به گزارش «تابناک»، آقایی در گفت وگو با ایسنا افزود: با توجه به موقعیت ممتاز بندر چابهار، صادرات از طریق این بندر بزرگ اقیانوسی مهمترین اولویت ماست.
وی وسعت پسکرانه فاز دوم بندر چابهار را ۴۰ هکتار اعلام و اظهار کرد: اگر بتوان سرمایه لازم برای پیشبرد طرح توسعه بندر چابهار را فراهم کرد و فاز دوم طبق زمان بندی به اتمام برسد، سال آینده صاحب بندری خواهیم شد که قابلیت پشتیبانی از کشتی های بسیار بزرگ را دارد.
آقایی قابلیت های بندر چابهار، تجهیزات استراتژیک تخلیه و بارگیری، تخفیفهای قابل توجه در حقوق عوارض و هزینههای بندری و خطوط منظم کشتیرانی از مبدا چابهار را از عوامل تسهیل صادرات کالاهای متنوع از طریق این بندر اعلام کرد و گفت: واردات کالای اساسی مورد نیاز کشور نیز با توجه به ظرفیت های موجود در بندر چابهار با رشد چشمگیری همراه بوده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان کرد: همچنین با توجه به موقعیت استراتژیک بندر چابهار و اهمیت آن برای کشور و منطقه آماده پذیرش هر نوع سرمایه گذاری خارجی به خصوص از کشورهای منطقه و شرق و جنوب شرق آسیا هستیم.
آقایی تاکید کرد: بندر چابهار با توجه به دسترسی به اقیانوس و عمق بالای آبخور، علاوه بر اینکه میتواند نقشی مهم در پشتیبانی از منطقه شرق کشور و توسعه کریدورهای ترانزیتی در ایران ایفا کند، در آینده نه چندان دور می تواند امید اصلی کشور برای پایداری در تجارت بینالمللی دریایی دور باشد.
وی تصریح کرد: بندر چابهار به دلیل دسترسی مستقیم به اقیانوس از عمق آبخور بالایی برخوردار بوده و به عنوان عمیق ترین بندر کشور می تواند قادر به پذیرش کشتی های اقیانوس پیما با تناژ بالا بدون هیچ محدودیتی باشد.
وی افزود: در همین راستا فاز دوم این بندر اقیانوسی متشکل از دو اسکله ۴۵۰ متری با عمق ۱۸ متر در دست اجراست، بیش از ۸۰ درصد از عملیات تحکیم بستر آن انجام شده و عملیات روسازی و تجهیز این دو اسکله که به ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه نیاز دارد، پیش بینی می شود که تا سال آینده به اتمام برسد.