با دویست و چهل و دومین روز از حمله روسیه به اوکراین

آماده شدن ناوهای روسیه برای حمله با موشک کالیبر به اوکراین/ هشدار روسیه درباره انفجار «بمب کثیف» توسط اوکراین/ درخواست زلنسکی برای اتحاد جهانی علیه روسیه/ پیش بینی ژنرال پترائوس از مداخله مستقیم آمریکا در جنگ اوکراین

دویست و چهل و دومین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۴۶۸۰۳
|
۰۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۱ 23 October 2022
|
29569 بازدید
|

هشدار روسیه درباره قریب الوقوع بودن درگیری مستقیم با ناتو

بین الملل تابناک: دویست و چهل و دومین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

اعلام آمادگی لندن برای کمک به آتش بس میان روسیه و اوکراین
۱۴۰۱/۰۸/۰۱ - ۲۲:۱۱

«بن والاس» وزیر دفاع انگلیس روز یکشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با «سرگئی شویگو» همتای روس خود مدعی شد که مقامات کی‌یف به دنبال تشدید اوضاع در اوکراین نبوده و لندن آماده میانجی‌گری برای حل بحران است.

وزارت دفاع انگلیس طی متنی که در صفحه خود در توییتر منتشر کرد، افزود: «وزیر دفاع بار دیگر بر حمایت انگلیس و جامعه بین‌الملل از اوکراین و پایبندی این کشور در جلوگیری از تشدید این بحران تاکید کرد. روسیه و اوکراین باید این جنگ را متوقف کرده و انگلیس آماده ارائه کمک است».

ماکرون: جنگ اوکراین زندگی در اروپا را تغییر می‌دهد
۱۴۰۱/۰۸/۰۱ - ۲۱:۱۸

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه روز یکشنبه در سخنانی گفت که اوکراین از مرزها و حق حاکمیت خود دفاع می‌کند.

وی که در نشست صلح رم سخنرانی می‌کرد، اضافه کرد: «جنگ در اوکراین پیامدهایی برای ما به همراه داشته است و بارها با پوتین (رئیس جمهور روسیه) درباره پیامدهای جنگ در اوکراین و نتایج منفی که بر همه ما به همراه خواهد داشت صحبت کرده‌ام».

رئیس جمهور فرانسه گفت: «جنگ در اوکراین نمی‌تواند ادامه یابد و جنگ در اوکراین زندگی‌مان در اروپا را تغییر می‌دهد و جنگ منجر به فقر و گرسنگی خواهد شد».

ماکرون در ادامه اضافه کرد: «اجازه ندهیم صلح، گروگان قدرت روسیه شود اما فقط اگر اوکراینی‌ها تصمیم بگیرند و زمانی که بخواهند، صلح امکان پذیر است».

از بین رفتن 90 درصد انرژی بادی اوکراین
۱۴۰۱/۰۸/۰۱ - ۱۹:۳۱

منابع اوکراینی روز یکشنبه تایید کردند در نتیجه حملات روسیه به این کشور، ۹۰ درصد انرژی بادی و تا ۵۰ درصد انرژی خورشیدی این کشور از بین رفته‌اند.

به نوشته وبگاه «پراودا» «هرمان هالوشچنکو» وزیر انرژی اوکراین با اذعان به این مسئله اظهار داشت، بیشتر منابع انرژی سبز در جنوب اوکراین قرار داشت، منطقه‌ای که اینک بیشترین تلفات را متحمل شده است. ۹۰ درصد انرژی بادی و ۴۵ تا ۵۰ درصد انرژی خورشیدی اوکراین نیز از بین رفته است.

هالوشچنکو افزود که در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، اوکراین شاهد رشد سریع انرژی سبز بوده و سهم آن در سیستم انرژی کشور تقریباً ۱۰-۱۱ درصد بوده است. وی گفت، اوکراین یک راهبرد داشت و که پیش‌بینی می‌کرد تا سال ۲۰۳۰، سهم انرژی سبز در اوکراین دستکم ۲۵ درصد باشد.

طی روزهای گذشته، روسیه به زیرساخت‌های انرژی در استان «دنیپروپتروفسک» و شهر «کی‌یف» حمله کرد و برق این مناطق قطع شد. وزیر انرژی اوکراین چندی قبل گفته بود که نزدیک به ۳۰ درصد زیرساخت های انرژی اوکراین مورد اصابت موشک‌های روسی قرار گرفتند.

«کریلو تیموشنکو» معاون دفتر ریاست جمهوری اوکراین روز شنبه از قطعی برق گسترده در این کشور بر اثر عملیات نظامی ویژه روسیه در منطقه دونباس خبر داد.

تیموشنکو در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: «به دلیل حملات به زیرساخت‌های انرژی، مشترکان در ۹ استان اوکراین بدون برق مانده‌اند؛ امکان بازیابی کامل انرژی وجود ندارد و بیش از ۱.۳ میلیون نفر اکنون بدون برق هستند.»

وی با بیان اینکه شمار اوکراینی‌های فاقد برق در روز شنبه ۲.۷ میلیون نفر بود که این رقم کاهش پیدا کرد، توضیح داد: «اکنون وضعیت در هر منطقه بسیار دشوار است. ما باید برابر خاموشی مقاومت کنیم.»

«ولودیمر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین نیز پنجشنبه گذشته ضمن اشاره به نابودی سه تاسیسات حوزه انرژی این کشور در جریان حملات روسیه، گفت خسارات جدیدی به زیرساخت‌های حیاتی اوکراین وارد شده است.

آماده شدن ناوهای روسیه برای حمله با موشک کالیبر به اوکراین
۱۴۰۱/۰۸/۰۱ - ۱۷:۵۵

منابع نظامی اوکراین روز یکشنبه اعلام کردند که روسیه شماری از ناوها و شناورهای خود را در آب‌های منطقه در حالت آماده به رزم نگه داشته است.

وبگاه «پراودا» به نقل از نیروی دریایی اوکراین نوشت که روسیه ۱۷ فروند کشتی جنگی و شناور را در دریای سیاه، دریای آزوف و دریای مدیترانه در حال آماده رزم نگه داشته و این شناورها در مجموع به ۱۰۰ تیر موشک کروز «کالیبر» مجهز هستند.

در دریای سیاه، دو شناور مجهز به پرتابگر‌های موشک کالیبر با مجموع ۲۴ تیر موشک در دریای سیاه مستقر هستند قرار است از آنها برای حمله موشکی به اوکراین استفاده شود.

در دریای آزوف، روس‌ها به کنترل ارتباطات دریایی ادامه می‌دهند و دو کشتی و قایق را در حالت رزمی نگه داشته‌اند. در دریای مدیترانه نیز نیروی دریایی روسیه ۱۳ فروند کشتی، مجهز به پنج پرتابگر موشک کالیبربا ۷۶ تیر موشک را اماده نگه داشته است.

چندی قبل معاون فرماندهی نیروی دریایی آلمان در مصاحبه با روزنامه آلمانی «ولت» گفته بود که آمادگی رزمی نیروی دریایی روسیه در حال افزایش است.

دریا سالار «یان کریستین کاک» معاون فرماندهی نیروی دریایی آلمان در مصاحبه‌ای با روزنامه «ولت» گفت: «وقتی به دکترین دریایی جدید روسیه نگاه می‌کنم، متوجه این نکته می‌شوم که این بخش از نیروهای مسلح روسیه نسبت به قبل از اولویت بالاتری برخوردار شده است.»

معاون فرماندهی نیروی دریایی آلمان در بخشی از این گفت‌وگو اظهار داشت: « در حال حاضر شاهد ساخت مستمر یگان‌های جدید بسیار مجهز هستیم. این یگان‌ها به سلاح‌های ابرفراصوت یا موشک‌های بالستیک "اسکندر "مجهز خواهند شد. ما باید برای چنین روزی آماده باشیم.»

 

گفتگوی تلفنی وزرای دفاع روسیه، فرانسه، ترکیه و آمریکا
۱۴۰۱/۰۸/۰۱ - ۱۷:۰۳

وزیر دفاع روسیه در تماسی تلفنی با همتایان ترک و فرانسوی و همچنین رئیس پنتاگون از اقدامات تحریک‌آمیز اوکراین اظهار نگرانی کرد.

به گزارش خبرگزاری تاس، وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه اعلام کرد سرگئی شویگو وزیر دفاع این کشور طی تماسی تلفنی با سباستین لکورنو وزیر نیروهای مسلح فرانسه درباره آخرین تحولات منطقه و جنگ اوکراین تبادل نظر کرده است.

شویگو در این تماس تلفنی گفت: اوکراین ممکن است در اقدامی تحریک آمیز از بمب‌های ممنوعه استفاده کند.

به گفته وزارت دفاع روسیه، شویگو همچنین در تماسی جداگانه با خلوصی آکار وزیر دفاع کشور ترکیه نیز گفتگو کرده است. وی در این گفتگوی تلفنی همان نگرانی را نیز با ترکیه در میان گذاشت.

شویگو در تماسی دیگر به درخواست واشنگتن با لوید آستین رئیس پنتاگون نیز به طور تلفنی صحبت کرد و نظرات آمریکا را نیز درباره این اقدام جویا شد. این تماس به درخواست مقامات کاخ سفید انجام شد.

پیش بینی ژنرال پترائوس از مداخله مستقیم آمریکا در جنگ اوکراین
۱۴۰۱/۰۸/۰۱ - ۱۵:۰۶

ژنرال بازنشسته و سرشناس ارتش آمریکا گفت، آمریکا و متحدانش ممکن است مستقیماً در درگیری بین مسکو و کی‌یف مداخله کنند، حتی اگر هیچ تهدیدی علیه هیچ یک از کشورهای عضو ناتو وجود نداشته باشد.

 ژنرال دیوید پترائوس که سابقا مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بود، به هفته‌نامه اکسپرس فرانسه گفت، در چنین سناریویی ممکن است واشنگتن ائتلاف جدیدی از طرف‌های متمایل تشکیل دهد و از آن به جای ناتو استفاده کند.

پترائوس با بیان اینکه روسیه ممکن است اقداماتی را در اوکراین انجام دهد که "آنقدر تکان‌دهنده و وحشتناک" باشد که باعث واکنش آمریکا و دیگر کشورها شود، گفت آنها "ممکن است به نوعی واکنش نشان دهند، اما به عنوان یک نیروی چند ملیتی به رهبری ایالات متحده و نه به عنوان نیروی ناتو."

ژنرال پترائوس که بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ فرمانده نیروهای آمریکایی در افغانستان بود، معتقد است که این ائتلاف نظامی احتمالا همچنان به معاهده خود متعهد خواهد بود و تنها در صورت استناد به ماده ۵، یعنی اگر یکی از اعضای آن مورد حمله قرار گیرد، به درگیری می‌پیوندد.

او همچنین گفت که مسکو علاقه‌ای به تشدید درگیری و تبدیل آن به یک جنگ جهانی ندارد. پترائوس افزود که یک درگیری گسترده‌تر "آخرین چیزی است" که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در حال حاضر به آن نیاز دارد.

در اوایل ماه اکتبر، پترائوس ادعا کرد که اگر مسکو از تسلیحات هسته‌ای در اوکراین استفاده کند، ایالات متحده ممکن است تمام نیروهای روسیه در اوکراین به همراه ناوگان روسیه در دریای سیاه را از بین ببرد. روز شنبه، او روی این سخنان پافشاری کرد و گفت که واکنش واشنگتن به چنین اقدامی از سوی روسیه مستلزم "چیزی بیش از اقدامات دیپلماتیک، اقتصادی و حقوقی" است.

در همین حال پترائوس گفت که صحبت‌های پیشین او در واقع توصیف "تنها یک مورد از گزینه‌های متعددی است که آمریکا در نظر دارد" در صورت استفاده روسیه از تسلیحات هسته‌ای بررسی کند. به اعتقاد او استفاده از تسلیحات هسته‌ای از طرف روس‌ها "تصمیم بسیار بدی است."

این ژنرال آمریکایی همچنین گفت که هنوز فکر می‌کند روسیه هیچ کاری نمی‌تواند برای تغییر وضعیت در خط مقدم انجام دهد، وضعیتی که از نظر او برای مسکو "نامطلوب" است.

درخواست اسرائیل برای محرمانه شدن همکاری نظامی با اوکراین
۱۴۰۱/۰۸/۰۱ - ۱۵:۰۵

سفیر رژیم صهیونیستی در اوکراین گفت که مذاکرات درخصوص همکاری‌های دفاعی نباید به صورت علنی و از طریق رسانه‌ها انجام شود و چنین چیزی صرفا به اهداف ضربه می‌زند.

به گزارش پایگاه خبری "صدای جدید اوکراین"، میخائیل برودسکی، سفیر رژیم صهیونیستی در اوکراین در رابطه با ارسال تسلیحات به کی‌یف عنوان داشت: «البته که صادرات دفاعی شامل سیستم‌های دفاع موشکی می‌شود. اما متعقدم که گفت‌وگو درخصوص ارسال یا عدم ارسال تسلیحات به اوکرین توسط اسرائیل صرفا به اهداف مربوطه ضربه می‌زند و چنین گفت‌وگوهایی پیرامون همکاری‌های دفاعی باید محرمانه برگزار شود.»

وی در ادامه تاکید کرد که چنین ارتباط‌هایی باید "به طور مخفیانه از طریق کانال‌های خاصی" انجام شود.

این سفیر تصریح کرد: «اگر به دنبال رسیدن به نتایجی هستید، به نظر من، جلب افکار عمومی و استفاده از آن درخصوص چنین موضوعی، مثمرثمر نخواهد بود.»

برودسکی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر علنی بودن انتقال تسلیحات از آمریکا به اوکراین، گفت: «وضعیت در مورد اسرائیل متفاوت است. ما عضوی از ناتو نیستیم. لطفا این را خاطرنشان کنید که تامین‌کننده‌های تسلیحات به اوکراین عضوی از ائتلاف نظامی ناتو هستند. اسرائیل علیه کشورهای همسایه تنها می‌جنگد. اسرائیل سعی می‌کند تا با ترور به روش خودش مبارزه کند.»

وی در ادامه مدعی شد: «وضعیت در خاورمیانه آرام نیست. شرایط اینجا بسیار حساس است. اگر به اتفاقات پیرامون نگاه کنید، متوجه می‌شود که اسرائیل همچنان در خطر است... به همین دلیل است که اسرائیل هیچوقت کاری نخواهد کرد که به موقعیت امنیتی‌اش آسیبی وارد شود یا حتی در نهایت منجر به جنگ، مرگ غیرنظامیان و سربازان اسرائیلی شود.»

در تاریخ ۲۱ اکتبر، یائیر لاپید، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین گفت‌وگو کرد و پس از این گفت‌وگو به درخواست اوکراین مبنی بر سیستم‌های دفاع هوایی اشاره کرد. سپس لاپید در رابطه با درخواست اوکراین برای سامانه‌های دفاع هوایی گنبد آهنین تصریح کرد که "ارسال چنین سیستم‌هایی با منافع دفاعی‌اش همسو نیست."

اما از طرفی، تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که با وجود پیشنهاد اسرائیل به اوکراینی‌ها برای ارسال سامانه‌های هشدار هوایی و پس از درخواست اوکراین برای اطلاع از جزئیاتی که می‌تواند به راه‌اندازی این سامانه کمک کند، کی‌یف در این زمینه با اسرائیل همکاری نمی‌کند. این شبکه عبری زبان همچنین اعلام کرد که "اسرائیل از این بابت نگران است که مخالفت اوکراین ناشی از خشم آن از مخالفت اسرائیل با انتقال سلاح و کمک‌های هوایی با وجود درخواست‌های مکرر این کشور باشد."

درخواست زلنسکی برای اتحاد جهانی علیه روسیه
۱۴۰۱/۰۸/۰۱ - ۱۵:۰۳

ولودیمیر زلنسکی طی مصاحبه‌ای عنوان داشت که جهان باید صراحتا به روسیه اعلام کند که اگر تصمیم به استفاده از تسلیحات هسته‌ای علیه کی‌یف بگیرد، با پاسخ نظامی فوری مواجه خواهد شد.

به گزارش راشا تودی، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین در مصاحبه‌ای با سی‌بی‌سی و سی‌تی‌وی، روسیه را به استفاده از تاکتیک‌های باج‌گیری "تروریستی" متهم کرد و مدعی شد که "مسکو فقط زبان زور می‌فهمد."

رئیس‌جمهوری اوکراین، مسکو را به تهدید در مورد حمله به مراکز مهم سیاسی در اوکراین با استفاده از تسلیحات هسته‌ای متهم کرد و در عین حال خاطرنشان کرد که اگر چنین حمله‌ای رخ دهد، جهان باید پاسخ آن را بدهد.

وی افزود: «مهم نیست که آیا اوکراین عضوی از ائتلاف نظامی ناتو است یا خیر. هیچکس نباید همچون تروریست اجازه باج‌گیری از سایر کشورها را داشته باشد. جهان باید به روس‌ها بگوید که اگر به دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین حمله کنند، حمله‌ای به محل سکونت آن‌ها خواهد شد.»

زلنسکی در ادامه استدلال کرد: «اگر مسکو به کی‌یف حمله کند، یک ثانیه بعد و البته صرف‌نظر از نتایج حمله روسیه، حمله‌ای به مراکز مهم سیاسی در روسیه خواهد شد. چنین موضعی باج‌گیری نیست، بلکه نوعی دفاع از خود است و همچنین باعث توقف افرادی می‌شود که تهدیداتی را ایجاد می‌کنند.»

ولودیمیر زلنسکی در ادامه مصاحبه‌اش به خبرنگاران گفت: «یک نفر می‌تواند مدت‌ها راجع‌ به انسانیت صحبت کند. کشور ما در موقعیتی قرار دارد که همسایه‌اش درکی جز زور و اجبار ندارد.»

وی ضمن مقصر دانستن تمامی روس‌ها به دلیل آنچه در اوکراین رخ می‌دهد، گفت: «جامعه فدراسیون روسیه باید بداند که مقامات روسی به کشور ما حمله می‌کنند. روس‌ها از یک قدرت تروریستی حمایت می‌کنند. اگر روس‌ها فشاری را علیه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه اعمال نکنند، جهان این کشور را منزوی خواهد کرد. از آنجایی که این کشور صرفا با زبان تهدید سخن می‌گوید، هیچکسی حاضر به گفت‌وگو با این کشور نیست. جهان خودش باید تصمیم بگیرد که چه کسی با روسیه – که همه آن‌ها تروریست‌ هستند – گفت‌وگو کند.»

زلنسکی در قسمت دیگری از اظهاراتش تاکید کرد: «روس‌ها اگر می‌خواهند مذاکره کنند، می‌توانند سرزمین‌های ما را بازگردانند. آن‌ها ابتدا باید از کشور و سرزمین ما خارج شوند و سپس ما خواهیم گفت که مذاکرات در چه فرمتی و با چه افرادی برگزار خواهد شد.»

رئیس‌جمهوری اوکراین بار دیگر خاطرنشان کرد: «رفراندوم‌های برگزار شده جعلی و الحاق مناطق اوکراینی (دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا) به روسیه، به احتمال مذاکرات پایان می‌دهد. اما طبق شروط خاصی از جمله احترام به حاکمیت اوکراین، احترام به کشور و مردم و قوانین ما، مذاکره و گفت‌وگوهایی برقرار خواهد شد.»

وی در پایان تصریح کرد: «آیا رابطه ما با روسیه به رابطه قبل جنگ بازخواهد گشت؟ مطمئنم که بازنخواهد گشت. آن‌ها جان مردمان زیادی را گرفتند. جامعه ما آن‌ها را نخواهد بخشید. البته که این انتخاب جامعه ما خواهد بود که آیا با آن‌ها (روس‌ها) ارتباط برقرار کنند یا خیر. و هیچکسی نمی‌داند پس از این جنگ چه مدت طول خواهد کشید تا این دو کشور با یکدیگر تعامل برقرار کنند.»

این اولین باری نیست که رئیس‌جمهوری اوکراین چنین درخواست‌هایی را مطرح می‌کند. او پیشتر از ناتو خواسته بود تا از طریق "حملاتی پیشگیرانه" علیه روسیه، این کشور را از استفاده از تسلیحات هسته‌ای بازدارد. در آن زمان، صحبت‌های او واکنش شدید مسکو را به دنبال داشت و مقامات روسی، زلنسکی را به ایجاد جنگ جهانی سوم متهم کردند. البته زلنسکی بعدا حرفش را اصلاح کرد و مدعی شد که اظهاراتش اشتباه ترجمه شده و منظور او "تحریم‌های پیشگیرانه بوده، نه حملات پیشگیرانه."

همچنین در ماه سپتامبر، پوتین گفت که "روسیه از هر ابزاری استفاده می‌کند تا از سرزمین خود دفاع و نسبت به امنیت مردمش اطمینان خاطر حاصل کند." در عین حال، وی افزود که مسکو آماده گفت‌وگو با کی‌یف است و از اوکراین می‌خواهد تا به تمامی خصومت‌ها پایان دهد و به میز مذاکره بازگردد.

هشدار روسیه درباره انفجار «بمب کثیف» توسط اوکراین
۱۴۰۱/۰۸/۰۱ - ۱۵:۰۲

منابع معتبر ناشناس در کشورهای مختلف اعلام کردند کی یف درصدد یک اقدام تحریک آمیز مرتبط با انفجار به اصطلاح «بمب کثیف» در اوکراین است تا روسیه را به استفاده از سلاح هسته ای متهم کند.

به گزارش اسپوتنیک، یک بمب کثیف، مواد منفجره متعارف را با مواد رادیواکتیو ترکیب می کند.

چنین بمبی معمولا از دینامیت یا سایر مواد منفجره برای پخش گرد و غبار رادیواکتیو یا دود استفاده می کند تا باعث آلودگی رادیواکتیویتی شود.

منابع مزبور استدلال کردند که هدف از این اقدام تحریک آمیز، متهم کردن مسکو به استفاده از سلاح کشتار جمعی در میانه عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین و آغاز یک کارزار جهانی ضد روسی است.

به گفته منابع محرمانه، مدیریت کارخانه استخراج و فرآوری شرق در منطقه دنپروپتروفسک اوکراین و همچنین موسسه تحقیقات هسته ای کی یف وظیفه ساخت بمب کثیف را برعهده داشته اند.

این منابع افزودند سازمان دهندگان این اقدام تحریک آمیز امیدوارند که در صورت موفقیت آمیز بودن آن، این حادثه هسته ای منجر به واکنشی بسیار منفی از طرف جامعه جهانی شود.

در نتیجه، مسکو حمایت بسیاری از شرکای کلیدی خود را از دست خواهد داد و غرب بار دیگر تلاش خواهد کرد موضوع محرومیت روسیه از وضعیت عضویت دائم در شورای امنیت سازمان ملل را مطرح کند و بر لفاظی های ضد روسی خود بیفزاید.

این ادعا در حالی مطرح است که وزارت امور خارجه روسیه هفته گذشته تاکید کرد که مسکو هیچ کشوری را با سلاح هسته ای تهدید نمی کند و این قدرت های غربی هستند که با متوسل شدن به لفاظی های هسته ای تلاش می کنند اینطور وانمود کنند که روسیه آماده انجام این حملات با استفاده از سلاح کشتار جمعی است.

هشدار روسیه درباره قریب الوقوع بودن درگیری مستقیم با ناتو

معاون رئیس هیأت روسی در کمیته خلع سلاح سازمان ملل متحد بامداد یکشنبه هشدار داد: ناتو به سطحی از خطر نزدیک می شود که نشان دهنده یک رویارویی نظامی مستقیم با روسیه است.

به گزارش تارنمای شبکه "روسیا الیوم"، کنستانتین ورونتسوف گفت که کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ترجیح میدهند که در قبال درگیری‌شان در بحران اوکراین سکوت اختیار کنند، اما نمی توان حقیقت را پنهان کرد و این کشورها در ارائه کمک به رژیم کی‌یف، گوی سبقت را از یکدیگر ربوده‌اند.

وی افزود: کشورهای عضو ناتو به کمک‌های تسلیحاتی و مهمات، کمک‌های اطلاعاتی، آموزش سربازان، مدیریت عملیات رزمی خود به اوکراین ادامه می‌دهند، در نتیجه آنان به خط خطری نزدیک می‌شوند که به رویارویی مستقیم با روسیه هشدار می‌دهد.

ورونتسوف گفت که برابر گزارش پژوهشگاه‌هایی که اقتصاد جهان را رصد میکنند، حجم کل کمک‌های نظامی غربی به اوکراین به ۴۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسیده که سهم آمریکا نیمی از این کمک‌هاست.

وی ادامه داد: «واشنگتن همچنان بیشترین سهم را از دستاوردهای خود برای ادامه جنگ در اوکراین به دست می آورد، چرا که کشورهای اروپایی مجبور هستند که سلاح را پیش از ارسال به اوکراین از آمریکا خریداری کنند.

این مقام روس گفت: همچنین باید بگویم که وام‌ اعطایی آمریکا به اوکراین که ۹۰ درصد از مجموع وام‌های اوکراین را تشکیل می‌دهد و رژیم کی‌یف نمی‌تواند [بازپرداخت] آن را انجام دهد، این مسأله درست، زمانی روی میدهد که به آمریکا بتواند مراکز صنعت نظامی خود را دوباره راه اندازی کرده و از زیر بار تورم خارج شده و فرصت‌های شغلی جدید ایجاد کند.

وی افزود: خلاصه کلام اینکه تجهیزشدن اوکراین توسط اتحادیه اروپا و ناتو موجب می شود، آنها در حمله به روسیه و جنایت جنگ و اقدامات تروریستی اوکراین در حق غیرنظامیانی همدست اوکراین باشند که بیش از هست سال است ادامه دارد.

ورونتسوف در پایان هشدار داد: تمام کسانی که در این جنگ با روسیه درگیر هستند، مجازات خواهند شد و سزای اقداماتی که شایسته آن هستند، دریافت خواهند کرد.

اظهارات این مقام روس پس از آن بیان می‌شود که روز پنجشنبه ۵۰ کشور از حامیان بین‌المللی اوکراین به دنبال فشار مقامات این کشور بر متحدان غربی برای تقویت سیستم دفاعی در برابر حملات روسیه، گردهم آمدند تا هرچه سریع تر سیستم دفاعی اوکراین را تقویت کنند.

گروهی متشکل از ۵۰ کشور تحت رهبری آمریکا در مقر ناتو در بروکسل با هدف تمرکز بر پدافند هوایی اوکراین گفتگو کردند. الکسی رزنیکوف وزیر دفاع اوکراین در پاسخ به این سوال که از این نشست چه انتظاری دارد، تنها سه کلمه گفت: «سیستم‌های دفاع هوایی»

به دنبال تلاش متحدان غربی اوکراین برای تجهیز سیستم های دفاعی این کشور، اولین سیستم برد متوسط Iris-T پس از تصمیم آلمان برای ارسال آن قبل از اینکه حتی آن را به نیروهای خود بدهد، وارد اوکراین شد.

ایالات متحده همچنین اعلام کرد که به دنبال تسریع در تحویل سامانه ضد موشکی و ضد پهپادی NASAMS خود به کی یف است و انتظار می‌رود اولین مورد از دو سامانه در هفته‌های آینده ارائه شود.

تعجیل در تقویت سیستم دفاعی اوکراین در حالی ادامه دارد که ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور این کشور روز سه‌شنبه هفته گذشته از رهبران گروه ۷ خواسته بود تا برای ایجاد یک «سپر هوایی» بر فراز کشورش در برابر بیش از هفت ماه از جنگ روسیه کمک کنند.

آژیر حمله هوایی به دو منطقه از اوکراین

به گفته مقامات محلی، هشدار حمله هوایی در بامداد یکشنبه در مناطق پولتاوا و کرووهراد اوکراین صادر شد.

 دیمیترو لونین سرپرست فرمانداری شهر پولتاوا اندکی پس از نیمه شب شنبه در شبکه تلگرام اعلام کرد که هشدار حمله هوایی در این منطقه اعلام شده است.

تنها دقایقی پس از این هشدار، رئیس اداره منطقه کرووهراد نیز از هشدار حمله هوایی شبانه از طریق تلگرام خبر داد.

پیش از این در صبح روز شنبه هشدارهای حمله هوایی در سرتاسر اوکراین از جمله در پایتخت کی یف و در مناطق میکولایف، سومی، چرنیهیو، پولتاوا و خارکف شنیده شد.

مقام کی‌یف: امکان بازیابی کامل برق برای ۹ استان را نداریم

«کریلو تیموشنکو» معاون دفتر ریاست جمهوری اوکراین شامگاه شنبه از قطعی برق گسترده در این کشور بر اثر عملیات نظامی ویژه روسیه در منطقه دونباس خبر داد.

تیموشنکو در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت: «به دلیل حملات به زیرساخت‌های انرژی، مشترکان در ۹ استان اوکراین بدون برق مانده‌اند؛ امکان بازیابی کامل انرژی وجود ندارد و بیش از ۱.۳ میلیون نفر اکنون بدون برق هستند».

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، وی با بیان اینکه شمار اوکراینی‌های فاقد برق در روز شنبه ۲.۷ میلیون نفر بود که این رقم کاهش پیدا کرد، توضیح داد: «اکنون وضعیت در هر منطقه بسیار دشوار است... ما باید در برابر خاموشی مقاومت کنیم».

 

 
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۴
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۶۴
ناشناس
|
Canada
|
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
هشدار روسیه درباره انفجار «بمب کثیف» توسط اوکراین
خب تو اومدی تجاوز کردی به خاک یک کشور بیگانه اونوقت میگی من رو متهم می کنند که از بمب شیمیایی در اوکراین استفاده کرده ام . خب تجاوز نکن ، متهم هم نشو !!!!!!!!!!!!!! تنها دیوانه ها هستند که بر سر خود می زنند بعد فریاد می زنند : آخ سرم ! آخ سرم ! مجبور نیستی که تجاوز بکنی به خاک کشورهای دیگر و تمامیت ارضی کشورها را مورد تهدید قرار دهی تا به دردسر بیفتی .............
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
از کی تا حالا فاتح میدان جنگ بودن و پیروزی و نجات یک سرزمین مثل اوکراین تجاوز نظامی هستش ‌‌؟
غربگدای بدبخت اروپا هر بلایی که سرش بیاد حقشه
ان شاء الله تا خود پاریس و لندن هم شخم زده شود
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
اول دلقک دیوانه با تحریک شروع کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
زور داره، دلش می خواد. اوکراینیها هم می بایست ضعیف نبودن تا کشوری جرئت حمله نداشته باشه. مثل آمریکا که زور داره و شرق سوریه را اشغال کرده
تاک
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
باشه حالا میتونی بری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
آفرین
فقط اینو هم بگو که چه کسانی قول داده بودند که ناتو را حتی یک اینچ به سمت روسیه گسترش ندهند ولی نه تنها این کار را نکردند بلکنه صدها کیلومتر به سمت روسیه پیشروی کردند و آماده شده بودند که با عضویت اوکراین در ناتو ؛ ناتو را به مرز روسیه برسانند .
فقط دلقکی مثل زلنسکی می‌تواند با درخواست عضویت در ناتو کشور خود را نابود کند و از طرف ناتو بعنوان گوشت دم
توپ درمقابل روسیه گذاشته شود تا ناتو موفق شود به کمک اوکراین ، روسیه را مستهلک و اوکراین را نابود کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
پوتین جنگی را آغازکرد که توانایی پایان رساندن آن را ندارد اگر اقدام نامتعارف انجام دهد مسلم از سوی جامعه جهانی محکواست و حمله آمریکا را توجیح خواهد کرد و اگر شکست بخورد که ابرقدرتی از میدان به در می‌شود و بدبخت کسیکه هندوانه را برداشت و زیر بغل پوتین گذاشت و گفت بارک الله شما پیش دستی کردی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
روسیه 15 هزار تانک نظامی داره و 2000 جنگنده مدرن همراه با 10 هزار موشک هسته ای که می‌تواند تمام شهر های جهان را با خاک یکسان کند. اصلاً ممکن نیست که به این سادگی ها شکست بخورد.
ارتش روسیه هم بیشتر از 2 میلیون سرباز داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
روسیه الان هم یک ابر قدرت محسوب نمی شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
فعلا که روسیه که از ابتدا با توافق برجام مخالف بود

الان هم وزیر انرژی اش گفته : تشدید تحریم ایران

حتمی است و باعث ازدیاد منافع روسیه میباشد

و با افشاء دریافت پهپادهای ایرانی علیه اوکراین

عملا روسیه دارد باعث تشدید تحریم ما میشود و حتی

هدفش دخالت ما در جنگ اوکراین میباشد
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۲۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
پوتین با کل دنیای غرب و ناتو جنایتکار میجنگد . دلقک که کاره ایی نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
اول ادامه جنگ و بعد در هر دو صورت پیروزی یا شکست پوتین به نفع کشور ماست
مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
بدبخت تو هستی که با فهم سطحی خودت به موضوع نگاه میکنی
عباس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
ایران هر چه سریعتر باید حمله به خاک اروپا رو شروع کنه، اروپا نشون داد یک دهم قدرت ایران رو هم ندارد
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
دم سیاستمداران امریکا گرم ولی فکر نکنم بتوانید چین را وارد جنگ کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
آمریکا شیطان بزرگ است
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
بیچاره مردم امریکا و اروپا که بایدهزینه دیوانه بازی دلقک را بدهند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
نباید فراموش کنیم که شیطان بزرگ و یزید زمان ما، آمریکاست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
واقعا دمشون گرم که توی همه جای دنیا جنگ راه میندازند و مدعی حقوق بشر و آزادی و دموکراسی و ...... هستند .
و بیچاره اون ا که برای آمریکا دم تکون میدند و فکر می‌کنند خیلی روشنفکر و آزادی خواه و انساندوست هستند
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
روسیه همانند آلمان نازی داره عمل می کنه و دنیا همانطور که در برابر هیتلر ایستاد باید در برابر پوتین نیز متحد بشه و آماده بمباران هدفمند و پیشگیرانه کرملین برای از بین بردن پوتین بشه تا این محور شرارت و اذنابش در جهان هستند بشر روی آرامش نخواهد دید.
سید حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
روسها دروغ میگویند و بسیار کثیف هستند
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
تا زمانی که زیر ساخت های روسیه نابود نشه و پوتین جنگ رو دقیق حس نکنه شرارت پوتین تمام نمی شه ناتو و غرب تا کنون با سلاح های ساخت دهه هشتاد و نود خودشون ارتش روسیه را زمین گیر کرده اند اکنون وقت آن رسیده است سلاح های پیشرفته به اوکراین داده شده تا بتواند زیر ساخت های روسیه را نابود کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
کدام سلاح دیگه
انبار های تسلیحاتی غرب ته کشیده
ناشناس
| Syrian Arab Republic |
۲۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
امریکا و اروپا یک کم دیگه بیاند جلو باید برند در عصر حجر و پارینه سنگی زندگی کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
می‌بینید دوستان می‌خواهند اوکراین را به استفاده از بمب کثیف در خاک خودش کنند تا استفاده از سلاح هسته‌ای به گردن خودش بیاندازند!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
زنده باد ولادیمیر پوتین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
مرگ بر پوتین ضد بشر و آدم کش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
زنده باد زلنسکی قهرمان وطن پرست و شجاع اوکراین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
ازکوره همان تراوش که دراوست
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
شما واقعاً از چه کار پوتین خوشتان میاید؟؟؟ کلاً ما که این همه در طول تاریخ از روسیه ضربه دیدیم چرا!!!!! آقای پوتین طی این سالیان تمام تلاشش را برای استفاده ابزاری از ایران کرده، چه زمانی که تحریمهای قبل از برجام بودند که ایشان نیز تمام آنها را تایید میکرد تا ایران را از بازار نفت بیرون کنند و کردند و تمام تلاششان را برای عدم رسیدن گاز ایران به اروپا کردند و میکنند و آنوقت یک عده معلوم نیست به چه عللی میگویند زنده باد ولادیمیر پوتین !!!!!! وای بر ما که چه زود فراموش کار میشویم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
۱۷:۱۲
۱۹:,۴۵
زنده باد ولادیمیر پوتین مسیحی
مرگ بر ولادیمیر زلنسکی یهودی
محمد فقیه نوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
روسیه دروغ میگوید بمب اتمی استفاده کرده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
روسیه فقط از موشک انداز تاس1 که شبهه هسته ای هستش استفاده کرده
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # یحیی السنوار # قیمت طلا # استقلال # پرسپولیس # خلیج فارس # آرین طباطبایی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات