معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور:
تحقق عدالت جنسیتی و مطالبات زنان در اولویت است
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور، گفت: در دولت دوازدهم تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا با همکاری و هم پیمانی با دستگاههای مختلف، تحقق عدالت جنسیتی و توجه به مطالبات و و نیازهای ضروری زنان و تحکیم بنیان خانواده را در اولویت قرار دهیم.
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، دکتر معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور، روز شنبه در آیین اختتامیه رویداد کمند، اظهار کرد: رویداد کمند حرکتی امیدآفرین و گشایش افقهای تازهای برای دختران دانشجو بود که امیدواریم که همه دانشگاههای کشور بتوانند این رویداد را اجرا کنند. جای بسی خوشحالی است که توانستیم از اواخر سال ۹۷ کار مشترکی را در قالب رویداد کمند برای تقویت مهارتهای کارآفرینی و کسب و کار دختران دانشجو انجام دهیم.
وی ادامه داد: خوشبختانه تاکنون دو دوره از اجرای طرح کمند با همکاری بسیار ارزشمند دانشگاهها انجام شده و در دوره دوم ۱۶ استان این رویداد را اجرا کردند.
ابتکار بیان کرد: یکی از بهترین همکاریهای ما با وزارت علوم بوده است که جا دارد از تمامی مسئولین این وزارتخانه تشکر و قدردانی ویژهای داشته باشم.
این مقام مسوول عنوان داشت: در حقیقت ما یک الگوسازی انجام دادیم. الگویی که قابلیت تکرار در همه دانشگاهها را دارد و حتی برای پسران دانشجو نیز قابل اجرا است.
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور، افزود: اختتامیه رویداد کمند باید آغاز حرکتی برای تقویت مهارتهای کسب و کار دانشجویان دختر باشد تا دختران دانشجوی ما بتوانند در ترم آخر تحصیلی با فضای کسب و کار و اشتغال آشنا شوند.
وی با اعتقاد به اینکه یکی از مهمترین ابعاد کار کمند به نتیجه رساندن ایدههای خلاقانه دانشجویان است، گفت: سایر دانشگاهها نیز میبایست این تجربه و الگو را از دانشگاههایی که این طرح را انجام دادند، بگیرند. البته ما اتفاقات رخ داده در این رویداد را مستندسازی میکنیم و در اختیار سایر دانشگاهها قرار میدهیم.
ابتکار افزود: دانشگاههایی که این طرح را اجرا کردند باید این رویداد را آغاز کار خود تلقی کنند و دانشگاه شیراز هم بایستی نهالی که امروز کاشته شده را تبدیل به باغی پرثمر کند. در واقع این کار نباید محدود به یک رویداد شود بلکه باید استمرار داشته باشد.
وی درخواست کرد: دولت آینده نیز میبایست شرایطی را برای ادامه یافتن این کار ارزشمند و حمایت از دختران برای ورود به کسب و کار فراهم کند. امیدوارم این افق گشایی که در دولت دوازدهم اتفاق افتاده است ادامه پیدا کند و این افق کماکان برای جوانان و دانشجویان باز بماند و منشا امید، تحرک، تلاش و خلاقیت برای نسل آینده باشد.
نقش آفرینی بانوان در مقیاسی فراتر از مراکز دانشگاهی
دکتر غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این آیین اظهار کرد: طرح ملی کمند با حمایت معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده و صندوقهای حامی کارآفرینی با هدف ایجاد ارتباط بین دانشجویان و شرکتهای دانش بنیان در دانشگاههای منتخب سراسر کشور برگزار شد که جا دارد از تمام تلاشگران در این عرصه قدردانی کنم.
وی ادامه داد: آنچه که در دنیای مدرن و جدید موجب ایجاد هویت میشود، تواناییها و قابلیتهایی است که کنشگران اجتماعی به ویژه کنشگران جوان و دانشجویان ما کسب میکنند و از طریق دستاوردها، تواناییها و قابلیتی که دارند هم عزت نفس و خودپنداری مثبتی را برای خود رقم میزنند، هم نوعی امید و اعتماد در آنها تقویت میشود و هم راحتتر میتوانند ارتباط و پیوند خود را با چرخه زندگی حفظ کنند.
وی افزود: بی تردید چنین قابلیتی امکان اثرگذاری و داشتن توانایی و قدرت را در آنها تقویت میکند.
غفاری اضافه کرد: برنامه کمند یکی از برنامههایی است که در حوزه فرهنگی و در راستای تقویت توانمندیهای فرهنگی و اجتماعی دانشجویان مورد توجه قرار گرفت که این برنامه در تعداد قابل توجهی از دانشگاههای کشور با حمایت معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری و اهتمام مجموعههای دانشگاهی اجرا شد.
وی یادآور شد: تلاش ما بر این است که توانمندی و داشتن خودپنداره مثبت و احساس مثبت نسبت به زندگی و دوره دانشجویی را در دختران دانشجو تقویت کنیم.
غفاری بیان داشت: با توجه به اثرگذاری و تأثیری که دختران و زنان ما در فرآیند توسعه فرهنگی و اجتماعی جوامع انسانی دارند این برنامهها میتواند بسترسازیهای لازم را در این زمینه فراهم کند.
وی عنوان داشت: این رویدادها میتواند این امکان را فراهم کند تا در مقیاسی فراتر از مراکز دانشگاهی شاهد اثرگذاری و نقش آفرینی بیشتر برای دختران و زنان باشیم که این امر در فرآیند توسعه نقش بی بدیل و ارزندهای دارد.
غفاری یادآور شد: در حقیقت توسعه فرهنگی و اجتماعی با ارتقای کیفیت زندگی تعریف میشود. کیفیت زندگی مجموعه نظام تعاملات و ارتباطاتی است که در بین کنشگران اجتماعی شکل میگیرد. رویدادی مانند کمند نقش بسزایی در ایجاد هویتی دارد که افراد برای خود خلق میکنند و این هویت را در تحولات اجتماعی باز تعریف میکنند.
وی اظهار کرد: البته آثار و پیامدهای رویداد کمند باید فراتر از جمع دانشگاهی و دانشجویی تعریف شود و باید شاهد اشاعه و ترویج و سرایت پذیری این رویداد به عرصههای دیگر حیات و مناسبتهای اجتماعی باشیم. امیدوارم این نوع برنامهها با توجه به اثر و پیامدهای مثبتی که دارند ادامه پیدا کنند.
غفاری ادامه داد: اگر این برنامهها بدون محدودیتهای کرونایی و به صورت حضوری برگزار میشد قطعا شاهد اثرات مثبت بیشتری از این رویدادها بودیم. به هر حال این مجموعه باید گسترش پیدا کند و گسترش این مجموعه منوط به تلاش و اهتمام فعالیت و کنشگری ارزندهای است که از ناحیه دانشجویان صورت میگیرد. در واقع دانشجویان نقش اول را در برگزاری و استمرار این رویدادها عهدهدار هستند و مجموعههای دیگر تسهیل گر هستند. امیدواریم این تلاش و کوشش ادامه دار باشد.
تبدیل طرح کمند به یک سنت دانشگاهی
محمد هادی عسکری مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری هم در این آیین، اظهار کرد: امیدوارم این آیین اختتامیه آغازی برای بازیابی هویت و توانمندی دختران دانشجو برای کمک به توسعه کشور باشد.
وی ادامه داد: طرح کمند از ویژگیهای متعددی برخوردار است. زنان بخش بزرگی از جامعه را تشکیل میدهند و اگر ما بخواهیم به توسعه به عنوان یک آرمان ملی توجه کنیم حتما باید به مشارکت گسترده بانوان در نوسازی اقتصادی ملی و توسعه اجتماعی توجه کنیم و امکان رشد و شکوفایی استعدادهای همه اقشار جامعه از جمله زنان و دختران را فراهم کنیم.
وی با اعتقاد به اینکه رویداد کار، مهارت و نوآوری جنبه کارآفرینی داشت، گفت: با توجه به رسالت دانشگاه و به رسمیت شناختن نقش و راهبرد اصلی دانشگاه در توجه به مسایل اجتماعی پیرامون دانشگاه، ما به این نتیجه رسیدیم که باید از ظرفیت جمعیت جوان زیر ۴۰ سال و فرصت ارزشمندی که جوانان دانشجو در اختیار کارگزاران کشور قرار میدهند استفاده کنیم.
عسکری بیان داشت: در حال حاضر فضای اشتغال دولتی جوابگوی نیاز گسترده دانش آموختگان دانشگاهها نیست. از طرفی ما موظف هستیم که با برنامههایی که تدارک میبینیم و تلاشی که برای افزایش ضریب اشتغال پذیری دانش آموختگان دانشگاهها داریم به حل این مشکل کمک کنیم.
وی افزود: طرح کمند یکی از طرحهای محوری و راهبردی بود که توانست در این زمینه نقش خود را ایفا کند. جای بسی خوشحالی است که با همت سرکار خانم دکتر ابتکار و تلاش رؤسای دانشگاهها در تعداد قابل توجهی از دانشگاه کشور طرح کمند را در فاز اول و دوم دنبال کردیم و امیدواریم بتوانیم این طرح را در استانهای دیگر هم در قالب موافقت نامهای که امضا شده پیگیری کنیم و شاهد راه اندازی طرح کمند در دانشگاههای کشور باشیم.
عسکری ادامه داد: نقطه برجستهای که در طرح کمند دنبال شد، برخورداری از صندوق کارآفرینی امید در این طرح است که طرحهای برگزیده میتوانند از این طریق تسهیلات خوبی دریافت کنند و برخورداری از این تسهیلات میتواند روحیه امید و خودباوری را در نسل فرهیخته و توانمند دختران دانشجوی ما تقویت کند.
وی افزود: طرح کمند و سایر طرحهایی که در بسته توانمندسازی دختران کشور اجرا شدند به حدی از بلوغ و کفایت رسیدند که مجموعههای دانشجویی و معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاهها هم میتوانند در سنوات آینده این طرح را به یک سنت دانشگاهی تبدیل کنند.
مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری ابراز کرد: امیدواریم این طرح که مزایای گسترده و دستاوردهای بسیار شگرفی را برای خانواده ها، دختران دانشجو و جامعه اسلامی دارد به صورت ویژه دنبال شود.
بالفعل کردن پتانسیلهای بالقوه دانشجویان
دکتر حمید نادگران، رییس دانشگاه شیراز نیز در این آیین اظهار داشت: بیش از یک سال و نیم است که جهان با پاندمی کرونا مواجه است و در طول این مدت بسیاری از کسب و کارها آسیب دیدند و برنامههای آموزشی و پژوهشی دانشگاهها نیز به صورت مجازی ادامه پیدا کرد.
وی افزود: دانشگاه بزرگ شیراز پس از شیوع بیماری کرونا طرحهای مختلفی را در زمینههای مختلف برای اقشار مختلف دانشگاهیان به ویژه دانشجویان ارائه داد
نادگران ادامه داد: ما به راحتی توانستیم از تهدید کرونا فرصت بسازیم. وبینارها و برنامههای بسیار خوب فرهنگی که از طریق فضای مجازی برگزار شد، یکی از مهمترین اقدامات دانشگاه در دوران کرونا به شمار میرود.
وی اضافه کرد: دانشگاه شیراز به عنوان یکی از دانشگاههای برتر و تراز یک کشور از همان ابتدای شیوع بیماری کرونا درصدد کاهش افسردگیها و مشکلات روحی و روانی ناشی از کرونا بود و برنامههای بسیار خوبی نیز در این زمینه از سوی معاونت حوزه فرهنگی دانشگاه تدارک دیده شد.
نادگران یادآوری کرد: یکی از برنامههای ما در دوران کرونا برگزاری رویداد کمند بود. ما بر این باور هستیم که در دانشگاه علاوه بر آموزش و پژوهش، فعالیتهای فوق برنامه دانشجویی نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است.
وی بیان داشت: دانشگاههای نسل سوم و چهارم در دنیا دانشگاههایی هستند که بر اساس نوآوری و فن آوری، مهارت و حل مسائل جامعه بنا گذاشته شده اند. دانشگاه شیراز نیز برای تحقق این امر به سمت برنامههایی از جمله برگزاری رویداد کمند رفته است.
نادگران عنوان کرد: رویداد کمند ویژه دختران دانشجوی دانشگاه شیراز برگزار شد و ما از دختران دانشجو خواستیم که مهارت و نوآوری خود را در قالب برخی از کارهای هنری و تجاری به منصه ظهور برسانند.
وی ادامه داد: خوشبختانه تعداد قابل توجهی از دانشجویان در این طرح شرکت کردند و امروز که به اختتامیه این رویداد میرسیم متوجه شدیم که دختران دانشجوی ما از استعدادها، مهارتها و نوآوریهای بسیاری برخوردار هستند که باید به آنها کمک کنیم و این پتانسیلهای بالقوه را بالفعل کنیم.
این مقام مسئول عنوان کرد: دانشجو در کسوت دانشجویی اگر در محیط و فضایی قرار بگیرد که پتانسیلها و توانمندیهای خود را اثبات کند و با جدیت پیش برود میتواند مهارتهای را یاد بگیرد و حتی این مهارتها را به دیگران آموزش بدهد.
وی ابراز کرد: امیدواریم این برنامهها در دانشگاهها به مثابه دانشگاههای مهارت آموز به عنوان بخشی از مهارتهای اصلی پیگیری شود و در این رویدادها از پتانسیلها و توانمندیهای دانشجویان پسر و دختر استفاده کنیم.
رییس دانشگاه شیراز بیان کرد: برگزاری این رویدادها هم باعث ایجاد فضای سعی و خطا برای دانشجویان میشود و هم شرایطی را برای مسئولیت پذیری در بین دانشجویان فراهم میکند و امیدواریم که بخش قابل توجهی از دانشجویان بتوانند از این طریق هنرهای خود را در آینده در شرکتهای معتبر و شناخته شده استارت آپی و دانش بنیانی پیش ببرند. ما نیز در دانشگاه شیراز زمینه مناسبی را برای بهره بردن از تمامی این جذابیتها و پتانسیلها فراهم میکنیم.
طرح ملی کار، مهارت و نوآوری دختران دانشجو موسوم به کمند با هدف آشنایی دختران دانشجو با مفاهیم کار، مهارت آموزی و کارآفرینی، برگزاری کارگاههای تخصصی کار و مهارت افزایی برای دختران، ایجاد ارتباط بین دانشجویان و شرکتهای دانش بنیان، پارکهای علم و فناوری و صندوقهای حامی کارآفرینی در دانشگاههای منتخب سراسر کشور برگزار شد. ارائه محصولات و طرحهای دختران دانشجو جهت بازدید صاحبان صنایع، ایجاد فضای با نشاط در بین دانشجویان، توانمندسازی دختران دانشجو و حمایت از ایدهها و طرحهای نوآورانه آنها از دیگر اهداف این طرح ملی است.