مخدر ال اس دی چیست و چه تاثیری بر بدن میگذارد؟

لیزرژیک اسید دی‌اتیل‌آمید (Lysergic acid diethylamide) که معمولا با نام ال اس دی (LSD) یا لوسی (Lucy) شناخته می‌شود، یک ماده توهم‌زای قوی است که می‌تواند بینایی، احساسات، تفکر و موارد دیگر را تحت تاثیر قرار دهد. آلبرت هافمن (Albert Hofman)، شیمیدان سوئیسی، برای اولین بار در سال ۱۹۳۸ این ماده را برای درمان مشکلات تنفسی سنتز کرد. در سال ۱۹۴۳، زمانی که هافمن به طور تصادفی مقداری از LSD را از طریق پوست خود جذب کرد، به خواص توهم‌زایی آن پی برد.
کد خبر: ۱۲۵۵۰۳۰
|
۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۲ 21 August 2024
|
1047 بازدید

مخدر ال اس دی چیست و چه تاثیری بر بدن میگذارد؟

ال اس دی چیست؟
ال اس دی یک داروی نیمه‌سنتتیک بی‌رنگ و بی‌بو است؛ به این معنی که از ارگوت (قارچی که روی دانه‌های خاصی مثل چاودار رشد می‌کند) و یک ماده شیمیایی غیر آلی به نام دی‌اتیل‌آمید به دست می‌آید. مقدار بسیار کمی از ال اس دی، معادل ۲ دانه نمک، برای ایجاد اثرات این ماده مخدر کافی است.

اطلاعات راجع به ال اس دی نشان می‌دهد که این ماده گیرنده‌های سروتونین را در مغز فعال می‌کند و باعث تحریک تولید سروتونین در قشر و ساختار‌های عمیق مغز می‌شود. این گیرنده‌ها در تجسم و تفسیر دنیای واقعی نقش دارند. افزایش تولید سروتونین باعث می‌شود مغز محرک‌های بیشتری را نسبت به حالت معمول پردازش کند.

مغز معمولا محرک‌های نامربوط را نادیده می‌گیرد؛ اما این اتفاق در زمان مصرف LSD رخ نمی‌دهد. در نتیجه، تحریک بیش از حد باعث تغییر افکار، ادراک و احساسات می‌شود. علاوه بر این، LSD فعالیت مغز را در بخش‌های مختلف از جمله مخچه کاهش می‌دهد.

این تغییرات به صورت توهم ظاهر می‌شوند. احساسات واقعی به نظر می‌رسند، اما در حقیقت ذهن آن‌ها را ایجاد می‌کند. توهمات همچنین ممکن است باعث ترکیب حواس یا سینستزیا (حس‌آمیزی) شوند. در نتیجه، فرد احساس می‌کند که رنگ‌ها را می‌شنود و صدا‌ها را می‌بیند.

به تاثیراتی که روان‌گردان LSD روی فرد دارد «سفر» یا «تریپ» می‌گویند. کسانی که از LSD استفاده می‌کنند ممکن است سفر‌ها یا تجربیات خوب و بدی را گزارش کنند.

روش مصرف ال اس دی
افراد می‌توانند LSD را به صورت خوراکی و به شکل کپسول، قرص، حبه قند یا آدامس مصرف کنند. همچنین کاغذ‌هایی به نام اسید وجود دارد که شامل قطرات مایع LSD است. این کاغذ‌ها را می‌توان روی زبان قرار داد تا به تدریج آب شوند.

عوارض مصرف ال اس دی
مخدر LSD طیف وسیعی از اثرات جسمی و ذهنی کوتاه‌مدت ایجاد می‌کند. با این حال، به سختی می‌توان حدس زد که کدام‌یک از این اثرات را تجربه خواهید کرد. اثرات LSD از فردی به فرد دیگر و حتی از سفری به سفر دیگر متفاوت است.

اثرات فیزیکی LSD می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

گشاد شدن مردمک چشم
تپش قلب
فشار خون بالا
افزایش دمای بدن
برافروختگی پوست
تعریق
لرزش
سوزن سوزن شدن انگشت‌های دست و پا
خشکی دهان
سرگیجه
تاری دید
از دست دادن اشتها
حالت تهوع
اثرات ذهنی عبارت‌اند از:

توهمات بصری
تقویت حسی (به عنوان مثال، تقویت صدا‌ها یا بوها)
احساس جدا شدن از بدن خود
ترکیب ادراک حسی مانند شنیدن رنگ‌ها یا دیدن صدا‌ها
احساس سرخوشی
پارانویا (سوء‌ظن)
نوسانات خلقی
اضطراب و وحشت
ترس

ال اس دی چه عوارض دیگری دارد؟
مخدر LSD می‌تواند در بعضی از افراد اثرات طولانی‌مدت ایجاد کند. در صورت مصرف دوز‌های زیاد LSD یا سابقه ابتلا به یک بیماری روانی مانند اسکیزوفرنی، شانس شما برای تجربه اثرات طولانی‌مدت از جمله علائم روان‌پریشی مداوم بیشتر است. اثرات طولانی‌مدت ممکن است پس از یک سفر بد هم ایجاد شوند. بعضی از افراد حتی تا مدت‌ها پس از رفع اثرات LSD به سختی از سفر بد خلاص می‌شوند و در تطبیق با واقعیت مشکل دارند.

از اثرات بلندمدت LSD می‌توان به اختلال ادراک مداوم توهم‌زا (HPPD) اشاره کرد. افراد مبتلا به HPPD توهمات مکرر و سایر اثرات LSD را به مدت چند هفته یا حتی چند سال تجربه می‌کنند. به این تجربیات «فلاش‌بک» می‌گویند.

علاوه بر این، مواد توهم‌زا مانند LSD می‌توانند شما را وادار به کار‌هایی کنند که معمولا انجام نمی‌دهید. همچنین ممکن است به نوسانات شدید خلق و خو و در نتیجه رفتار‌های پرخاشگرانه یا خشونت‌آمیز منجر شوند.

علائم اوردوز با ال اس دی
اوردوز کشنده در اثر مصرف LSD بعید است. اما زیاده‌روی در مصرف آن ممکن است عوارضی ایجاد کند که به مداخله پزشکی نیاز داشته باشند. اگر شما یا شخص دیگری پس از مصرف LSD هر یک از موارد زیر را تجربه کردید، به نزدیک‌ترین اورژانس بروید یا با تلفن ۱۱۵ تماس بگیرید:

تنفس کم‌عمق یا نامنظم
افزایش دمای بدن
پرخاشگری
ضربان قلب نامنظم
درد قفسه سینه
توهم یا هذیان
تشنج
از دست دادن هوشیاری
چه مدت طول می‌کشد تا اثر LSD ظاهر شود؟
تاثیر ال اس دی معمولا در عرض ۲۰ تا ۹۰ دقیقه ظاهر می‌شود و طی ۲ تا سه ساعت به اوج خود می‌رسد. اما این مدت زمان می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. عواملی که روی زمان شروع اثرات LSD و شدت آن‌ها تاثیر دارند شامل موارد زیر هستند:

سن
شاخص توده بدنی (BMI)
متابولیسم
میزان مصرف LSD
ال اس دی تا چه زمانی در بدن باقی می‌ماند؟
مدت زمانی که LSD در بدن باقی می‌ماند و با آزمایش تشخیص داده می‌شود به عوامل زیر بستگی دارد:

ترکیب بدن
عملکرد کبد
سن
میزان مصرف
بیشتر بدانید:اعتیاد به مواد مخدر یا اختلال مصرف چیست؟

زمان بین مصرف LSD و انجام آزمایش هم مهم است. چون کبد به سرعت این ماده را به ترکیبات غیر فعال تبدیل می‌کند. پس از ۲۴ ساعت، فقط ۱ درصد LSD بدون تغییر از طریق ادرار دفع می‌شود. در نتیجه، تست‌هایی که به طور روتین برای تشخیص اعتیاد انجام می‌شوند (اغلب تست ادرار) قادر به کشف آن نیستند. آزمایش خون می‌تواند LSD را تا هشت ساعت و آزمایش فولیکول مو می‌تواند آن را تا ۹۰ روز تشخیص دهد. البته این آزمایش‌ها به طور روتین انجام نمی‌شوند.

تداخلات دارویی ال اس دی
ال اس دی ممکن است با بعضی از دارو‌ها یا مواد مخدر تداخل داشته باشد.

۱. دارو‌های تجویزی
ال اس دی اثرات بعضی از دارو‌ها را کاهش می‌دهد و از عملکرد صحیح آن‌ها جلوگیری می‌کند. از تداخلات شناخته‌شده LSD و دارو‌های تجویزی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)
مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAOIs)
بنزودیازپین‌ها

۲. سایر مواد مخدر
هنگامی که LSD را با سایر مواد مخدر ترکیب می‌کنید، احتمال دارد اثرات یک یا هر ۲ ماده افزایش یابد. درباره این موضوع باید تحقیقات بیشتری انجام شود. با این حال، شواهد نشان می‌دهد که ترکیب کردن LSD با قارچ‌های توهم‌زا، کتامین و کوکائین می‌تواند اثرات ناخوشایند و بالقوه مضری داشته باشد.

آیا احتمال اعتیاد به ال اس دی وجود دارد؟
شایعات زیادی در مورد ارتباط ال اس دی و چشم سوم یا تاثیر LSD روی افزایش هوشیاری و آگاهی وجود دارد. همین موضوع باعث شده است که بعضی از افراد به مصرف آن روی بیاورند.

ال اس دی یک ماده اعتیاد‎‌آور در نظر گرفته نمی‌شود؛ اما در صورت مصرف مکرر باعث افزایش تحمل بدن می‌شود. در این صورت برای مشاهده اثرات LSD باید مقدار بیشتری از آن را مصرف کنید. این امر احتمال سفر‌های بد و اثرات طولانی‌مدت را افزایش می‌دهد.

بهترین روش ترک ال اس دی
از آنجا که LSD وابستگی جسمی ایجاد نمی‌کند، روش ترک آن با سایر مواد مخدر متفاوت است. به عبارت دیگر، فرآیند ترک اعتیاد به LSD عمدتا روانی است. اگر از این ماده روان‌گردان استفاده می‌کنید، به روانپزشک یا کلینیک‌های ترک اعتیاد مراجعه کنید تا تحت درمان قرار بگیرید.

استفاده درمانی از ال اس دی
سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تاکنون استفاده پزشکی از LSD را تایید نکرده است. اما بسیاری از محققان به استفاده از آن برای درمان مشکلات سلامت روان علاقه‌مند هستند. در تحقیقات، فرد در یک محیط کنترل‌شده از LSD برای تنظیم مجدد مغز و کاهش یا از بین بردن احساسات منفی مثل افسردگی و اضطراب استفاده می‌کند. گفته می‌شود که LSD ممکن است افسردگی مقاوم به درمان یا اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) را در بعضی از افراد برطرف کند. با این حال، برای نتیجه‌گیری قطعی به تحقیقات بیشتری نیاز است.

کلام پایانی
ال اس دی یک داروی توهم‌زای قوی است. FDA کاربرد پزشکی LSD را تایید نکرده است، اما محققان معتقدند که می‌تواند نتیجه درمان مشکلات سلامت روان را در بعضی از افراد بهبود بخشد. از آنجا که تحقیقات کافی در مورد این موضوع وجود ندارد، استفاده از LSD غیر قانونی است.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...