زمانی که قصد داریم تا یک برند را ثبت کنیم، باید در نظر داشته باشیم که صرفا انتخاب یک لوگو یا اسم برای نشان تجاری ما کافی نمی باشد و باید به نکات مهمی توجه کنیم. ثبت برند در ایران یا خارج از کشور، برای حفظ حق مالکیت آن رایج است و عده ای از افراد برای برند سازی و فعالیت با اطلاعات ناقصی شروع به کار می کنند که بهتر است قبل از آن، مشخصات یک برند با کیفیت و خوب را بدانیم، سپس اقدام به ثبت علامت تجاری خود کنیم.
برای انجام امور مربوط به ثبت علامت تجاری باید گام به گام مراحلی را که در این مقاله بررسی می کنیم، طی کنید و سپس به نتیجه نهایی دست پیدا کنید.
در مرحله اول باید یک نام مناسب با کسب و کار و خدماتی که ارائه می دهید، یا هر اسم دلخواهی که در ذهن دارید را مشخص کنید. برای این کار باید در نظر داشته باشید که قوانین و مشخصات خاصی برای انتخاب شما وجود دارد که برای مثال، نباید از پیش نامی که قصد ثبت آن را دارید، به عنوان یک برند به ثبت رسیده باشد. برای این کار شما نیاز به استعلام برند خواهید داشت.
منظور از استعلام نشان تجاری، تحقیق و جستجو در باره ی برند های ثبت شده می باشد که اسم آنها با نامی که قصد ثبت آن را دارید، یکی نباشد. برای این هدف سامانه های زیادی طراحی و راه اندازی شده اند که می توانید از آنها استفاده کنید. راهنمایی از موسسات حقوقی معتبر مثل: سامانه ثبت شرکت آگاه ثبت، یکی از روش های استعلام برندهای ثبت شده در ایران می باشد.
به منظور تهیه و تکمیل مدارک مورد نیاز برای به ثبت رساندن نشان تجاری بصورت رسمی و قانونی باید کلیه مدارک آن را بصورت دقیق تهیه کنید. این مدارک بصورت کلی شامل موارد زیر می باشد:
وبسایت مالکیت معنوی برای ثبت برند افراد حقیقی و حقوقی در نظر گرفته شده است و با ورود به آن و ساخت حساب کاربری می توانید کلیه امور مربوط به آن را پیگیری و انجام دهید.
کلیه مراحل بالا را می توانید خودتان از صفر تا صد انجام داده و پیگیری های لازم را انجام دهید. اما زمانی که افراد به دلایل مختلفی، زمان یا توان پیگیری امور حقوقی را ندارند، می توانند درخواست خود را به سامانه های ثبت شرکت و موسسات حقوقی معتبر، اعلام کنند تا این شرکتها با استفاده از وکلا و کارشناسان خود، کلیه اقدامت و مراحل لازم را پیگیری کنند و در نهایت یک برند ثبت شده را تحویل شما دهند. به دلیل تجربه بالایی این موسسات، معمولا نتیجه و سرعت کار بهتر بوده و می توان با پرداخت هزینه های مورد نیاز، نشان تجاری خود را به صورت قانونی ثبت کرد.
تعرفه و قیمت ثبت برند در کشور ایران سالانه با توجه به عواملی مثل: تورم و افزایش هزینه ها، با نوساناتی مواجه می شود. اما چه عواملی در قیمت تاثیر گذار است و در ازای چه پارامتر هایی باید هزینه پرداخت کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت شما متناسب با نوع برند، مجوز های لازم، چاپ آگهی در روزنامه رسمی، هزینه حق الثبت، هزینه وکیل، مبلغی را به عنوان هزینه ثبت نشان تجاری پرداخت خواهید کرد. این قیمت بصورت کلی رقم بالایی نیست و می توان از پس آن برآمد.
باید در نظر داشته باشید که یک نشان تجاری، سرچشمه از معنی و مفهوم یک کسب و کار یا یک محصول می باشد. از همین رو باید در قالب یک لوگو یا علامت و حتی اسم، بتوانید در چند ثانیه معنی و مفهوم محصولات خود را به مشتری برسانید. علامت تجاری به کسب و کار شما اعتبار می بخشد و برای انتخاب آن باید بیشترین سلیقه را به خرج دهید. برندی را می توان مناسب و خوب نامید که با افزایش اعتماد مردم، باعث فروش بیشتر محصولات و ارائه خدمات به آن ها شود. از طرفی فروش محصولات فقط نکته ی کار نیست، بلکه خدمات پس از فروش یا کیفیت جنس نیز بسیار تاثیر گذار است. پس علاوه بر توجه به نکات ظاهری، به موارد کیفی علامت تجاری خود نیز توجه ویژه ای داشته باشید. قوانین و مقرراتی که برای ثبت برند در نظر گرفته شده است را حتما مطالعه کنید تا در روال کاری به مشکلی بر نخورید.
ثبت برند یا همان نشان تجاری در ایران، در کلیه شهر ها مثل: تهران، اصفهان، شیراز و ... با هزینه مناسب و اقتصادی امکان پذیر است و می توان آن را با استفاده از یک موسسه حقوقی معتبر پیگیری کرد. علامت تجاری که برای کسب و کار خود در نظر دارید، وجهه و شخصیت کاری شما را تشکیل می دهد و بهتر است قبل از هرچیزی با مطالعه و مشاوره ثبت برند، اطلاعات لازم را در این باره بدست بیاورید.
انتهای رپرتاژ آگهی/