بازدید 16918
با تایید اخبار نگران کننده؛

«خزر» جا پای «ارومیه» گذاشته است!

مشکلی که عوامل متعددی برای رقم خوردن آن بیان می‌شود؛ از کاهش ورودی آب از جمله از رود ولگا، بزرگترین تامین کننده آب این دریاچه در نتیجه احداث سد‌های متعدد و برداشت‌های فراوان تا کاهش بارندگی و افزایش تبخیرها. مسائلی مشابه آنچه برای کاهش شدید تراز آب دریاچه ارومیه بیان می‌شود و به رغم طرح‌های به اجرا در آمده برای احیای این دریاچه، در نهایت به تبدیل عمده وسعت این دریاچه به شوره زار منجر شده است.
کد خبر: ۱۱۸۷۵۲۳
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰ 12 August 2023

«خزر» جا پای «ارومیه» گذاشته است!غم خشک شدن دریاچه ارومیه و تبعات آن کم بود، ظاهرا باید نگران خزر هم باشیم؛ بزرگترین دریاچه جهان که اوضاع مساعدی ندارد!

به گزارش «تابناک»، در پس انتشار گزارش‌هایی درباره کاهش تراز آبی خزر و نگرانی‌هایی که به دنبال داشت، سازمان فضایی کشورمان بررسی این مساله را در دستور کار قرار داد و حالا خبر می‌رسد که در نتیجه این بررسی، متاسفانه تایید مساله یعنی کاهش تراز آبی این دریاچه است. کاهشی که در سواحل کشورمان کمتر محسوس است و در نتیجه به درک دیرهنگام این مساله منجر شده است.

آن گونه که سخنگوی سازمان فضایی ایران گفته، بخش سنجش از دور این سازمان سطح آب در بخش‌های مختلف دریاچه خزر را با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای در بازه زمانی حدودا ۱۰ ساله مورد ارزیابی قرار داده و به این نتیجه رسیده که بخش شمالی دریای خزر در سالیان گذشته به خصوص دو سال اخیر با کاهش سطح آب و پیشروی خط ساحل (نشات‌گرفته از کاهش میزان آب) مواجه شده است.

بر اساس این ارزیابی، در بخش جنوبی و سواحل کشورمان، فعلا تغییرات زیادی حاصل نشده که احتمالا به دلیل شیب یا عمق دریا در این بخش است. موضوعی که موجب شده این خطر بزرگ دیرتر از دیگر کشور‌های همسایه این دریاچه در ایران در کانون توجه عمومی قرار گیرد. خطری بسیار بزرگ که هنوز ابعادش مشخص نیست و احتمالا در آینده نزدیک بیشتر درباره آن خواهیم شنید.

«خزر» جا پای «ارومیه» گذاشته است!

البته وضعیت بحرانی این روز‌های دریاچه ارومیه در کشورمان، حکم آینه تمام نمای بحرانی را دارد که خزر گام‌های نخست را در مسیر آن برمی‌دارد؛ گام‌های نگران کننده در مسیری که دریاچه ارومیه طی کرده و موجب شده پهنه آبی وسیعی که تا دهه پیش عبور از آن مهم‌ترین مساله مردم و حاکمان بود، حالا به رغم هزاران میلیارد تومان هزینه و اجرای پروژه‌های کلان در مسیر احیا، در بخش عمده از مساحتش به شوره زار بدل شده باشد.

دریاچه ارومیه هنوز به طور کامل خشک نشده و در بخش شمالی به دلیل عمق بیشتر، کسری از آن باقی مانده و در بخش کم عمق‌تر که در جنوب واقع شده، تبدیل به نمکزار شده است و با همین مقایسه، ممکن است آثار کاهش تراز آب خزر هم به این زودی‌ها در بخش جنوبی آن محسوس نباشد و تنها همسایگان شمالی این دریاچه شاهد کوچک شدن ابعاد دریاچه باشند، اما بحرانی که آغاز شده، دیر یا زود گریبان ما را هم خواهد گرفت.

مساله‌ای که مورد توجه مسئولان کشورمان قرار گرفته و به تاکید علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان پیگیری جدی خواهد شد و از این رو در دستور کار نشست کوپ هفت (cop۷) هم قرار گرفته که پاییز امسال به میزبانی کشورمان برگزار خواهد شد. کنفرانسی که پیش از برگزاری آن، پیش نشستی در ژنو میان کشور‌های ۵ کشور حاشیه خزر برگزار خواهد گردید که سلاجقه ابراز امیدواری می‌کند به همکاری این کشور‌ها و یافتن راه حل برای این مشکل منجر شود.

مشکلی که عوامل متعددی برای رقم خوردن آن بیان می‌شود؛ از کاهش ورودی آب از جمله از رود ولگا، بزرگترین تامین کننده آب این دریاچه در نتیجه احداث سد‌های متعدد و برداشت‌های فراوان تا کاهش بارندگی و افزایش تبخیرها. مسائلی مشابه آنچه برای کاهش شدید تراز آب دریاچه ارومیه بیان می‌شود و به رغم طرح‌های به اجرا در آمده برای احیای این دریاچه، در نهایت به تبدیل عمده وسعت این دریاچه به شوره زار منجر شده است.

فاجعه‌ای که امیدواریم در سایه تدابیر فوری، از سر دریاچه ارومیه هم دور شود، اما برای جلوگیری از رقم خوردن آن در ابعاد وسیع‌تر در خزر، به کار‌های ویژه‌تر نیاز است. آنقدر ویژه که شاید جا دارد با نقد تجارب کشورمان در مسیر احیای دریاچه ارومیه، پروژه‌هایی در دستور کار قرار گیرد که می‌توانند خزر را در زمانی کوتاه از وضعیتی که گرفتارش شده نجات دهند؛ تجربه‌ای تازه که شاید بشود به کمک آن به احیای دریاچه ارومیه نیز امیدوارتر شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۶۶
مرگ بر روسیه
مرگ بر پوتین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
وقتی کل کره زمین در خشکسالی قرار داره و امریکا داره از خشکسالی متب آتش سوزی درش اتفاق می افته و حتی در اروپا که قاره سبز است مرتب آتش سوزی در اثر خشگسالی رخ میده و کلی از مردم بخاطر گرما تلف میشن، آب دریاچه خزر هم تبخیر میشه رودخانه هاش هم کم آب میشن این اتفاق طبیعیه. در سال 3 مار تبخیر طبیعی داریم اگر جبران نشه سطح آب پایین میاد خوب. این به جمهوری اسلامی ربط نداره شاید به امریکا و دستکاری آب و هوا توسط هارپ ربط داشته باشه ولی به مهوری اسلامی مربوط نیست. الکی کامنت منفی نگذارید.
آزادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
وقتی بدون کارشناسی سد ساختن و جلوی ورود آب به دریاچه رو بستن تقصیر مسولانه نه آب و هوا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
مرگ بر اربابت انگل لیس
مرگ بر انریکا

مرگ بر مرگ بر
اصلا جای نگرانی نیست، غریبه که نیست آشنای گرمابه و گلستانه
ما برای جلوگیری از رقم خوردن آن در ابعاد وسیع‌تر در خزر، به کار‌های ویژه‌تر نیاز است.

مثلا هشدار به روس ها؟
سازمان فضایی
کمی زود نبود بررسی
دیگه هر ننه قمری می دونه که چه اتفاقی افتاده
تصاویر ماهواره ای
10 ساله
جوک
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
ويلاي ساحلي كه ما 20 سال پيش ميرفتيم اونجا و لب لب اب بود الان حدود 60 متر با اب فاصله داره
حالا با تایید غیر نقد بودن این پول و فقط برای خرید نهاده های کشاورزی و دارو چه اتفاقی می افتد. یادم هست که وقتی اولین بار به عنوان کارشناس مرکز ماموریت رفتم مرکز استان اداره مربوطه برای من در بهترین هتل استان محل استراحت گرفته بود. ما هم که بی تجربه بودیم همان شب اول برای شام رفتیم تو رستوران مجلل هتل. مسول رستوران که می دانست که مامور اداره هستیم گفت نقدی حساب کنم دیگه! ما هم از همه جا بی خبر گفتیم بابا گرسنه هستیم امدم رستوران غذا بخورم دیگه! اصلا خوشش نیامد! نگو که عرف! این بود که خیلی از ماموران به صاحب رستوران می گفتند پولش را نقدی به خودمان بده و می رفتند یک ساندویج دو نونه 10 تومنی یا نون و پنیر می زدند و البته از همه نظر به نفع صاحب هتل و رستوران هم می شد. یادمه غذا در ان زمان شد 220 تومن(تک تومن!). خوب. رستوران داره خرج غذا نمی کرد. مامور که ما باشیم نقدی پولش را می گرفتیم و برد برد! حالا هم همین می شود شبکه ای از دلالان بین المللی وداخلی و کاسبان تحریم که خیلی از انها می تواند همان قطری و کره ای و حتی امریکایی باشند ... از نوع بابک زنجانی و رضا صراف و.... پیدا میشوند که میان شرکت وارد کننده و شرکت خارجی صادر کننده قرار می گیرد و با پورسانت حسابی قیمت نهاده کشاورزی را بیشتر اعلام می کنند ولی ما به التفاوت را نقدی به اینها می دهند و.... خودتان تا اخر بخوانید!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
جای اشتباهی کامنت زدی؟
خوب چه اشکالی داره مگه ازاین به بعد مسئولین به جای ویلای شمال میرن کانادا یا انگلیس مردمم از تشنگی وبی ابی بمیرن مهم نیست
پاسخ ها
محمد ت
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
کی مهم بوده که الان هم مهم باشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الان دیگه مانند گذشته کشورهای بالادست اجازه ورود آب و جریان ردودخانه ها را به مناطق و کشورهای پایین دست خود نمی دهند.اردوغان گفته که ما در برابرآب نفت میخواهیم و طالبان که عمل آب را بسته و دنبال باج گیری هستند.قدرت نظامی هم حتی اگر بمب هسته ای باشد جواب نمی دهد.طالبان بخوبی می توانند هر کشوری را نا امن کنند.اگر روسیه هم رود ولگا و سرچشمه مهم این دریاچه را ببندد دیر یا زود خز هم به خشکی تبدیل می شود .همانطور که شاعر بزرگ ایران فرموده اگر به کوهستان باران نبارد به سالی دجله گردد خشک رودی
زمانی خواهد رسید که دیگر هیچ اثری از هیچ جنگل و رود ودریاچه ای باقی نماند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
دیگه چیزی برای از دست دادن نداریم...
مشکلات کشور نه تنها حل نخواهد شد، بلکه مشکلی پس از مشکل دیگر به وجود خواهد آمد
تنها راه ارومیه و کاسین اتصال با لوله به خلیج فارس یا عمانه
با توجه به عهد شکنی های مکرر روسیه و البته بی ثمر بودن هم پیمان بودن با این کشور فَشل، البته نرمی های چند وقت اخیر آمریکا و راه اومدن با ما بهترین گزینه به سمت آمریکا رفتن است. آمریکا در عمل نشون داده بسیار قابل اعتماد تر نسبت به روسیه است. روسیه دیگه نه قدرتی داره اگرم داشته باشه کاری برای ما نکرده و از تبادلات یکی دو روز اخیر ایرانو آمریکا ناراحت است
چه زود رنج هستید،،الان نزدیک 15,ساله تورکا فریاد میزنند دریاچه اورمیه خشک شد،، گوش شنوایی نبود،،و انگ پان و تجزیهذطلبی نی زدید،،حالا که وند متر خزر کوچیک شده دادتان دنیا را ر کرده،،،نترسید خزر را هرگز نمزارند به سرنوشت دریاچه اورمیه دوار شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
همین حرفت نشون میده تجزیه طلبی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
باکو جونتم ضرر میکنه عزیز
محمدخان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
با کل تجهیزات و امکانات دنیا هم به جنگ کم آبی ارومیه بری، بعد از چند سال خشک میشه.انرژی خورشید رو درک نکردی ، نمیدونی چی میگی.هرثانیه انرژی خورشید برای تامین یک میلیون سال بشر کافیه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
ناشناس شک نکن باکو جان ماست و ما حاضریم هست و نیست مان را برایش بدیم
روسها سد ساخته اند
نظر ما مهم نیست صبر کنیم ببینیم جناب شریعتمداری چی می فرمایند.
ارومیه، و خزر که چیزی نیستن، اقیانوس اطلس رو هم بسپری به یسری آدم ناکارامد، اونم خشک میشه.
ایران وروس سردمدار نابودی خزر روس با سدها وایران هم سد هم آلودگی دیری نخواهد پایید ؟
روسیه با توجه به اینکه قدرت اول تکنولوژی هست حتما اندیشه‌ای میکنه اصلا جایز نیست از روسیه دوری کنیم و به خاطر این چیزهای پیش پا افتاده ازش سوال کنیم
بسپرید به مسئولان دو هفته ای احیاش کنن
خزر» جا پای «ارومیه» گذاشته است!


بلی، چیزی طول نمی کشد که خزر هم به حال روز دریاچه می افتد!؟ ?
دریغ است که ایران ویران شود ....

اون از ارومیه و گاوخونی و هامون و ... حالا هم خزر

انشالله با همت مسئولین که دغدغه ای جز حجاب ندارن ، تا چند سال آینده بیابانی خواهیم داشت به اسم ایران
چرت میگن
با تشکر از عالیجناب پوتین
استثنا این دیگه جای نگرانی نداره، تا قبل از اینکه ما تغییرات محسوسی رو توی بخش های خودمون ببینیم، بندر آستاراخان روسیه دچاره فاجعه زیست محیطی میشه، بخاطره خودشونم که شده نمیذارن اتفاقی برای خزر بیوفته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
حاشیه خزر روس نیستن روسها اشغالگران استاراخان و ماخاچ قالا هستن ساکنین شان ترکهای داغستان هستن مثل شما زیاد حساسیتی ندارن
حقیقت این هست کهدر دنیا با توجه به کمبود آب روز به روزبیشتر از قبل با صرف هزینه آب شور را شیرین می کنند پس این جمله ای است که هیچ سیاستمداری نمی گوید اما در عمل انجام می دهد و آن این است که آب شیرین را نبایدشور کرد در نتیجه آینده همه دریاچه ها احتمالا همین است بقیه اش بازیست راه حل هم انتقال آب شور از اقیانوسهاست مخصوصا برای خزر که امکان پذیر است و راه بعدی استفاده از تکنیک هایی که جلوی تبخیر را بگیرند
چیکار میکنید پس شما ها هم تو تلویزیون و این ور اون ور تبلیغات میکنید سخن رانی میکنید نمیدون اهدای آب به دریاچه اورمیه پس چیه اورمیه رو ‌که خشک کردید حالا میخواهید دریای خزر خشک بشه
فقط برای پشت سر نهادن و فراموش کردن فاجعه دریاچه ارومیه به این خبر دامن میزنند وگرنه چرا تا امروز خبری از دریای خزر نبود. این یکی از تکنیک های رسانه ای است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
نه قربان. هر کسی کنار ساحل خزر برود این مسئله را درک می کند
وقتی روسیه دنبال راه میانبر به اقیانوسه
اول خطوط مرزی دریای خزر را تغییر دادند بعد خشکش می کنند و چند سال دیگه با روسیه مرز زمینی خواهیم داشت بدون آنکه روسیه اجازه داده باشد ایران در دریای خشک شده پیشروی کند!
یه زمانی همین کویرهای ما سبز و بوده و امروزه خشک مثل اورمیه یا گاو خونی و...... بعد از سالیان دراز میگویند کویر شمال ایران . امان از بی سوادنی که وسط دریاچه اورمیه پل زدن و چه افتخاری میکردند و هزاران مورد دیگه که در این مملکت اتفاق افتاده
روسیه داره خشکش میکنه راحت نفتش رو برداره
شما فارسها برای اورمیه هیچ دغدغه ای نداشتید تازه خوشحال هم بودید من تو تهرانم می بینم دیگه هر وقت صحبت میشه سکوت همراه با رضایت می بینیم حتی یه کلمه چیزی نمی گن چون فکر می کنن بهشون ربطی نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
چرا هر موضوعی رو قومیتی میکنید؟ تک تک دیدنیهای ایران
برای هر ایرانی ارزشمنده از جنوب تا شمال و حتی کویر. الان آب مهمترین نگرانی همه مردمه فرقی نمیکنه کجای ایران باشه چون مشکلی هست که همه جای ایران و دنیا درگیرشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
داداش چراتو شله دنبال کوفته میگردی مثلا واسه زاینده رود کی چیکار کرد شمال و جنوب نداره همه جا ول معطله
محمدخان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
شاید شما خودتان را ایرانی ندانید اما حتی سیستانی ها هم دریاچه ارومیه را جزو خاک کشورشان می دانند و برای خشکیده شدنش افسوس میخورند. معنای خوشحالی ای که بیان نمودید چیست؟ فارس ها؟ این کلمات مفهوم خوبی ندارند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
ناشناس 8:50 تو داری شعار می دی ما از چیز های عینی و واقعی داریم می گیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
افرادی که نطق می کنن و ادعای دغدغه اورمیه می کنن اگه یه بار همایش نمایش یا راهپیمایی در حمایت از اورمیه در طول سالیان داشته ان بیان کنن تا حرفاشونو باور کنیم زمانی که معترضین اذربایجانی را کنار اورمیه ارشاد انقلابی میکردن کدوم یک از شما صداتون در اومد که الان مدعی شدید عین داستان ترکمنچای که اذربایجانی های با روسها جنگیدن و هزاران هزار کشته دادن و اجداد شما نشستن و نگاه کردن ولی الان شما مدعی شده اید
Mohammad Moghadam
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
من کرمانی هستم و همیشه آرزو داشتم دریاچه ازومیه را ببینم والان بسیار غمگینم که این مسئولان ناکارآمد خشکش کردند و حسرت دیدارش برایم تا قیامت میماند
زنده باد ایران
آزاد باد مردم ایران
یاالله
من اهل ارومیه هستم و عمق فاجعه را از نزدیک داریم احساس میکنیم شب ها طوفانی از نمک در آسمان اطراف ارومیه و در مزارع کشاورزی به شکل خطر ناک‌ قابل رویت هستش به نظرم این فاجعه بدتر از بمب اتمی هیروشیما می‌باشد دو سال دیگه متوجه این حرفم خواهید شد و این حرفها را با چشم گریان میگویم کاش می‌دانستید که اوضاع بدتر از آن چیزی هست که میگویند
پاسخ ها
Mohammad Moghadam
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
همه برای ارومیه و تبریز و اردبیل و دریاچه ارومیه غمگینیم همه مردم ایران
دلمون میخواست دریاچه ارومیه مثل خزر بشه اما دعامون برعکس گرفت!
مطرح کردن ناگهانی خزر در حالیکه کشورهای دیگه چیزی نمی گن خیلی مشکوکه ظاهرا به اورمیه ربط داره همه چیز این کشور درد و رنجه هم چیز مهندسی در واقع با این شلوغ کاری می خوان نابودی اورمیه را به حاشیه ببرن البته یه هدف قطعی است و ان ایجاد تشتت و پراکندگی در جامعه است هدف از بین بردن یکپارچگی است در این شک نکنید
به اروپا باید حمله کنیم و رود ولگا را آزاد کنیم
آمو تنها مسئله ورودی آب و یا تبخیر در قره بغاز نیست در چند مقاله عنوان شده بود که کف خزر بالا و پایین می کند و در دوره هایی نوسانات سطح آب رخ داده .اگر این عاملش باشد سلجوقیان که هیچی آل بویه هم که ایرانی بودند نمی توانند کاری بکنند.
باز هم تلاش و صرف میلیاردها تومان برای کاری عبث...
میخواهید برید به جنگیدن با خورشید ؟
خورشیدی که انرژی آزاد شده اش در یک ثانیه، انرژی یک میلیون سال کره زمین را تامین میکند؟
یه زمانی هم برعکس این رخ داد و آب دریای خزر داشت طوری بالا میومد که در رشت احساس خطر کردند
کنوانسیون رامسر این وسط چه غلطی میکنه
اینکه گرما وبی ابی جهانیه درست ولی این بی عرضگی وبدتبیری کشور رو ک پنهان نمیکنه،،،کلا مسوولین کشور ما فقط ثروت رو میبینن کاری علم واینده ندارن
بین ارمنی ها عروسیه هم به خاطر خزر هم اورمیه
اسم این دریاچه، «کاسپین» است نه «خزر»
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
تو هموطن نیستی یه نمک نشناسی مثل بقیه هم قبیله ای هات در قره باغ و ایروان و زنگه زور و غیره که 200 سال نان اذربایجانی ها را خوردند و قوی که شدند شورش کردند و اذربایجانیها را از خانه هایشان بیرون کردند
کی می گفت آب خزر رو بکشیم تو کویر لوت ؟!
باید آب دریای عمان شیرین کنید بیارید وسط دشت لوت و خزر
خیلی با حال بود حرفهاتون.یکی نیومد از خدا حرفی بزنه.بدون اراده و تصمیم خداوند حتی برگی از درخت به پایین نخواهد افتاد.چرا باهم درگیر میشید.سدها جلوی اب رو میگیرند ولی تا خداوند بارون نفرسته هیج کاری نمیشود کرد.اگر بارون بباره سدها بازخواد شد و اب روانه دریا وودریاچه ها خواهد شد.بی ایمانی در کشورهای خدا پرست منجر به تبیه از سمت خداوند شده.میخواهید قبول کنید میخواهید با چرت و پرتهای علمیتون قبول نکنید.با خداوند در افتادید
خشک شدن دریای خزر خیلی خوبه

هم وسعت کشور تا ۲ تا ۱۰ درصد بیشتر میشه

و خونه برای مستاجرها برای خرید و اجاره ارزون میشه

همه نفت و گاز را راحت میشه استخراج کرد
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری