي با بيان اينكه اولين مساله ما اين است كه وزارت اطلاعات را براي نظام مي‌دانيم نه براي دولت خاص،‌گفت:‌ بايد ببينيم كه آقاي مصلحي چقدر در اين راستا گام بر مي‌دارد، ‌آيا در آينده اين وزارتخانه مي‌خواهد منبع اطلاعاتي و امنيتي براي كل نظام باشد يا مخصوص دولت دهم. خطر بيشتر اين است كه بخواهيم در وزارت اطلاعات يك سليقه خاصي حاكم باشد.

وي با بيان اينكه مي‌خواهيم اين وزراتخانه براي منويات كل نظام و رهبري باشد، نه در اختيار سليقه خاص سياسي اعم از اصلاح‌طلب يا اصولگرا، افزود: وزارت اطلاعات چشم و گوش نظام سياسي برآمده از خون شهداست، اين وزارتخانه، دستگاه بسيار مهمي است كه در اثر تاكيدات امام راحل بوجود آمده است.

اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي يادآور شد: به طور ويژه واقعا قانون‌گرايي اين وزارت در برنامه‌هاي وزير پيشنهادي نيامده است، ما وزارت قانون‌گرا مي‌خواهيم نه براي اشخاص خاص و سليقه‌گرايي‌هاي خاص.

كواكبيان با تاكيد بر اينكه وزارت قانون‌گرا مي‌خواهيم، پرسيد كه وزارت اطلاعات به عنوان دستگاه مادر اطلاعات مي‌خواهد فعاليت كند يا به عنوان وزارتخانه‌اي در جنب دستگاه‌هاي موازي اطلاعات ديگر مي‌خواهد عمل كند.

وي افزود: ديدم در برنامه‌ها در كميسيون امنيت، ‌تاكيدي شد براي شوراي هماهنگي اطلاعات، اين بدان مفهوم است كه مي‌خواهيم همچنان دستگاه‌هاي موازي اطلاعات باشد و لذا يك شوراي هماهنگي هم ايجاد مي‌كنيم براي اينكه آنها را هماهنگ كند.

وي تاكيد كرد: وزارت اطلاعات بايد دستگاه مادر اطلاعات باشد.

وي با اشاره به قانون ايجاد وزارت اطلاعات در سال 62 تصريح كرد: بايد از زبان وزير پيشنهادي بشنويم كه دستگاه‌هاي موازي اطلاعات در كشور نخواهد بود و بر اساس قانون وزارت اطلاعات عمل خواهد شد. همانگونه كه در خصوص بازداشتگا‌ه‌ها تاكيد كرديم كه قوه قضاييه هم بايد بگويد كه هر جايي نتواند براي خود بازداشتگاه ويژه داشته باشد، دستگاه اطلاعاتي هم اين نكته را توضيح دهد.

وي با اشاره به حوزه امنيت بين‌الملل گفت: ‌در برنامه وزير پيشنهادي در برخورد با ضد انقلاب خارجي و كساني كه با نظام به طور براندازانه مقابله دارند، برنامه ويژه‌اي نمي‌بنييم، در برنامه، گفته شده كشف توطئه‌هاي صهيونيسم، قطعا بايد اين توطئه‌ها كشف شود، اما مثلا در مورد اردوگاه اشرف در عراق به طور مشخص دستگاه اطلاعات ما بايد اطلاعات شفاف بدهند تا اين موضوع به صورت برگي در دست قدرت‌هاي خارجي كه با ما بازي كنند نباشد.

كواكبيان با بيان اينكه حتما بايد در بحث ديپلماسي اطلاعاتي و مباحث خارجي به طور جدي‌تري عمل كنيم، مباحث تروريسم بين‌الملل، صهيونيسم و جنگ نرم بيگانان را از مباحث مطرح در برنامه وزير پيشنهادي دانست و از مصلحي پرسيد كه آيا تغييراتي كه در دو سه ماهه اخير بعد از انتخابات در وزارت اطلاعات اتفاق افتاد را مي‌پذيريد يا نه؟ اگر مي‌پذيرد به اين مفهوم است كه مي‌خواهيد يك وزير مسلوب‌الاراده باشيد.

وي افزود: آقاي رييس‌جمهور سرپرستي داشتند، در حالي كه براساس قانون وزارت اطلاعات، سرپرست و وزير اين وزارتخانه يا بايد مجتهد باشد يا تجزي اجتهاد داشته باشد، خيلي از عناصر كليدي اين وزارتخانه كنار زده شدند آيا به اين وضعيت رضايت مي‌دهيد يا در اين رابطه با اين تغييرات حتما نظر خود را عمل مي‌كنيد.

نماينده سمنان همچنين پرسيد كه آيا مثل وزارتخانه‌هاي ديگر افرادي از اوقاف مي‌خواهيد ببريد يا از بدنه سالم اطلاعاتي كه در اين سي سال كار كرده را بكار مي‌گيريد.

كواكبيان همچنين پرسيد كه در بحث مقابله با بعضي عناصر داخلي به ويژه در حوزه امنيت ديني براي شما بين مراجع مختلف تقليد تفاوتي هست يا به همه به عنوان علماي قم احترام قائل خواهيد بود؟ و در اين زمينه مساله بعضي افراد هم هست.

وي افزود: من به طور جدي با گروه و افراد منحرف مخالفم، اما در مورد بحث دراويش گناباد كه اصلا مساله نظام نبود، ولي يك دفعه به مساله نظام تبديل شد مي‌خواهيد با اين مسائل چگونه برخورد كنيد.

كواكبيان با بيان اينكه هنوز قانون جامع حراست‌ها در مجلس تصويب نشده، گفت: معتقدم اگر نياز به ساختار گشايي باشد شما مي‌توانيد با كمك مجلس عمل كنيد.

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با تبريك هفته دولت و بزرگداشت ياد و خاطره شهيدان رجايي وباهنر گفت: دشمني نظام سلطه با ما امري بديهي است، امروز بعد از 30 سال توطئه‌هاي مختلف در حوزه هاي سفت و نرم و ناجوانمردي هايي كه نظام سلطه عليه نظام اسلامي و مردم ما روا داشته، هيچ كس در اين رابطه شكي ندارد. لذا اين دشمني هميشه بوده، هست و خواهد بود.

عليرضا زاكاني كه به عنوان موافق وزير پيشنهادي اطلاعات در جلسه راي اعتماد وزراي پيشنهادي دولت هم سخن مي گفت اظهار كرد: مقوله امنيت مقوله پيچيده اي است مقولهاي است كه درحوزه سياست، فرهنگ، اجتماع، اقتصاد وخاصه امنيت خاص قابل تعريف است وبراساس نوع تهديدي كه نظام اسلامي در آن قرار مي گيرد، نوع انتخاب ما هم از اهميت ويژه اي برخوردار است.

وي افزود: امنيت يك مقوله و نياز پايه اي است و اگر نباشد سنگ روي سنگ بند نمي شود واگر باشد و افزايش ضريب امنيتي را در حوزه هاي مختلف با اقتضاء تهديدات متفاوتي كه دشمن دارد،فراهم ميكنيم، در حقيقت امكان رشد و تسريع در رسيدن به قله هاي افتخار را فراهم كرده ايم و از طرفي پيوستگي حاكميت و مردم را موجب شده ايم كه امكان بزرگي براي رسيدن به افتخاراتي است كه در خور و شان اين ملت و مملكت است.

زاكاني همچنين خاطرنشان كرد: با شناختي كه من از جناب حجت الاسلام والمسلمين مصلحي در سالهاي مختلف دارم و ارتباط نزديك كاري كه سالياني خدمت ايشان بوديم و بهره مي برديم به ذهنم رسيد نكاتي را از خصوصيات ايشان عرض كنم و اين اطمينان را به جمع بدهم كه انتخاب درستي در اين خصوص صورت گرفته است.

وي يادآورشد: نكته اول اين كه همانگونه كه مخالف محترم فرمود، وزارت اطلاعات يك وزارت حاكميتي است و مربوط به جناح ها، گروهها و اقشار خاص نيست، بلكه مربوط به همه است و چون مستقيما با نظام اسلامي ارتباط مستقيمي برقرار مي كند و بخش هايي از سرنوشت نظام در اين وزارت خانه رقم مي خورد لذا نوع انتخاب ما بسيار مهم است.

نماينده مردم تهران در خانه ملت اضافه كرد: جناب آقاي مصلحي فردي ولايت مدار است واين ويژگي ممتازي است كه بايد قدر دانست نكته ديگر اين است كه تهديدات امروز ما متفاوت از تهديدات گذشته است. سروران عزيزم! امروز تهديدات سفت و برخورد نظامي و تهديدات مستقيم جاي خود را به تهديداتي داده كه در حوزه سياست، فرهنگ و اعتقاد است. آنها بنيانهاي اين انقلاب راهدف قرار دادهاند.

زاكاني يادآور شد: براي نظام سلطه يك انقلاب تسليم شده بسيار مطلوب تر از يك انقلاب سرنگون شده است، لذا امروز به دنبال تسليم كردن انقلاب ما از درون هستند و اين خواب و خيال را در سر دارند، لذا من خدمت آقاي دكتر احمدي نژاد تبريك مي گويم به اين عنوان كه فردي را انتخاب كردند كه اين فرد آشنا با جنس تهديداتي است كه امروز نظام اسلامي را تهديد مي كند. يعني فردي كار كشته در حوزه سياست و فرهنگ كه مستقيما با تهديداتي كه امروز با آن مواجه ايم نسبت برقرار مي كند.علاوه بر اين كه سوابق ايشان در حوزه هاي فعاليتي آنگونه است كه در حوزه امنيت خاص نيست و ايشان آشنايي بسيار بالايي را دارند.

وي ادامه داد: مساله بعد در خصوص اين است كه مخالف محترم فرمود اطلاعات دوگانه و مسايل اين چنيني مطرح است به نظرم باز انتخاب درستي صورت گرفته است. به خاطر اين كه اقتضا كشور ما به واسطه تهديدات اين را حكم مي كند كه از منظرهاي مختلف مقوله امنيت مورد بررسي و دقت قرار گيرد. لذا باز هم اين انتخاب درست اين شايستگي را ايجاد مي كند كه بيشترين هماهنگ بين اجزاي اطلاعاتي در اين كشور قرار گيرد و باز هم اين نكته مثبتي براي آقاي مصلحي است.

عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي هم چنين اضافه كرد: نكته ديگر نوع نگاه ايشان به مقوله امنيت و مردمي كردن امنيت است به هر حال امنيت به صورت پايهاي وقتي شكل مي گيرد و گسترده مي شود كه در حقيقت توسط مردم به عنوان چشمان تيزبين نظام اسلامي و حاميان اساسي اين نظام مورد اهتمام قرار گيرد. نوع نگاه درست جناب آقاي مصلحي براي گسترش و نگاه عمومي كه به مقوله مردمي كردن اطلاعات دارند، بسيار كمك مي كند كه ضريب امنيتي كشور افزايش پيدا كند. سابقه‌ي ايشان در بسيج و مجموعه هاي مختلف اين امكان را مي دهد كه ناب ترين افراد در خدمت اين مقوله مهم قرار گيرند كه نيازي اساسي و جدي است.

وي گفت: نكته بعدي اهل تعامل و گفت‌وگو بودن ايشان است اين را به عنوان تجربه شخصي خودم عرض مي كنم؛ در سالياني كه ما در بسيج دانشجويي كار مي كرديم و ايشان در نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري مسووليت اين نهاد را در بسيج داشتند، نكاتي اتفاق مي افتاد كه وقتي من دليل مي آوردم ايشان به راحتي با گشاده رويي مي پذيرفت و لذا اين اهل تعامل بودن ايشان امر ثابت شده‌اي براي بنده است كه به نظر مي رسد حضور چنين فردي در وزارت اطلاعات ضرورت دارد تا امكاني را فراهم كند كه علاوه بر همكاري و هماهنگي بين دستگاه هاي مختلف اين هماهنگي در حد اعلاي آن باشد.

زاكاني يادآور شد: من يادم هست سوالي را از وزير اطلاعات اسبق سوالي كردم ، 6 ماه تلاش مي كردند من را قانع كنند، قانع نشدم، يك روز آمدند در دفترم نشستند، گفتند بيا با اين وزير معامله كن و جواب منفي شنيدند. فرداي آن روز كه قرار بود سوال را قرائت كنم، در همين كريدور آمدند من را تهديد كردند، گفتند از تو چيزي نداريم، ولي از دوستانت در مجلس چيزي داريم، آنها را رو مي كنيم. من عرضم اين است كه در دوره اي كه مورد نظر برخي آقايان بود نوع تعامل از جنس تهديدات بود، اما آن چيزي كه من از آقاي مصلحي سراغ دارم چيزي غير از اين است.

نماينده مردم تهران در خانه ملت در ادامه با اشاره به برنامه‌هاي ارايه شده وزير پيشنهادي اطلاعات به مجلس تاكيد كرد: نكته‌اي كه در برنامه‌هاي ايشان ملاحظه كردم توجه به رشد همه جانبه وزارت اطلاعات و توجه به ابعاد مختلفي است كه در وزارت اطلاعات اهميت پيدا مي كند و درخصوص افراد آنجا كه سربازان گمنامي هستند كه بي خوابي شبانه روزي آنها اين امنيت و آسايش را براي من، شما و ديگران به همراه مي آورد، لذا اين توجه به ابعاد فعاليتي آن وزارتخانه و نوع نگاه ايشان براي ساختن ابعاد مختلف وجودي افراد آنجا مزيتي نسبي براي ايشان است.

وي در پايان تصريح كرد: حفظ سرمايه هاي بالاي وزارتخانه به اعتقاد من نكته مهمي است كه با سعه صدر و نوع تعامل ايشان ان شاء الله مديريت خوبي را در وزارت اطلاعات از اين عزيز خواهيم داشت و ان شاء الله با راي بالاي شما سروران و عزيزان و اعتمادي كه مي كنيد، منجر به اين شويد كه در آينده از پايه بالاتري از امنيت در كشور برخوردار باشيم.


حجتالاسلام سيدمحمدرضا ميرتاجالديني، با بيان اينكه همچنان كه همه همكاران ميدانند يكي از شرايط وزير اطلاعات، اجتهاد در حد تجزي است، گفت: من مروري در تحصيلات وزير پيشنهادي داشتم و در برخي بحثها چند سالي همكلاس بوديم به همين خاطر اين اطلاعات را در اختيار دوستان ميگذارم كه در اين جهت روشنگر است.

به گزارش ايسنا، نماينده مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي كه به عنوان موافق وزير اطلاعات در جلسه راي اعتماد سخن ميگفت، اظهار كرد: اجتهاد تجزي اين است كه فردي در يك يا چند باب از ابواب فقهي قدرت استنباط داشته باشد، آشنا با روشها و مباني اجتهاد و آشناي با ادله اربعه باشد، يعني با مراجعه به ادله اربعه، كتاب، سنت، عقل و اجماع بتواند برخي مسايل فقهي را استنباط كند، در مقابل اين اجتهاد مطلق است كه در همه ابواب فقه و با درجات بالاتر است.

وي افزود: ايشان از سال 52 وارد حوزهعلميه قم شده، تحصيلات حوزوي را شروع كرده، سطوح عالي حوزه را گذرانده و درسهاي سطوح عالي از جمله رسايل، مكاسب و كفايتين را در حضور اساتيد معروف و مبرز حوزه از جمله رسايل را پيش مرحوم آقاي اعتمادي و مكاسب را پيش مرحوم ستوده، كفايتين را در محضر استاد موسوي تهراني و مرحوم وجداني فخر خواندند. دروس خارج را هم در محضر اساتيد بزرگ بودند. در قم دو سال در محضر آيتالله شيخ جواد تبريزي و دو سال در محضر آيتالله مكارم شيرازي درس خارج فقه و اصول بودند. در تهران هم چهار سال در درس خارج آيتالله مجتبي تهراني و 12 سال در درس خارج فقه آيتالله خامنهاي رهبر معظم انقلاب اسلامي بودند. دفاتر آقايان مراجع اين را اعلام كردند و اين مدارك در برنامه ايشان هم آمده است.

عضو كميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي، يادآور شد: نكته قابل توجهي كه من از خود ايشان پرسيدم اين است كه تقريرات آقايان مراجع را كه در محضرشان بوده، نوشته است. اين نكته مثبتي است؛ در قم هم بين علما معروف است اگر كسي خوب مكاسب، رسايل و كفايتين را كه در واقع متون درس خارج فقه و اصول است، بگذراند، حتما در حد اجتهاد رسيده است، حالا فضلا اينكه بعد از اين چند سال بحثهاي خارج فقه را حضور داشته باشي كه معمولا شش تا هفت سال و سوم است كه علما در دروس خارج شركت كنند كه ايشان دو برابر اين را حضور داشتند، از اين جهت سوابق تحصيلي ايشان روشن است.

ميرتاجالديني خاطرنشان كرد: در سوابق سياسي و فرهنگي مصلحي حضور در عرصههاي مختلف نظام بسيار برجسته است، خصوصا در حوزهنمايندگي ولي فقيه، در دفتر سياسي حوزهنمايندگي ولي فقيه و نماينده ولي فقيه در نيروي زميني، نيروي هوايي و قرارگاه كربلا و خاتم كه در برنامه هم آمده است. ايشان نزديك چهار سال است كه در سازمان اوقاف و امور خيريه است كه باز هم از جاهايي است كه بحثهاي فقهي در آن خيلي زياد است.

ميرتاجالديني در پايان تصريح كرد: من مسوول فراكسيون وقف در مجلس هستم، دوستان و اعضاي فراكسيون گفتند شما از طرف فراكسيون بگوييد كه ايشان رويكردي تحولآفرين در بحث وقف داشته است، ما حدود هشت هزار بقاع متبركه در كشور داريم كه ايشان رويكردي فرهنگي را نسبت به آن اتخاذ كردند و در برنامههاي وزارت اطلاعات هم ميبينيم كه در كنار برنامههاي سياسي و امنيتي، رويكرد فرهنگي و معنوي را هم اتخاذ كردهاند.



يك عضو فراكسيون خط امام (ره) مجلس در مخالفت با وزير پيشنهادي اطلاعات گفت: بين برنامه‌ي وزارتخانه به عنوان يك دستگاه اجرايي، با هويت سطوح و لايههاي متعدد سازماني و برنامه‌ي وزير به عنوان بالاترين مديري كه وظيفه‌ي اداريه‌ي يك دستگاه اجرايي را بر عهده دارد، تفاوت جدي وجود دارد.

جمشيد انصاري با بيان اين مطلب، افزود: برنامه‌ي وزير يك سند مديريتي است كه بايد مشتمل بر شيوه‌ي اداره‌ي امور باشد و راهبردهاي را براي كنترل وزارتخانه ارايه نمايد، در حالي كه برنامه‌ي وزارتخانه شامل تكاليف قانوني آن است كه به تصويب رسيده و در امتداد بخشي از برنامه‌ي توسعه‌ي ملي است كه عليالاصول نبايد با تغيير وزيران دچار دگرگوني شود، مگر آنكه در مراجع قانوني كه آنها را به تصويب رساندهاند، مجددا مورد بازنگري قرار بگيرد.

انصاري ادامه داد: برنامه‌ي وزارتخانه براي اداره‌ي بخش و برنامه‌ي وزير براي اداره‌ي وزارتخانه است. لذا موفقيت يك وزير به عنوان مدير عالي يك وزارتخانه به داشتن شناخت، فهم از حوزه‌ي عمل و ماموريت خود بستگي دارد و لازم است وزرا با شناخت كلان از حوزه‌ي مسووليت خود و تشخيص نقاط ضعف و قوت دستگاه و بخش بتوانند يك مدل مفهومي را براي مديريت مجموعه‌ي تحت تصدي خود ايجاد نمايند كه مشتمل بر ايجاد و توسعه‌ي ظرفيتهاي حوزه‌ي مديريت خود در سه بخش ظرفيت عملي به مفهوم توان اداره و انجام فعاليتهاي جاري، ظرفيت تغيير به مفهوم تشخيص و اجراي تغييرات مورد نياز و ظرفيت تفكر استراتژيك به معناي تشخيص موضوعات اساسي و درك بههنگام فرصتها است و بايد بتواند ضمن اشراف كامل به اين موارد برنامه‌ي وزارتخانه را تامين و ضمن برآورد دقيق از نتايج احتمالي اين تغييرات ابزارهاي مورد نياز آن را بيان كند.

نماينده‌ي زنجان و طارم افزود: بر اساس برخي اصول علمي كه در علم مديريت مطرح است دليل مخالفت خود را با تصدي وزير پيشنهادي وزارت اطلاعات، حجتالاسلام آقاي مصلحي، با توجه به برنامه‌ي تقديمي ايشان و توضيحاتي كه در جلسات كميسيونها دادهاند و نيز شناختي كه به دست آوردم در دو بخش ارايه ميكنم.

وي در ادامه با استناد به برنامه تقديمي وزير پيشنهادي اطلاعات توضيح داد: آنچه به عنوان برنامه‌ي آقاي مصلحي تقديم شده برنامه‌ي وزارتخانه است نه وزير. البته در دستگاههاي فرابخشي چون تغييرات قانوني كمتر رخ ميدهد، نزديكي برنامه‌ي وزير در دورههاي مختلف طبيعي است، اما اينكه برنامه‌ي وزير با برنامه‌ي وزارتخانه و قوانين آن منطبق شود نوعي عدم ارايه‌ي برنامه را ميتواند تداعي كند و به نظر ميرسد نحوه‌ي تحقق اهداف و ماموريتهاي وزارت اطلاعات كمتر در اين برنامه مورد بررسي قرار گرفته است.

وي ادامه داد: نكته‌ي دوم اين است ‌كه در جلسه‌اي كه با آقاي مصلحي داشتيم ايشان به درستي تاكيد كردند كه وزارت اطلاعات دستگاهي متعلق به كل نظام است و صرفا به قوه‌ي مجريه تعلق و ارتباط ندارد. اين وزارتخانه فراز و نشيب‌هاي زيادي را پشت سر گذاشته كه در يك جمع‌بندي اجمالي مسيري رو به تكامل و در جهت مثبت بوده است.

وي اضافه كرد: صرف‌نظر از اشكالاتي كه در اين دوره‌ي حدود 25 ساله بر فعاليت وزارتخانه وارد است و نيز انتقاداتي كه به وزرا وارد بوده، مي‌توان گفت كه اين وزارتخانه از نظر بهبود روش‌هاي انجام فعاليت و بهبود روش‌ها و تخصصي نمودن فعاليت خود تلاش‌هاي موفقي را داشته و به همين دليل است كه در ارزيابي‌هاي اكثر دوستان از حوادث پس از انتخابات، صرفا از نظر تفاوت ديدگاه‌هاي ما با دوستان اصولگرا درخصوص چرايي وقوع اين حوادث، در مقايسه با ساير دستگاه‌هاي امنيتي انتظامي و قضايي وزارت اطلاعات عملكرد قابل قبول‌تري داشته و اين در تقدير و تشكر نمايندگان مجلس از عملكرد وزير سابق اطلاعات نيز متبلور است.

نماينده‌ي زنجان خاطرنشان كرد: متاسفانه در طول يك ماه گذشته شاهديم با تغيير وزير سابق اطلاعات تغييرات گسترده‌اي در سطح بالاي مديريتي اين وزارتخانه اتفاق افتاده و تعدادي از مديران باتجربه از مجموعه‌ي مديريت ارشد وزارتخانه كنار رفته و با توجه به تحليلي كه آقاي احمدي‌نژاد درخصوص عملكرد اين وزارتخانه در حوادث اخير داشتند به نوعي عدم رضايت خود را از اين عملكرد نشان دادند و به نظر مي‌رسد برخي از تغييرات به همين نارضايتي رييس دولت برمي‌گردد.

انصاري در ادامه‌ي نطق خود به عنوان نماينده‌ي مخالف وزير پيشنهادي اطلاعات گفت: اين جمله كه آقاي مصلحي فرمودند وزارت اطلاعات، وزارتخانه‌اي در خدمت نظام است با عبارتي كه در بند اول اصول و سياست‌هاي اطلاعاتي و امنيتي وزارتخانه آمده تا حدودي همخواني ندارد.

وي ادامه داد: ايشان در بند مذكور اجراي فرامين و منويات مقام معظم رهبري و رييس‌جمهور محترم را ذكر كردند، البته در اين‌كه اجراي فرامين مقام معظم رهبري بر تمام دستگاه‌ها فرض است جاي بحث نيست اما براي وزارتخانه‌اي كه بايد فراقوه‌اي عمل كند اجراي منويات رييس دولت به نظر مي‌رسد جاي اشكال است.

انصاري در ادامه خاطرنشان كرد: آقاي مصلحي در بيان ديدگاه‌هاي خود فرمودند كه وزارت اطلاعات بايد تحول پيدا كند و براي دلايل اين تحولات به دو نكته اشاره كردند كه نقل قريب به مضمون مي‌كنم. ايشان فرموده‌اند شبكه‌ي مجازي دشمن در تمام جامعه و ميان اقشار و گروه‌هاي مختلف اجتماعي و حتي تا عمق روستاها نفوذ كرده است و من دقيقا نمي‌دانم تصوير و تصور ايشان از دشمن چيست كه شبكه‌ي مجازي‌اش را تا اين حد در سطح ملي گسترده تلقي مي‌كنند و من بر اين باورم كه ما نيز بايد براي مقابله با اين شبكه، چنين شبكه‌اي را البته قوي‌تر از دشمن ارايه كنيم اما راهكاري كه ايشان به عنوان سياست عنوان كرده‌اند برجسته نمودن نقش سربازان گمنام حضرت صاحب‌الامر (عج) در تمامي عرصه‌هاست. البته در توضيحات شفاهي به ايجاد شبكه‌اي از نخبگان و فرهيختگان از اساتيد دانشگاه، دانشجو گرفته تا ائمه جماعات اشاره كرده‌اند كه به نظر مي‌رسد اين يعني اطلاعاتي كردن كامل فضاي جامعه كه در شرايط فعلي كشور كه ما نيازمند تقويت وفاق ملي و بازگرداندن اعتماد عمومي به جامعه هستيم، اين رويكرد جز تشديد بي‌اعتمادي و سوءظن بين گروه‌هاي مختلف نتيجه‌اي ندارد.

وي اضافه كرد: نكته‌ي دوم اينكه ايشان در تحول وزارت اطلاعات معتقدند كه براي نيروهاي وزارت اطلاعات متناسب با ماموريتي كه دارند برنامهريزي نشده است و نيروهاي وزارت در طول دوران خدمت تحت هيچ نوع آموزش موثر سياسي و عقيدتي قرار نميگيرند و بعد از 30 سال خدمت نيز بدون هرگونه برنامهاي رها ميشوند. لذا ايشان معتقدند در زمينه‌ي نيروهاي وزارت با تهديدات ويژهاي مواجه هستيم و بايد براي رفع آنها برنامهريزي جدي به عمل آوريم و در اين رابطه طبق بند 3 اصول و سياستهاي حاكم، بر بالا بردن سطح ايمان، اخلاص و ايثار و نيز بند 3 اهداف و برنامههاي كلان حفظ بدنه‌ي وزارت با بالا بردن بنيه‌ي معنوي و بصيرتي كاركنان و خانواده و بازگشت به خود تاكيد نمودند.

وي ادامه داد:البته بر آن نيستم كه به اين تعبير بدبينانه نگاه كنم، اما وقتي حتي مسوول حفاظت پرسنلي وزارت كه بايد براي تغيير و انتصاب آن با برخي از مراجع عالي كشور هماهنگي شود، بدون هماهنگي تغيير پيدا كند، حق داريم اين نگراني را داشته باشيم كه محتوي اين گرايشات به سمت حذف نيروهاي كارآمد وزارت حركت كند.

نماينده‌ي مردم زنجان، به آنچه كه «امنيت ديني» در برنامههاي وزير پيشنهادي اطلاعات عنوان شده اشاره كرد و گفت: ايشان به مفهومي به عنوان امنيت ديني اشاره كردند كه بهتر است توضيحات لازم را بدهند.

وي افزود: درباره‌ي خصوصيات فردي ايشان، من به اندازه‌ي آقاي ميرتاجالديني به اجتهاد در حد تجزي اشراف ندارم، اما نكته اين است كه آقاي مصلحي در طول تصدي خودت فاقد كمترين تجربه‌ي مستقيم اطلاعاتي و كار در اين نوع دستگاه هستند و به نظر ميرسد حضور ايشان در اين دستگاه با توجه به پيچيدگيهاي آن نتواند چندان موثر و مثمرثمر باشد.



سيدقدرتالله حسينيپور گفت: مديريت بر وزارت اطلاعات، صلابت، شجاعت، عدالت، تدبير، نفوذناپذيري، بيطرفي و تقوا ميخواهد كه مسووليتهاي اجرايي و نظارتي اين روحاني وارسته و سوابق علمي او از وي شخصيتي ساخته كه صلاحيت مديريتي او بر اين وزارتخانه را گواهي ميدهد.

نماينده مردم گچساران كه در موافقت با وزير پيشنهادي اطلاعات سخن ميگفت، نماد وزارت اطلاعات را يكي از پايههاي اساسي امنيت در كشور دانست و گفت: كشف و پرورش اطلاعات امنيتي و اطلاعات خارجي، حفاظت اطلاعات و ضدجاسوسي و به دست آوردن آگاهيهاي لازم از وضعيت دشمنان دخلي و خارجي جهتپيگيري و مقابله با توطئه‌هاي آنان عليه نظام جمهوري اسلامي است.

وي با بيان اينكه امنيت بار ارزشي دارد و مفهومي فراتر از امنيت نظامي يافته، افزود: آنچه موجب كارآمدي بيشتر اين وزارت در عرصه فعاليتهاي اطلاعاتي ميشود، ايجاد شرايط ناامن براي مفسدان، خائنان، خاطيان و مزدوران، ايجاد امنيت اقتصادي به عنوان مهمترين عامل رشد و شكوفايي اقتصاد ملي با رويكرد عدالت و توزيع برابر فرصتهاست كه با جلوگيري از رانت، پولشويي و غيره ميسر است.

وي ادامه داد: همچنين اطمينانبخشي به آحاد مردم در سلطه اطلاعاتي بر جريانات برانداز و جاسوسي، شناسايي و خنثيسازي اقدامات دشمنان نظام در حوزههاي نرم، شناسايي و مهار جريانات مبارز فرهنگي، شناخت علل بروز نارضايتي و زمينههاي ايجاد گسست مردم با نظام، گرفتن ابتكار عمل از دست سازمانهاي ضدبشري سيا موجب كارآمدي وزارت اطلاعات ميشود.

وي وزير پيشنهادي اطلاعات را مرد روزهاي خون و آتش جنگ تحميلي با كوله باري از تجارب نظامي، سياسي، اطلاعاتي، فرهنگي و اقتصادي، متين و موقر توصيف كرد كه با تفكر و روش خود آرامش را براي جامعه ايران و ناامني را براي دشمنان به همراه دارد.

حسينيپور تصريح كرد: يقينا با حضور ايشان وزارت اطلاعات به وزارتي چالاكتر، مومنتر و خدمتگزارتر تبديل خواهد شد.

وي به سوابق مصلحي از جمله مسووليت سياسي بخش خارجي جامعه مدرسين حوزه علميه قم، نمايندگي حضرت امام(ره) در قرارگاههاي كربلا و خاتم، نمايندگي ولي فقيه در نيروي زميني سپاه و نيروي مقاومت بسيج و نيروي هوايي و سازمان اوقاف و امور خيريه و در هيات مركزي نظارت شوراي نگهبان و رياست شوراي برنامهريزي مدارس علميه اهل سنت، اشاره كرد.




روحالله حسينيان تصريح كرد:‌آقاي مصلحي با سابقه‌ي فرهنگي و كارنامهاي درخشان در اين زمينه، صالحترين فرد براي منصب وزارت اطلاعات است.

نماينده مردم تهران در مجلس كه در موافقت با وزير پيشنهادي اطلاعات سخن ميگفت، يادآور شد: مقوله امنيت از مقولاتي است كه در مفهوم و مصداق همواره در حال تطور ميباشد. بيشك اين مقوله امروزه در چارچوب عمليات نظامي و كودتا محدود نميشود. جديدترين شيوههاي براندازي امروز به شكل فرهنگي درآمدهاند، به خصوص از آنجا كه انقلاب اسلامي يك انقلاب فرهنگي بوده ،‌دشمنان جهانخوار نيز به اين نتيجه رسيدهاند كه تنها راه فروپاشي نظام جمهوري اسلامي ايران،‌اقدامات فرهنگي است و به همين جهت دهها رسانه شفاهي، كتبي، صوتي و تصويري را به زبان فارسي راهاندازي كردهاند تا به سست كردن مباني اين مردم مسلمان ايران، ناتوان و ناكارآمد جلوه دادن نظام اسلامي ،‌ترويج سكولاريسم ، فاصله انداختن بين مسوولان حكومتي و مردم و بحراني نشان دادن كشور و ... بپردازند.

حسينيان تاكيد كرد: امروز اصولا نوعي از كودتا در كشورهايي مانند ايران توسط آمريكا طراحي ميشود كه نام آن را رنگين ،‌مخملي و نرم گذاشتهاند. همه اينها نشانگر اين است كه امنيت از مقوله نظامي به مقولهاي فرهنگي و سياسي تبديل شده است، بنابراين امروز نظام جمهوري اسلامي به وزير اطلاعاتي نيازمند است كه جنبه فرهنگي او برجسته بوده تهاجم فرهنگي را بشناسد، مقوله رسانهها را درك كند و ابزارهاي خنثي سازي را از سختافزاري به نرمافزاري ارتقاء بدهد.

وي با اشاره به سابقه فرهنگي حجتالاسلام مصلحي وي را صالحترين فرد در اين منصب دانست و گفت:‌اقاي مصلحي در مسووليتهاي عقديتي سياسي نهادهايي مانند جامعه مدرسين، قرارگاه كربلا و نمايندگي مقام معظم رهبري در قرارگاههاي كربلا و خاتم و نيروي زميني سپاه و نيروي مقاومت و نيروي هوايي نشان داده است كه آشنايي كامل با مقوله فرهنگ دارد. و موفقيتهاي وي در اين مسووليتها كاملا توانايي فرهنگي وي را ثابت ميكند.

وي افزود: اقاي مصلحي با راهاندازي و مديريت 5 مجله فرهنگي سياسي بامقوله رسانهها آشنا شده است. نقش آنان را به خوبي ميشناسد. نقش وي در راهاندزاي هاديان سياسي كه بيشك از موثرتين اقدامات در جهت عمق بخشي فرهنگي و مباني انقلاب و توجيه سياسي بين نيروهاي سپاه و بسيجيان بوده، اعتقاد ايشان را همچنان به مقوله فرهنگ نشان ميدهد.

وي ادامه داد: يكي از آسيبهاي اطلاعات در جمهوري اسلامي،‌تبديل شدن وزارت اطلاعات به يك سازمان حرفهاي مستقل از مردم است و منفك كردن آن از تودههاي مردم يك آفت اطلاعاتي است، همانطور كه توده‌ي مردم در ايران اسلامي موجد انقلاب اسلامي و حافظ و نگهبان آن و بهترين ناظر آن در جهت جلوگيري از انحراف بودهاند و همانطور كه بيشترين مسووليت را مردم در بزرگترين بحرانها مانند جنگ هشت ساله به دوش كشيدهاند، اطلاعات ما بدون مشاركت مردم به بيراه رفتن است.

حسينيان معتقد است كه يكي از اقدامات اساسي در اين دوره هرچه بيشتر مردمي كردن اطلاعات و برقرار كردن رابطه با مردم است.

وي با اعتقاد به اين رابطه، تجربههاي موفق مصلحي در اين زمينه را يادآور شد و گفت: آقاي مصلحي به عنوان نمايندهولي فقيه در بسيج كه مردمي ترين نهاد انقلابي است، ‌كولهباري از تجربه را دارد .ايشان در اين نهاد مردمي با سازماندهي اقشار مردم ايران به ويژه از سطوح بالاي فرهنگي از جمله بسيج دانشجويي، بسيج اساتيد، بسيج فرهنگيان و بسيج طلاب تحول بزرگي را در مصونيت بخشيدن به نيروهاي انقلاب و هماهنگي آنها به وجود آوردند.

وي همچنين اظهار اميدواري كرد كه مصلحي در وزارت اطلاعات با همين رويه تحولي بزرگ را در برپايي بسيج اطلاعاتي با مشاركت دهها ميليوني مردم به وجود آورد.

وي يادآور شد: البته مقصود آن نيست كه مردم را تبديل به منابع وزارت كنيم، بلكه مقصود ارتباط طرفين با هم، همفكري ،‌توجه و توسعه سياسي ‌،آشنا كردن مردم با ترفندهاي دشمن و اطلاع رساني متقابل است.

وي با بيان اينكه يكي از آسيبهاي نيروهاي اطلاعاتي در نظام اسلامي ما ، گرايش به دنياست و اين امر در يك دوره تجربه شده است،‌گفت: نيروهاي اطلاعاتي بايد با انگيزههاي خدامحوري و خلوص نيت به دور از انگيزههاي مادي، به پيگيري و هدايت سوژه بپردازند. چنانچه بارها شاهد بودهايم كه نه ابزار پيشرفته و نه شگردهاي فني و تخصصي، بلكه فقط انگيزههاي خدايي عامل پيروزيهاي سرنوشتساز در وزارت اطلاعات بوده است.

وي ادامه داد: امروز وزارت اطلاعات نيازمند مردي است كه همه خصوصيات لازم را براي امتداد خط خلوص و نيت الهي در بين نيروهايش تقويت كند، خوشبختانه آقاي مصلحي با پاك دستي و سادهزيستي و خلوص نيت ميتواند اين بعد بسيار حساس را در وزارت اطلاعات توسعه دهد.

حسينيان يكي از نيازي اطلاعاتي را متانت دانست و گفت: عجله و عصبانيت از آسيبهاي عمليات اطلاعات است كه خوشبختانه آقاي مصلحي از اين متانت و صبوري برخوردار است و همين امر نيز موجب آرامش نيروهاي وزارت اطلاعات شده است.

به گفته وي وقتي نيروهاي وزارت اطلاعات متوجه شدند كه آقاي مصحلي ميخواهد به وزارت اطلاعات تشريف بياورد، يك آرامش در وزارتخانه در بين نيروها حاكم شد و اين امر به دليل متانت و صبوري آقاي مصلحي بود.

وي از همه نمايندگان خواست كه با توجه به شرايط كشور و تداوم توطئه دشمنان خارجي و گروهكهاي ضد انقلاب به همه وزراي سياسي –امنيتي ، اعم از وزيراطلاعات ، كشور و دفاع با راي قاطع، راي دهند تا چشم اميد دشمنان را كور كرده و با راي فراوان بر آرامش جامعه بيفزايند.




حجتالاسلام و المسلمين حيدر مصلحي گفت: به درگاه خداوند شكرگذاري ميكنم كه چنين توفيقي نصيبم ميشود كه در جمع سربازان گمنام امام زمان (عج) قرار گيرم، اين لقب زيبا و ارزشمند را حضرت امام (ره)به اين مجموعه دادند از اين رو اميدوارم بتوانم با انجام وظيفه و ماموريت در اين جايگاه دل وجود مقدس امام زمان را شاد كنم و رضايت رهبر معظم انقلاب را كه انشاءالله در لبخند رضايتبخش ايشان ظهور پيدا ميكند به همراه داشته باشم.

وزير پيشنهادي اطلاعات در صحن علني مجلس در دفاع از برنامههايش با تشكر از رييسجمهور و مقام معظم رهبري به دليل اعتماد‌ و پيشنهادشان براي رياست اين وزارتخانه، وزارت اطلاعات را چشم بيدار نظام، پشتيبان ملت و ياور دستگاههاي حكومتي دانست و گفت: بر خود لازم ميدانم كه مجاهدتهاي خاموش و تلاشهايي كه در طول دورههاي مختلف براي حفظ كيان، انقلاب و نظام در اين مجموعه صورت گرفته تشكر كنم، از همه عزيزان به خصوص از زحمات و تلاشهاي وزير گذشته اطلاعات حجتالاسلام و المسلمين محسني اژهاي به سهم خود سپاسگزاريم.

وزير پيشنهادي اطلاعات با اشاره به سوابق و آشناييش در مورد مباحث اطلاعاتي توضيح داد: آشنايي بنده با مباحث اطلاعاتي به دوران دفاع مقدس برميگردد، آن زمان كه تنور جنگ جايي بود كه مديريتهاي بسيار بزرگي را در درون خود شكل داد و به وجود آورد، بنده نيز توفيق داشتم كه در آن مجموعه به خصوص در بخش سياسي نمايندگي حضرت امام (ره) در قرارگاه كربلا حضور داشته باشم، البته در جلسه كميسيون امنيت ملي چگونگي فعال شدن اين بخش سياسي را توضيح كامل دادم و اين نمايندگان در جريان اين امر قرار گرفتند كه ايجاد تشكيلات دفتر سياسي در دوران دفاع مقدس چه ضرورتي داشت.

مصلحي ادامه داد: پس از آن مسووليت نمايندگي حضرت امام(ره) در قرارگاه كربلا و خاتم را به عهده گرفتم، ماموريتهايي كه نمايندگي امام به خصوص در آن مقطع در بحثهاي مختلف داشت، موجب شد كه بنده از نزديك با مسائل مختلف اطلاعاتي آشنايي داشته باشم، اما به دليل آنكه نميتوانم و مجاز نيستم بخشي از آن مباحث را در اين جلسه بيان كنم اين بخش از مطالب را در جلسات خصوصي با روساي كميسيونها مطرح كردم و به بيان نقشي كه در مباحث اطلاعاتي و در بحث نظامي در دوران دفاع مقدس و بعد از آن در دوران نمايندگي ولي فقيه به خصوص در نيروي مقاومت بسيج كه در يك دورهحساس و قابل توجهي ماموريتهاي مهمي به اطلاعات بسيج داده شده بود پرداختم و اين مسووليتها موجب شد كه آشنايي لازم در حد خودم را با توجه به مطالعاتم در رابطه با مباحث اطلاعاتي داشته باشم.

وي در رابطه با وزارت اطلاعات گفت: به تعبير حضرت امام(ره) وزارت اطلاعات مجموعهاي از سربازان گمنام امام زمان هستند كه در اين مجموعه بهترينها با سوز و گداز و عشق تلاش كردند انقلاب و نظام را در مقابل تهديدات داخلي و خارجي حفظ كنند و با ايثارگريها و از خودگذشتگيها به صورت خاموش توانستند انقلاب و نظام را در مقابل توطئه‌هاي مختلف حفظ و نگهداري كنند. همچنين اين مجموعه توانسته است با ارتباط تنگاتنگي كه با مقام معظم رهبري دارند، اقتدار نظام را در مقابل توطئه‌هاي مختلف محافظت كنند.

وزير پيشنهادي اطلاعات به تحليل شرايط كشور پرداخت و گفت: كشور در طول سه دهه گذشته در نبرد اطلاعاتي بسيار سنگين با دشمن روبرو است، اطلاعات همواره در مبارزات و جنگ‌ها نقش اول و اساسي داشته است، البته در گذشته اين نقش يك نقش ساده‌اي بود، اما امروز با توجه به اينكه دشمن از ابزارهاي مختلف به گونه‌اي استفاده مي‌كند كه در هم تنيدگي بسيار قابل توجهي در حوزه‌هاي مختلف دارد، اين نقش بسيار پيچيده است، بر اين اساس كشف توطئه‌ها و حركات دشمن يكي از نقاط بسيار قابل توجه است.

مصلحي ادامه داد: امروز دشمنان ما با داشتههاي اطلاعات سياسي، فرهنگي، دانشگاهي، علمي، اقتصادي، ديپلماتيك،‌ رسانهاي و تكنولوژيك در وضعيتي قرار گرفته كه خيلي جدي دستاوردهاي انقلاب را در معرض تهديد قرار دادند، از اين رو نياز است كه در اين عرصهها در حد بسيار قابل قبولي به گونهاي كه بتوانيم رودست به آنها بزنيم از اطلاعات بسيار خوب و به روز با استفاده از تكنولوژي روز و همان پيچيدگي و تنيدگي كه دشمن از آن استفاده ميكند، انقلاب و نظام را حفظ و نگهداري كنيم.

وي با تاكيد بر اينكه امنيت هر كشوري با گفتمانسازي، انسجامبخشي، بسيج نيروهاي مردمي، نهادينهگي ارزشهاي بنيادين، استحكام هويت و همبستگي ملي سنجيده ميشود، گفت: جمهوري اسلامي از اين جهت جزء كشورهاي بسيار موفق است و بر اين اساس دشمن در طراحيهاي اطلاعاتي همه اين حوزهها را هدف قرار داده است بنابراين لازم است در اين جهت با توجه به سختافزار و نرمافزارها با دشمن مقابله كرده و در مقابل توطئه‌ها و تهديدها بايستيم.

مصلحي بحث ناتوي فرهنگي، جنگ نرم، تهاجم به بنيانهاي ديني و ارزشهاي الهي را از مباحث جدي دشمنان دانست و با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري در جمع اساتيد و دانشجويان گفت: رهبر معظم انقلاب در اين ديدارها تعبيرشان از اين عزيزان، افسران و سربازان عرصه جنگ نرم بود، سوال مطرح در اينجا اين است كه چه كسي قرار است اطلاعات وضعيت دشمن را به اين مجموعه سرباز و افسري كه با تعبير مقام معظم رهبري ميخواهد در اين جنگ شركت كند و به اميد خدا موفقيت به دست آورد، بدهد؟ آيا جز اين است كه وزارت اطلاعات بايد با يك ارتباط تنگاتنگ و نزديك با فرهيختگان حوزه و دانشگاه و دانشجويان و عزيزاني كه به تعبير مقام معظم انقلاب سربازان و افسران اين عرصه هستند آنها را در انجام مبارزه و هماوردي با دشمن موفق كند؟

وي ادامه داد: اصول مورد نظر بنده در اين رابطه رويكرد نوين به اين ميدان امنيت ملي است، بايد در اين راستا فرصت‌شناسي را در سرلوحه عملكرد خود قرار دهيم و از مقاطع مختلف نهايت استفاده و بهره را ببريم، بايد آسيب‌ها و تهديدها را مورد بازشناسي قرار داده تا تهديد و آسيب تبديل به فرصت شود، اين امر با توجه به تجربياتي كه ما در گذشته در رابطه با مباحث اطلاعاتي داريم به خوبي قابل دسترسي است.

وزير پيشنهادي اطلاعات در ادامه گفت: بايد شناخت و اشراف اطلاعاتي حداكثري را به عنوان يك ضرورت جدي در اين دريافت جديد خودمان مورد توجه قرار دهيم، توصيف و تحليل درست از مباحث مختلف اطلاعاتي يكي از ضرورت‌ها است، در رويكرد جديد قبل از ظهور و بروز در حوزه‌هاي اجتماعي با مطالعه و شناخت و برآورد اطلاعات دقيق و تخصصي نه تنها اين امر قابل پيش‌بيني است كه اجازه ندهيم كه مسائل اجتماعي به بحران تبديل شود بلكه مي‌توان پيشگيري لازم را نسبت به اين امر انجام داد.

مصلحي تاكيد كرد: بايد در مباحث امنيتي، پيشگيري را يكي از مباحث جدي در مسائل مختلف تهديدمان قرار دهيم.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمين حيدر مصلحي در ادامه‌ي جلسه‌ي راي اعتماد به خود در مجلس شوراي اسلامي درباره‌ي اولويت‌هاي خود براي تحقق اهدافش در وزارت اطلاعات، گفت: تلاش براي اتخاذ رويكرد تهاجمي در مقابل دست‌اندازي‌هاي نرم‌افزاري و سخت‌افزاري دشمنان، ارتقاي ظرفيت‌هاي تخصصي اطلاعاتي - با توجه به پيچيدگي‌هايي كه در مسئله‌ي جنگ نرم وجود دارد اين از ضرورت‌هاست -.

وي افزود: حفظ نيروهاي مجرب، متخصص، كارآمد و مخلص وزارت. اين در واقع پاسخ به بخشي از سخنان يكي از عزيزان مخالف است كه لازم ميدانم به آن اشاره كنم. يكي از ضرورتهاي جدي ما امروز حفظ نيروهاي اطلاعاتي آن هم نه در يك محدوده‌ي زماني خاص است، بهينهسازي و تقويت بيش از پيش ارتباطات و هماهنگي تصميمگيران نظام در جهت ارايه‌ي خدمات اطلاعاتي كه مقوم امنيت كشور باشد، پيشگيري و مقابله‌ي همهجانبه با جريانات معاند و معارض كه اساسا مجري راهبردهاي دشمنان نظام هستند.

وزير پيشنهادي اطلاعات، در ادامه به راهبردهاي خود براي تحقق اين اهداف اشاره كرد و افزود: پيش‌بيني و نهايتا مديريت تهديدها، فرصت‌ها و آسيب‌هاي امنيتي - اطلاعاتي، تلاش براي كسب حداكثر اشراف اطلاعاتي جهت جلوگيري از غافلگيري امنيتي و اطلاعاتي، ارتقاي ظرفيت‌هاي اطلاعاتي به منظور مقابله‌ي همه‌جانبه با جنگ نرم دشمنان، افزايش تسلط بر جريان‌ها، گروه‌ها و احزاب معاند و برانداز و مقابله‌ي همه‌جانبه با اهداف و برنامه‌هاي آنها از جمله‌ي اين راهكارهاست.

مصلحي اضافه كرد: اما سياستهايي كه مدنظر من است در واقع پاسخ به بخشي است كه برادرمان آقاي انصاري اشاره كردند به مباحث مديريتي و مسائل مورد نظر وزير. ارزشمحوري، مردمداري، دفاع از ارزشهاي والاي انقلاب اسلامي، بيطرفي، تقوا در وزارت، تاكيد بر مصالح نظام و آرمانهاي امام و منويات مقام معظم رهبري و خواستههاي رياست محترم جمهوري از اين سياستهاست.

وي در ادامه خاطر نشان كرد: اينجا آقاي انصاري نكته‌اي را اشاره كردند كه بحث خواسته‌هاي رييس جمهور و منويات مقام معظم رهبري چه مي‌شود؟ من لازم است اشاره كنم رياست محترم جمهوري با توجه به مسووليتي كه به عنوان رييس شوراي عالي امنيت ملي كشور دارد، قطعا خواسته‌هايي براي تصميم‌گيري صحيح و دقيق دارد و نياز به اطلاعاتي دارد تا بتواند در مديريت مسائل امنيتي كشور تصميم‌گيري دقيق و درستي كند. اينجاست كه خواسته‌هاي او بايد دقيقا مورد توجه قرار گيرد.

وزير پيشنهادي اطلاعات همچنين يادآور شد: من در جلسات كميسيون‌ها هم اشاره كردم كه وزارت اطلاعات وزارت نظام مقدس جمهوري اسلامي است و بايد همه‌ي ماموريت‌ها در رابطه با همه‌ي دستگاه‌ها را بتواند با توجه به خط قرمزهايي كه عبور از آنها فقط با نظر ولي فقيه ممكن است مورد توجه قرار دهد. تاكيد و التزام به قانون و مقررات شرع در امور اطلاعاتي و امنيتي، توسعه‌ي بيش از پيش ارتباطات و هماهنگي با اعضاي محترم جامعه‌ي اطلاعاتي كشور نيز از موارد مهم است كه بايد مورد توجه قرار گيرد.

وي افزود: جزء وظايفي كه در قانون براي وزير وضع شده است هماهنگي دستگاه‌هاي اطلاعاتي است و ما بايد با اين هماهنگي يك وضعيت تكاملي را در مسائل اطلاعاتي به وجود بياوريم و يك رقابت برادرانه براي اينكه بتوانيم وضعيت اطلاعات را در وضعيت حداكثري مورد قبول براي نيازهاي نظام قرار دهيم. علاوه بر اين تلاش براي ايجاد فضاي اعتماد متقابل بين وزارت با مردم و گروه‌هاي مختلف اجتماعي، تلاش براي توسعه‌ي ارتباط با نخبگان و بهره‌مند شدن از ظرفيت‌هاي علمي، تخصصي و تحليلي آنها در جهت منافع كشور از مسائل مهمي است كه بايد پيش‌روي وزير آينده‌ي اطلاعات قرار گيرد.

مصلحي در ادامه گفت: امروز مي‌بينيد يكي از چيزهايي كه در بحث تهاجم فرهنگي مورد توجه نهادهاي اطلاعاتي و امنيتي دشمن قرار گرفته توجه به هنر و استفاده از مسائل هنري در مباحث امنيتي و اطلاعاتي است و اين يكي از ضرورت‌هاست كه ما براي مقابله‌ي با آن نياز به ارتباط با مجموعه‌ي هنري و فرهنگي كشور داريم.

وزير پيشنهادي اطلاعات، همچنين اضافه كرد: از ديگر سياست‌هايي كه مي‌تواند در پيشبرد اهداف كمك كند رسيدگي و رفع مشكلات، نيازها و دغدغه‌هاي پرسنل است. امروز يكي از نيازهاي ضروري كه به نظر من بايد بطور جد به آن پرداخته شود بحث برنامه‌ريزي در ابعاد مختلف اعتقادي، فكري، معنوي، اخلاقي، سياسي و رفاهي براي پرسنل است. آيا قابل قبول است و در كجاي دنيا چنين اتفاقي مي‌افتد كه نيروي وزارت اطلاعات با كوله‌بار تجربه‌ي سنگين اطلاعاتي بعد از 30 سال بازنشسته شود و در بازار رها شود و كاركشتگي و تجربه‌ي او در مسائل مختلف اطلاعاتي كشور مورد استفاده قرار نگيرد؟

وي خاطر نشان كرد: البته لازم است اين نكته را اشاره كنم كه در بحث سياسي و اعتقادي منظور مفهوم علمي و متدولوژيك آن است، نه سياست به معني و تعريف خاصي كه در مقولات جناح‌بندي به آن اشاره مي‌شود.

مصلحي اضافه كرد :در پايان لازم مي‌دانم مصرانه بر اين امر تاكيد كنم كه مهمترين سياست راهبردي اين حقير در مديريت وزارت اطلاعات تحقق بخشيدن به گفتمان امام (ره) و رهبر معظم انقلاب و اسناد بالادستي يعني قانون اساسي، سند چشم‌انداز و قانون وزارت خواهد بود كه احصاء و دسته‌بندي شده و به منشور و مانيفست وزارت تبديل خواهد شد.

وزير پيشنهادي اطلاعات، در پايان با تشكر از نمايندگان مجلس براي استماع سخنان وي و سخنان مخالفان و موافقان وزارتش، گفت: اميدوارم اگر بار مسووليت بدوش من گذاشته شد، مثل گذشته سرباز كوچكي براي مقام معظم رهبري و وجود مقدس آقا امام زمان (عج) باشم و در اين مسير و راه پايان عمرم را خداوند متعال شهادت در راه خود قرار دهد.





اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۸۸/۰۶/۰۹
خدا كند وزير اطلاعات جوري نباشد كه بجاي اينكه بادشمنان مقابله كند به زندگي خصوصي مردم سرك بكشد
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟