دبير انجمن صنايع همگن نيرومحركه و قطعهسازان با بيان اينكه محصول «تارا» تبلور توان كارشناسي و تخصصي صنعت خودرو كشور است و شايد بتوان گفت جزء معدود ثمرههاي تحريم به شمار ميرود، گفت: جبر شرايط دوران تحريم، سبب شد تا به استقلال صنعتي و خودكفايي در حوزه صنعت خودرو برسيم. تارا با عمق ساخت داخل بالا، تبلور خودباوري و شكوفايي اقتصادي در داخل صنعت خودرو كشور است.
به گزارش تابناک؛ آرش محبينژاد با بيان اينكه تارا با ظاهر زيبا و مشخصات فني مناسب، قطعا با استقبال خوب مردم روبهرو خواهد شد، عنوان كرد: بايد به مديران ارشد ايرانخودرو و زنجيره تامين و قطعهسازان به خاطر اين پروژه موفق تبريك گفت، زيرا با همت جدي و عزم جزم توانستند خودباوري توليد داخل را ايجاد كنند.
وي با بيان اينكه مديرعامل گروه صنعتي ايرانخودرو از ابتداي ورود به عرصه خودروسازي به دنبال ايجاد اتحاد ميان خودروسازان و قطعهسازان بود و توانست در اين راه موفق عمل كند، اظهار كرد: جامعه صنعت قطعهسازي از مسوولان يك قول ميخواهد و آن اين است كه پس از برداشته شدن تحريمهاي ناجوانمردانه كه شرايط براي واردات و ورود دلارهاي انباشتهشده در پشت سدهاي تحريم فراهم ميشود، بر خلاف ميل كشورهاي خارجي كه ترجيحشان صادر كردن كالا به جاي باز پس دادن دلارهاي بلوكهشده است، از حمله به سوي واردات و هدر دادن سرمايهگذاريهاي داخلي پرهيز كنند و اجازه وارد كردن ضربه به اين صنعت را ندهند.
دبير انجمن صنايع همگن نيرومحركه و قطعهسازان با بيان اينكه تحريمها موجب شد تا بسياري از قطعاتي كه تا پيش از اين داخليسازي آنها منطق اقتصادي نداشت، داخليسازي شود، تصريح كرد: قطعات الكترونيكي مانند اييسييو و كيسه هوا در دسته اين قطعات قرار ميگيرند كه در حال حاضر داخليسازي شدهاند. داخليسازي اين قطعات خلق دانش فني است كه به تمامي صنايع كشور كمك ميكند.
به اعتقاد محبينژاد، مجموع تمامي اين اتفاقات، سطح صنعت خودروي ايران را از نظر توان تكنولوژيك و استقلال به حدي رسانده است كه در صورت برداشته شدن تحريمها اگر اين توان به درستي مديريت شود، صنعت خودرو را به يكباره در سطح جهان ارتقاي جدي خواهد داد. ايران پس از تحريمها به عنوان يكي از كشورهاي طراح و سازنده خودرو در جهان مطرح ميشود كه حتي توان صادرات تكنولوژي را داراست و اين بدان معني است كه ميتواند براي بازار هدف 500 ميليون نفري كشورهاي همسايه، بازار بزرگي براي صادرات فراهم كند.
دبير انجمن صنايع همگن نيرومحركه و قطعهسازان با تصريح اين نكته كه به يقين، بوميسازيِ دانش و تكيه بر توان داخل، كمك شاياني به نقشآفريني جدي قطعهسازان در آينده و در بازارهاي جهاني خواهد كرد، گفت: «تارا» بهنوعي محصول نهضت ساخت داخل است. در جريان اين نهضت، تا كنون شاهد تحقق صرفهجويي ارزي حدود 40 درصدي بوديم. پس از اجراي پروژههاي ساخت داخل نيز اين عدد به حدود 80 درصد افزايش خواهد يافت.
وي افزود: صنعت خودروسازي و قطعهسازي به تنهايي پتانسيل بسيار عظيمي دارد. شايد بتوان گفت اولين چاه نفتي كه بتوان بعدها از آن برداشت و محصول صادراتي استخراج كرد، همين خودروي «تارا» باشد كه مسلما اگر پس از برداشته شدن تحريمها به خوبي مديريت، برنامهريزي و بازاريابي شده و مشمول هيجانات و عملكردهاي پس از تحريمها نشود، ميتواند صادرات غيرنفتي عظيمي را در پي داشته و هديهاي به صنايع بالادستي خود باشد، زيرا وقتي خودرويي صادر ميشود، قطعات آن نيز به عنوان لوازم يدكي تا سالهاي سال به كشورهاي هدف صادر ميشوند. پس اين اقدام در كنار كمك به اقتصاد كشور، هديهاي به زنجيره تامين و قطعهسازان خواهد بود تا بتوانند اشتغالهاي ازدسترفتهاي را كه در پي تحريمها اتفاق افتاد، احيا كنند.