ناگفت‌های سانحه نفتکش سانچی

انفجار اولیه به خدمه «سانچی» فرصت واکنش نداد

کد خبر: ۷۶۴۵۰۵
|
۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۶ 15 January 2018
|
13404 بازدید
|
۷

معاون سازمان بنادر و دریانوردی گفت: انفجار مهیب اولیه در کشتی سانچی فرصت عکس العمل را به خدمه این کشتی نداد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، هادی حق شناس در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: کشتی سانچی ۱۱۵ هزار تن میعانات گازی با درجه اشتعال منفی ۱۸ درجه سانتی گراد حمل می کرد که در برخورد با کشتی چینی یک یا دو مخزن ۲۰ هزار تنی منفجر شد.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی افزود: اطلاعات اولیه به دلیل آسیب شدید نفتکش سانچی درباره کارکنان آن ناامید کننده بود البته تا آخرین لحظه برای حداقل انتقال اجساد تلاش شد اما به دلیل حجم آتش و گازهای سمی امکان این کار ایجاد نشد.

حق شناس گفت: عمق حادثه در همان لحظات نخست مشخص بود و نشت گاز های سمی اجازه نفس کشیدن به هیچ کس را تا شعاع هزار متری نمی داد.

وی افزود: پس از برخورد دو کشتی و انفجار نفتکش هیچ علامت و تقاضایی از سوی نفتکش سانچی نداشتیم و این نشان می داد پس از انفجار هیچ یک از کارکنان فرصت عکس العملی را نداشت.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی گفت: کشتی سانچی ساخت سال ۲۰۰۸ کره جنوبی به وسیله شرکت هیوندا بود و جدید ترین استانداردهای جهانی را داشت.

حق شناس افزود: این سانحه در دو سه دهه اخیر بی نظیر بود.

وی گفت: کارکنان کشتی کریستال پس از برخورد با نفتکش سانچی به آب می پرند و به وسیله قایق و بالگرد نجات می یابند و کشتی چینی نیز که به موتور آن آسیبی وارد نشده بود به ساحل برده شد.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی افزود: ۹۰ درصد واردات و صادرات کشور و همه نفت و فرآورده های نفتی به وسیله کشتی حمل می شود.

حق شناس گفت: جعبه سیاه کشتی سانچی با حضور همه ذینفعان از جمله چین، هنگ کنگ، پاناما و ایران در چین باز و اطلاعات آن بررسی می شود.

وی افزود: اعلام نتیجه بررسی ها روند حقوقی دارد و حداقل یک ماه زمان لازم دارد.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی گفت: نتیجه بررسی ها برای بیمه ها و مالکان سانچی مهم است.

حق شناس افزود: نماینده ایران از کشتی چینی بازدید کرد اما مقامات این کشور اجازه مصاحبه با کارکنان آن کشتی را ندادند در صورتی که باید با کارکنان کشتی کریستال نیز مصاحبه کنیم.

وی منطقه حادثه را منطقه پرتردد برای کشتی ها اعلام و اضافه کرد: به طور قطع نمی توان گفت به چه دلیل این دو کشتی با یکدیگر برخورد کردند و باید جعبه سیاه بررسی شود.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی گفت: منطقه برخورد جزء نقاط کور راداری نیز نبود.

سید احمد مقیمی رئیس هیئت مدیره شرکت ملی نفتکش ایران نیز در این برنامه گفت: حق مطلب برای شرکت ملی نفتکش در این سال ها ادا نشد در حالی که این شرکت جزو معتبر ترین و بزرگترین تانکرهای جهان است.

وی افزود: برخورد کشتی سانچی با کشتی کریستال در چند دهه اخیر منحصر به فرد است.

رئیس هیئت مدیره شرکت ملی نفتکش ایران گفت: شدت برخورد به حدی بود که لایه فولادی زخیم و لایه آب تعادل دو متری و لایه سوم مخزن صدمه دید و حادثه ایجاد شد.

مقیمی افزود: انفجار اولیه مهیب بود و تصاویر آن به وسیله شاهدان عینی ضبط شد اما تا زمانی که جعبه سیاه کشتی سانچی باز نشود اظهار نظرها در این زمینه گمانه زنی است.

وی گفت: به طور معمول جعبه سیاه باید در کشور صاحب پرچم که پاناما بود و زیر نظر ما باز شود.

رئیس هیئت مدیره شرکت ملی نفتکش ایران با بیان اینکه عمر مفید کشتی ها ۱۵ سال است افزود: بر این اساس کشتی نفتکش سانچی نو و جزو کشتی های بسیار خوب با ایمنی بالا بود.

مقیمی گفت: اگر جعبه سیاه سانچی برداشته نمی شد ابهام بزرگی ایجاد می شد و چینی ها به دلیل پیش بینی آینده حادثه، جعبه سیاه را برداشتند.

وی افزود: آقای امیری از طرف هیئت دولت در میان خانواده های قربانیان حادثه نفتکش سانچی حضور یافت و به درخواست های آنها گوش و قول داد که آن را در هیئت دولت مطرح کند.

رئیس هیئت مدیره شرکت ملی نفتکش ایران گفت: خانواده های کارکنان نفتکش سانچی درخواست دارند قربانیان این حادثه شهید محسوب شوند و شرایط سخت و زیان آور برای کارگران شرکت ملی نفت نیز مانند کارگران شرکت ملی نفتکش اجرا شود.

محمد راستاد مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت:ماهی گیران و شاهدان عینی از انفجار شدید نفتکش سانچی پس از برخورد با کشتی چینی خبر دادند.

وی افزود: تلاش های بسیاری برای دسترسی به کشتی انجام شد اما به دلیل حجم حریق و گاز های سمی امکان رفتن به کشتی فراهم نشد.

محسن بهرامی کاپیتان اسبق کشتی نفتکش نیز در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت:انفجار اولیه در نفتکش سانچی همه سیستم های ایمنی را از بین برد.

وی افزود: سیستم های ایمنی زمانی قابل استفاده هستند که حریق قابل کنترل باشد اما نوع محموله و انفجار آن جلوی هر گونه عکس العمل را از کارکنان سانچی گرفت.

بهرامی گفت: برخورد کشتی ها به دلایل مختلف اتفاق می افتد اما حادثه ای به این شکل جزء یک مورد که آن نیز موجب کشته شدن همه کارکنان نفتکش شد مشابه دیگری نداشته است.

کاپیتان اسبق کشتی نفتکش افزود: منطقه حادثه منطقه پرتردد و تعداد کشتی های ماهیگیری در آنجا زیاد است و وجود چند صد کشتی ماهیگیری قدرت مانور نفتکش را کم می کند.

وی گفت: اگر چه سرعت کشتی های باری و نفتکش کم است اما آنها توان مانور کمی نیز دارند.

بهرامی افزود: برای تغییر مسیر چهار پنچ دقیقه زمان نیاز است.

کاپیتان اسبق کشتی نفتکش گفت: البته اظهار نظر ها گمانه زنی است و باید جعبه سیاه کشتی بررسی شود.

وی افزود: اینکه گفته می شود برخورد به دلیل اختلال در سیستم ای آی اس بود چنین نیست زیرا برای کشتی های بزرگ این سیستم قابل اتکا نیست و آنها از رادار استفاده می کنند.

بهرامی گفت: اشکال در سیستم ای آی اس نمی تواند دلیل برخورد باشد زیرا کشتی ها به آن متکی نیستند.

کاپیتان اسبق کشتی نفتکش افزود: ای آی اس به ناوبری کمک می کند اما برای آن حیاتی نیست.

سید علی ادیانی نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز در ارتباط تلفنی در این برنامه گفت: این کمیسیون با کمک کمیته حقوقی و نفت مجلس ابعاد مختلف حادثه را بررسی می کند و به محض دریافت آخرین اطلاعات و جمع بندی نشست های خود با مدیران ارشد نفتی گزارش آن را به سرعت به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ارائه می دهد.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
مگر به اینها آموزش لازم داده نمیشه که آمادگی لازم برای هر اتفاقی را داشته باشند و مگر نمی‌دانستن چند تن مواد مشتعله در کشتی هست. ؟؟؟؟ همشون عزیزان ما بودن ___
اینقدر من گریه کردم برای خودشون و خانواده هاشون
خدا به همه خانوادهاشون اجر و صبر عنایت کنه
فرزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
اين چه حرفي ميزنيد! مگر همه پرسنل در محل وقوع برخورد جمع شده بودند كه در همان لحظه برخورد كشته شده باشند؟!! هر كدام از پرسنل در محلي از كشتي مشغول به كار بوده است.در عكسهاي اوليه آتش گرفتن فقط يك دهم كشتي دارد ميسوزد و كلي از جاهاي كشتي سالم است و ميتوانسته اند از جاهاي سالم كشتي به اب بپرند.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
چگونه ميشود بخورد دو كشتي به انفجاري عظيم منتهي شود بصورتي كه كليه كاركنان يكي از كشتي ها فرصت هيچ عكس العملي پيدا نكنند ولي كاركنان كشتي ديگر همه به اب بپرند و نجات يابند و حتي كشتي چيني هم سالم بماند ؟؟!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
این حرفها را چرا روز اول نگفتین,اگر مطمئن بودید همه کشته شده اند؟؟!!!اگر شعاع گازهای سمی ۱۰۰۰متر بوده است کشتی های اتش خوار در فاصله ۵۰متری چه میکردند؟؟!!!چرا تناقض؟!سهل انگاری خودرا چرا توجیه میکنید,عذرخواهی فرهنگ خوبی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
به نظر من واقعا کار آمریکا بوده و ایران برای کم نیاوردن این ماجرا را علنی نمیکنه

آمریکا خواسته به ایران هشدار بده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
چی پشت ماجراست؟
چرا نمیگید کشتی حاوی دقیقا چی بوده که سمی بوده و کجا می رفته؟
چرا کره ی جنوبی تایید نکرده که بار کشتی برای اونها بوده؟
چرا پرچم پاناما؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
خیلی باحاله کشتی چینی با خدمه سالم هستند بعد خدمه نفتکشی که چندین برابر کشتی چینی بوده فرصت نداشتند!!!!
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟